Економічна теорія - Білецька Л.В. - Рівновага фірми в довгостроковому періоді в умовах чистої конкуренції

Крива попиту І1 на продукцію окремої фірми в чисто конкурентній галузі зовсім еластична. Фірма не може вплинути на рівень ціни і погоджується з нею. Граничний дохід фірми МЯ від продукту додаткової одиниці продукції дорівнює її ціні Р. Тому криві попиту І1 і граничного доходу співпадають: Р = МЯ. У довгостроковому періоді після того, як всі пристосування закінчені (нові фірми вступили в галузь, збільшивши пропозицію, що призвело до зниження ціни та змусило інші фірми покинути галузь. В результаті масового відтоку пропозиція зменшилася, ціна підвищилася і т. п.), встановилася рівновага, котра характеризується рівністю ціни, мінімальних середніх витрат і граничного доходу. Рівність ціни і мінімальних середніх витрат показує, що фірма використовує ефективну технологію, реалізує продукцію за найнижчими цінами

Р і виробляє обсяг продукції , що відповідає її витратам. Рівність ціни і граничних витрат означає, що ресурси розподілені у відповідності з надаванням переваг споживачами.

Із станом рівноваги фірми у довгостроковому періоді в умовах чистої конкуренції порівнюють будь-яку іншу ситуацію в умовах усіх відомих моделей ринку.

Ціна в умовах недосконалої конкуренції

На графіку представлені криві фірми в умовах недосконалої конкуренції: сСсі - крива попиту, МС - крива граничних витрат, МЯ - крива граничного доходу і АТС - крива середніх валових витрат.

В умовах монополії виробляється обсяг продукції 0_, який визначається точкою перетину К кривих граничних витрат і граничного доходу МС = МЯ і дозволяє максимізувати прибуток. При цьому продукція реалізується по ціні р, що відповідає точці Е на лінії попиту сісС. Точці К відповідає ціна Р2 < р . Ціна р > Р3 перевищує середні витрати, які досягаються в точці Г на перетині кривої попиту сс з лінією середніх валових витрат АТС . Різниця Р - р утворює монопольний надприбуток.

Якби ціна встановлювалася на основі граничних витрат, вона відповідала б точці N на перетині ліній попиту і граничних витрат МС. Вона перевищила б ціну Р2. Це значить, що у випадку монополії ресурси розподіляються і використовуються не найбільш ефективним способом.

Максимальний прибуток для монополії досягається за ціною Р1. Якщо здійснюється контроль над діяльністю монополії в інтересах суспільства, то ціну знижують з Р1 до рівня середніх валових витрат Р (точка F ). Регульована ціна наближається до середніх витрат і не обов’язково співпадає з ними.

Олігополія. Ламана крива попиту

В умовах олігополії всі фірми взаємопов’язані при прийнятті ними рішень про рівень цін. У галузі, що складається з невеликої кількості великих компаній, фірма, яка виробляє нову модель виробу чи застосовує нові кроки в галузі реклами, та інших сферах, очікує реакцію з боку конкурентів. Деякі рішення конкурентів залежать від власної поведінки фірми, інші не залежать. У такій ситуації стають можливими найрізноманітніші рішення конкурентів, що вкрай ускладнює теоретичний опис олігополістичної ситуації. Наступна модель пояснює, чому фірма нехотячи відмовляється від прийнятого нею одного разу рішення відносно комбінації ціна-випуск. У багатьох галузях з олігополістичною ситуацією відзначається значна стійкість цін та їх "жорсткість".

Як зміна ціни товару впливає на величину попиту? Тут можливі такі ситуації. Нехай точка С відображає висхідну комбінацію ціни Р, що склалася, і випуску <<1. Якщо фірма знижує ціну і розраховує на деяке збільшення продажу, а конкуренти відповідають таким самим зниженням цін, то розраховувати на значне збільшення обсягу продажу не доводиться. Крива попиту відносно неелас-тична. У такому випадку ціна буде знижуватися від точки С по відрізку СП.

Як тільки наша фірма знизила ціну, а конкуренти не знизили, то можна очікувати збільшення обсягів продажу. Крива попиту СсС’ відносно еластична. Якщо фірма підвищила ціну, то у конкурентів не буде підстав для Аналогічних дій, бо до них прийдуть нові покупці. Підвищенню ціни буде відповідати еластичний відрізок сС кривої попиту.

В результаті за описаної реакції конкурентів на зміну цін крива попиту прийме вигляд ламаної лінії сССЇ)’ з вигином в точці С. Зниження ціни не призведе до істотного збільшення продажу, а підвищення її приведе за собою зменшення товарообігу. І те і інше не відповідає інтересам фірми. Крива граничного доходу МЯ представлена ламаною лінією іиУМ. Якщо крива граничних витрат перетинає криву граничного доходу на відрізку Уи то у фірми, що максимізує прибуток, нема підстав відмовлятися від ціни Р1. Навіть якщо різко зростають витрати, то й це не призводить до зміни ціни до тих пір, доки крива граничних витрат не підніметься вище и .

Ціна в умовах недосконалої конкуренції
Олігополія. Ламана крива попиту
Правило "Великого пальця" при ціноутворенні для монополіста
Показник монопольної влади. Індекс Лернера. Індекс Гарфінделя Хіршмана
Олігополія. Модель Курно. Ламана крива попиту Суїзі
Розширене, просте і звужене відтворення суспільного виробництва
Схема руху створеного суспільного продукту у моделі Кене
Марксистські схеми суспільного відтворення
Валовий національний продукт. Національний дохід
Індекс цін
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru