Українське цивільне право - Заіка Ю.О. - 16.5. Суб'єкти авторського права

Суб'єктами авторського права можуть бути фізичні та юридичні особи.

Серед фізичних осіб слід першочергово вирізнити авторів, тобто творців об'єктів авторського права. Автор твору є первинним суб'єктом авторського права. Суб'єктами авторського права є також фізичні особи (спадкоємці автора, особи, яким автор чи їх спадкоємці передали свої авторські майнові права). Вони не є творцями певного твору, а набувають авторських прав за договором чи законом.

Суб'єктами авторського права можуть бути також юридичні особи, які набули прав на твори відповідно до договору або закону.

Здебільшого автором твору науки, літератури, мистецтва є одна особа. Відповідно до ст. 11 Закону України "Про авторське право і суміжні права", автор є первинним суб'єктом, якому належить авторське право. За відсутності доказів іншого, автором твору вважається особа, зазначена як автор на оригіналі або примірнику твору (презумпція авторства). Це положення застосовується також у разі опублікування твору під псевдонімом, який ідентифікує автора.

В окремих випадках у творчому процесі беруть участь кілька осіб. їх називають співавторами. Важливою умовою співавторства є те, що вклад співавторів у твір повинен мати творчий характер, Тобто не можна говорити про співавторство, якщо одна особа диктує роман, а інша записує його, домовляється з видавництвом, дістає папір для видання тощо. Цивільно-правова теорія встановлює два види співавторства: роздільне і нероздільне. При нероздільному співавторстві неможливо виділити творчу працю кожного співавтора. При роздільному співавторстві складові частини твору чітко визначені і відомо, хто конкретно із співавторів написав ту чи іншу його частину.

Наслідком нероздільного співавторства стали такі відомі твори як "Дванадцять стільців" І.Ільфа та Є.Петрова, "Республіка Шкід" Г.Бєлих та Л.Пантелєєва. За подвійним прізвищем Буало-Нарсежак випускали свої детективні психологічні романи неодноразові лауреати "Гран-прі за кращий пригодницький роман" П'єр Буало та Тома Нарсежак. Обговоривши загальну канву майбутнього детективу, вони працювали у різних містах. Буало, як математик, розробляв складну інженерію сюжетних ходів, а Нарсежак, талановитий стиліст, займався психологічними характеристиками діючих осіб, літературно обробляючи текст. Прикладом нероздільного співавторства в образотворчому мистецтві можуть бути твори радянських художників М.В.Купріянова, П.М.Крилова та М.А.Соколова (Кукринікси).

Кількість співавторів може бути необмежена. У 1927 р. був написаний колективний роман "Великі пожежі", співавторами якого виступили 27 письменників.

Прикладом роздільного співавторства у літературі може бути підручник "Цивільне право України" за редакцією професорів О.В.Дзери та Н.С.Кузнєцової, написаний творчим колективом. В образотворчому мистецтві прикладом є скульптурний ансамбль "Великий фонтан" на території Виставки досягнень народного господарства у Москві, окремі фігури якого виконані різними скульпторами.

Наслідком роздільного співавторства став і сценарій роману Джека Лондона "Серця трьох", який він писав разом із Чарльзом Говардом. Погодивши у загальних рисах карколомний сюжет, вони поділили і працю: кожен з них повинен був написати по 15 картин, не уявляючи, що станеться в найближчому епізоді або через дванадцять епізодів, які пише співавтор. Оскільки Чарльз Говард писав значно швидше, то Джек Лондон, обробляючи свою десяту картину, отримав від Говарда вже фінал п'ятнадцятої і з подивом дізнався, що головний герой одружений не з тією жінкою...

Практичне значення такого поділу полягає у тому, що якщо співавторство є роздільним, то кожен з авторів зберігає за собою право розпоряджатися створеною ним частиною твору, в тому числі заборонити її використання, якщо інше не передбачене договором між співавторами.

В окремих випадках, якщо твір створено у співавторстві, авторське право на нього належить співавторам спільно. Кожен із співавторів зберігає своє авторське право на створену ним частину твору, яка має самостійне значення.

16.6. Права автора
16.7. Види авторських договорів
16.8. Суміжні права
16.9. Захист авторських та суміжних прав
16.10. Право промислової власності
16.11. Захист прав на винахід, корисну модель, промисловий зразок
РОЗДІЛ IV. ЗОБОВ'ЯЗАЛЬНЕ ПРАВО
Глава 17. Загальні положення про зобов'язання
17.1. Поняття та види цивільно-правових зобов'язань
17.2. Підстави виникнення зобов'язань
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru