Фінансування всіх судів в Україні здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України. Бюджетні призначення на утримання судів належать до захищених статей видатків Державного бюджету України. Функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів здійснюють:
- суди загальної юрисдикції;
- Конституційний Суд України;
- Державна судова адміністрація України - щодо фінансового забезпечення діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України.
Видатки на утримання судів у Державному бюджеті України визначаються окремим рядком щодо:
- кожного суду загальної юрисдикції;
- Конституційного Суду України.
Видатки на утримання судів у Державному бюджеті України не можуть бути скорочені в поточному фінансовому році.
Контроль за додержанням вимог законодавства щодо фінансування судів здійснюється у порядку, встановленому законодавством. Особливості підготовки і розгляду проекту закону про Державний бюджет України в частині фінансування судів, інших органів та установ судової системи визначаються законами України.
Фінансування судів визначене нормативно-правовими актами, що регулюють бюджетні відносини в Україні: Конституцією України, Бюджетним кодексом України, щорічними законами про Державний бюджет, іншими законами щодо врегулювання бюджетних правовідносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів та при розгляді звітів про їх виконання, а також при здійсненні контролю за виконанням Державного бюджету України.
Розпорядниками бюджетних коштів щодо фінансового забезпечення діяльності судів виступають суди загальної юрисдикції і Конституційний Суд України, а щодо фінансового забезпечення діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, - Державна судова адміністрація України.
Кошторис суду є основним плановим документом, який надає суду повноваження щодо отримання доходів і здійснення видатків, визначає обсяг і спрямування коштів для виконання судами своїх функцій та досягнення цілей, визначених на рік відповідно до бюджетних призначень. Сюди включаються видатки на заробітну плату, трансфертні виплати, кошти, необхідні для забезпечення розгляду справ відповідно до навантаження судів, утримання приміщень, придбання оргтехніки і матеріалів, роботи бібліотек, охорони, заходів безпеки, утримання архіву, покриття поштових витрат тощо. Ці нормативи доводяться до кожного суду і переглядаються не рідше одного разу на три роки, на їх підставі затверджується кошторис витрат на утримання кожного суду.
Особливий порядок фінансування судів і діяльності суддів є однією з конституційних гарантій їх незалежності і спрямований на забезпечення належних умов для здійснення незалежного правосуддя. Додаткові гарантії незалежності і недоторканності суддів, крім уже передбачених Конституцією України, можуть встановлюватися також законами.
Фінансування кожного суду загальної юрисдикції та Конституційного Суду України забезпечує умови для конституційних гарантій їх самостійності та незалежності суддів при здійсненні правосуддя, оскільки унеможливлює негативний вплив на них через механізми виділення та розподілення належних їм відповідно до закону коштів Державного бюджету України. Суди всіх юрисдикцій та рівнів є юридичними особами публічного права, а тому мають достатні правові підстави самостійно розпоряджатися цими коштами.
5. Матеріальне, побутове забезпечення та соціальний захист працівників судової системи
Тема № 8. Державна судова адміністрація України
1. Статус державної судової адміністрації України
2. Повноваження державної судової адміністрації України
3. Права та обов'язки голови державної судової адміністрації України
4. Територіальні управління державної судової адміністрації України
5. Служба судових розпорядників
6. Забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах
Тема № 9. Державний захист працівників суду та правоохоронних органів. Забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві