Правовий статус професійних творчих працівників, правові, соціальні, економічні та організаційні засади діяльності творчих спілок у галузі культури та мистецтва регламентовано Законом України "Про професійних творчих працівників та творчі спілки" від 7 жовтня 1997 р.
Творча спілка (наприклад, Всеукраїнська музична спілка, Спілка архітекторів, Спілка дизайнерів, Спілка журналістів, Спілка кінематографістів, Спілка композиторів, Спілка майстрів народного мистецтва, Спілка письменників, Спілка театральних діячів, Спілка художників, Спілка фотохудожників, Всеукраїнська спілка кобзарів, Національна ліга українських композиторів, Спілка рекламістів та ін.) діє на принципах добровільного об'єднання її членів, які належать до одного фахового напряму культури та мистецтва, самоврядування, взаємодопомоги і співробітництва, невтручання у творчий процес, вільного вибору форм і методів творчої діяльності, визнання авторських прав, У кожному фаховому напрямі може бути створено одне або більше добровільних творчих об'єднань.
Творчі спілки незалежні у своїй статутній діяльності від органів державної влади та органів місцевого самоврядування, політичних партій, інших громадських організацій.
Основними напрямами діяльності творчої спілки є:
– творча діяльність у галузі культури і мистецтва;
– розвиток національної культури та мистецтва, розроблення і втілення у життя культурно-мистецьких заходів, організація творчих конкурсів, виставок, авторських вечорів, прем'єр, фестивалів тощо;
– створення умов для творчої праці, підвищення професій-ного, наукового та загальнокультурного рівня членів творчої спілки, виховання творчої молоді, оволодіння нею досягненнями національної та загальнолюдської культури;
– пошук талантів серед молоді та сприяння їх творчому розвитку;
– видання газет, журналів, книг та іншої друкованої про* дукції, створення кіно та відеофільмів, аудіовізуальної продукції з метою популяризації досягнень української та світової культури і мистецтва, творчого доробку членів спілок;
– турбота про правовий, соціальний і професійний захист членів творчої спілки;
– сприяння відродженню, розвиткові та популяризації народної творчості, творчому використанню народних традицій у розвитку культури та мистецтва, збереженню та збагаченню історико-культурної спадщини та довкілля, проведенню масових культурно-просвітницьких заходів, а також утвердженню демократичних та загальнолюдських цінностей;
– постійна співпраця з педагогічними та науково-педагогічними колективами навчальних закладів;
– надання допомоги у навчально-виховній роботі педагогічним колективам у патріотичному, культурному та інтелектуальному розвитку дітей і молоді, у морально-етичному та естетичному вихованні;
– сприяння обміну культурними цінностями, співробітництву між діячами культури і мистецтва різних країн, національними і міжнародними організаціями культури та мистецтв;
– виховання поваги до історико-культурних цінностей, традицій українського та інших народів.
Основні напрями діяльності творчої спілки, зазначені у цій статті, враховуються під час вирішення питань про надання громадській організації статусу творчої спілки як суб'єкта творчої діяльності.
Держава забезпечує підтримку і захист законних прав та інтересів творчих спілок, гарантує однакові умови для виконання ними статутних завдань і цілей.
З метою підтримки творчих спілок у реалізації їх статутних завдань держава:
– сприяє розвиткові творчих спілок, їх діяльності щодо творення національної культури та мистецтва, проведенню культурно-мистецьких заходів;
– надає творчим спілкам дотації та розміщує державні замовлення;
– надає потрібну інформацію для забезпечення діяльності творчих спілок;
– гарантує професійний і соціальний захист членів творчих спілок, охорону їх авторських та суміжних прав;
– залучає творчі спілки до підготовки законопроектів, розроблення загальнодержавних програм національно-культурного розвитку, інших соціально важливих культурологічних та соціально-політичних заходів.
Творча спілка діє на підставі статуту, що приймається на загальних зборах (з'їзді, конференції). Статут творчої спілки не має суперечити законодавству України.
У цьому статуті мають визначатися:
– назва, місцезнаходження, статус творчої спілки, професійна спрямованість;
– цілі, завдання та основні форми діяльності творчої спілки;
– умови прийому до членів творчої спілки та вибуття з неї;
– права й обов'язки членів;
– територіальні осередки;
– структура, порядок створення та компетенція виборних органів творчої спілки, термін та механізм здійснення їх повноважень;
– джерела формування майна і коштів творчої спілки і порядок їх використання;
– порядок реорганізації та припинення діяльності творчої спілки.
До статуту можуть включатися інші положення, пов'язані з особливостями діяльності творчої спілки.
Професійний творчий працівник – це фізична особа, творча діяльність якої є її основним заняттям, що завершується створенням і оприлюдненням творів або їх інтерпретацією в галузі культури та мистецтва і є головним джерелом її доходів, незалежно від того, має вона чи не має будь-які юридично оформлені трудові відносини.
Професійний творчий працівник користується правом на державне соціальне страхування, оплату праці відповідно до професії, кваліфікації та особистого трудового внеску, належні умови праці, пенсійне забезпечення згідно з законодавством України. Він може мати статус як найманого працівника, так і особи, яка не працює за наймом.
Професійним творчим працівникам, які зробили вагомий внесок у розвиток національної культури та мистецтва, можуть встановлюватися державні стипендії відповідно до законодавства України.
Професійним творчим працівникам – членам творчої спілки з метою забезпечення умов для творчої діяльності надається окрема кімната (кабінет, майстерня) або додаткова житлова площа розміром не менше 20 кв. м, що оплачується в одинарному розмірі. їм також гарантується додатковий соціальний захист. Вони можуть одержувати фінансову та іншу матеріальну допомогу, доплату до пенсій, користуватися закладами охорони здоров'я відповідних творчих спілок, будинками творчості, будинками-інтернатами (пансіонатами) для людей похилого віку та інвалідів згідно з статутними положеннями, матеріальними і фінансовими можливостями творчої спілки.
Творчі спілки України можуть мати всеукраїнський та регіональний (місцевий) статуси.
До всеукраїнських творчих спілок належать спілки, діяльність яких поширюється на територію всієї України і які мають місцеві творчі осередки у більшості її областей.
До регіональних (місцевих) творчих спілок належать спілки, діяльність яких поширюється на територію відповідної адміністративно-територіальної одиниці або регіону.
Всеукраїнським творчим спілкам може надаватися статус національних. Порядок надання творчим спілкам статусу національних встановлює Кабінет Міністрів України за пропозицією засновника творчої спілки і Міністерства культури та туризму України.
Творчу спілку створює група професійних творчих працівників відповідного фахового напряму в галузі культури та мистецтва (всеукраїнська – у складі не менше 100 осіб, регіональна (місцева) – не менше 20 осіб), що мають у своєму доробку завершені та оприлюднені твори культури і мистецтва чи їх інтерпретації.
Членами творчої спілки можуть бути професійні творчі працівники – громадяни України, іноземці, особи без громадянства, які досягли 18 років.
Рішення про утворення творчої спілки приймається на загальних зборах (з'їзді, конференції).
Для вирішення питання про надання всеукраїнській та регіональній (місцевій) спілці професійних творчих працівників статусу творчої спілки як суб'єкта творчої діяльності при Мін-культури та при Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях утворюються експертні комісії, які проводять свою діяльність на громадських засадах.
Експертна комісія при Мінкультури формується цим Міністерством із представників Мін'юсту, інших центральних органів виконавчої влади, до сфери управління яких належить відповідний напрям діяльності спілки, із представників професійних творчих колективів.
Експертні комісії при Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях формуються цими органами відповідно до порядку діяльності експертних комісій, що визначає Мінкультури.
Для отримання висновку експертної комісії всеукраїнська спілка професійних творчих працівників звертається до Мінкультури, а регіональна (місцева) спілка – до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Експертна комісія готує висновок щодо можливості надання статусу творчої спілки як суб'єкта творчої діяльності. Порядок видачі та форму висновку розробляє і затверджує Мінкультури і туризму.
Творчі спілки мають право:
– здійснювати творчу та господарську діяльність у передбаченому законодавством порядку для виконання статутних завдань;
– представляти та захищати права і законні інтереси своїх членів;
– брати участь у розробленні нормативно-правових актів щодо діяльності творчих спілок та статусу творчих працівників;
– брати участь у визначенні засад державної політики у сфері оплати праці членів творчих спілок, страхування, пенсійного забезпечення, зайнятості, правового та соціально-економічного захисту творчих працівників;
– подавати імена професійних творчих працівників для відзначення державними нагородами, почесними званнями, державними преміями, іншими видами морального та матеріального заохочення;
– здійснювати заходи з соціально-економічної підтримки та благодійництва;
– у встановленому порядку створювати фонди творчих спілок із правами юридичної особи для виконання статутних завдань і цілей творчої спілки;
– володіти, користуватися і розпоряджатися майном на правах власника відповідно до законодавства України;
– на пріоритетність при продовженні договору оренди приміщень, які вони орендують під творчі майстерні, студії, лабораторії тощо;
– проводити атестацію творчих працівників відповідно до свого статуту;
– здійснювати управління майновими правами членів спілки, які е суб'єктами авторського права і (або) суміжних прав згідно із Законом України "Про авторське право і суміжні права";
Всеукраїнські творчі спілки, які діяли як юридичні особи до 24 серпня 1991 p., є правонаступниками майна відповідних творчих спілок колишнього Союзу PCP. Всеукраїнські творчі спілки щорічно одержують фінансову допомогу з Державного бюджету України. Інші творчі спілки можуть отримувати фінансову допомогу з республіканського бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів.
Державній реєстрації підлягають усі творчі спілки. Державну реєстрацію всеукраїнських творчих спілок здійснює Міністерство юстиції України, а їх територіальних осередків та регіональних (місцевих) творчих спілок – відповідні місцеві органи виконавчої влади.
За реєстрацію творчої спілки справляється реєстраційний збір, розмір якого встановлює Кабінет Міністрів України залежно від статусу творчої спілки, але не може бути більшим, ніж 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Для державної реєстрації творчої спілки її засновники подають до органу, що здійснює реєстрацію, заяву. До неї додаються документ про сплату реєстраційного збору та установчі документи – статут творчої спілки і протокол загальних зборів (з'їзду, конференції) про утворення творчої спілки, в якому мають бути такі відомості:
– назва організації та мета її утворення;
– дата утворення;
– склад засновників і керівних органів;
– місцезнаходження керівних органів творчої спілки, номер контактного телефону;
– дані про територіальні осередки.
Орган, що реєструє творчу спілку, у місячний термін видає засновникам свідоцтво про державну реєстрацію творчої спілки за зразком, встановленим Кабінетом Міністрів України. За потреби цей орган проводить перевірку відомостей, зазначених у поданих документах.
З моменту реєстрації творча спілка чи її територіальний осередок набувають статусу юридичної особи.
Орган, що здійснює реєстрацію творчої спілки, може відмовити у її державній реєстрації, якщо:
а) статут або інші документи, подані на реєстрацію, супере-
чать законодавству України;
б) іншу творчу спілку зареєстровано з такою самою назвою.
Орган, що реєструє творчу спілку, направляє письмове повідомлення про відмову в державній реєстрації, в якому зазначаються підстави відмови, передбачені цим Законом. Відмова у державній реєстрації творчої спілки може бути оскаржена в судовому порядку.
Перереєстрація всеукраїнської творчої спілки, її територіальних осередків та регіональних (місцевих) творчих спілок здійснюється у разі зміни назви чи статусу творчої спілки, реорганізації (злиття з іншою творчою спілкою чи поділу) в порядку, встановленому цим Законом щодо реєстрації.
До заяви про перереєстрацію творчої спілки додаються раніше отримане свідоцтво про державну реєстрацію та ЇЇ статут.
При перереєстрації творчої спілки орган, що здійснює реєстрацію, видає нове свідоцтво про державну реєстрацію встановленого зразка.
Надання всеукраїнській творчій спілці статусу національної або позбавлення ЇЇ цього статусу не тягне за собою її перереєстрації.
Діяльність творчої спілки припиняється:
1) згідно з рішенням загальних зборів (з'їзду, конференції) творчої спілки;
2) на підставі рішення суду в разі порушення законодавства України.
Діяльністю творчої спілки керують загальні збори (з'їзд, конференція), правління, президія (рада тощо) та голова правління.
Загальні збори (з'їзд, конференція) є вищим керівним органом творчої спілки, що скликається відповідно до статуту творчої спілки. Рішення про скликання загальних зборів (з'їзду, конференції) приймається правлінням творчої спілки або на вимогу не менше як однієї третини членів творчої спілки.
Загальні збори (з'їзд, конференція) творчої спілки:
– затверджують статут спілки, вносять до нього зміни;
– визначають основні напрями діяльності творчої спілки на черговий період, розглядають і затверджують цільові програми творчої діяльності;
– заслуховують звіт правління про діяльність творчої спілки та звіт ревізійної комісії;
– обирають правління, президію (раду тощо), голову правління та ревізійну комісію творчої спілки;
– приймають рішення про реорганізацію або ліквідацію творчої спілки;
– розглядають інші важливі питання діяльності творчої спілки.
У період між загальними зборами (з'їздами, конференціями) діяльністю творчої спілки керує її правління, яке обирається на загальних зборах (з'їзді, конференції) на термін, визначений статутом.
До компетенції правління належать:
– попередній розгляд і обговорення всіх питань, що розглядаються на загальних зборах (з'їзді, конференції);
– визначення чергових завдань, формування цільових програм розвитку та діяльності творчої спілки;
– здійснення контролю за реалізацією рішень загальних зборів (з'їзду, конференції) творчої спілки, проведення заходів, спрямованих на їх виконання;
– затвердження кошторису творчої спілки;
– прийом до членів творчої спілки;
– вирішення інших питань діяльності згідно зі статутом творчої спілки.
У період між засіданнями правління поточною діяльністю творчої спілки керують президія (рада тощо) та голова правління творчої спілки відповідно до законодавства України та статуту творчої спілки.
Ревізійна комісія творчої спілки здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю творчої спілки, правильним веденням справ, своєчасним розглядом листів, звернень, заяв і скарг.
Звітність про діяльність творчих спілок має відкритий характер і доступна кожному членові спілки. Спілки інформують громадськість про свою діяльність через засоби масової інформації.
Для координації діяльності та захисту інтересів творчих спілок може створюватися Координаційна рада. Вона формується з представників тих творчих спілок, що виявили бажання стати її членами. До Координаційної ради за посадою входять голови правлінь творчих спілок. Інші члени ради обираються відповідно до положення про неї, що затверджується на пленумі (конференції) творчих спілок.
Засідання Координаційної ради творчих спілок проводиться не менше одного разу на півріччя та на вимогу не менше третини членів ради.
Координаційна рада творчих спілок:
– координує діяльність творчих спілок;
– представляє в державних органах спільні інтереси творчих спілок;
– визначає спільні заходи і завдання творчих спілок;
– сприяє вивченню та поширенню позитивного досвіду роботи творчих спілок.
Рішення Координаційної ради мають рекомендаційний характер.
Творчі спілки можуть створювати регіональні (місцеві) фахові ради творчих спілок, повноваження та основні напрями діяльності яких визначаються їх положеннями, затвердженими пленумом (конференцією) творчих спілок.
Джерелами формування майна і коштів творчих спілок є:
– внески членів творчих спілок;
– винагороди за управління майновими правами суб'єктів авторського права і (або) суміжних прав відповідно до Закону України "Про авторське право і суміжні права";
– фінансування з Державного бюджету України;
– майно колишніх загальносоюзних творчих спілок Союзу PCP, до якого належать розташовані на території України будинки, споруди, матеріально-технічні засоби, які станом на 24 серпня 1991 р. згідно з правоустановчими документами перебували у віданні творчих спілок колишнього Союзу PCP або у володінні чи користуванні відповідних республіканських або територіальних структур;
– доходи, отримані внаслідок підприємницької діяльності підприємств творчих спілок, що спрямовуються на виконання статутних цілей спілки;
– спеціальні відрахування до фондів творчих спілок, якщо вони встановлені Кабінетом Міністрів України, за використання на території України творів, які стали суспільним надбанням;
– добровільні грошові та матеріальні внески фізичних і юридичних осіб, у тому числі іноземних.
У власності творчих спілок можуть перебувати будинки, споруди, обладнання, кошти, цінні папери та інше майно, придбане творчими спілками.
У разі ліквідації творчої спілки майно передається організа-ції-правонаступнику, а коли її немає, – реалізується в установленому законом порядку. Кошти, одержані від реалізації майна, можуть бути використані лише на цілі, пов'язані з розвитком відповідної галузі культури та мистецтва.
З метою здійснення статутних завдань і цілей творчі спілки у встановленому порядку можуть створювати підприємства, установи та організації з правами юридичної особи для ведення господарської та іншої діяльності, правовий статус яких визначається законодавством України, статутом спілок, а також їхніми власними статутами (положеннями).
Творчі спілки відповідно до їх статутів можуть засновувати міжнародні творчі організації чи об'єднання або вступати до них, підтримувати прямі міжнародні контакти і зв'язки, укладати відповідні угоди, а також брати участь у здійсненні заходів, що не суперечать міжнародним зобов'язанням України.
Міжнародна діяльність творчих спілок України і співробітництво у цій сфері здійснюються на основі міжнародних договорів України, згоду на обов'язковість яких надає Верховна Рада України, цього Закону, інших законів України та договорів, укладених творчими спілками з відповідними зарубіжними організаціями. Якщо міжнародним договором встановлено інші правила, які відрізняються від тих, що є у законодавстві України, то застосовуються правила міжнародного договору України.
Органи управління ФФУ
Виконавчий комітет
Президія ФФУ
Органи футбольного правосуддя
Розділ 8 ДІЯЛЬНІСТЬ ІНОЗЕМНИХ ТА МІЖНАРОДНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ В УКРАЇНІ
8.1. Представництва міжнародних організацій в Україні
8.2. Національні організації України – члени міжнародних організацій
Умови визнання суб'єктів олімпійського руху НОКом України.
8.3. Філії та відділення іноземних організацій, які діють на території України