Курс адміністративного процесу - Кузьменко О.В. - § 17. Провадження у справах про адміністративні проступки

17.1. Поняття та особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення (проступки)

Адміністративні провадження здійснюється за певними стадіями з додержанням принципів адміністративного процесу.

Провадження у справах про адміністративні проступки - це нормативно врегульована діяльність уповноважених суб'єктів із застосування адміністративної відповідальності за скоєний адміністративний проступок, а також із попередження адміністративних правопорушень.

Дане провадження має такі ознаки:

1) здійснюється лише у зв'язку з вчиненням адміністративного проступку;

2) встановлене законодавством коло суб'єктів;

3) індивідуальність процесуальних актів, які приймаються у ході провадження;

4) застосування заходів державного примусу обумовлює високий ступінь формалізації процесу;

5) за допомогою даного провадження реалізуються заходи адміністративної відповідальності.

Завданнями провадження у справах про адміністративні правопорушення згідно із ст. 245 КУпАП є: своєчасне, всебічне, повне і об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності із законодавством, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Провадження у справах про адміністративні правопорушення здійснюється на засадах суворого додержання законності та принципу презумпції невинуватості, згідно з яким особа, що притягається до адміністративної відповідальності, вважається невинуватою до тих пір. поки протилежне не буде доведено і зафіксовано в установленому законом порядку.

Поряд із загальними принципами, характерними для всього адміністративного процесу (законності, об'єктивної істини, рівності громадян перед законом, оперативності тощо), провадженню у справах про адміністративні правопорушення значною мірою більше, ніж іншим провадженням, властивий принцип економічності, що, однак, не означає, що справи треба розглядати поверхово.

Строки розгляду справ про адміністративне правопорушення є короткими: 15,7,5,3,1 доба. Зазначене пояснюється тим, що адміністративне правопорушення здебільшого легко встановлюється і, як правило, не потребує багато часу для розслідування і розгляду порівняно з кримінальними справами.

Водночас, строк розгляду адміністративних справ про адміністративні корупційні правопорушення зупиняється судом у разі коли особа, щодо якої складено протокол про адміністративне корупційне правопорушення, умисно ухиляється від явки до суду або з поважних причин не може туди з'явитися (хвороба, перебування у відрядженні чи на лікуванні, у відпустці тощо).

Аналіз законодавства України дозволяє виділити два види провадження у справах про адміністративний проступок: звичайне та спрощене.

Звичайне здійснюється у більшості справ і детально регламентовано чинним законодавством. Воно передбачає складання протоколу, де зазначаються: зміст, запобіжні заходи і порядок їх застосування; права і обов'язки учасників провадження; порядок розгляду справи; факти, обставини, що є доказами.

Спрощене провадження застосовується щодо невеликої кількості правопорушень, прямо передбачених ст. 258 КУпАП. Таке провадження характеризується мінімумом процесуальних дій та їх оперативністю.

Так, протокол не складається в разі вчинення таких адміністративних проступків: самовільне сінокосіння та випасання худоби, самовільне збирання дикорослих плодів, горіхів, грибів, ягід; засмічення лісів відходами; порушення вимог пожежної безпеки в лісах; порушення правил інших видів спеціального використання об'єктів тваринного світу; знищення або пошкодження зелених насаджень або інших об'єктів озеленення населених пунктів, якщо розмір штрафу не перевищує трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; порушення правил використання об'єктів тваринного світу, якщо розмір штрафу не перевищує семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; порушення правил охорони порядку і безпеки руху на залізничному транспорті; порушення правил користування засобами залізничного транспорту; порушення правил користування засобами морського транспорту; порушення правил охорони порядку і безпеки руху на річковому транспорті і маломірних суднах; порушення, пов'язані з викиданням за борт річкового або маломірного судна сміття та інших предметів, якщо особа не оспорює допущене порушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається.

Протоколи не складаються і у випадках, коли відповідно до закону штраф накладається і стягується, а попередження оформлюється на місці вчинення правопорушення.

Уповноважений орган (посадова особа) на місці вчинення правопорушення виносить постанову у справі про адміністративне правопорушення. Якщо при складанні постанови у справі про адміністративне правопорушення особа оспорює допущене порушення і адміністративне стягнення, що на неї накладається, то уповноважена посадова особа зобов'язана скласти протокол про адміністративне правопорушення. Цей протокол є додатком до постанови у справі про адміністративне правопорушення. Постанова у справі про адміністративне правопорушення складається у двох екземплярах, один з яких вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.

У разі виявлення адміністративного правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксованого за допомогою працюючих в автоматичному режимі спеціальних технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, протокол про адміністративне правопорушення не складається, а постанова у справі про адміністративне правопорушення виноситься без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Копії постанови у справі про адміністративне правопорушення та матеріалів, зафіксованих за допомогою перелічених вище засобів, надсилаються особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, протягом трьох днів з дня винесення такої постанови.

Нормативне регулювання провадження у справах про адміністративні проступки здійснюється низкою актів, основним з яких є Кодекс України про адміністративні правопорушення. Кодекс було прийнято 07.12.1984 р., і, на жаль, багато його положень не відповідають вимогам часу і підлягають перегляду. Крім того часте внесення змін і доповнень робить Кодекс нестабільним і ускладнює користування ним. Сьогодні в Україні розробляється кодекс про адміністративні проступки.

Крім КУпАП, який регулює загальні положення провадження, існує низка спеціальних норм, що регламентують особливості провадження щодо окремих категорій адміністративних проступків.

17.1. Поняття та особливості провадження у справах про адміністративні правопорушення (проступки)
17.2. Суб'єкти провадження у справах про адміністративні правопорушення (проступки)
17.3. Заходи забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення (проступки)
Доставлення порушника (ст. 259)
Привід (ст. 268)
Адміністративне затримання (ст. 262)
Особистий огляд і огляд речей (ст. 264)
Вилучення речей і документів (ст. 265)
Тимчасове вилучення посвідчення водія (ст. 265 )
Тимчасове затримання транспортних засобів (ст. 265)
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru