1. Вищий спеціалізований суд:
1) розглядав справи відповідної судової юрисдикції в касаційному порядку згідно з процесуальним законом;
2) у випадках, передбачених процесуальним законом, розглядає справи відповідної судової юрисдикції як суд першої або апеляційної інстанції;
3) аналізує судову статистику, вивчає та узагальнює судову практику;
4) надає методичну допомогу судам нижчого рівня з метою однакового застосування норм Конституції та законів України у судовій практиці на основі її узагальнення та аналізу судової статистики; дає спеціалізованим судам нижчого рівня рекомендаційні роз'яснення з питань застосування законодавства щодо вирішення справ відповідної судової юрисдикції;
5) здійснює інші повноваження, визначені законом.
Як і будь-який державний орган, вищий спеціалізований суд наділений законодавцем відповідними повноваженнями. На вищий спеціалізований суд поширюється дія ч.2 ст. 19 Конституції України, в якій зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Наприклад, Вищий господарський суд України розглядає справи лише в касаційному порядку, оскільки господарські апеляційні суди розглядають справи лише в апеляційному порядку. Вищий адміністративний суд України, крім розгляду в касаційному порядку справ адміністративної юрисдикції, має розглядати в апеляційному порядку справи, розглянуті апеляційними судами у першій інстанції, а також у визначених процесуальним законом випадках - справи у першій інстанції.
Частина 2 ст. 124 Конституції України визначила, що юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Таким чином, цим конституційним приписом зобов'язано суди приймати рішення навіть у разі відсутності відповідної норми права, застосовуючи при цьому власний розсуд, аналогію, прецедент. Тобто у разі відсутності відповідної норми права суд повинен діяти за власною ініціативою на підставі конституційних норм. Крім того, ч. з ст. 8 Основного Закону держави вказує на те, що норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Вищий спеціалізований суд розглядає в касаційному порядку справи відповідної юрисдикції, а також може розглядати інші справи у випадках, визначених процесуальним законом.
Як відомо, без аналізу діяльності суду неможливо визначити ефективність його роботи, тому до повноважень вищих спеціалізованих судів віднесено таку функцію як ведення судової статистики, оскільки вищий спеціалізований суд є вищою інстанцією у системі спеціалізованих судів відповідної юрисдикції і всі показники роботи мережі цих судів концентруються в одному місці, яким визначено вищий спеціалізований суд. Статистичні відомості про кількість і категорії судових справ є достатньо репрезентативними і універсальними показниками процесів у правовідносинах, що відбуваються і змінюються в суспільстві. Вони слугують надійною емпіричною базою для наукових досліджень, є підставою для внесення пропозицій щодо необхідності зміни чинного законодавства, дозволяють своєчасно виявляти наявні диспропорції тих чи інших суспільних відносин і виробляти науково обґрунтовані шляхи їх подолання.
Вищий спеціалізований суд вивчає та узагальнює як власну судову практику, так і судову практику нижчестоящих судів. Така функція дає можливість виявити недоліки, які допускаються у судовій практиці при розгляді справ, своєчасно на них реагувати, що, в свою чергу, є додатковою гарантією захисту прав і свобод людини і громадянина
Кінцевою стадією вивчення і узагальнення судової практики є розроблення на основі її результатів заходів по усуненню недоліків в організації роботи судів, підвищенню рівня кваліфікації суддів і працівників апарату судів в окремих галузях правозастосування, надання роз'яснень з питань застосування спеціалізованими судами законодавства при вирішенні тих чи інших категорій справ тощо. Це також є ефективним засобом внутрішнього контролю за додержанням законності в організації діяльності судів та однаковим застосуванням законодавства суддями.
Використовуючи дані судової статистики, беручи до уваги виявлені недоліки при узагальнені судової практики, вищий спеціалізований суд надає методичну допомогу судам нижчого рівня з метою однакового застосування ними норм Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів у практичній діяльності. Це здійснюється різними засобами, серед яких: надіслання відповідних листів нижчестоящим судам; безпосередній виїзд на місця суддів вищого спеціалізованого суду для надання практичної допомоги; проведення навчання з суддями; видання рекомендацій, постанов, положень тощо. Особливо важливими є рекомендаційні роз'яснення при зміні законодавчої та нормативної бази, зміні регулювання відповідних правовідносин,
Справи у вищому спеціалізованому суді розглядаються колегіально, у кількості не менше трьох суддів. Це пов'язано з тим, що вищий спеціалізований суд є фактично останньою судовою інстанцією, до якої особа може звернутися за захистом своїх прав і законних інтересів, тому законодавцем з метою недопущення судової помилки передбачено колегіальний розгляд справи. Сам же процесуальний порядок колегіального розгляду справи передбачено у відповідних законах. Конкретні форми колегіальності визначаються процесуальним законодавством, як і порядок утворення складу суддів для розгляду конкретної справи.
Узагальнюючи вищезазначене, можна дійти висновку, що повноваження вищого спеціалізованого суду утворюють певну систему, яка складається з судових, аналітичних, методичних та організаційних повноважень. Поряд з цими спеціалізований суд наділений ще одним повноваженням, яке випливає з його статусу у гілці спеціалізованих судів - це правороз'яснювальне повноваження.
Вказані повноваження розподіляються між структурними утвореннями вищого спеціалізованого суду. Оскільки судді розподілені між судовими палатами, можна стверджувати, що судові повноваження реалізуються лише в таких утвореннях як судові палати.
Судові повноваження, які здійснюють судді певної палати у складі колегії суддів, полягають в розгляді у касаційному порядку справ відповідної судової юрисдикції, а також інших справ у випадках, визначених процесуальним законом. Однак судові повноваження Вищого адміністративного суду суттєво відрізняються від судових повноважень Вищого господарського суду.
Як і Вищий господарський, Вищий адміністративний суд України переглядав судові рішення місцевих та апеляційних судів у касаційному порядку як суд касаційної інстанції.
Інші судові повноваження Вищого адміністративного суду тісно пов'язані з судовим захистом виборчих прав громадян та прав на проведення всеукраїнських референдумів.
Предметом оскарження з таких питань є рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, місцезнаходженням якої є м. Київ. Тому усі рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії (за винятком нижчезазначених) або члена цієї комісії оскаржуються до окружного адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на м. Київ.
Апеляційний перегляд вказаних справ здійснює не апеляційний адміністративний суд, а Вищий адміністративний суд. Тобто по таких справах він набуває повноважень суду апеляційної інстанції (ч. з ст. 172 Кодексу адміністративного судочинства України).
Окрім того, безпосередньо до Вищого адміністративного суду оскаржуються рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму. Тому Вищому адміністративному суду як суду першої інстанції підсудні справи:
- щодо встановлення Центральною виборчою комісією результатів виборів або всеукраїнського референдуму;
- щодо скасування реєстрації кандидата на пост Президента України.
Поряд з судовими повноваженнями, тобто здійсненням правосуддя вищий спеціалізований суд веде та аналізує судову статистику, вивчає та узагальнює судову практику як власне вищого суду, так і нижчих спеціалізованих судів. Ці аналітичні повноваження виконує судова палата по справах, віднесених до її компетенції, у зв'язку з чим голова судової палати має право витребувати з відповідного суду справи, судові рішення по яких набули законної сили.
Методичні повноваження вищого спеціалізованого суду полягають у наданні методичної допомоги судам нижчого рівня з метою однакового застосування норм Конституції України та законів у судовій практиці.
Зміст методичної допомоги кожен раз визначається на підставі узагальнення судової практики та аналізу судової статистики. Формами методичної допомоги можуть бути відповіді на запити суддів нижчих судів, інформаційні листи, семінари, рекомендації тощо. Вказані повноваження можуть здійснювати як судові палати, так і суд в цілому.
Правороз'яснювальні повноваження вищого спеціалізованого суду полягають у наданні спеціалізованим судам нижчого рівня рекомендаційних роз'яснень з питань застосування законодавства щодо вирішення справ відповідної судової юрисдикції. Вказаним повноваженням наділений виключно Пленум вищого спеціалізованого суду.
Організаційні повноваження вищого спеціалізованого суду притаманні усім його структурним утворенням. Більшість з них націлена на організацію діяльності палат та Пленуму.
Перелік повноважень вищого спеціалізованого суду не обмежується коментованою статтею і не є вичерпним, на що вказує пункт 5 частини першої коментованої статті. Такі повноваження, зокрема, можуть бути вказані у процесуальному законодавстві.
Стаття 34. Голова вищого спеціалізованого суду
Стаття 35. Заступники голови вищого спеціалізованого суду
Стаття 36. Пленум вищого спеціалізованого суду
Стаття 37. Науково-консультативна рада та офіційний друкований орган вищого спеціалізованого суду
Глава 5. Верховний Суд України
Стаття 38. Верховний Суд України - найвищий судовий орган
Судові повноваження
Стаття 39. Склад Верховного Суду України
Стаття 40. Судця Верховного Суду України