Бухгалтерський облік - Садовська І.Б. - 22.1. Мета і методи аналізу взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток"

22.1. Мета і методи аналізу взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток"

Діяльність будь-якого підприємства пов'язана із певним переліком взаємовідносин із покупцями та постачальниками. Саме попит на виготовлену продукцію визначає сферу діяльності та види реалізованого продукції. Збільшення продажів виготовленої власної продукції посилює, в свою чергу, взаємозв'язки із постачальниками сировини. Тому важливим елементом у діяльності будь-якого підприємства є процес планування виробничої діяльності, заснований на дослідженні понесених та очікуваних витрат, планового обсягу виробництва та очікуваного прибутку від реалізації.

Метою аналізу виробничої діяльності є:

1. Визначення суми доходу, залежно від очікуваного та фактично отриманого обсягу реалізації.

2. Визначення такого рівня реалізації продукції, за якого усі понесені витрати відшкодовуються.

3. Визначення такого рівня реалізації продукції, за якого підприємство отримає очікуваний рівень доходу від реалізації.

4. Дослідження впливу будь-якого із факторів виробництва на прогнозований результат та інші.

Це досить не повний перелік питань, які можуть бути вирішені при проведенні комплексного аналізу взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток", оскільки ці питання можуть прямо або опосередковано відноситися до основної мети проведення такого аналізу на підприємстві.

Методи аналізу

Аналіз взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток" - це один із методів

дослідження певних очікуваних результативних показників підприємства та їх взаємозв'язку під впливом факторів виробництва. Дослідження зв'язку між обсягом виробництва чи реалізації, очікуваним прибутком, сумою понесених витрат та іншими пов'язаними із ними показниками можна наочно продемонструвати за допомогою формул та графіків. Саме така інтерпретація дає можливість визначити обсягу продажу, що забезпечує відшкодування всіх витрат і отримання бажаного прибутку; визначити величину прибутку за певного обсяги продажу; дослідити вплив зміни величини витрат, обсягу та ціни реалізації на прибуток підприємства, а також розробити оптимальну структуру витрат та виробництва для отримання максимального результату.

Аналіз "витрати-обсяг-прибуток" - це аналіз поведінки витрат, в основі якого сконцентроване взаємозв'язок витрат, виручки (доходу), обсягу виробництва і прибутку, це інструмент управлінського планування і контролю.

Ці взаємозв'язки формують основну модель фінансової діяльності, що дозволяє менеджеру використовувати його для короткострокового планування і оцінки альтернативних рішень.

Внесемо певну корективу у визначення поняття аналіз взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток". Справа в тому, що це поняття у широкій практичній діяльності підприємств (фірм) здобуло кілька тотожних значень. У вітчизняній та зарубіжній практиці використовуються такі поняття, як "критична точка", "CVP-аналіз", "точка беззбитковості", тому ці аналогічні поняття будуть використовуватися надалі у зв'язку із використанням різних літературних джерел.

Аналіз взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток" здійснюють за допомогою різних методів (рис. 22.1).

Методи аналізу взаємозв'язку

Рис. 22.1. Методи аналізу взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток"

Одним із елементів аналізу взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток" є визначення точки беззбитковості, методика якої передбачає розподіл витрат на змінні та постійні, а також припускає тотожність понять беззбитковість та критична точка.

Точка беззбитковості - це обсяг реалізації (діяльності), за якого доходи підприємства дорівнюють його витратам, а прибуток відповідно дорівнює нулю.

Точка беззбитковості - обсяг продажу (діяльності), за якого доходи підприємства дорівнюють його витратам, або маржинальний дохід дорівнює загальним постійним витратам.

Точка беззбитковості є точкою, в якій загальний дохід дорівнює загальним витратам, - точкою нульового прибутку.

Точку беззбитковості можна виразити в натуральних (кількість продукції), грошових (виручка) одиницях або у відсотках до нормальної потужності.

Наведемо зразок використання графічного методу для кращого уявлення проведеної нами роботи.

Взаємозв'язок "витрати-обсяг-прибуток" виражено графічно на рис. 22.1, де представлено основну модель "витрати-обсяг-прибуток". Графік показує взаємозв'язок виручки (доходу), витрат, обсягу продукції, прибутку чи збитків. Ця модель базується на ряді фіксованих взаємозв'язків. Якщо ціна одиниці продукції, витрати, ефективність чи інші умови змінюються, то модель повинна бути переглянута.

Взаємозв'язок витрати-прибуток-обсяг виробництва

Взаємозв'язок

Рис. 22.2. Взаємозв'язок "витрати-обсяг-прибуток"

Аналіз взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток" дозволяє встановити обсяг виробництва, який необхідний для покриття всіх витрат - як змінних, так і постійних. Як показано на рис. 22.2, критична точка - це та, у якій сумарний обсяг виручки рівний сумарним витратам. Таким чином, критична точка - це точка, починаючи з якої компанія набуває можливості заробляти прибуток. Критичну точку також називають точкою беззбитковості, або порогом рентабельності.

Методи аналізу
22.2. Основні припущення в аналізі взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток"
22.3. Визначення точки беззбитковості за допомогою рівнянь
22.4. Маржинальний метод визначення точки беззбитковості
Маржинальний прибуток
22.5. Графічний аналіз взаємозв'язку витрат, обсягу діяльності та прибутку
Графік беззбитковості
Графік маржинального доходу
22.6. Аналіз взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток" за умов асортиментності продукції (багатопродуктового виробництва)
22.7. Аналіз чутливості прибутку
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru