Основні напрями державної політики у сфері молодіжної та тендерної політики визначаються численними нормативними актами.
Наприклад, Закон України " Про соціальну роботу з дітьми та молоддю" визначає організаційні та правові засади соціальної роботи з дітьми і молоддю.
Основними напрямами державної політики у сфері соціальної роботи з дітьми та молоддю є:
– визначення правових засад соціальної роботи з дітьми та молоддю;
– розроблення та реалізація державних, галузевих, регіональних програм соціального становлення і соціальної підтримки дітей та молоді;
– створення сприятливих умов для гармонійного розвитку дітей та молоді, задоволення потреб у добровільному виборі виду діяльності, не забороненому законодавством, активної участі у творчій, культурологічній, спортивній та оздоровчій діяльності;
– консультування і надання соціальних послуг, соціально-медичної, психолого-педагогічної, правової, інформаційної та інших видів соціальної допомоги;
– здійснення соціального менеджменту стосовно організації діяльності органів виконавчої влади, громадських організацій, спрямованої на подолання соціальних проблем;
– здійснення соціально-профілактичної роботи щодо запобігання наслідкам негативних явищ та їх подолання;
– розроблення та здійснення комплексу реабілітаційних заходів щодо відновлення соціальних функцій, психологічного та фізичного стану дітей та молоді, які зазнали жорстокості, насильства, потрапили в екстремальні ситуації;
– сприяння дитячим і молодіжним організаціям, іншим об'єднанням громадян, фізичним особам у реалізації ними власних соціально значущих ініціатив і проектів;
– забезпечення дотримання соціальних стандартів і нормативів умов життєдіяльності, морального, психологічного та фізичного стану дітей та молоді;
– здійснення кадрового, науково-методичного, фінансового, матеріально-технічного, інформаційного та інших видів забезпечення соціальної роботи;
– сприяння розвитку та підтримка волонтерського руху;
– встановлення та зміцнення зв'язків із соціальними службами для молоді за кордоном, інтеграція у міжнародну систему соціальної роботи з молоддю;
– здійснення комплексу медико-соціальних та реабілітаційних заходів щодо адаптації в суспільстві дітей із вадами фізичного та розумового розвитку.
Соціальне обслуговування дітей та молоді здійснюється у порядку, визначеному законодавством, шляхом надання соціальних послуг:
– гарантованих державою безкоштовних фізкультурно-оздоровчих послуг;
– у виборі роботи і працевлаштуванні відповідно до покликання, здібностей, професійної підготовки, освіти, професійної орієнтації та перепідготовки;
– у сфері освіти, культури, охорони здоров'я, фізичної культури і спорту, спеціального медичного обслуговування, оздоровлення, відпочинку;
– добродійних для задоволення духовних, культурних, естетичних, виховних, освітніх, оздоровчо-лікувальних, рекреаційних та інших потреб.
Соціальний супровід передбачає здійснення службами у справах неповнолітніх, центрами соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді:
– системного обліку та догляду дітей і молоді, які опинилися в складних життєвих ситуаціях;
– систематичних і комплексних заходів, спрямованих на подолання життєвих труднощів, збереження та підвищення соціального статусу дітей та молоді;
– системи заходів, спрямованих на подолання різних видів залежностей, які завдають шкоди психічному і фізичному здоров'ю дітей та молоді;
– соціальної опіки щодо дітей з вадами фізичного та розумового розвитку.
Соціальна профілактика серед дітей та молоді передбачає:
– системний облік і догляд за дітьми та молоддю, зі схильністю до асоціальної поведінки;
– інформаційно-просвітницьку, пропагандистську та агітаційну роботи серед дітей та молоді за місцем проживання, навчання або роботи.
Соціальна реабілітація дітей та молоді передбачає здійснення:
– навчально-виховної реабілітації у загальноосвітніх школах-інтернатах для дітей та молоді, які потребують соціальної допомоги; у спеціальних загальноосвітніх школах (школах-інтернатах) для дітей та молоді, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку; у загальноосвітніх санаторних школах (школах-інтернатах) для дітей, які потребують тривалого лікування;
– соціально-лікувальної та психологічної реабілітації у відповідних закладах охорони здоров'я дітей та молоді, які зазнали жорстокості, насильства, а також які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АБС;
– фізичної реабілітації дітей та молоді з фізичними, розумовими вадами у спеціалізованих фізкультурно-оздоровчих закладах (клубах, центрах тощо);
– медико-соціальної реабілітації неповнолітніх, які зловживають алкоголем, наркотиками, і які за станом здоров'я не можуть бути направлені до шкіл соціальної реабілітації та професійних училищ соціальної реабілітації;
– соціально-освітньої реабілітації у школах соціальної реабілітації та професійних училищах соціальної реабілітації неповнолітніх, які скоїли правопорушення.
Соціальна реабілітація передбачає також працевлаштування, надання соціально-медичних, психолого-педагогічних, юридичних, інформаційних та інших видів соціальних послуг неповнолітнім та молоді, які відбували покарання у вигляді обмеження або позбавлення волі на певний строк.
Соціальне інспектування здійснюється з метою контролю за додержанням вимог законодавства щодо захисту прав і свобод дітей та молоді у сфері соціальної роботи з ними.
Соціальне інспектування здійснюють центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді разом із відповідними органами виконавчої влади, яким законодавство надало право здійснювати інспекторський нагляд.
Порядок та умови здійснення соціального інспектування визначає спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань молодіжної політики.
За результатами соціального інспектування центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді мають право:
– звертатися до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ, організацій усіх форм власності;
– порушувати перед відповідними органами клопотання про застосування передбачених законодавством санкцій до підприємств, установ та організацій усіх форм власності, громадян, накладання дисциплінарних та адміністративних стягнень на посадових осіб у разі порушення ними законодавства стосовно дітей та молоді.
Здійснення соціальної роботи з сім'ями, дітьми та молоддю покладається на:
– Державну соціальну службу для сім'ї, дітей та молоді;
– республіканський (Автономної Республіки Крим), обласні, Київський та Севастопольський міські, районні, міські, районні у містах, селищні та сільські центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді;
– спеціалізовані формування центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді (служба соціальної підтримки сімей, служба роботи з ін'єкційними споживачами наркотиків, центр соціально-психологічної допомоги, центр соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями, мобільний пункт соціальної роботи у сільській та гірській місцевостях, школа волонтерів, студентська соціальна служба, служба "Телефон довіри", інформаційно-ресурсний центр, дружня клініка для молоді, консультаційні пункти у закладах соціального спрямування тощо).
Державна соціальна служба для сім'ї, дітей та молоді підпорядковується та діє у складі Міністерства у справах молоді, сім'ї та спорту.
Центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді утворюються, реорганізуються і ліквідуються органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, належать до сфери їх управління і підпорядковуються відповідно органу виконавчої влади чи виконавчому органу міської, селищної, сільської ради.
Державна соціальна служба для сім'ї, дітей та молоді контролює і координує діяльність центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді.
Республіканський (Автономної Республіки Крим), обласні, Київський та Севастопольський міські центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді контролюють і координують діяльність центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах, селищних та сільських рад, а також надають їм практичну і методичну допомогу.
Штатна кількість працівників республіканського (Автономної Республіки Крим), обласних, Київського та Севастопольського міських, районних, міських, районних у містах, селищних та сільських центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді встановлюється згідно з державними соціальними стандартами і нормативами.
Діяльність центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді фінансується за рахунок коштів, передбачених у місцевих бюджетах за відповідним кодом програмної класифікації видатків, та інших джерел, не заборонених законодавством.
Послуги, що надають центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, є державними послугами і здійснюються на безоплатній основі.
Суб'єкти соціальної роботи з дітьми та молоддю мають право:
– вносити до органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування пропозиції щодо соціальної роботи з дітьми і молоддю, брати участь у їх реалізації;
– укладати договори з підприємствами, установами та орга-нізаціями, у тому числі зарубіжними, на виконання ними робіт, що сприяють підвищенню ефективності соціальної роботи;
– створювати агентства, спеціалізовані служби, інші установи соціального спрямування, займатися благодійництвом відповідно до законодавства України;
– одержувати від підприємств, установ та організацій усіх форм власності інформацію з питань соціальної роботи з дітьми та молоддю;
– проводити на підприємствах, в установах та організаціях соціологічні дослідження з проблем молоді;
– представляти інтереси окремих молодих людей (молодих сімей) в їх відносинах з підприємствами, установами, організаціями.
Підставами для зміни або припинення надання соціальних послуг дітям та молоді є:
– досягнення дітьми повноліття та молодими громадянами віку, з якого на них не поширюються норми цього закону;
– добровільна відмова від отримання відповідного виду соціальних послуг, якщо ця відмова або її наслідки не порушують прав, свобод інших осіб та не загрожують життю особи, яка відмовляється від одержання відповідного виду соціальних послуг;
– інші обставини, встановлені законом.
З метою реалізації державної молодіжної політики, поліпшення соціально-економічного становища молоді, залучення її до участі у процесах державотворення і громадському житті, підтримки молодіжних громадських організацій, активізації діяльності органів державної влади у цій сфері Указом Президента України від 21 травня 1999 р. № 543/99 було створено Національну раду з питань молодіжної політики при Президентові України.
Національна рада з питань молодіжної політики при Президентові України (далі – Національна рада) є координуючим та консультативно-дорадчим органом, який має сприяти постійному вдосконаленню державної молодіжної політики, забезпечувати узгодженість дій у вирішенні питань, пов'язаних із життям молоді та участю її в усіх сферах життя суспільства і держави.
Основними завданнями Національної ради є:
– вивчення, системний аналіз і прогнозування соціальних та морально-політичних процесів у молодіжному середовищі;
– визначення і наукове обґрунтування пріоритетних напрямів державної молодіжної політики, концептуальних засад зміцнення правових та матеріальних гарантій молоді;
– розроблення пропозицій щодо фінансування пріоритетних напрямів молодіжної політики, експертиза ефективності використання коштів, що виділяються на такі цілі;
– участь у підготовці проектів законів, інших нормативно-правових актів, державних програм, віднесених до її компетенції;
– координація дій центральних, місцевих органів виконавчої влади та господарських органів щодо здійснення прав і свобод молоді, залучення її до участі у політичному, економічному, культурному і духовному становленні держави;
– сприяння координації діяльності органів законодавчої і виконавчої влади та громадських організацій щодо реалізації державної молодіжної політики.
Національна рада для виконання покладених на неї завдань:
– вивчає та узагальнює стан роботи з молоддю в органах виконавчої влади, на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності;
– вносить у встановленому порядку пропозиції з питань суспільного становища, правового і соціального захисту молоді, що потребують законодавчого врегулювання, прийняття відповідних рішень Президентом України, Кабінетом Міністрів України;
– аналізує проекти законодавчих та інших нормативно-правових актів, державних програм, комплексних планів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади щодо роботи з молоддю на відповідність їх до головних напрямів державної молодіжної політики;
– налагоджує взаємодію органів законодавчої, виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадських організацій з питань планування і проведення роботи з молоддю;
– сприяє створенню необхідних умов для навчання молоді, залучення її до участі у малому бізнесі, фермерстві та інших формах підприємницької діяльності;
– сприяє збільшенню вітчизняних та іноземних інвестицій на реалізацію молодіжних програм, створенню фондів з метою залучення крім державних коштів, інших джерел фінансування;
– здійснює контроль за організацією та виконанням органами виконавчої влади, керівниками підприємств і організацій незалежно від форм власності законів України, указів і розпоряджень Президента України та інших нормативно-правових актів з питань державної молодіжної політики;
– подає на розгляд Президентові України щорічні доповіді про реалізацію молодіжної політики, суспільне становище молоді в Україні.
Національна рада має право:
– утворювати за потреби тимчасові експертні та робочі групи, залучати до участі в них представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, наукових установ і громадських організацій (за погодженням з їх керівниками);
– одержувати в установленому порядку безоплатно необхідні для її діяльності інформацію та матеріали;
– заслуховувати на своїх засіданнях керівників центральних і місцевих органів виконавчої влади, керівників державних підприємств, установ і організацій з питань, що належать до компетенції Національної ради.
Національну раду очолює голова, який має трьох заступників. Голову та первинний склад Національної ради затверджує Президент України. У подальшому зміни до складу Національної ради вносить її голова.
Голова, члени Національної ради працюють на громадських засадах* Членові Національної ради видається посвідчення встановленого нею зразка.
Основною формою роботи Національної ради є засідання, які проводяться за потреби, але не рідше одного разу на квартал. Засіданнями Національної ради керує голова або за дорученням голови один із його заступників.
Рішення Національної ради оформляються у вигляді протоколів, рекомендацій, підписаних її головою, і є обов'язковими для розгляду центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, державними підприємствами, установами та організаціями.
У разі потреби Президентові України, Кабінету Міністрів України можуть вноситися рекомендації щодо прийняття відповідних актів.
Національна рада систематично інформує громадськість про свою діяльність і прийняті рішення.
Забезпечення поточної роботи Національної ради здійснює секретаріат Національної ради. Персональний склад секретаріату затверджує голова Національної ради. Роботою секретаріату керує один із заступників голови, якого він сам призначає.
Фінансове та матеріально-технічне забезпечення діяльності Національної ради здійснює Управління секретаріату Президента України та Міністерство у справах сім'ї, молоді та спорту.
Організаційне забезпечення діяльності – Секретаріат Президента України.
Кабінет Міністрів України у своєму розпорядженні від 14 лютого 2002 р. № 48-р "Про залучення представників молодіжних громадських організацій до роботи на громадських засадах у центральних органах виконавчої влади" рекомендував керівникам міністерств, інших центральних органів виконавчої влади залучати представників молодіжних громадських організацій до роботи на громадських засадах як радників керівників цих органів з питань молодіжної політики, які мають право:
– виконувати дорадчі функції, пов'язані з реалізацією органом виконавчої влади державної молодіжної політики;
– інформувати керівника органу виконавчої влади про важливі для молодіжної громадськості події;
– готувати пропозиції для розгляду та можливого врахування відповідним органом виконавчої влади інтересів молоді у сфері своєї діяльності;
– сприяти взаємодії органу виконавчої влади з молодіжними громадськими організаціями;
– розробляти в порядку ініціативи програми, спрямовані на розв'язання молодіжних проблем, та сприяння їх реалізації, а також брати участь у підготовці проектів нормативно-правових актів з питань державної молодіжної політики.
За погодженням із керівником органу виконавчої влади радник із питань молодіжної політики може бути присутнім на засіданнях колегії цього органу, нарадах і брати участь в обговоренні питань державної молодіжної політики, а також в організації та проведенні нарад, семінарів, конференцій та симпозіумів з питань державної молодіжної політики.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2006 р, № 229-р схвалено Концепцію загальнодержавної програми "Національний план дій щодо реалізації Конвенції 00Н про права дитини на 2006–2016 pp.".
Розроблення такого плану дій передбачає і Підсумковий документ спеціальної сесії в інтересах дітей Генеральної Асамблеї ООН "Світ сприятливий для дітей", підписаний Прем'єр-міністром України 10 травня 2002 р.
З метою реалізації державної політики щодо захисту прав дітей прийнято Закон України "Про охорону дитинства", за яким охорона дитинства визначається загальнонаціональним пріоритетом, активізовано процес законотворення стосовно захисту прав дітей, що сприяло розвитку системи надання професійної допомоги дітям та сім'ям із дітьми, багаторазово збільшено розміри допомоги при народженні дитини, допомоги на дітей-інвалідів, дітей, що перебувають під опікою та піклуванням, інших виплат, створено мережу служб та закладів для захисту і підтримки дітей, що перебувають у складних життєвих обставинах. Починаючи з 1996 p., готується щорічна державна доповідь про становище дітей в Україні, яка презентується громадськості та міжнародній спільноті.
Економічні, соціальні, екологічні та інші проблеми торкнулися насамперед найбільш соціально незахищеної категорії населення – дітей.
Протягом останніх років зберігається тенденція до погіршення стану здоров'я дітей. За даними Міністерства охорони здоров'я (МОЗ), у 2004 р. поширеність захворювань у дітей віком до 14 років становила 1790,9 випадку порівняно з 1745,9 у 2003 р., віком 14–18 років – 1307,39 випадку порівняно з 1277,21 у 2003 р.
Високий рівень захворюваності дітей зумовлений факторами поширення шкідливих звичок, зокрема вживання алкоголю, наркотиків, психотропних речовин, а також ранній початок статевого життя. Залишаються високими показники дитячої інвалідності: на кінець 2004 р. нараховувалося майже 136 тис. дітей-інвалідів, що становить 1,4 % від загальної кількості дітей.
На обліку в закладах охорони здоров'я у 2004 р. перебувало 3855 ВІЛ-позитивних дітей віком до 14 років і 172 дитини – від 15 до 17 років, а хворих на СНІД – відповідно 148 дорослих і З дитини.
На реформуванні та модернізації освіти дітей негативно позначається недостатнє забезпечення навчальних закладів сучасними підручниками та навчальними посібниками, технічними засобами, комп'ютерною технікою, іншим обладнанням. Поширення практики надання платних послуг у сфері освіти зробило їх малодоступними для дітей, які виховуються у родинах з низьким рівнем матеріального забезпечення. Крім того, відбувається таке негативне явище, як ліквідація дошкільних навчальних закладів. За 1999–2004 pp. їх кількість зменшилася на 281 одиницю (у містах – 169, селах – 112).
Спостерігається постійне збільшення кількості дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, – це понад 96 тис. осіб, з них майже 62 тис. перебуває у закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, що на 71 % більше, ніж у 1995 р. При цьому 90 % дітей утратили сім'ю через відмову батьків опікуватися долею дитини.
Протягом останніх п'яти років майже на 40 % зменшилася кількість усиновлених дітей із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (у 2000 р. – 2043, у 2004 р, – 1492 особи).
Діти, позбавлені батьківського піклування, потрапляють у сферу впливу кримінальних структур, займаються жебракуванням, бродяжництвом. Є факти сексуальної експлуатації, насильства, жорстокого поводження з дітьми та торгівлі ними.
Відсутність у державі системи ювенальної юстиції, орієнтованої на профілактичні заходи, призводить до збільшення кількості дітей, що перебувають у конфлікті з законом.
Основними причинами ситуації, що склалася, є:
– загальне зниження рівня життя населення, безробіття одного або й обох батьків, їх виїзди до інших країн чи регіонів з метою працевлаштування;
– збільшення кількості неблагополучних сімей та розлучень, асоціальна поведінка батьків, їх ухиляння або відсторонення від виконання своїх обов'язків стосовно виховання дітей, жорстокість і насильство у сім'ях;
– недостатнє фінансування навчальних закладів, закладів охорони здоров'я, культури, соціального захисту;
– відсутність соціальних стандартів діяльності служб, що працюють з дітьми;
– застаріла система опіки та піклування про дітей;
– низька активність територіальної громади щодо розв'язання проблем дітей.
Мета Національного плану дій – визначення шляхів урегулювання питань ефективного забезпечення та захисту прав дітей з урахуванням Цілей розвитку тисячоліття та стратегії Підсумкового документа спеціальної сесії в інтересах дітей Генеральної Асамблеї ООН "Світ, сприятливий для дітей". Для досягнення цієї мети у Національному плані дій слід передбачити:
– пріоритети і принципи реалізації державної політики щодо поліпшення становища дітей, захисту їх прав відповідно до міжнародних зобов'язань;
– стратегію досягнення загальних цілей Національного плану дій;
– шляхи реформування і приведення системи забезпечення та захисту прав дітей у відповідність до сучасних умов та реальних потреб дітей;
– організацію роботи з надання психологічних, соціально-педагогічних, соціально-медичних, соціально-економічних, юридичних, інформаційних та інших послуг дітям незалежно від місця проживання;
– заходи щодо індивідуального фізичного, розумового, духовного розвитку кожної дитини;
– удосконалення законодавства у сфері захисту прав дітей;
– розширення використання інформаційного простору для висвітлення питань соціально-правового захисту дітей;
– заходи посилення відповідальності батьків або осіб, що їх замінюють, посадових осіб за виконання своїх обов'язків стосовно догляду, виховання дітей та захисту їх прав;
– удосконалення системи контролю та моніторингу дотримання прав дітей.
Виконання завдань Національного плану дій здійснюватиметься у сфері охорони здоров'я, освіти, захисту прав дітей, їх культурного і духовного розвитку, забезпечення участі у житті суспільства, а також міжнародного співробітництва з питань захисту прав дітей.
Виконання Національного плану дій дасть можливість:
– створити систему захисту і збереження здоров'я дітей;
– створити умови для повноцінного життя у суспільстві дітей-інвалідів та дітей із вадами фізичного та розумового розвитку здобуття ними освіти, професійної підготовки, забезпечення конкурентоспроможності на ринку праці, працевлаштування;
– активізувати процес формування у дітей здорового способу життя, забезпечити їх масове залучення до фізичної культури і спорту, поліпшити оздоровлення та відпочинок дітей;
– створити систему надання психологічних, соціально-педагогічних, соціально-медичних, соціально-економічних, юридичних, інформаційних та інших послуг дітям незалежно від місця проживання;
– забезпечити зміцнення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров'я і культури, навчальних закладів;
– реформувати систему закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
– розробити і впровадити механізм надання соціальної допомоги дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, за принципом "гроші ходять за дитиною";
– поширити форму сімейного виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, як пріоритетну;
– активізувати процес усиновлення;
– здійснювати захист дітей-біженців, дітей трудових мігрантів та інших;
– упровадити систему ювенальної юстиції;
– захистити дітей від жорстокого поводження, експлуатації та насильства;
– активізувати діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, громадськості щодо підтримки сімей із дітьми;
– пропагувати кращі здобутки національної культури та духовної спадщини, національно-патріотичного виховання дітей, виявляти та підтримувати обдарованих дітей;
– забезпечити широку участь дітей у житті суспільства;
– підтримувати громадські організації, діяльність яких спрямована на соціальне становлення та розвиток дітей;
– активізувати діяльність територіальної громади стосовно захисту прав дітей;
– забезпечити організацію соціальної реклами та широке висвітлення у засобах масової інформації питань соціально-правового захисту дітей, виконання положень Конвенції 00Н про права дитини, проблем дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах.
У Національному плані дій обов'язково передбачається проведення моніторингу, оцінювання ефективності заходів, що здійснюватимуться виконавцями Національного плану дій. Такими виконавцями разом із державними органами можуть бути громадські організації, міжнародні фонди.
Помітного згуртування набула робота центральних органів виконавчої влади і жіночих громадських організацій.
У 1993 р. в апараті Кабінету Міністрів України був утворений Сектор у справах жінок, охорони сім'ї, материнства і дитинства, основним напрямом діяльності якого в тендерній політиці є сприяння соціально-економічному становищу жінок, забезпеченню рівних прав і можливостей для жінок і чоловіків у всіх сферах життя суспільства, аналіз чинного законодавства на предмет його відповідності до міжнародних тендерних стандартів.
Протягом 1995–1996 pp. в Україні тривала робота з формування державного механізму, крім утворення центрального органу виконавчої влади, що передбачає потребу створення відповідних структур на місцях. Протягом 1997–1998 pp. в обласних, міських державних адміністраціях утворено управління (відділи) у справах сім'ї та молоді, які є структурними підрозділами обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і територіальними органами Міністерства у справах сім'ї та молоді. Відповідні відділи утворено і на районному рівні. Управління та відділи місцевих органів виконавчої влади забезпечують реалізацію на відповідній території державної політики з питань статусу жінок і підвищення їх ролі у суспільстві, створення рівних можливостей для участі жінок і чоловіків у політичному, економічному, культурному і соціальному житті.
