Зовнішня політика України - Чекаленко Л.Д. - Придністровська проблема

Складною проблемою, яка постала перед Молдовою і яка впливає на розвиток міждержавних відносин, є питання невизнання територіальних утворень і цілісності країни. На території Молдови виникли Гагаузька Республіка (19 серпня 1990 р.) та Придністровська Молдовська Республіка — ПМР (2 вересня 1990 p.). Новоутворені формування ведуть наполегливу боротьбу за свою автономію.

Зазначимо, що Конституція держави, яка набула чинності 27 серпня 1994 p., проголосила Молдову суверенною, єдиною та неподільною державою. Водночас населеним пунктам Лівобережжя Дністра і півдня країни може бути надано особливий статус автономії, форми та умови якої визначаються окремими законами. Таким чином, створено конституційні основи для політичного врегулювання конфліктів, пов'язаних із виникненням на території Молдови самопроголошених Гагаузької Республіки та Придністровської Молдовської Республіки. Ці територіальні автономії мають право на самовизначення у разі зміни державного статусу Молдови, наприклад у разі приєднання її до Румунії.

Серед інших проблем, які можуть спричинити нестабільність у регіоні, — отримання подвійного громадянства (в цьому процесі активну позицію займає й Румунія). Складність виникла у зв'язку з тим, що Росія та Україна свого часу ініціювали введення спрощеної процедури набуття громадянства своїх країн мешканцями ПМР. 1 листопада 2002 р. парламент Молдови прийняв поправки до Конституції РМ, якими також передбачається можливість отримання подвійного громадянства (у тому числі і румунського).

Українська держава відповідно до своїх зобов'язань за Гельсінкським актом і нормами міжнародного права зайняла принципову позицію безумовного поважання територіальної цілісності й суверенітету Республіки Молдова в кордонах колишньої Молдавської Радянської Соціалістичної Республіки. Позиція України полягає в тому, що політичне врегулювання конфлікту має передбачити надання Придністров'ю адміністративно-територіальної автономії у складі Республіки Молдова. Населенню Придністров'я має бути гарантована можливість вирішення своєї долі шляхом демократичного волевиявлення в разі зміни міжнародно-правового статусу Республіки Молдова. Придністров'я і Молдова 1997 р. офіційно звернулися до України з проханням про розташування на своїй території українських миротворчих сил.

У пошуках шляхів придністровського врегулювання Молдова вдалася до міжнародної допомоги, залучивши спостерігачів з ОБСЄ, Росії та України. Одним із перших документів, які поклали початок врегулюванню придністровської проблеми, став "Меморандум про основи нормалізації відносин між Республікою Молдова і Придністров'ям", підписаний 8 травня 1997 р. у Москві Президентом Молдови П. Лучинські і главою адміністрації Придністров'я 1. Смирновим. Під Меморандумом (як посередники в переговорному процесі між РМ і Придністров'ям) поставили свої підписи Президенти України Л. Кучма і Росії Б. Єльцин, а також чинний голова ОБСЄ.

Слід зазначити, що за глибиною міжнародних ініціатив України, які в разі реалізації значно б посилили вплив нашої держави у міжнародному середовищі, 1997 рік виявився досить плідним. 3—4 липня 1997 р. (Ізмаїл) Президенти трьох країн — України, Румунії і Молдови — домовилися про тристороннє співробітництво в політичній, торговельно-економічній та гуманітарній сферах, що становлять взаємний інтерес і потребують спільного вирішення. Це, зокрема, Заява про співробітництво у боротьбі з організованою злочинністю, Протокол про співпрацю між урядами України, РМ і Румунії. Українська сторона підтримала проект про створення трьома країнами вільної економічної зони в районі Рені — Джурджулешти — Галац та про створення євро регіонів "Нижній Дунай" і "Верхній Прут". Саме в цих проектах як перших кроках просування до європейського простору прозирався обраний країнами шлях на інтеграцію в європейські структури та зміцнення політичного і економічного співробітництва з Європейським Союзом.

Планам не судилося реалізуватись; погіршилась ситуація і навколо придністровської проблеми, яка, як свідчать події, зайшла у глухий кут. Особливе занепокоєння у цьому зв'язку викликає питання виведення колишньої 14-ої армії РФ транзитом через Україну. Це вимагатиме участі українських військових спостерігачів у цьому процесі й загалом ситуації у Придністров'ї, населення якого складається в основному з українців.

Про можливі варіанти розблокування переговорного процесу йшлося під час українсько-російських консультацій у квітні 2002 р. (Київ), де було заявлено, що Москва і Київ виступають за негайне поновлення переговорів стосовно придністровського врегулювання. Черговим кроком на шляху переговорного процесу стала київська п'ятистороння зустріч 2—3 липня 2002 p., де ОБСЄ, Росія та Україна, як і в попередні роки, були присутніми лише як гаранти й посередники. Завдання створеної під час зустрічі у Києві Постійної політичної наради — підготовка безпосередніх заходів щодо врегулювання проблеми. Підбиваючи підсумок, зазначимо, що за 14 років сторонам конфлікту та країнам-гарантам не вдалося виробити механізму врегулювання придністровської проблеми.

Привід певного дистанціювання у молдовсько-українських відносинах можна віднайти у значних розбіжностях в економічній сфері та підходах до врегулювання придністровського конфлікту. Причини ж лежать набагато глибше — в намаганні Молдови відігравати роль лідера в регіоні. В особі України молдовське керівництво бачить не тільки економічного конкурента, а й певну перешкоду у просуванні молдовських інтересів далеко за межі регіональних структур, у тому числі і в рамках СНД (ЄврАзБС, ГУ (У) AM тощо). Не останню роль тут відіграв і особистісний чинник: Президент Молдови В. Воронін широко відомий своїми прокомуністичними поглядами і традиційною орієнтацією на Росію. У цьому зв'язку ідеї попереднього Президента Молдови П. Лучинські щодо утворення в СНД нового центру впливу на чолі з Україною, створення українсько-молдовського митного союзу, який у майбутньому міг би перерости в багатосторонній (на зразок Митного союзу Росії Білорусі — Казахстану — Киргизстану — Таджикистану), а також стосовно можливості утворення тристоронніх (Україна, Молдова, Румунія) вільних економічних зон на півночі й півдні Молдови виявилися нереалізованими.

На тлі загострення політичних суперечностей на початку 2000 р. погіршилися відносини і в галузі торгівлі: Україна ввела обмеження на ввезення молдовської свинини і цукру. У відповідь Молдова також вжила низку заходів проти українських виробників. У молдовських ЗМІ час від часу розгортається антиукраїнська кампанія: зокрема наголошується на розбіжностях між Кишиневом і Києвом з питань реалізації Євро-Азійського нафтотранспортного коридору. Молдовська сторона заявляє, що Україна фактично витіснила Молдову з ЄАНТК, побудувавши нафтопровід Одеса — Броди. Мова йде про бажання молдовської адміністрації завантажити нафтою Джурджулештський термінал. Для цього молдовська сторона всіляко намагається послабити значення українських портів у Рені та Іллічівську, знизити їхню привабливість в очах експортерів нафти. Можна очікувати, що пік загострення українсько-молдовських стосунків припаде на період остаточної добудови Джурджулештського терміналу та введення його в експлуатацію.

Молдовські ЗМІ розповсюджують також інформацію про небезпеку 460 км придністровського відрізка українсько-молдовського кордону, через який, за їхніми заявками, здійснюється контрабанда зброї, яка опиняється в руках терористів.

На противагу цьому з боку придністровського керівництва спостерігається активізація налагодження різнорівневих контактів з Україною. У вересні 2002 р. в розширеному складі (президент ПМР, дипломатичні представники України, українські бізнесмени) відбулося обговорення можливостей розвитку економічного співробітництва ПМР і України. Інтенсифікувалися парламентські контакти між Верховною Радою України та парламентом ПМР. Український парламент створив Комісію з урегулювання відносин між Придністров'ям і Молдовою. Придністровська сторона виступила з ініціативою створення в Тирасполі Представництва Верховної Ради України.

Нестабільність ситуації навколо Придністров'я штучно створює офіційний Кишинів, який реалізує політику економічної реінтеграції де-факто відокремленого Придністров'я. Молдовські лідери стверджують, що Придністров'я загрожує не тільки економіці Молдови, а й безпеці всього регіону. США, вітаючи боротьбу з тероризмом і підтримуючи молдовські власті, веде власну гру з посиленням свого впливу в регіоні. Європейський Союз, який заінтересований у безпеці і стабільності навколо своїх кордонів, також уважно спостерігає за подіями навколо проблеми. Українська сторона запропонувала конкретний механізм розблокування складного питання. Водночас молдовська сторона ініціювала встановити на українсько-молдовському кордоні міжнародний моніторинг, розпочавши роботу місії ОБСЄ, розташувавши її на українській території в Одесі. Наприкінці квітня 2004 р. посередникам від Росії, України та ОБСЄ вдалося розблокувати переговорний процес. 14—15 грудня 2004 р. у Відні відбулася спеціальна зустріч з придністровського врегулювання.

11—12 вересня 2004 р. в Кишиневі за участі Ради Європи відбулася міжнародна конференція "Заморожені конфлікти — підхід демократичної стабільності: випадок Придністров'я". Президент Республіки Молдова В. Воронін офіційно запропонував Європейському Союзу стати постійним учасником процесу придністровського врегулювання. Невдовзі в Одесі було відкрито представництво Європейського Союзу. Україна й надалі наголошує на незмінності позиції щодо вирішення придністровської проблеми, її заінтересованості у якнайшвидшому подоланні нинішньої кризи та досягненні остаточного врегулювання.

Черговим відлунням придністровської кризи стало припинення функціонування у вересні 2005 р. в Придністровському регіоні Республіки Молдова шкіл, у яких викладання здійснюється молдовською мовою з використанням латинської графіки. Українське зовнішньополітичне відомство виступило з заявою, у якій, зокрема, йшлося про те, що Україна глибоко стурбована подальшим загостренням ситуації навколо придністровського врегулювання, каталізатором якого стали дії тираспольської адміністрації, спрямовані на припинення функціонування в Придністров'ї шкіл з молдовською мовою. "Україна, як і раніше, переконана, що подібні дії суперечать європейським стандартам щодо забезпечення прав і свобод людини та завдають шкоди перспективам досягнення остаточного врегулювання придністровської проблеми. Ми вважаємо неприпустимим політизацію питання, яке торкається дітей, особливо дітей-сиріт. Україна як посередник у переговорному процесі закликає тираспольську адміністрацію вжити заходів щодо відновлення функціонування шкіл з викладанням молдовською мовою"'.

Водночас Україна заявила про неприпустимість здійснення тиску на будь-яку сторону в умовах призупинення переговорного процесу, закликала сторони відмовитися від практики односторонніх дій, які не сприяють зближенню позицій щодо придністровського врегулювання та дестабілізують ситуацію в регіоні, негативно позначаються на становищі пересічних мешканців обох берегів Дністра. Заявила, що готова максимально сприяти вирішенню придністровської проблеми при дотриманні суверенітету та територіальної цілісності Республіки Молдова, наданні Придністров'ю особливого статусу, який забезпечив би високий рівень самоврядування і відповідний захист прав людини в регіоні.

Україна відстоює неподільність кордонів, установлених після Другої світової війни. Водночас вона не може лишатися осторонь випадків недотримання міждержавних угод щодо захисту прав української етнічної меншини в Республіці Молдова. Населення Придністров'я, яке переважно складається з українців, постійно висловлює занепокоєння ситуацією, яка може скластися в країні.

5.3. Кавказький вектор української політики
Азербайджанська Республіка
Грузія
Республіка Вірменія
5.4. Азіатські республіки СНД в політиці України
Республіка Туркменістан
Республіка Узбекистан
ВИСНОВКИ
ДОДАТКИ
Із Договору про дружбу, добросусїдство і співробітництво між Україною і Республікою Білорусь
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru