1. Поняття про технологію виховання
2. Комтексний підхід і Виховна справа
4. Тематика виховних справ
5. Виховна справа як система
6. Побудова особистісно орієнтованих cumyaцій
1. Поняття про технологію виховання
Пригадаємо, що слово "технологія" (від гр. techne - мистецтво, майстерність; logos - наука) означає систему запропонованих наукою засобів, способів і алгоритмів, застосування яких гарантує наперед визначені результати діяльності.
Термін "технологія" у педагогіку ввів А. С. Макаренко. Він вважав, що справжній розвиток педагогічної науки пов'язаний із її здатністю "проектувати особистість", тобто чітко передбачати ті якості і властивості, які мають сформуватися у процесі виховання. Визначеність цілі дає можливість перейти до чіткої технології виховання.
Я під цілями виховання розумію програму людської особистості, програму людського характеру... Я вважаю, що ми, педагоги, повинні мати таку програму людської особистості, до якої необхідно прагнути. А. С Макаренко
Технологія виховання - це сірого обґрунтована система педагогічних засобів, форм, методів, їх етапність, націленість на вирішення конкретного виховного завдання. Кожне завдання має адекватну технологію виховання. Зміна завдання веде до зміни технології.
Педагогічна технологія, як і будь-яка інша, є концентрованим виразом досягнутого рівня діяльності ("колективної майстерності"). Останній виникає на основі індавідуальної майстерності. Сучасна педагогічна теорія "дозріла" для технологічного підходу у вихованні, визнає його раціоналізм і доцільність, проте до розробки технологи виховання, спираючись на яку кожен педагог зміг би сформувати ідеальну особистість, їй ще далеко.
Проблема не тільки в тому, що більшість педагогів ще не відійшла від інтуїтивного вирішення виховних завдань, а й у складності процесу виховання. На відміну від виробничих процесів, які мають послідовні операції, у виховному процесі якості особистості формуються не послідовно, а комплексно. Не можна сформувати особистість зусиллями різних вихователів, які володіють окремими "технологічними операціями". Особистість може створити тільки особистість. Тому вихователь, спираючись на загальну технологію, повинен вести виховний процес з початку і до кінця. Звісно, при цьому він завжди буде проявляти індивідуальну майстерність.
Що дає сучасній практиці виховання педагогічна технологія?
1. Контекст "виховне завдання - технологія виховання" зводить до мінімуму педагогічні експромти у практичній діяльності і переводить останню на шлях попереднього проектування виховного процесу.
2. Замість окремих "виховних заходів" технологія виховання пропонує проект виховного процесу, який визначає зміст і відповідні види діяльності кожного вихованця.
3. Ієрархія цілей (визначення трьох рівнів цілепокладання: стратегічного - на рівні замовлення суспільства, етапного - на рівні етапів навчання, оперативного - на рівні конкретних виховних завдань) дозволяє досягнути гармонійної взаємодії всіх компонентів виховної системи по горизонталі (у межах одного періоду навчання - навчального року, півріччя, семестру, чверті) і вертикалі (на весь період навчання у школі).
4. Позбавитися формалізму. Формалізм у вихованні означає неуважне, шаблонне ставлення до вихованця чи колективу, а значить однобічність і неадекватність виховних впливів.
Типовими проявами формалізму у вихованні є розрізнений підхід до планування, проведення ізольованих "виховних заходів", оцінки виховної роботи;
- показний характер виховної роботи, що суперечить розвиткові вихованця і колективу;
- незавершеність, неповнота виховних впливів, коли вихованець розглядається як об'єкт впливу тощо;
- однобічність трактування того чи іншого впливу, так, бесіда, доручення часто розглядаються як метод лише морального чи естетичного виховання, хоча насправді вони вирішують різні завдання виховання.
3. Виховна справа
4. Тематика виховних справ
5. Виховна справа як система
6. Побудова особистісно орієнтованих ситуацій
Тема 19. Діагностика вихованості
1. Діагностика і вимірювання вихованості
2. Критерії вихованості
3. Ступені вихованості
4. Методи діагностики вихованості