Міністерство та його територіальні органи готують пропозиції до проектів державних та регіональних програм, планів, прогнозів щодо поліпшення становища жінок, заохочення материнства і охорони дитинства.
У 1997 р. при Міністерстві у справах сім'ї та молоді утворено Координаційну раду у справах жінок, до якої увійшли керівники всеукраїнських та міжнародних жіночих організацій. Очолює її заступник міністра у справах сім'ї та молоді. Положення про діяльність Координаційної ради у справах жінок було затверджено міністром у справах сім'ї та молоді. Вироблено певну практику взаємодії органів виконавчої влади та громадських жіночих організацій, благодійних фондів. На засіданнях Координаційної ради обговорювалися проекти загальнодержавних програм, концепцій, законів України, указів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, питання співпраці центральних та місцевих органів виконавчої влади і громадських жіночих організацій стосовно забезпечення та захисту прав жінок, пошуку форм соціального партнерства у розв'язанні проблем соціально-економічного становища жінок.
На спільне звернення Міністерства у справах сім'ї та молоді і громадських жіночих організацій указом Президента України у 1999 р. встановлено День матері.
Результатом спільної праці Міністерства у справах сім'ї та молоді, центральних органів виконавчої влади, Координаційної ради у справах жінок і громадських жіночих організацій було розроблення проектів Декларацій про загальні засади державної політики України стосовно сім'ї і жінок та Концепцій державної сімейної політики, які у 1999 р. схвалила Верховна Рада України. Проте Координаційна рада у справах жінок не в змозі охопити всіх питань, пов'язаних із гендерним реформуванням, правовими основами досягнення гендерної рівності. Тому Міністерство у справах сім'ї та молоді у 1998 р. створило аналітичний, консультативно-дорадчий орган – Раду рівних можливостей (Ген-дерну раду). До складу Ради увійшли висококваліфіковані фахівці міністерств, наукових установ, вищих навчальних закладів, підприємці, представники громадських організацій. Нині ведеться робота щодо утворення Національної ради рівних можливостей (Гендерної ради) при Кабінеті Міністрів України.
З метою поліпшення становища жінок, підвищення їх ролі у суспільстві та здійснення пріоритетних і першочергових заходів стосовно виконання заключних документів Спеціальної сесії Генеральної Асамблеї ООН "Жінки у 2000 році: рівність між чоловіками та жінками, розвиток та мир у XXI столітті" Кабінет Міністрів України своєю постановою від 6 травня 2001 р. № 4 79 затвердив "Національний план дій щодо поліпшення становища жінок та сприяння впровадженню тендерної рівності у суспільстві на 2001–2005 роки".
Серед низки заходів цей План передбачав:
– розробляти і подавати пропозиції стосовно врегулювання питань організації перепідготовки і підвищення кваліфікації жінок, які повертаються з відпустки по догляду за дитиною, посилення організаційних і правових гарантій для реалізації жінками права на працю.
– розробляти і подавати пропозиції щодо поліпшення становища жінок, залучення їх до активної участі в усіх сферах життя суспільства, сприяння розкриттю їх інтелектуальних і творчих можливостей;
– подавати Кабінетові Міністрів України інформаційно-аналітичні матеріали про становище жінок на ринку праці;
– вживати шляхом активної реалізації політики зайнятості ефективні заходи, щоб зменшити рівень і тривалість безробіття серед жінок;
– подавати пропозиції щодо здійснення контролю за безпекою праці жінок, ефективного розв'язання соціальних проблем працівниць, які виховують дітей, для включення їх до проектів угод між Кабінетом Міністрів України, Конфедерацією роботодавців, всеукраїнськими профспілками і профспілковими об'єднаннями;
– організовувати проведення просвітницьких заходів і розробляти інформаційно-методичні матеріали з питань збереження та зміцнення здоров'я жінок і дітей;
– сприяти розвиткові мережі фізкультурно-оздоровчих і спортивних жіночих, дитячих і сімейних клубів;
– розробляти комплекс заходів щодо фізичної та психологічної реабілітації жінок-інвалідів;
– розробляти програму підтримки молодих учених із метою забезпечення реалізації рівних можливостей жінок і чоловіків у науковій діяльності;
– сприяти діяльності закладів, центрів та служб, що надають медико-психологічну та соціальну допомогу жінкам і дітям, які стали жертвами насильства (у тому числі сімейного) або опинились у скрутній життєвій ситуації;
– включати до навчальних програм загальноосвітніх і вищих навчальних закладів І–IV рівнів акредитації теми з питань запобігання насильству та торгівлі людьми;
– організовувати навчання працівників, які в процесі своєї діяльності проводять роботу з жінками та дітьми, що зазнали насильства;
– подавати Кабінету Міністрів України пропозиції щодо утворення у м. Києві центру реабілітації для дітей та жінок, які постраждали від торгівлі людьми;
– брати участь у розробленні та реалізації міжнародних програм і протоколів стосовно запобігання торгівлі жінками;
– привести систему показників тендерного розвитку відповідно до вимог ООН щодо підготовки Національних статистичних доповідей про становище жінок та чоловіків;
– вивчати питання про збалансоване за статтями представництво жінок і чоловіків у органах державної влади та подати Кабінету Міністрів України пропозиції щодо формування ефективного резерву кадрів для органів виконавчої влади;
– забезпечувати проведення експертизи законодавчих актів України стосовно надання рівних прав та можливостей для жінок і чоловіків (гендерна експертиза) з метою приведення законодавства відповідно до міжнародних актів і договорів та за результатами цієї експертизи подати пропозиції Кабінетові Міністрів України;
– сприяти діяльності громадських жіночих організацій із метою залучення жінок до активної участі в усіх сферах життєдіяльності суспільства.
Отже, основне завдання державної політики щодо соціального становлення молоді – закладання підвалин для соціального партнерства і, відповідно, соціальних замовлень через мережу молодіжних громадських об'єднань. Молодіжні громадські організації не є всесильною панацеєю від усіх суспільних хвороб. Зокрема, ці організації не можуть вирішувати питання охорони здоров'я та освітні питання на макрорівні, хоча їхні освітні та оздоровчі програми приносять велику користь. Наприклад, не в компетенції багатьох молодіжних творчих спілок самостійно створювати матеріально-технічну базу для своєї діяльності.
Тому єдиний шлях до розв'язання цих проблем лежить через державну законодавчу, інформаційну, матеріально-технічну та іншу допомогу молодіжному рухові. Чим швидше на усіх рівнях влади розпочнеться здійснення молодіжної політики з урахуванням пріоритетності й для майбутнього нашої молодої держави, тим більше шансів на початку XXI ст. мати покоління освічених, культурних, високоморальних громадян із потужним творчим потенціалом.
Контрольні запитання та завдання
1. Якими нормативними актами регулюється діяльність молодіжних і дитячих організацій в Україні?
2. Які державні органи координують діяльність молодіжних і дитячих організацій?
3. Назвіть відомі вам державні програми у сфері молодіжної політики.
4. За яким основним критерієм організації поділяються на молодіжні та дитячі?
5. Що таке волонтерська діяльність?
6. Які органи координують волонтерську діяльність в Україні?
7. Назвіть основні етапи жіночого руху в Україні.
8. На яких критеріях ґрунтується типологія жіночих організацій в Україні?
9. Що таке гендерна політика?
10. Які органи мають реалізовувати гендерну політику в Україні?
5.1. Загальні принципи функціонування релігійних організацій
Право на свободу совісті
Рівноправність громадян незалежно від їх ставлення до релігії
Відокремлення школи від церкви (релігійних організацій)
Система релігійних організацій України
5.2. Реєстрація та припинення діяльності релігійних організацій
Майновий стан релігійних організацій
5.3. Права громадян, пов'язані зі свободою віросповідання
Право на релігійні обряди і церемонії