10.1. Загальна характеристика екологічного та земельного права і законодавства України
Збереження природи, раціональне використання природних ресурсів є одним із основних напрямків діяльності будь-якої держави і світового співтовариства в цілому. Ці питання є найбільш актуальними для України, економіка якої тривалий час централізовано формувалася в умовах нераціонального використання ресурсів, непомірного споживання енергії та споживацького відношення до природи. В результаті техногенне навантаження на території України у 6 разів вище європейського рівня, розораність земель сягає 80 % до площі сільськогосподарських угідь, вода використовується у 5, а на підприємствах у 10 разів більше ніж потрібно для забезпечення сучасного технологічного процесу. Це призводить до великих втрат валового внутрішнього продукту у вигляді зменшення продуктивності та значної втрати природних і людських ресурсів. У критичному екологічному стані опинилася річка Дніпро та інші річки України внаслідок забруднення сполуками важких металів та азоту. Масовими стали аварії нафто і газопроводів, у зв'язку з цим постійно забруднюються ґрунтові і водні об'єкти. Щорічно Україна втрачає 80000 га земель від водної та вітрової ерозії. Тільки внаслідок Чорнобильської аварії радіоактивними викидами забруднено майже 8,5 млн. га сільськогосподарських угідь в Київській, Вінницькій, Житомирській, Чернігівській, Черкаській та інших областях. Екологічно небезпечні умови життя призвели до збільшення вимирання населення України.
Вищевказані та інші причини негативного антропогенного впливу на навколишнє природне середовище вимагають вдосконалення екологічного права, яке є комплексною галуззю, що включає до свого складу земельне, водне, гірничодобувне, лісове та інші природоохоронні галузі права та забезпечення його безумовної реалізації у повсякденному житті.
Екологічне право - є системою правових норм встановлених чи санкціонованих державою, що регулюють відносини з приводу приналежності використання, відтворення природних ресурсів, охорони навколишнього природного середовища, реалізації захисту екологічних прав різних суб'єктів та забезпечення екологічної безпеки.
Земельне право, як частина екологічного права, є самостійною галуззю права, що регулюють суспільні відносини, щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Предметом екологічного права є правовідносини, що виникають в галузі використання природних ресурсів, охорони навколишнього природного середовища, забезпечення права громадян на безпечне для життя і здоров'я, довкілля, екологічної безпеки. Вони охоплюють питання використання природних ресурсів (земельних, водних, лісових, фауністичних, щодо використання атмосферного повітря, надр та інше) та забезпечення охорони довкілля від негативного впливу стихійних сил природи і небезпечного антропогенного впливу.
Комплексність екологічного права полягає в тому, що кожна галузь права, яка входить до його складу є самостійною і регулює окремі сфери екологічних відносин, пов'язані з різними екологічними об'єктами.
Предметом земельного права є сфера земельних відносин.
Відповідно до ст. 13 Конституції України " Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами право-власності народу відповідно до закону."
Методи екологічного і земельного права - це певні способи і прийоми за допомогою яких правові норми впливають на поведінку суб'єктів екологічних (земельних) відносин:
- імперативний метод, який базується на категоричних приписах, які безумовно повинні виконуватися;
- директивний метод, який надає суб'єкту право вибору певної поведінки в межах правового припису (регулювання відносин власності на природні об'єкти, спільного використання певних об'єктів та інше);
- рекомендаційний, який пов'язаний із певними зразками поведінки, що пропонуються суб'єктам з боку повноважних органів держави;
- стимулюючий, пов'язаний з настанням бажаних для суб'єктів позитивних результатів при дотриманні вимог екологічних норм та ін.
Джерелами екологічного та земельного права є нормативно-правові акти, змістом яких є екологічні та земельні норми:
1) Конституція України (ст. 13,14,50);
2) Водний кодекс України від 06.06.1995 року;
3) Земельний кодекс України від 25.10.2001 року;
4) Кодекс України "Про надра" від 27.07.1994 року;
5) Лісовий кодекс України від 21.01.1994 року;
6) Закони України:
- "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 року;
- "Про відходи" від 05.03.1998 року;
- "Про охорону атмосферного повітря" від 21.06.2001 року;
- "Про охорону земель" від 19.06. 2003 року;
- "Про природно-заповідний фонд" від 16.06.1992 року;
- "Про тваринний світ" від 13.12. 2001 року;
- "Про Червону книгу України" від 07.02.2002 року та інші.
7) Підзаконні нормативно-правові акти:
- Указ Президента "Про заходи щодо підвищення ефективності державного управління у сфері охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів" від 15.09.2003 року;
- Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами" від 04.03.2004 року;
- Наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища України "Про затвердження Положення про порядок надання екологічної інформації" від 18.12.2003 року;
- інструкції, правила, рішення та інші акти органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Вищевказані та інші джерела екологічного та земельного права відіграють об'єднуючу роль у формуванні екологічного законодавства України.
10.3. Екологічні права та обов'язки громадян України
10.4. Класифікація земель України
10.5. Форми власності на землю
10.6. Поняття та види природо та землекористування
10.7. Юридична відповідальність за порушення екологічного і земельного законодавства
Розділ 11. Основи адміністративного права України
11.1. Поняття, предмет і метод адміністративного права
11.2. Управління, як об'єкт адміністративно-правового регулювання
11.3. Суб'єкти адміністративного права