ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ АУДИТОРНОГО ВИВЧЕННЯ
Тема 7. КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА
Кваліфікаційна характеристика соціального педагога е невід'ємною складовою його професійної культури, яка відображає ставлення людини до суспільства, його історії та природи і спрямована на вдосконалення й перетворення дійсності. Розвиток професії в історичній ретроспективі передбачає зміну вимог до її представників, що включають знання, уміння, навички, певні особистісні якості та норми поведінки.
Визначенню особливостей сучасного характеру соціально-педагогічної діяльності присвячено дослідження багатьох науковців, серед яких М.А. Галагузова, І.Д. Звєрєва, А.Й. Капська, Л.Г. Коваль, Г.П. Медведєва, Л.І. Міщик та ін.
Значний внесок у розгляд проблем характеру діяльності сучасного фахівця здійснила група науковців під керівництвом професора А.Й. Капської. Вона докладно визначила сутність, зміст, функції, сферу діяльності соціального педагога та його особистісні якості.
Соціальний педагог — спеціаліст, зайнятий у сфері соціально-педагогічної роботи або освітньо-виховної діяльності. Він організовує взаємодію освітніх і позанавчальних установ, сім'ї, громадськості з метою створення у соціальному середовищі умов для соціальної адаптації та благополуччя в мікросоціумі дітей та молоді, їх всебічного розвитку.
Соціальний педагог, згідно з посадовими обов'язками:
— вивчає психолого-медико-педагогічні особливості дітей та молоді;
— досліджує умови їх життя в мікросоціумі;
— виявляє інтереси, потреби, труднощі, проблеми, конфліктні ситуації відхилення в поведінці дітей та молоді;
— надає їм своєчасну допомогу та підтримку;
— виступає посередником між особистістю та організацією, сім'єю, спеціалістами різних соціальних служб, відомств та адміністративних органів;
— здійснює реабілітацію дітей-інваліді в;
— організовує роботу з дітьми та молоддю за місцем проживання;
— забезпечує соціальний супровід дітей-сиріт;
— здійснює профілактику негативних явищ серед дітей та молоді.
Придатність спеціаліста до виконання наведених посадових обов'язків визначається рівнем сформованості в нього когнітивного та операційного компонентів готовності до соціально-педагогічної роботи.
Когнітивний компонент (знання) є теоретичною основою соціально-педагогічної діяльності. Він передбачає оволодіння спеціалістом знаннями, які допомагають на практиці створювати систему засобів та прийомів для досягнення професійної мети, швидко орієнтуватись у нових ситуаціях, планувати свою діяльність, оцінювати її результативність.
До системи базових теоретичних знань соціального педагога належать знання:
— основ соціальної політики держави та соціально-правового захисту дітей та молоді;
— основ соціології, психології та педагогіки;
— основних закономірностей розвитку особистості;
— специфіки потреб та інтересів різних вікових груп дітей та молоді;
— специфіки роботи у різних мікросоціумах;
— особливостей діяльності з сім'єю, різними групами дітей та молоді;
— функцій державних і недержавних організацій у системі соціально-педагогічної діяльності;
— способів психолого-педагогічної діагностики;
— сучасного стану і тенденцій розвитку дитячих та молодіжних об'єднань.
Ці знання реалізуються у практичній діяльності соціального педагога. Вони тісно пов'язані з уміннями, які становлять операційний компонент готовності до соціально-педагогічної роботи.
Насамперед це інтегровані вміння, якими має володіти кожний спеціаліст, незалежно від специфіки його конкретної діяльності.
Комунікативні вміння передбачають володіння культурою міжособистісного спілкування, налагодження контакту з іншою людиною, розвиток взаємодії з клієнтом у позитивному емоційному напрямі.
Аналітичні вміння спрямовані на аналіз процесів, що відбуваються у соціумі, аналіз стану дитини та вплив на неї мікро-соціуму; виділення проблем дитини та розуміння спільної діяльності з нею щодо їх подолання.
Організаторські вміння — створення і розвиток офіційної та неофіційної мережі соціальної підтримки особистості, залучення волонтерів, що можуть надати ресурси, послуги та інші види допомоги.
Прогностичні вміння передбачають прогнозування розвитку особистості з урахуванням її проблем; постановку мети діяльності та її завдань, прогнозування можливого результату роботи; планування роботи майбутньої діяльності.
Проектувальні вміння дають змогу створювати програми діяльності за окремими напрямами роботи; здійснювати відбір необхідних методів і форм діяльності; конкретизувати зміст роботи в кожному окремому випадку.
Соціально-педагогічна робота належить до таких видів професійної діяльності, в яких не лише знання та вміння, а й особистісні якості спеціаліста впливають у багатьох випадках на її результативність.
Визначаючи особистісні характеристики соціального педагога, необхідно завжди пам'ятати, що він працює у сфері, яка ґрунтується на здатності успішно функціонувати в системі міжособистісних відносин.
Психологічні характеристики: емоційна врівноваженість; низька тривожність; стійкість до стресів; творче мислення; добра зорова та слухова пам'ять; послідовність у діях; наполегливість; витримка; уважність; спостережливість.
Морально-етичні якості: чесність; доброта; альтруїзм; терпимість; справедливість; тактовність; емпатійність; конфіденційність; скромність; відповідальність; відвертість; уважність.
Психоаналітичні якості: адекватна самооцінка; самоконтроль; самокритичність; прагнення до самовдосконалення; самоаналіз; самодисциплінованість.
Педагогічні якості: комунікабельність; візуальність (зовнішня привабливість); красномовство (вміння навіювати та переконувати); перцептивність (сприймання іншої людини); оптимізм.
Потреба у спеціалістах соціально-педагогічного профілю в Україні сьогодні є надзвичайно актуальною. Установи, де можливе працевлаштування соціальних педагогів, можуть бути державними, громадськими або державно-громадськими.
Сфери діяльності, в яких може бути задіяний працівник, здебільшого розрізняють за відомчою належністю.
1. Сфера освіти: загальноосвітні школи різного типу, школи-інтернати, дитячі будинки, центри дитячої творчості.
2. Сфера охорони здоров'я: будинки дитини, дитячі санаторії, соціально-реабілітаційні центри для неповнолітніх, інтернати для дітей-інвалідів, дитячі лікарні, дружні клініки для молоді, анонімні кабінети.
3. Сфера соціального захисту населення: центри соціального обслуговування населення* притулки, кризові центри для жінок.
4. Сфера охорони правопорядку: приймальники-розподільники, спецінтернати, міліція у справах неповнолітніх, колонії для неповнолітніх.
б. Сфера служб для молоді: клуби за місцем проживання, центри молодої сім'ї, центри соціальних служб для молоді, громадські дитячі та молодіжні об'єднання, молодіжні служби працевлаштування.
На підставі змісту соціально-педагогічної роботи виокремлюються професійні функції соціального педагога.
Функції соціально-педагогічної діяльності — це основні напрями роботи соціального педагога, в яких конкретизується її зміст.
Охарактеризуємо функції соціально-педагогічної діяльності у наведених нижче таблицях.
Таблиця 1. Комунікативна функція соціально-педагогічної діяльності
Зміст функції | Налагодження взаємодій особистості, соціальної групи та державних і недержавних організацій, що виступають клієнтами, волонтерами, спонсорами та партнерами в соціально-педагогічній роботі | ||||
Необхідні знання | Загальних положень теорії спілкування, характерологічних ознак видів та типів спілкування, функцій спілкування, основних правил і норм спілкування, провідних положень конфліктології, сутності та особливостей спілкування з різними соціальними групами, етичних засад спілкування соціального педагога | ||||
Необхідні вміння | Для здійснення комунікативних презентацій добирати адекватні прийоми комунікативного впливу, виступати каталізатором спілкування, попереджувати та долати конфліктні ситуації, добирати оптимальні засоби і прийоми спілкування | ||||
Таблиця 2. Організаторська функція соціально-педагогічної діяльності | |||||
Зміст функції | Соціально-педагогічна діяльність з погляду соціального менеджменту, що полягає у структуруванні, плануванні, розподілі видів професійної діяльності та координації роботи з різними соціальними інститутами і представниками споріднених професій | ||||
Необхідні знання | Теоретичних засад організаторської діяльності соціального педагога, особливостей соціального менеджменту, основних функцій організатора соціально-педагогічної діяльності, особливостей планування соціально-педагогічної діяльності, функцій та способів координацій, контролю в діяльності соціального педагога, особливості організації та управління різними соціальними групами в різних соціумах | ||||
Необхідні вміння | Визначати пріоритетні напрями діяльності, правильно розподіляти функціональні обов'язки учасників соціального процесу, планувати основні етапи майбутньої діяльності, координувати та корегувати діяльність учасників соціально-педагогічного процесу, налагоджувати співпрацю і партнерство з різними соціально-виховними структурами | ||||
