Профілактика фонових явищ посідає важливе місце в діяльності правоохоронних органів, зокрема ОВС, адже саме вони здійснюють безпосередній вплив на стан, рівень, характер та інші кількісно-якісні показники злочинності.
Загальна профілактика фонових явищ складається з комплексу попереджувальних заходів, спрямованих на зменшення негативних наслідків або повне їх подолання.
Виявлення цих факторів досягається шляхом проведення кримінологічного аналізу негативних соціальних явищ, що зумовлюють постійну тенденцію щодо зростання злочинності як в Україні, в цілому, так і в окремих її регіонах.
З цією метою збираються, узагальнюються та аналізуються відомості, які характеризують особистість правопорушника, об'єктивний бік учиненого правопорушення, причини та умови, що цьому сприяли.
Усунення виявлених причин та умов здійснюється безпосередньо посадовими особами органів внутрішніх справ України, які їх установили, а якщо це виходить за межі їх компетенції, органом внутрішніх справ України вносяться пропозиції щодо усунення зазначених причин та умов до відповідних органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій.
З мстою профілактики негативних явищ, пов'язаних зі злочинністю, можуть здійснюватися такі заходи:
- публічне засудження загальновідомих та резонансних фактів вживання наркотичних та токсичних засобів, алкогольних напоїв, випадків проституції тощо, а також осіб, причетних до них, під час проведення зустрічей із представниками громадськості, трудовими та навчальними колективами, а також із використанням засобів масової інформації;
- проведення роз'яснювальної роботи серед населення про необхідність дотримання вимог законодавства України та про правові наслідки їх порушення;
- проведення роз'яснювальної роботи серед батьків щодо належного виховання дітей і недопущення протиправної поведінки з їх боку у майбутньому;
- інформування населення про стан оперативної обстановки, що склалася на даний момент, у тому чи іншому регіоні України, негативні наслідки байдужого ставлення громадян до фактів незаконного вживання наркотиків, пияцтва, проституції, бродяжництва тощо.
Щодо неповнолітніх, які допускають немедичне вживання наркотичних речовин, алкогольних напоїв, які ніде не навчаються чи не працюють, займаються жебрацтвом та проституцією, зобов'язати їх пройти відповідні курси реабілітації, а в необхідних випадках - лікування;
- систематично залучати громадськість до проведення спільних з ОВС рейдів у місця масового перебування громадян, розважальних та навчальних закладах, метою якою їх є запобігання та припинення злочинів та правопорушень, наслідком яких часто є зловживання наркотичними засобами, алкогольними напоями тощо;
- реалізовувати загальнодержавні та регіональні цільові профілактичні заходи серед найбільш уразливих груп населення, особливо молоді, і проводити їх у формі бесід та лекцій з використанням спеціально підготовленої літератури, сучасних аудіо - та відео-матеріалів з визначеної проблематики;
- брати участь у теледебатах та виступати у засобах масової інформації на предмет запобігання негативним соціальним явищам їх недопущення серед населення, особливо серед неповнолітніх осіб та молоді;
- розробляти та розповсюджувати серед населення відповідну друковану літературу: буклети, посібники, плакати тощо. До цієї діяльності доцільно залучати й інші органи державної влади, зацікавлені міжнародні та недержавні організації, благодійні фонди, громадські об'єднання, що займаються розв'язанням соціальних проблем.
Індивідуальна профілактика негативних фонових явищ здійснюється органами внутрішніх справ України стосовно осіб, які зловживають наркотичними засобами, психотропними речовинами, алкогольними напоями, займаються проституцією та жебрацтвом, грають в азартні ігри тощо, зокрема, це зводиться до:
- виявлення таких осіб, ужиття заходів щодо поставлення їх на профілактичний облік у відповідних структурних підрозділах ОВС. Такі підрозділи можуть здійснювати адміністративну та оперативно-розшукову діяльність щодо зазначених осіб. їх дії повинні бути цілеспрямованими, своєчасними та максимально повними;
- з метою підвищення ефективності запобіжних заходів щодо вчинення негативних соціальних явищ органи внутрішніх справ України повинні співпрацювати з державними органами та органами місцевого самоврядування. Проводити та підтримувати державну політику у вищезазначеній сфері, а також співпрацювати з громадськими організаціями, у тому числі зарубіжними, що ставлять перед собою такі завдання.
Профілактична робота з особами, які зловживають наркотичними засобами, психотропними речовинами, алкогольними напоями, займаються проституцією та жебрацтвом, грають в азартні ігри, проводиться індивідуально, і в ній повинні брати участь усі, без винятку, підрозділи ОВС, виходячи з їх специфіки та враховуючи індивідуальні характеристики вищезазначених осіб, зокрема, їх позитивні та негативні риси характеру, життєвий досвід, поведінку за час перебування на обліку та інші обставини, що мають значення для справи. При цьому заходи виховання та переконання мають поєднуватися із заходами правового та соціального впливу.
Заходи індивідуальної профілактики негативних соціальних фонових явищ, пов'язаних зі злочинністю, повинні здійснюватися планомірно, активно та наступально, з використанням усіх наявних сил і засобів, у тому числі з широким залученням громадськості, метою якого є формування в осіб негативного ставлення до цих явищ.
Проведення індивідуально-профілактичної роботи передбачає не тільки здійснення нагляду за поведінкою і способом життя особи, щодо якої проводиться профілактика, а також ужиття попереджувальних заходів реагування щодо родичів та знайомих таких осіб, які справляють на них негативний вплив чи підбурюють до зайняття проституцією, жебрацтвом, до гри в азартні ігри, до вживання наркотиків та алкоголю тощо.
Але слід наголосити, що проведення профілактичних заходів не обмежується виключно роллю правоохоронних органів, зокрема, ОВС, а потребує тісної взаємодії з іншими державними органами, неурядовими організаціями, громадськими організаціями та об'єднаннями, засобами масової інформації, трудовими колективами та окремими громадянами.
Тільки у такій взаємодії можна досягти бажаних результатів у протидії негативним соціальним явищам, що існують у суспільстві.
22.1. Стан і тенденції злочинності серед засуджених до покарань, не пов'язаних із позбавленням волі
22.2. Причини й умови злочинності серед засуджених до покарань, не пов'язаних із позбавленням волі
22.3. Загальносоціальні та спеціально-кримінологічні заходи профілактики злочинів щодо засуджених до покарань, не пов'язаних із позбавленням волі
22.4. Поняття "індивідуальна профілактика" та її заходи щодо засуджених до покарань, не пов'язаних із позбавленням волі
Висновки