Реалізація правотворчої функції правоохоронними органами здійснюється на підставі потреб відомчо-управлінського порядку та загальних принципів правотворчості з використанням існуючих досягнень у сфері юридичної техніки. Головним завданням цього напряму роботи правоохоронних органів є конкретизація правової основи їх організації та функціонування, видання підзаконних нормативно-правових актів. З іншого боку- це діяльність правоохоронних органів, їх структурних підрозділів та посадових осіб щодо встановлення, зміни або скасування нормативно-правових актів відомчого походження. Ця діяльність регламентується відомчими наказами.
Форми правотворчої діяльності правоохоронних органів:
1. Участь у правотворчому процесі інших органів держави:
- розробка проектів нормативно-правових актів за участю практичних та наукових кадрів правоохоронних органів;
- рецензування підготовлених проектів;
- експертна оцінка окремих положень проектів;
- підготовка пропозицій та обгрунтування необхідності зміни норми права з направленням розрахунків та статистичних обліків до відповідного суб'єкта правотворчості.
2. Безпосередня правотворчість уповноважених посадових осіб:
- ця форма правотворчої діяльності полягає у підготовці та прийнятті письмових юридичних документів категорії підзаконних нормативних актів: накази, положення, інструкції, рішення, статути, директиви, договори та угоди з правоохоронними органами інших держав;
- за своєю спрямованістю правотворчість правоохоронних органів поділяється на внутрішню і зовнішню, що зумовлено власною компетенцією та делегованими повноваженнями з боку вищих органів державної влади;
- для підвищення ефективності правотворчої роботи у структурних підрозділах системи правоохоронних органів створюються відділи правового забезпечення, які контролюють правотворчий процес з позиції його законності, плановості та доцільності.
Виходячи з того, що державні правоохоронні органи належать до системи органів державної влади, їм притаманні всі ознаки державних органів, у тому числі й така, як чітка нормативна регламентація їх діяльності.
Органи і посадові особи системи правоохоронних органів наділені владними повноваженнями і спеціальними засобами для здійснення своїх функціональних повноважень. Це вимагає застосування такого режиму регулювання їх діяльності, за якого суб'єкту діяльності дозволяється лише те, що прямо зазначено в законі. На цій підставі в нормативному забезпеченні практичної діяльності правоохоронних органів особлива увага приділяється питанням визначеності їх прав та обов'язків та належної їх реалізації.
Характеризуючи загальну сукупність нормативно-правових актів, що регулюють діяльність правоохоронних органів слід зазначити:
1. Всі акти поділяються на:
- акти, які безпосередньо стосуються кожного окремого правоохоронного органу або окремих напрямів властивої лише їм діяльності;
- акти, що стосуються діяльності правоохоронних органів;
- акти, які регламентують діяльність та визначають статус державних службовців;
- акти, що регулюють відносини, в яких правоохоронні органи виступають суб'єктами господарської діяльності тощо;
- акти, що становлять систему норм міжнародного права.
2. Правоохоронні органи керуються нормативними актами
Які безпосередньо не стосуються їх професійної діяльності, але звернені до громадян і встановлюють їх права та обов'язки, реалізації яких сприяють різні органи держави.
3. Особливу групу становлять норми процесуального права
У яких визначається порядок здійснення правоохоронними органами повноважень щодо їх спілкування та взаємодії з іншими державними і недержавними органами. Це цивільно-процесуальний, кримінально-процесуальний, господарсько-процесуальний кодекси та кодекс адміністративного судочинства, які дають можливість правоохоронним органам здійснювати юрисдикційні повноваження, не порушуючи вимог законності. 4. В аспекті організації державного управління, яке значною мірою має нормативний характер, правоохоронні органи керуються у своїй діяльності Конституцією, актами Президента, Уряду, центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
До різновидів відомчих нормативно-правових актів можна віднести:
- статути - це кодифіковані нормативно-правові акти, в яких визначаються завдання, цілі, функції правоохоронних органів, а також основні форми та методи їх реалізації;
- інструкції конкретизують службові повноваження посадових осіб, визначають функціональне призначення окремих підрозділів, порядок виконання актів вищих і центральних органів виконавчої влади, порядок здійснення певних напрямів роботи;
- нормативні накази вводять у дію інші відомчі акти, визначають штатну чисельність, норми матеріального забезпечення і т. і.;
- положення закріплюють компетенцію правоохоронних органів, загальний порядок проходження служби, здійснення виду діяльності;
- правила встановлюють порядок здійснення окремих повноважень або видів діяльності;
- рішення колегій можуть бути нормативного, індивідуального або казуального характеру. Ними затверджуються накази та їх проекти з питань удосконалення організаційної структури, підвищення ефективності в роботі підрозділів, дислокації сил та засобів на території. З одного боку, в рішеннях колегій відбувається індивідуалізація чинного законодавства, з іншого - встановлюються додаткові вимоги або правила поведінки тощо.
2.1.3.1. Вплив соціальних норм на правоохоронну діяльність
2.1.3.2. Норма права та її структура
2.1.3.3. Система права як внутрішній прояв нормативної основи правоохоронної діяльності
2.1.3.4. Співвідношення системи права та системи законодавства
ТЕМА 2.1.4. Нормативно-правові акти як основа правоохоронної діяльності
2.1.4.1. Нормативно-правові акти: поняття, ознаки, види
2.1.4.2. Роль систематизації нормативно-правових актів у правоохоронній діяльності
2.1.4.3. Дія нормативно-правових актів у часі, просторі та за колом осіб
2.1.4.4. Юридична техніка: поняття, види