Таблиця 3. Прогностична функція соціально-педагогічної діяльності | |||||
Зміст функції | Виконує змістовно-цільові (стратегічні) та організаційно-методичні (тактичні) завдання. Передусім це передбачення результатів зусиль соціального педагога щодо різних аспектів його професійної діяльності. Також це ідеальне "програвання варіантів" різноманітних технологій соціально-педагогічної діяльності та вибір серед них тих, що зможуть забезпечити максимальну результативність за розумних витрат зусиль і часу | ||||
Необхідні знання | Ролі та місця прогнозування в діяльності соціального педагога, видів прогнозування, принципів прогнозування, зміст прогностичної діяльності соціального педагога, особливості прогнозування різних напрямів і об'єктів діяльності соціального педагога | ||||
Необхідні вміння | Дотримуватися принципів наступності, систематичності та достовірності під час створення низки прогнозів, доцільно оперувати різновидами прогнозування, будувати адекватний прогноз у відповідності з конкретною соціально-педагогічною ситуацією, прогнозувати особливості соціалізації особистості, враховувати специфіку різних соціальних груп у процесі створення прогнозу професійної діяльності | ||||
Таблиця 4. Охоронно-захисна функція соціально-педагогічної діяльності | |||||
Зміст функції | Спрямована на відстоювання прав та інтересів дітей і молоді на основі державних та міждержавних документів з метою забезпечення для неповнолітніх та молоді гарантованих їм прав та умов життєдіяльності | ||||
Необхідні знання | Основних прав підлітків та молоді, закріплених у міждержавних документах, зміст діяльності основних соціальних інститутів, що реалізують охоронно-захисну функцію особистості, змісті повноваження діяльності соціального педагога стосовно захисту прав клієнта, обов'язки сім'ї, школи, позанавчальних закладів для розвитку особистості, основи української правової системи та законодавства | ||||
Необхідні вміння | Володіти механізмами правового захисту дитини у різних соціальних інститутах, використовувати комплекс правових норм для захисту прав дітей і молоді, застосовувати заходи державного примусу щодо осіб, які допускають протиправні дії стосовно об'єктів соціальної роботи, створювати умови для підтримки віри клієнта в можливості досягнення позитивних результатів, інформувати представників різних груп про їх права та соціальні гарантії | ||||
Таблиця 5. Діагностична функція соціально-педагогічної діяльності
Зміст функції | Покликана виявити окремі соціальні аномалії у певному мікросоціумі, конкретизувати проблему клієнта та виявляти індивідуальні й специфічні особливості клієнта або певної групи | |||
Необхідні знання | Теоретичних засад психолого-педагогічної діагностики, особливостей діагностування об'єктів соціально-педагогічної діяльності, методології та методів соціально-педагогічної діагностики, принципів діагностичної діяльності, напрямів психолого-педагогічної діагностики | |||
Необхідні вміння | Визначати пріоритетні напрями та об'єкти психолого-педагогічної діагностики, добирати оптимальний діагностичний інструментарій, розробляти програму психолого-педагогічного діагностування як окремої особистості, так і мікрогруп, аналізувати й узагальнювати результати діагностичної роботи, використовувати результати діагностування у проектах професійної діяльності | |||
Таблиця 6. Попереджувально-профілактична функція соціально-педагогічної діяльності | ||||
Зміст функції | Має на меті насамперед виявлення обмеження асоціальних явищ, причин соціальної дезадаптації серед різних соціальних груп та окремих осіб і запобігання їм, забезпечення умов для формування соціально позитивної спрямованості особистості | |||
Необхідні знання | Причин і форм прояву девіантної поведінки підлітків та молоді, змісту і форм соціально-профілактичної роботи, способів та прийомів навіювання й переконання, наслідків впливу шкідливих звичок та асоціальних форм поведінки на здоров'я й життєдіяльність особистості, основи здорового способу життя | |||
Необхідні вміння | Володіти психокорекційними прийомами впливу на особливість організовувати індивідуальні, групові, масові форми профілактичної роботи, організовувати соціально-позитивну діяльність підлітків та молоді через участь у різноманітних позанавчальних закладах" клубах, секціях, гуртках тощо, пропагувати здоровий спосіб життя, виявляти групи ризику серед підлітків і молоді, володіти способами та формами профілактичної роботи з різними соціальними групами | |||
Таблиця 7. Корекційно-реабілітаційна функція соціально-педагогічної діяльності | ||||
Зміст функції | Полягає у роботі щодо зміни та вдосконалення особистісних якостей клієнта, особливостей життєдіяльності та створення умов для розвитку потенційних можливостей осіб з функціональними обмеженнями, активне залучення їх до участі у громадському житті | |||
Необхідні знання | Теоретичних засад соціальної реабілітації, специфіки корекцінно-реабілітаційної роботи з різними соціальними групами, видів та рівнів корекційно-реабілітаційної роботи, вимог до фахівця, що займається соціальною реабілітацією | |||
Необхідні вміння | Надавати допомогу особам, що потребують соціальної реабілітації та адаптації, здійснювати корекцій-но-реабілітаційну роботу з різними соціальними групами, прогнозувати та планувати життєвий шлях об'єкта соціальної реабілітації, налагоджувати зв'язки з усіма можливими суб'єктами корекційно-реабілітаційної допомоги | |||
Таблиця 8. Соціально-терапевтична функція соціально-педагогічної діяльності | ||||
Зміст функції | Спрямована на вчасне вирішення кризових ситуацій та проблем клієнта на підставі самоусвідомлення особистістю ставлення до себе, оточення та довкілля | |||
Необхідні знання | Теоретичних засад психолого-педагогічної терапії, проблематики та особливостей соціально-терапевтичної роботи, прав і обов'язків фахівця з психолого-педагогічної терапії, рівнів та форм соціально-терапевтичної допомоги, особливостей надання соціально-терапевтичної допомоги різним групам клієнтів | |||
Необхідні вміння | Здійснювати домедичну соціально-терапевтичну допомогу, доцільно застосовувати різноманітні форми психолого-педагогічної терапії, проводити консультативну соціально-терапевтичну допомогу" як індивідуальні, так і групові терапевтичні зустрічі, залучати працівників різних соціальних інститутів до надання допомоги особистості, надавати як очну, так і дистанційну психолого-педагогічну допомогу (робота на "телефоні довіри") | |||
Сучасний період розвитку соціально-педагогічної діяльності вимагає розробки та впровадження професійно-етичного кодексу соціальних працівників і педагогів. Попередній варіант такого кодексу запропоновано групою фахівців під керівництвом заслуженого працівника соціальної сфери України І.Д. Звєрєвої. Цей документ націлює на здійснення соціальної роботи у багатьох функціональних сферах з метою розвитку потенціалу та можливостей особистості, а також задоволення людських потреб.
Етичний кодекс спеціалістів із соціальної роботи України містить такі етичні принципи діяльності: повага до гідності кожної людини; пріоритетність інтересів клієнтів; толерантність; довіра та взаємодія у вирішенні проблем клієнта; доступність послуг; конфіденційність; дотримання норм професійної етики, а також норми етичної поведінки стосовно професії, колег, клієнтів і взаємодіючих організацій.
Документ визначає шляхи розв'язання моральних проблем та стимулює прийняття найбільш адекватних професійних рішень з етичних питань.
Література
1. Актуальні проблеми соціально-педагогічної роботи (модульний курс дистанційного навчання) / А. Й. Капська, О.В. Безпалько, Р.Х. Вайнола; Заг. ред. А.Й. Капської. — К. 2002.— 164 с.
2. Бурая Г.С. Соціальна робота. — X., 1904.
3. Зверева ІД, Професійний етичний кодекс — нагальна вимога часу // Соціальна робота в Україні. — 2003. — № 3. _
С. 33—39.
4. Коваль ЛТ„ Зверева ІД., Хлебік С.Р. Соціальна педагогіка. — К., 1997.
б. МІщик ЛІ. Соціальна педагогіка. — Запоріжжя, 1999.
6. Никитина ЛЛ1. Социальная педагогика: Учеб. пособие для вузов. — М.: Академический проект, 2003. — 272 с.
7. Соціальна педагогіка: Підручник. — К,: Центр навч. л-ри 2003. —256 с.
8. Социальная педагогика / Под ред. М.А. Галагузовой. — М.:Владос, 2000.
9. МудрикАЯ. Социальная педагогика: Учеб. для студ. пед. вузов / Под ред. В. А. Сластенина. — 3-е изд., испр. и доп. — М.: Изд. центр "Академия", 2002. — 200 с.
Тема 7. КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА
Тема 8. ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
Тема 9. Соціальне значення діяльності Товариства Червоного Хреста
Тема 10. Особливості соціально-педагогічної діяльності у XX ст.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ДО ПРАКТИЧНИХ (СЕМІНАРСЬКИХ) ЗАНЯТЬ
Завдання до теми 7. Кваліфікаційна характеристика соціального педагога
Завдання до теми 8. Принципи і методи соціально-педагогічної діяльності
ІНДИВІДУАЛЬНІ НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНІ ЗАВДАННЯ