Рішення про обсяг виробництва реалізуються на основі CVP-аналізу (аналіз беззбитковості, критичної точки, "витрати-обсяг-прибуток"). На величину планового обсягу впливає ряд умов: існуюча виробнича потужність, стан обладнання, технологія, ринок збуту та інші. Методика підготовки релевантної інформації для управлінців залежить, наприклад, від того, наскільки навантажені потужності підприємства. В будь-якому випадку віддається перевага маржинальному підходу. Існує множина моделей, основаних на вивченні взаємозв'язку витрат, прибутку і обсягу. Зазвичай розгляд питання розпочинається з аналізу критичної точки, тобто тієї точки обсягу продажу, де немає ні прибутку, ні збитку. Ч.Т. Хорн-грен і Дж. Фостер в книзі "Бухгалтерский учет: управленческий аспект" і М.А. Вахрушина в книзі "Бухгалтерский управленческий учет" дають три методи розрахунку критичної точки: рівняння, маржинального доходу і графічний. Розділення перших двох недоречно, так як метод рівняння виходить на кінцеву формулу, яка використовується в методі маржинального доходу [3, 213].
Точка беззбитковості при застосуванні методу рівнянь відображається послідовністю розв'язку певного переліку таких рівнянь.
Точка беззбитковості у грошових одиницях може бути виведена з рівняння:
де ВР - виручка від реалізації; ЗВ - змінні витрати; ПВ - постійні витрати; П - прибуток.
Оскільки прибуток у точці беззбитковості дорівнює нулю, то відповідно:
де ТБ - точка беззбитковості;
Виходячи із цього рівняння, можна визначити точку беззбитковості в натуральних одиницях:
де ТБ (нат.) - точка беззбитковості в натуральних одиницях;
ТБ (грош.) - точка беззбитковості в грошових одиницях;
Ц од. - ціна за одиницю. Перетворимо рівняння 8.2 таким чином:
де КРП - кількість одиниць реалізованої продукції; ЗВ од. - змінні витрати на одиницю.
Звідси:
Критична точка може бути виражена в термінах одиниць продажу або доларів продажу. Основне рівняння знаходження критичної точки наступне:
де КТ - критична точка; Ц - ціна.
Приклад 8.1
Розглянемо приклад використання цього рівняння для знаходження критичної точки. Підприємство займається виготовленням письмових столів. Змінні витрати складають 50 грн на одиницю, постійні витрати - 20 000 грн за год. Ціна продажу - 90 грн за одиницю. Використовуючи цю інформацію і позначивши через Х - обсяг продажу в одиницях, ми можемо написати рівність:
90 грн o Х=50 грн o Х + 20 000 грн
40 грн o Х=20 000 грн
Х=500
або в грошових одиницях:
90 грн o 500=45 000 грн
22.4. Маржинальний метод визначення точки беззбитковості
Другий спосіб визначення критичної точки використовує концепцію маржинального прибутку.
Маржинальний прибуток - це перевищення виручки від реалізації над усіма змінними витратами, пов'язаними з даним обсягом продажу.
Іншими словами, маржинальний прибуток - це різниця між виручкою від реалізації і змінними витратами:
де МП - маржинальний прибуток; ВР - виручка від реалізації. На рис. 22.5 представлено графік маржинального прибутку. Якщо із маржинального прибутку вирахувати постійні витрати, то отримаємо величину операційного прибутку:
де ОП - операційний прибуток.
Критична точка може бути визначена як точка, в якій різниця між маржинальним прибутком і постійними витратами рівна нулю, або точка, в якій маржинальний прибуток рівний постійним витратам. Рівність критичної точки за маржинального підходу в термінах одиниць продукції буде наступною:
де КТ од. - критична точка в одиницях продажу; МП од. - маржинальний прибуток на одиницю.
Маржинальний прибуток
Рис. 22.5. Графік маржинального прибутку
Для визначення формули розрахунку точки беззбитковості в грошових одиницях за допомогою показника маржинального доходу використаємо наступну формулу:
Або іншим варіантом відображення є вартісна величина точки беззбитковості, яку можна обчислити за наступною формулою:
Знаменник цього дробу має назву коефіцієнта маржинального доходу. Отже, коефіцієнт маржинального доходу (прибутку) - це відношення маржинального прибутку від реалізації одиниці продукції до її ціни і визначає точку беззбитковості наступним чином:
Розрахунок точки беззбитковості є важливим елементом аналізу, але на практиці більш цікавить обсяг та ціна реалізації, які забезпечать отримання бажаного прибутку.
Аналіз критичної точки з поправкою на фактор прибутку може бути використаний як основа для оцінки прибутковості підприємства. Бухгалтер може для різноманітних альтернативних планів виробництва розрахувати відповідну величину можливого прибутку. В такому випадку використовується рівняння:
Таким чином, обсяг реалізації продукції, який би забезпечив отримання цільової величини прибутку, можна розрахувати за наступною формулою:
де ЦОР од. - цільовий обсяг реалізації в одиницях; ЦП - цільовий прибуток.
При використанні маржинального підходу дана формула матиме вигляд:
Цікавою являється пропозиція розпочати побудову графіка не з постійних витрат (рис. 22.6 (а)), а із змінних (рис. 22.6 (б)), так як в такому випадку можна побачити не тільки зону прибутку, але і зону маржинального доходу (вона знаходиться між прямими "обсяг продажу" і "змінні витрати").
Рис. 22.6. Графіки знаходження критичної точки (точки беззбитковості)
Для ілюстрації використання аналізу критичної точки при плануванні прибутку розглянемо приклад.
Приклад 8.2
Підприємство бажає отримати прибуток наступного року в обсязі 10 000 грн Змінні витрати становлять 50 грн на одиницю, постійні витрати - 20 000 грн в рік, ціна продажу - 90 грн за одиницю. Який повинен бути обсяг продажу продукції, щоб отримати заданий обсяг прибутку?
90 грн o Х = 50 грн o Х + 20 000грн +10 000грн
40 грн o Х=30 000 грн
Х=750
Звідси, щоб отримати прибуток 10 000 грн, обсяг реалізації повинен бути рівний 750 одиницям.
Для визначення цільового обсягу продажу в гривнях необхідно використати наступну формулу:
де ЦОР дол. - цільовий обсяг реалізації в гривнях; РМП - рівень маржинального прибутку.
де РМП - рівень маржинального прибутку, %; Для наведеного прикладу:
o рівень маржинального прибутку у відсотку рівний %=40 грн : 90 грн=0,44444=44,4%;
o цільовий обсяг продажу=30 000 грн:0,4444=67 500 грн
Графік беззбитковості
Графік маржинального доходу
22.6. Аналіз взаємозв'язку "витрати-обсяг-прибуток" за умов асортиментності продукції (багатопродуктового виробництва)
22.7. Аналіз чутливості прибутку
ТЕМА 23. АНАЛІЗ РЕЛЕВАНТНОСТІ ІНФОРМАЦІЇ ДЛЯ ПРИЙНЯТТЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ
23.1. Загальна характеристика управлінських рішень
23.2. Поняття релевантності інформації
23.2.1. Перше правило релевантності
23.2.2. Друге правило релевантності