2.1. Порядок створення та функціонування політичних партій в Україні
Становлення багатопартійності в Україні відбувається за екстремальних умов. Продовжується поглиблення соціально-економічної кризи, зростає соціальна напруга, девальвуються для значної частини населення демократичні цінності. Монополію на владу від КПРС-КПУ перехопила "партія влади". Замість єдиної ідеології, яка виконувала державницько-охоронні функції, виникло безліч нових концепцій, теорій, програм, що претендують на істину в першій інстанції. Чимало партій намагаються нав'язати свою модель соціального розвитку посткомуністичного суспільства. За винятком однієї-двох партій інші не мають достатнього впливу на загальнонаціональному рівні. Розколи у деяких партіях свідчать про їхню внутрішню нестійкість, залежність від різних партійних фракцій. Діяльність більшості партій є соціально безадресною, не спирається на конкретну соціальну базу. Чимало партій є "загадковими", невідомими для широкого загалу.
Виникнення партій – не випадкове явище. їх поява зумовлена об'єктивними потребами розвитку суспільства; вони є центром кристалізації політичних інтересів, засобом контролю діяльності уряду, розвитку демократії, громадянського суспільства, формування громадської думки.
Історичний досвід показує, що партії можуть утворюватися на базі:
а) політичного руху або громадського об'єднання певної групи людей, перетворюючись на організацію для досягнення своєї мети шляхом розгортання політичної діяльності;
б) створення таємної групи змовників із метою змінити політичний режим;
в) об'єднання навколо парламентської групи депутатів одного політичного напрямку, представників у місцевих органах влади, що їх підтримують.
Різні засади виникнення політичних партій, неоднакова їхня роль у політичному житті народів, різноманітність функцій, які вони виконують залежно від суспільно-політичного устрою країни, – все це зумовлює відсутність загального, універсального визначення політичних партій як специфічних організацій, інституцій політичної системи.
Однак Закон України "Про політичні партії в Україні" досить чітко і комплексно регулює всі аспекти діяльності політичних партій в Україні.
Політична партія – це зареєстроване згідно з законом добровільне об'єднання громадян – прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, мета якого сприяти формуванню і вираженню політичної волі громадян. Це об'єднання бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Ніхто не може бути примушений до вступу в політичну партію або обмежений у праві добровільного виходу з політичної партії. Належність чи неналежність до політичної партії не є підставою для обмеження прав і свобод або для надання державою будь-яких пільг і переваг.
Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно Конституцією та законами України.
Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному законом порядку.
Політичні партії в Україні мають тільки всеукраїнський статус. Політичні партії рівні перед законом.
Органам державної влади, органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам заборонено виокремлювати у своєму ставленні певні політичні партії чи надавати їм привілеї, а також сприяти політичним партіям у провадженні діяльності, якщо інше не передбачено законом.
Втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх місцевих осередків забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.
Утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані:
1) на ліквідацію незалежності України;
2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом;
3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України;
4) порушення безпеки держави;
5) незаконне захоплення державної влади;
6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної,
расової чи релігійної ворожнечі;
7) посягання на права і свободи людини;
8) посягання на здоров'я населення.
Політичні партії не можуть мати воєнізованих формувань.
Діяльність політичної партії може заборонятися лише за рішенням суду. У першій інстанції справу про заборону політичної партії розглядає Верховний Суд України.
Членом політичної партії може бути тільки громадянин України, який відповідно до Конституції України має право голосу на виборах. Громадянин України може перебувати одночасно лише в одній політичній партії.
Членами політичних партій не можуть бути:
1) судді;
2) працівники прокуратури;
3) працівники органів внутрішніх справ;
4) співробітники Служби безпеки України;
5) військовослужбовці;
6) працівники органів державної податкової служби.
На час перебування на зазначених посадах або службі члени політичної партії припиняють членство в цій партії.
Порядок вступу до політичної партії, припинення та зупинення членства в ній визначається статутом політичної партії.
Членство в політичній партії є фіксованим.
Обов'язковою умовою є наявність заяви громадянина України, поданої до статутного органу політичної партії, про бажання стати членом цієї партії. Форма фіксації членства визначається статутом політичної партії.
Не допускається створення і діяльність структурних осередків політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях.
Політична партія повинна мати програму, в якій викладаються ЇЇ цілі та завдання та шляхи їх досягнення, а також статут, який містить такі відомості:
1) назву політичної партії;
2) перелік її статутних органів, порядок їх утворення, їхні повноваження і термін цих повноважень;
3) порядок вступу до партії, зупинення та припинення членства у ній;
4) права та обов'язки членів, підстави зупинення чи припинення членства;
5) порядок створення, загальну структуру та повноваження обласних, міських, районних організацій політичної партії та її первинних осередків;
6) порядок внесення змін та доповнень до статуту і програми політичної партії;
7) порядок скликання та проведення партійних з'їздів, конференцій, зборів та інших представницьких органів політичної партії;
8) джерела матеріальних, у тому числі фінансових, надходжень та порядок здійснення витрат партії;
9) порядок ліквідації (саморозпуску), реорганізації політичної партії, використання її коштів та іншого майна, що залишилися після ліквідації (саморозпуску).
Назва політичної партії не має збігатися з назвою іншої (зареєстрованої) політичної партії.
Політична партія може мати партійну символіку, до якої належать партійний гімн, прапор, розпізнавальний знак, девіз. Символіку затверджує керівний орган партії відповідно до її статуту.
Державну реєстрацію символіки зареєстрованої політичної партії здійснює Міністерство юстиції України. Для цього потрібно подати заяву, яку підписує керівництво політичної партії.
До заяви додаються:
1) положення про символіку політичної партії, за допомогою якої визначаються види партійної символіки, порядок її виготовлення, зберігання і використання;
2) опис і зображення прапора та розпізнавального знака, текст партійного гімну і девізу;
3) рішення керівного органу політичної партії про затвердження положення, опису, зображення прапора та розпізнавального знака, тексту партійного гімну і девізу.
Заява про державну реєстрацію символіки політичної партії за наявності всіх необхідних документів розглядається у двомісячний термін. За результатами розгляду заяви приймається рішення про державну реєстрацію символіки політичної партії або про відмову в її державній реєстрації.
У разі, коли із такими заявами одночасно звернулося кілька партій, партійна символіка яких збігається (тотожна чи схожа), перевага надається тій, що першою подала заяву.
Відповідно до Закону України "Про політичні партії в Україні" забороняється буквальне відтворення у символіці політичної партії державних символів України, використання символів іноземних держав.
У разі державної реєстрації символіки політичної партії заявникові видається свідоцтво про державну реєстрацію, якому надається відповідний номер. Дані про державну реєстрацію вносяться до Реєстру символіки об'єднань громадян, що веде Міністерство юстиції.
У державній реєстрації символіки політичній партії може бути відмовлено, якщо вона:
– збігається (тотожна чи схожа) з назвою чи партійною символікою іншої зареєстрованої політичної партії;
– буквально відтворює державні символи України;
– використовує символи іноземних держав;
– за своїм змістом суперечить державним інтересам, принципам гуманності і моралі;
– містить прізвища, імена, псевдоніми, портрети, факсиміле окремих осіб без їх згоди;
– відтворює релігійні символи.
У державній реєстрації символіки політичної партії може бути відмовлено і в інших випадках, якщо це суперечить законодавству України.
У разі втрати свідоцтва про державну реєстрацію символіки для отримання його дубліката до Міністерства юстиції подається:
– заява керівника політичної партії, рішення її керівного органу про видачу дубліката;
– повідомлення, опубліковане у друкованому засобі масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження про втрату свідоцтва.
Обласні, міські, районні організації, первинні осередки політичної партії та інші структурні утворення, передбачені статутом партії, використовують назву політичної партії з доповненнями, які визначають їх місце в організаційній структурі політичної партії.
Рішення про створення політичної партії приймається на її установчому з'їзді (конференції, зборах). Воно має бути підтримано підписами не менше десяти тисяч громадян України, які відповідно до Конституції України мають право голосу на виборах, зібраними не менше ніж у двох третинах районів не менше як двох третин областей України, міст Києва і Севастополя та не менше як у двох третинах районів Автономної Республіки Крим.
На установчому з'їзді (конференції, зборах) політичної партії затверджуються статут і програма партії, обираються її керівні і контрольно-ревізійні органи.
Свою роботу політична партія може розпочати лише після її реєстрації. Не допускається діяльність незареєстрованих політичних партій.
Реєстрацію здійснює Міністерство юстиції України. Для цього до Мін'юсту разом із заявою подаються:
1) статут і програма політичної партії;
2) протокол її установчого з'їзду (конференції, зборів) із зазначенням дати і місця його проведення, кількості учасників, які проголосували за створення політичної партії;
3) підписи громадян України, зібрані відповідно до вимог цього Закону на підтримку рішення про створення політичної партії та засвідчені особами, які збирали підписи;
4) відомості про склад керівних органів партії;
5) платіжний документ, що свідчить про внесення реєстраційного збору;
6) дані щодо назви та адреси банківської установи, в якій політична партія відкриватиме рахунки.
Міністерство юстиції України реєструє політичну партію після перевірки поданих матеріалів. Після реєстрації політична партія набуває статусу юридичної особи.
Розмір реєстраційного збору встановлює Кабінет Міністрів України.
Політична партія протягом шести місяців Із дня реєстрації забезпечує утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим Законом, своїх обласних, міських, районних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим.
Реєстрація обласних, міських і районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється відповідними органами юстиції Міністерства юстиції України, якщо інший порядок не передбачений законом, лише після реєстрації політичної партії Міністерством юстиції України. Після реєстрації обласних, міських і районних організацій політичних партій вони можуть набувати статусу юридичної особи, якщо це передбачено статутом партії.
Первинні осередки політичної партії, яким статут політичної партії не надає права юридичної особи, легалізують свою діяльність шляхом письмового повідомлення про утворення до відповідного органу юстиції Міністерства юстиції України в 10-ден-ний термін з часу їх заснування. Про своє утворення первинні осередки політичної партії у вказаний термін мають повідомити також у відповідні місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Відповідний орган юстиції Міністерства юстиції України, прийнявши документи про легалізацію, протягом трьох годин видає довідку про легалізацію первинних осередків політичної партії.
Органи, що здійснюють реєстрацію політичних партій та їх обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, ведуть відповідні реєстри. Форму реєстрів затверджує Міністерство юстиції України.
Міністерство юстиції України, його органи після реєстрації видають політичній партії, обласній, міській, районній організаціям партії або іншим структурним утворенням, передбаченим статутом партії, реєстраційне свідоцтво встановленого Кабінетом Міністрів України зразка.
Політична партія щорічно інформує Міністерство юстиції України про діяльність обласних, міських, районних організацій партії або інших структурних утворень, передбачених статутом партії. Політична партія також повідомляє Міністерство юстиції України про зміни назви, програми, статуту, керівних органів партії, їх адреси та місцезнаходження у тижневий термін після прийняття рішень щодо цих питань.
Міністерство юстиції України щорічно оприлюднює список зареєстрованих політичних партій, їх юридичні адреси.
Протягом ЗО днів із моменту надходження документів Міністерство юстиції України приймає рішення про реєстрацію або відмову в ній політичної партії. Цей термін Міністерство юстиції України у разі потреби може продовжити, але не більше ніж на 15 днів.
У реєстрації політичної партії може бути відмовлено, якщо документи, подані для цього, не відповідають Конституції та законам України.
Реєструючі органи приймають рішення про реєстрацію обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом партії, протягом 10 днів із дня надходження письмової заяви від них, завіреної керівним органом політичної партії.
До заяви додаються:
– копія статуту політичної партії;
– протокол установчих зборів або конференції, на яких було утворено обласну, міську, районну організації чи інше структурне утворення політичної партії.
У разі відмови в реєстрації Міністерство юстиції України та його органи юстиції повинні надати заявникові письмове вмотивоване рішення.
Рішення Міністерства юстиції України чи його органу юстиції щодо реєстрації або неприйняття будь-якого рішення з цього питання може оскаржуватися у суді. Відмова у реєстрації не є перешкодою у повторному зверненні про реєстрацію.
Політичні партії мають право:
1) вільно провадити свою діяльність у межах, передбачених Конституцією та законами України;
2) брати участь у виборах Президента України, до Верховної Ради України, до інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України;
3) використовувати державні, а також засновувати власні засоби масової інформації згідно із відповідними законами України;
4) підтримувати міжнародні зв'язки з політичними партіями, громадськими організаціями інших держав, міжнародними і міжурядовими організаціями, засновувати (вступати) міжнародні спілки;
5) ідейно, організаційно та матеріально підтримувати молодіжні, жіночі та інші об'єднання громадян, подавати допомогу у їх створенні.
Політичним партіям гарантується свобода опозиційної діяльності, у тому числі:
– можливість викладати публічно та обстоювати свою позицію з питань державного і суспільного життя;
– брати участь в обговоренні та оприлюднювати обгрунтовану критичну оцінку дій і рішень органів влади, використовуючи для цього державні і недержавні засоби масової інформації в порядку, встановленому законом;
– вносити до органів державної влади України та органів місцевого самоврядування пропозиції, які обов'язково мають розглянути відповідні органи в установленому порядку.
Політичні партії можуть підтримувати зв'язки з політичними партіями, громадськими організаціями інших держав, міжнародними і міжурядовими організаціями, укладати угоди про співробітництво і здійснювати інші заходи, які не суперечать законам і міжнародним угодам України. Політичні партії не можуть укладати угоди, які ставлять політичну партію в підпорядковане або залежне становище щодо будь-якої іншої іноземної організації чи політичної партії.
Політичні партії можуть засновувати міжнародні спілки чи вступати до таких спілок, статутами яких передбачено створення лише консультативних або координаційних центральних органів.
Держава гарантує політичним партіям право на кошти та інше майно для здійснення своїх статутних завдань.
Політичні партії є неприбутковими організаціями.
Політичні партії для здійснення своїх статутних завдань мають право на власне рухоме і нерухоме майно, кошти, обладнання, транспорт, інші засоби, придбання яких не забороняється законами України. Політичні партії можуть орендувати необхідне рухоме та нерухоме майно.
Не допускається фінансування політичних партій:
1) органами державної влади та місцевого самоврядування, крім випадків, зазначених законом;
2) державними та комунальними підприємствами, установами і організаціями, а також підприємствами, установами і організаціями, у майні яких є частки (паї, акції), що є державною чи комунальною власністю, або які належать нерезидентам;
3) іноземними державами та їх громадянами, підприємствами, установами, організаціями;
4) благодійними та релігійними об'єднаннями та організаціями;
5) анонімними особами або під псевдонімом;
6) політичними партіями, що не входять до виборчого блоку.
Інформація про надходження на рахунок політичної партії коштів, заборонених законом, доводиться до відома Міністерства юстиції України відповідною банківською установою.
Кошти, що надійшли політичним партіям з порушенням вимог, передбачених законом, перераховуються політичними партіями до Державного бюджету України або стягуються у дохід держави у судовому порядку.
Політична партія зобов'язана щорічно опубліковувати в загальнодержавному засобі масової інформації фінансові звіти про доходи і видатки, про обсяг та напрями використання коштів, виділених із Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності політичної партії, а також звіт про майно політичної партії.
Звіт політичної партії про обсяг та напрями використання коштів має бути переданий для опублікування в офіційному загальнодержавному друкованому засобі масової інформації не пізніше 1 квітня року, наступного за роком, в якому з Державного бюджету України було виділено кошти на фінансування статутної діяльності політичної партії. Цей засіб масової інформації зобов'язаний опублікувати поданий звіт протягом 15 днів із моменту отримання.
Якщо звіт про обсяг та напрями використання коштів не буде переданий без поважних причин політичною партією для опублікування в офіційному загальнодержавному друкованому виданні до 1 квітня року, наступного за роком, в якому з Державного бюджету України виділялися кошти на фінансування статутної діяльності політичної партії, Міністерство юстиції України приймає рішення про зупинення перерахування коштів на фінансування статутної діяльності політичної партії на рахунок відповідної політичної партії. Фінансування відновлюється з початку кварталу, наступного за кварталом, у якому політична партія опублікує свій звіт. Втрачені політичною партією внаслідок зупинення державного фінансування кошти не повертаються і не відшкодовуються. Політичні партії ведуть бухгалтерську звітність у встановленому порядку.
Форми державного фінансування політичних партій
Заходи, які можуть вживатися до політичних партій
Припинення діяльності політичної партії
2.2. Європейські стандарти функціонування політичних партій
Державне фінансування
Приватне фінансування
Фінансування під час виборчих кампаній
Контроль та санкції
Трансформація статусу партії як політичного інституту