Вона включає у себе таке спрямування соціально-педагогічних дій: 1. Допомога клієнту в усвідомленні необхідності розширення конкретних наборів прийомів реалізації життєвого сценарію, звільнення його від радикального опредмечення. Десугестування негативних сугестивних комплексів, які під впливом батьків та найближчого оточення сформувалися у підопічного і заважають звільненню від радикального опредмечення шляхів реалізації сценарію та його самого.
2. Допомога на основі використання принципу доповнюваності Нільса Бора у визначенні меж, обставин та часових рамок істинності надміру конкретизованих батьківських настанов з метою збагачення обмеженого арсеналу способів і засобів, необхідних для реалізації сценарію життя.
3. Формування позитивних сугестивних комплексів, спрямованих на запобігання чи пом'якшення фрустрацій і внутрішньо особистісних конфліктів у випадках часткової чи повної нереалізованості життєвого сценарію.
4. Корекція переданого батьками однотипного сценарію, який переходить від покоління до покоління, на основі сучасних можливостей та вимог суспільства, що розвивається.
5. Виховання орієнтації насамперед на успішність власних доцільних індивідуалістичних намірів, а не реалізації навіяного батьками життєвого сценарію у тому випадку, коли він відзначається обмеженістю і відірваністю від сучасного соціально-економічного та духовного життя народу.
6. Виховання вміння за зовнішніми ознаками визначати внутрішню сутність об'єкта спілкування, відповідним чином будуючи своє ставлення до нього, особливо в умовах швидкої зміни умов середовища.
Соціальний педагог у загальноосвітньому закладі не може і не повинен бути відділений від класно-урочного навчально-виховного процесу як однієї з найважливіших ланок соціальної самореалізації особистості. Його завдання пропагувати та сприяти освоєнню тих освітніх технологій, які спрямовуються на створення сприятливих умов для соціальної самореалізації особистості школяра, пробудження його творчого потенціалу. Як правило, цьому сприяє проблемно-пошуковий і проблемний характер здобуття освіти.
Наприклад, в Українському гуманітарному ліцеї Національного університету ім. Тараса Шевченка широко використовують проективну технологію здобуття знань. Головним її елементом є не власне проект, а процес проектування учнівського пошуку - від моделювання тренувальних умов для постановки навчальної проблеми до побудови та захисту оптимальних шляхів її розв'язання у вигляді, що мас структурну форму проекту. Відповідно до логіки гармонійної соціалізації особистості впродовж років навчання в ліцеї широко використовуються різні форми навчальних проектів: колективні, індивідуальні, моно предметні, полі предметні, прості, складні тощо. Це дозволяє підвищити продуктивність навчальної праці, актуалізувати її, а головне, створити розвивальне середовище, що формує соціальні вміння, навички, сприяє набуттю навчального і життєвого досвіду, запобігаючи негативним впливам на загальний процес соціалізації особистості школяра.
Запитання та завдання для самоперевірки
1. Обґрунтуйте поняття моделі соціально-педагогічної діяльності школи.
2. Розкрийте зміст Кодексу виховних цінностей як рекомендації в умовах мультикультурного суспільства.
3. Визначте стратегічні основи для розробки концепції шкільної соціально-педагогічної діяльності.
4. Які особливості стратегії зовнішньої соціально-педагогічної діяльності загальноосвітнього навчального закладу?
5. Сформуйте стратегічні основи управління соціально-педагогічною діяльністю загальноосвітнього навчального закладу.
6. Визначте особливості методики планування діяльності соціального педагога в загальноосвітньому навчальному закладі.
7. Сформуйте річну циклограму діяльності соціального педагога в школі.
8. Розкрийте методичні основи співпраці соціального педагога з опорним пунктом громадськості та міліції.
9. У чому полягає профілактика суїцидальної поведінки серед дітей та учнівської молоді?
10. Які шляхи підвищення рівня розвитку соціального інтелекту старшокласника на основі педагогічно доцільної корекції його сценарного програмування?
11. У чому виявляється зв'язок соціально-педагогічної діяльності з класно-урочною? Яка його роль у соціалізації особистості школяра?
Завдання для самостійної роботи
Підготуйте виступи на семінарське заняття про особливості соціально-педагогічного патронату учнів таких категорій: хворих, інвалідів, обдарованих, наркозалежних і залежних від психотропних речовин, ВІЛ-інфікованих, втягнутих у ранню проституцію. Для цього самостійно опрацюйте такі матеріали:
1. Пальчевський С.С. Робота соціального педагога з молодими інвалідами, хворими та обдарованими учнями //Пальчевський С.С. Соціальна педагогіка. - , 2005. - С 404-425.
2. Пальчевський С.С. Сощально-педагогічні заходи, спрямовані на надання допомоги ВІЛ-іифікованим, наркозалежним і залежним від психотропних речовин клієнтам та втягнутим у ранню проституцію (Там же. - С 426-453).
Використайте пропоновану в цьому виданні додаткову літературу.
Рекомендована література
1. Березина В., Ермоленко Г. Социальный педагог в школе // Воспитание школьника. --1994. - №2. - С. 2-3.
2. Василькова Ю.В., Василькова ТА. Социальна педагогика. - М, 2000. -С. 344-357.
3. Гуров В., Шинкаренко Н. Открытая школа и социально-педагогическая работа с детьми // Воспитание школьника. - 1994. - № 2. - С. 6-9.
4. Малька А. Соціальна педагогіка в школі: культурологічний аспект // Рідна школа.-2001.-J63.-C. 36-40.
5. Капустина 3. О проектировании и моделировании деятельности социального педагога образовательного учреждения // Воспитание школьников. - 2002. - № 6. - С. 23-26.
6. Пальчевський С.С. Соціальна педагогіка. - К., 2005. - С. 352-453.
7. Соціальна педагогіка I За ред. А.Й.Капської. - К., 2000. - С. 121-142.
Поняття про колектив, його ознаки, функцію, структуру.
А.С.Макаренко про розвиток колективу і виховання в ньому.
В.О.Сухомлинський про виховання шкільного колективу і його вплив на виховання учня.
Учнівський колектив як нестабільне системне утворення, його роль в особистісно-орієнтованому вихованні учня.
Розділ 5. Школознавство
5.1. Управління та педагогічний менеджмент у загальноосвітніх навчальних закладах
Педагогічний менеджмент як основа новітніх підходів до управління освітою.
Зміст та структура державного управління освітою в Україні.
Інспектування зальноосвітнього закладу.