Педагогіка - Фіцула М.М. - Зарубіжні теорії розвитку особистості

У зарубіжній педагогіці та психології домінують погляди, що люди народжуються добрими або злими, чесними або брехливими, що від природи їм властиві агресивність, жорстокість та інші негативні моральні якості (М. Монтессорі, К. Лоренц, Б. Фромм, А. Чічерліх). Такої позиції дотримуються представники біологічного напряму в педагогіці.

Представники соціологічного напряму (Ж.-Ж. Руссо, К.-А. Гельвецій, Д. Дідро та ін.) стверджували, що вирішальним фактором у розвитку і формуванні особистості є середовище, а головним - вплив домашнього середовища. Тому школа нічого не може вдіяти, якщо дитина живе в несприятливих домашніх умовах.

За оцінками прибічників біологічного напряму, вплив спадковості на розвиток особистості становить 80-90%; вплив середовища, за оцінками представників соціологічного напряму, - 90%.

Представники біосоціологічного напряму (конвергенції) дотримуються думки, що психічні процеси (відчуття, сприймання, мислення та ін.) мають біологічну природу, а спрямованість, інтереси, здібності особистості формуються як соціальні феномени. За твердженням англійського психолога Д. Шаттлеворта, на розумовий розвиток особистості біологічні та соціальні чинники впливають у таких співвідношеннях: 64% чинників - спадковість; 16 - відмінності в рівнях домашнього середовища; 3 - відмінності у вихованні дітей в тій же сім'ї; 17% - змішані фактори (взаємодія спадковості та середовища).

Залежно від поглядів на роль спадковості чи середовища в розвитку особистості, представники цих педагогічних теорій відводять і різну роль процесові виховання в розвитку особистості: від визнання його цілковитого безсилля (за несприятливих умов середовища) і пасивного прямування за розвитком (Ж. Піаже) до активного втручання в поведінку людини (жорстка "поведінкова інженерія" Б. Скіннера).

Народна педагогіка про розвиток особистості:

Вплив середовище: 3 ким поведешся, від того й наберешся. З розумним будеш розумним, з дурнем і сам будеш таким. Як зайдеш між реп'яхи, то й реп'яхів наберешся. Як у сім'ї згідливе життя, то й виросте дитя до пуття.

Роль спадковості: Яке коріння, таке й насіння. Яке зіллячко, таке й сім'ячко. Від лося - лосенята, від свині - поросята. Яка гребля, такий млин, який батько, такий і син.

Роль виховання: Як бавитимеш дитя, так воно й виросте. Бурчання наскучить, приклад научить.

Вікові особливості: Звички трирічного зберігаються до 80 років. Від п'ятирічного до дорослої людини - один крок, а від новонародженого до п'ятирічного - велика відстань.

Відображення вікових періодів до п'яти років: народженятко, сідунчик, ходунчик, брехунець, бігунець, товкунець.

Запитання. Завдання

1. У чому виявляється єдність і відмінність процесів розвитку і формування особистості?

2. Розкрийте зв'язок у розвитку особистості школяра молодшого, середнього і старшого шкільного віку.

3. У чому полягає вплив спадковості на розвиток особистості школяра?

4. Розкрийте вплив негативних факторів середовища на розвиток особистості дитини.

5. Чому виховання вважають вирішальним фактором у розвитку і формуванні особистості людини?

6. Якою мірою цілеспрямоване виховання може усунути спадкові недоліки особистості?

7. Чому педагогічно недоцільно оберігати дитину від негативних факторів суспільного оточення, ізолювавши її від них?

8. У чому полягає вплив діяльності особистості на її розвиток? Чи всяка діяльність позитивно впливає на розвиток дитини?

9. Охарактеризуйте основні зарубіжні теорії розвитку особистості. 10. Як трактує вплив спадковості, середовища і виховання на розвиток особистості українська народна педагогіка?

Література

Болдырев Н. И., Гончаров Н. К., Есипов Б. П., Королев Ф. Ф. Педагогика. - М., 1968.

Галузинский В. М. Индивидуальный подход в воспитании учащихся. - К., 1982.

Гуревич К. М. Индивидуально-психологические особенности школьников. - М., 1988.

Коваль Л. Г., Зверева І. Ю., Хлєбнік С Р. - Соціальна педагогіка. - К., 1997.

Коменский Я.-А. Великая дидактика. Избр. пед. соч. - М., 1982. - Т.1.

Конюхов Б. В., Пашин Ю. В. Наследственность человека. - М., 1971.

Костюк Г. С. Учебно-воспитательный процесс и психологическое развитие личности. - К., 1989.

Паламарчук В. Ф. Школа учит мыслить. - М., 1986.

Подласый и. П. Педагогика. - М., 1999.

Психологічний словник / За ред. В. I. Войтка. - К., 1982.

Рубінштейн С. Л. Принципы и пути развития психологии. - М., 1959.

Стельмахович М. Г. Українська родинна педагогіка. - К.г 1996.

Сухомлинський В. О. Як виховати справжню людину. Вибр. твори: У 5-ти т. - К., 1976. - Т. 1.

Ушинський К. Д. Людина як предмет виховання. Вибр. пед. твори: У 2-х т. - К., 1983. - Т. 1.

1.4. Мета виховання
Сутність мети виховання
Метод психолого-педагогічного тестування
Метод соціометрії
Завдання основних напрямів всебічного розвитку особистості
Зарубіжна педагогіка про мету виховання
1.5. Цілісний педагогічний процес
Сутність і структура педагогічного процесу
Сутність педагогічного процесу
Основні компоненти педагогічного процесу
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru