Важливі управлінські функції властиві конференції" раді та педагогічній раді загальноосвітнього навчального закладу.
Конференція.
Конференція (у мало чисельних школах - загальні збори шкільного колективу)- вищий колегіальний орган громадського самоврядування навчального закладу. Для проведення її обираються делегати на зборах учнів другого-третього ступеня, на зборах учителів та працівників, а також батьків та представників громадськості. Кількість представників від кожної категорії однакова. Конференція або загальні збори збираються раз у рік для обрання ради школи, визначення основних напрямів розвитку навчально-освітнього закладу, затвердженням його статуту - сукупності норм і правил життя колективу з урахуванням його особливостей.
Рада школи.
Орган колегіального управління, до складу якого входять представники від педколективу, учнів II і III ступенів, батьків та громадськості. Очолює її директор навчального закладу. Під час кожних виборів склад ради оновлюється не менш, ніж на третину. Затверджує перспективний та річний план роботи. Представляє інтереси школи в державних та громадських органах. Забезпечує соціальний захист неповнолітніх. Визначає шляхи співпраці з різноманітними державними та громадськими інститутами. Розглядає пропозиції щодо морального і матеріального заохочення творчих педагогів, здібних учнів. Контролює витрату бюджетних асигнувань на школу. Заслуховує звіти про роботу директора і його заступників. Захищає адміністрацію та працівників школи від необґрунтованого втручання в їхню професійну та посадову діяльність.
Педагогічна рада.
Педагогічна рада, яку очолює директор, збирається не рідше п'яти разів на рік для вирішення найважливіших проблем навчально-виховного процесу. На її засіданнях після закінчення кожного навчального семестру керівники класних колективів звітують про стан навчально-виховної роботи у класі, висвітлюють проблеми, які у зв'язку з цим виникають. Особливо велике значення мають засідання педагогічної ради, які проводяться на початку та в кінці навчального року, на яких розглядаються перспективні завдання роботи школи та підводяться її підсумки.
Важливу роль в управлінні загальноосвітнім навчальним закладом відіграють органи громадського самоврядування: учнівські, батьківські, вчительські. Такими самоврядувальними органами учнів є учнівські комітети (учкоми), учнівські парламенти, ради командирів.
Учнівський комітет.
Вибирається на учнівських зборах загальноосвітнього навчального закладу. Включає до свого складу представників від класів. Представляє права учнів у внутрішньо шкільних управлінських органах. Забезпечує врахування інтересів учнів у плануванні та організації внутрішнього і зовнішнього життя школи.
Учнівський парламент.
Характерна форма учнівського самоврядування в деяких закладах нового типу. Дає можливість для виховання рис державо творця у його учасників. До складу учнівського парламенту за принципом державного входять комісії, постійні та тимчасові, створені відповідно для виконання постійних та тимчасових завдань. Таким чином, учні привчаються до демократичного характеру життєорганізації учнівського колективу.
Ради командирів.
Методика організації її діяльності детально розроблена А.С.Макаренком. Нерідко використовується у тимчасових учнівських об'єднаннях.
Батьківські комітети класу і школи.
Обираються на батьківських зборах. Забезпечують єдність вимог сім'ї, школи та громадськості у вирішенні проблем виховання, розвитку та навчання дітей. Діють згідно з тимчасовим положенням. їхні ухвали, які мають рекомендаційний характер, обов'язково розглядаються та враховуються адміністрацією загальноосвітнього навчального закладу. На своїх засіданнях розглядають проблеми перспективних напрямів розвитку школи, матеріально-технічного забезпечення її життєдіяльності, надання матеріальної допомоги учням, які в силу певних причин потребують її, сприяння роботі учнівських об'єднань за інтересами.
Профспілкові об'єднання вчителів.
Реалізують право педагогічних і технічних працівників школи вільно об'єднуватися у профспілки для захисту своїх прав. Адміністрація загальноосвітнього навчального закладу зобов'язана погоджувати з профспілковим комітетом умови праці педагогічного, адміністративно-господарського, навчально-допоміжного, медичного та обслуговуючого персоналу, навчальне навантаження, штатний розпис. Профспілковий комітет слідкує за дотримуванням адміністрацією школи вимог трудового законодавства.
Ради командирів.
Батьківські комітети класу і школи.
Профспілкові об'єднання вчителів.
Планування та облік роботи педагогічних колективів шкіл, ліцеїв, гімназій, колегіумів.
Перспективне планування.
Річне планування.
Поточне планування.
Роль та місце педагогічного менеджменту в управлінні загальноосвітнім навчальним закладом.
5.2. Розбудова інноваційної педагогічної системи загальноосвітнього навчального закладу