Правильність розрахунку заробітної плати залежить від обліку відпрацьованого часу працівника.
Робочим часом вважається період (періоди, якщо між ними виникали розриви), коли працівник відповідно до трудового договору і правил внутрішнього розпорядку виконує свої трудові обов'язки.
Основні показники, що характеризують робочий час працівників бюджетних установ і режим їхньої роботи наведено на рис. 17.1.
Рис. 17.1. Робочий час працівників бюджетних установ
Основним джерелом інформації про використання робочого часу в бюджетних установах є дані табельного обліку. У разі потреби проводять "фотографії" робочого дня, хронометражні спостереження та інші заходи одночасного обстеження.
Табель використання робочого часу (ф. П-5) являє собою спеціальний іменний список працівників структурного підрозділу установи чи організації, призначений для фіксації інформації про використання робочого часу працівників в розрізі структурного підрозділу, табельного номеру посади за днями місяця.
Облік виходів на роботу й часу залишення її в табелі використання робочого часу можна вести двома способами:
o відмічати всіх, хто вийшов, не вийшов на роботу, а також фіксувати запізнення, понаднормові години;
o реєструвати лише відхилення від нормального використання робочого часу (невиходу, запізнення, понад нормовані роботи).
Табель використання робочого часу (ф. П-5) відкривають щомісячно за 2-3 дні до початку розрахункового періоду на підставі табеля використання робочого часу за минулий місяць із зазначенням прізвище, ім'я, по батькові, статтю, табельного номеру кожного працівника.
Схему руху обліку використання робочого часу працівників бюджетних установ відображено нарис. 17.2.
Рис. 17.2. Схема руху обліку використання робочого часу працівників бюджетних установ
Форми і системи оплати праці
Система оплати праці - це спосіб обчислення розмірів винагороди, що підлягає виплаті працівникам установи згідно із здійсненими ними витратами праці або за результатами роботи.
Основою організації оплати праці є тарифна система, яка містить тарифні сітки, тарифні ставки, схеми посадових окладів і тарифно-кваліфікаційні характеристики.
Тарифна система оплати праці використовується для розподілу робіт залежно від їх складності, а працівників - залежно від їх кваліфікації та за розрядами тарифної сітки. Вона є основою формування та диференціації розмірів заробітної плати.
Тарифна сітка (схема посадових окладів) формується на підставі:
o тарифної ставки робітника першого розряду, яку встановлюють у розмірі, що перевищує законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати;
o міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів).
Тарифно-кваліфікаційні характеристики (довідники) розробляє Міністерство праці України.
Рівень мінімальної ставки не може бути нижчим від державного, але може перевищувати його за умови дотримання норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною і галузевими (регіональними) угодами. Такий рівень фіксується в колективному договорі та є підставою для розроблення тарифних ставок і окладів з урахуванням кваліфікації працівників, видів і складності робіт.
Розрізняють такі основні форми тарифної системи оплати праці:
o почасова - це оплата праці за одиницю часу згідно з тарифною ставкою;
o відрядна - це оплата праці за кількість виконаної роботи і розцінку за одиницю продукцію.
Як і почасова, так і відрядна форми оплати праці мають декілька різновидів відображені на рис. 17.3.
Рис. 17.3. Класифікація форм оплати праці у бюджетних установах
Проста почасова форма оплати праці - це оплата за кількість відпрацьованого часу (годину) з урахуванням кваліфікації працівника.
Погодинно-преміальна форма оплати праці використовується для підвищення матеріальної зацікавленості працівників у результатах їхньої праці.
Окладно-преміальна форма оплати праці - це оплата праці керівників і спеціалістів за посадовим окладам, який відображає їхню кваліфікацію, а залежно від досягнутих результатів виплачують премію за їх високу якість роботи.
Пряма відрядна форма оплати праці - це відрядна розцінка, котра визначається діленням годинної ставки, що відповідає розряду конкретної роботи, на годинну норму виробітку.
Відрядно-прогресивна форма оплати праці передбачає зростання відрядної розцінки зі збільшенням виробництва продукції, виконання робіт чи надання послуг протягом встановленого робочого дня, зміни.
Акордна форма оплати праці застосовується коли виконавцю (виконавцям) заробітну плату нараховують за певну виконану роботу.
Опосередковано-відрядна форма оплати праці застосовується для допоміжних робітників, розмір заробітної плати яких ставиться в залежності від результатів праці робітників, яких вони обслуговують.
Відрядна форма оплати праці в бюджетних установах має обмежене застосування.
Домінантною формою оплати праці в бюджетних установах є почасова, яка має два різновиди - штатно-окладну та погодинну систему.
Штатно-окладна система оплати праці передбачає встановлення кожному працівникові місячного окладу (ставки) відповідно до посади, яку він обіймає.
Погодинна система оплати праці передбачає наявність погодинних тарифних ставок. Зокрема, встановлено ставки погодинної оплати праці працівників усіх галузей економіки за проведення навчальних занять.
Структура фонду оплати праці
Згідно Закону України "Про оплату праці" заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за
трудовим договором власник або вповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Відповідно до Закону України "Про оплату праці" заробітна плата поділяється на основну, додаткову, інші заохочувальні та компенсаційні виплати відображено на рис. 17.4.
Рис. 17.4. Структура заробітної плати бюджетних установ
Держава регулює оплату праці працівників бюджетних установ:
o установленням розміру мінімальної заробітної плати та інших державних норм і гарантій (табл. 17.3);
o установленням умов і розмірів оплати праці працівників на підставі законодавчих та інших нормативних актів України, генеральної, галузевих і регіональних угод, колективних договорів у межах асигнувань за рахунок загального та спеціального фондів;
o оподаткуванням доходів працівників.
Мінімальна заробітна плата - це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану роботу, нижче від якої не може здійснюватись оплата за виконану працівником місячну, погодинну норму праці (обсяг робіт).
Основна й додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати утворюють фонд заробітної плати (рис. 17.5), який використовується у суворій відповідності з його цільовим призначенням у межах сум, передбачених кошторисом доходів і видатків з урахуванням виконання плану розгортання мережі штатів і контингентів.
Таблиця 17.3. РОЗМІР МІНІМАЛЬНОЇ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ, ВСТАНОВЛЕНИЙ НА 2011 РІК
Період | Розмір, грн. | Нормативний документ |
Січень - березень | 941,0 | Закон України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" від 23 грудня 2010 року № 2857-УІ |
Квітень - червень | 960,0 | |
Жовтень - листопад | 985,0 | |
Грудень | 1004,0 |
Рис. 17.5 Структура фонду оплати праці
Конкретний перелік усіх виплат, які належать до основної, додаткової заробітної плати, інших заохочувальних і компенсаційних виплат, установлено Інструкцією зі статистики заробітної плати, затвердженою Міністерством статистики України від 13.01.2004 № 5.
18. Облік нарахування заробітної плати праці працівників бюджетних установ
Порядок нарахування заробітної плати та грошового забезпечення
Синтетичний та аналітичний облік нарахування заробітної плати та грошового забезпечення
Облік відпусток, облік допомоги в разі тимчасової непрацездатності, облік матеріальної допомоги
19. Облік утримань із заробітної плати працівників бюджетних установ
20. Облік виплати заробітної плати працівникам бюджетних установ
21. Облік розрахунків зі стипендіатами
Види, характеристика та розміри стипендій учням, студентам, аспірантам, докторантам
Синтетичний та аналітичний облік зі стипендіатами