Фінансове право - Мацелик М.О. - Запитання і завдання для самоконтролю

Координація роботи зі здійснення політики цін, проведення економічного аналізу рівня та динаміки цін і вжиття заходів щодо регулювання цін і тарифів здійснюються відповідними державними органами управління України та їх структурними підрозділами.

Формування кошторисної нормативної бази, визначення порядку її застосування в будівництві, контроль за дотриманням замовниками, проектними, будівельно-монтажними організаціями та іншими учасниками інвестиційної діяльності нормативних документів і нормативів обчислення вартості будівництва об'єктів, що споруджуються із залученням коштів Державного бюджету України, бюджету АР Крим, місцевих бюджетів, а також коштів державних підприємств, установ та організацій, здійснюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань містобудування й архітектури.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про ціни і ціноутворення" державний контроль за цінами здійснюють під час встановлення та застосування державних фіксованих і регульованих цін і тарифів. Разом з тим у сфері дії вільних цін контролюють правомірність їхнього використання та дотримання вимог антимонопольного законодавства. Контроль за дотриманням державної дисципліни цін здійснюють органи, на які ці функції покладено КМУ.

Основним органом, що організовує ціноутворення в Україні, є КМУ. У ст. 4 Закону України "Про ціни і ціноутворення" закріплено його спеціальні повноваження в цій сфері, до яких належать:

• забезпечення здійснення державної політики цін;

• визначення переліку продукції, товарів і послуг, державних фіксованих і регульованих цін, які затверджують відповідні органи державного управління;

• визначення повноважень органів державного управління у сфері встановлення й застосування цін (тарифів), а також контролю за ними.

Координацію роботи щодо здійснення політики цін, проведення економічного аналізу рівня й динаміки цін, застосування заходів для їх регулювання здійснюють відповідні державні органи управління України та їхні структурні підрозділи. Формування кошторисної нормативної бази, визначення порядку її застосування в будівництві, контроль за дотриманням замовниками, проектними, будівельно-монтажними організаціями та іншими учасниками інвестиційної діяльності в нормативних документах нормативів обчислення вартості будівництва об'єктів, які споруджують із залученням коштів Державного бюджету України, бюджету АРК, місцевих бюджетів, а також коштів державних підприємств, установ і організацій, здійснює спеціально вповноважений центральний орган виконавчої влади з питань містобудування й архітектури.

Постановою КМУ "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади і виконавчих органів місцевих Рад по регулюванню цін (тарифів)" від 25 грудня 1996 р. з метою вдосконалення системи державного регулювання цін (тарифів) було уточнено повноваження у сферах:

• регулювання (встановлення фіксованих і граничних рівнів цін (тарифів) торгових (постачальницько-збутових) надбавок, нормативів рентабельності, впровадження обов'язкового декларування змін) цін і тарифів на окремі види продукції, товарів і послуг — центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів АРК, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;

• кошторисної нормативної бази й порядку її застосування в будівництві — Державного комітету будівництва, архітектури й житлової політики;

• регулювання заставних цін на скляну тару — Ради міністрів АРК, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;

• регулювання переліку вітчизняних та імпортних лікарських преператів і виробів медичного призначення, ціни на які підлягають державному регулюванню, — Міністерства охорони здоров'я за узгодженням із Міністерством економіки і з питань європейської інтеграції.

Додатком до постанови КМУ "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади і виконавчих органів місцевих Рад по регулюванню цін (тарифів)" було деталізовано повноваження центральних органів виконавчої влади Ради міністрів

АРК, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад щодо регулювання цін і тарифів на окремі види продукції, товарів і послуг.

Відповідальність за порушення державної дисципліни цін регулює ст. 14 Закону України "Про ціни і ціноутворення".

"Вся необгрунтовано одержана підприємством, організацією сума виручки в результаті порушення державної дисципліни цін та діючого порядку визначення вартості будівництва, що здійснюється із залученням коштів Державного бюджету України, бюджету АРК, місцевих бюджетів, а також коштів державних підприємств, установ та організацій підлягає вилученню в дохід відповідного бюджету залежно від підпорядкованості підприємства, організації. Крім того, в позабюджетні фонди місцевих рад стягується штраф у двократному розмірі необґрунтовано одержаної суми виручки. Вказані суми списуються з рахунків підприємств і організацій у банківських установах за рішенням суду.

Підприємства, організації та інші юридичні і фізичні особи мають право оскаржити до суду порушення цін з боку державних органів, підприємств, організацій, кооперативів та інших юридичних і фізичних осіб і вимагати відшкодування завданих їм збитків у випадках реалізації їм товарів та послуг із порушенням вимог чинного законодавства.

Ціни і тарифи, затверджені з порушенням цього Закону і рішень Уряду республіки по ціноутворенню, скасовуються Комітетом цін при КМУ.

Особи, винні в порушенні порядку встановлення та застосування цін і тарифів, притягуються до адміністративної або кримінальної відповідальності.

Крім того, Державна інспекція з контролю за цінами листом від 14 липня 2004 р. № 32/3-7/1256 повідомила, що санкція зі ст. 14 Закону України "Про ціни і ціноутворення" застосовується відповідно до процедури, визначеної статтями 240—250 ГКУ. (Ця санкція цілком відповідає визначеній у ст. 240 ГКУ адміністративно-господарській санкції "Безкоштовне вилучення прибутку (доходу)" (вилучення необгрунтованої частини ціни з дворазовим штрафом).

У ст. 240—250 ГКУ встановлено перелік адміністративно-господарських санкцій, а також заходів, застосовуваних органами державної влади до порушників установлених законодавством правил здійснення господарської діяльності відповідно до їхньої компетенції.

У ст. 14 Закону України "Про ціни і ціноутворення" говориться, що передбачене застосування економічних санкцій не суперечить вимогам ст. 239 ГКУ (види адміністративно-господарських санкцій) і відповідає їй.

Застосування економічних санкцій відповідно до вимог ст. 14 Закону України "Про ціни і ціноутворення" здійснюється органами державного контролю за цінами у відповідності з дотриманням вимог ст. 240—250 ГКУ.

Особливий інтерес у цьому зв'язку представляє ст. 250 ГКУ: "Адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців із дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через 1 рік із дня порушення цим суб'єктом установлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом".

Запитання і завдання для самоконтролю

1. Що таке публічні і державні доходи?

2. Що таке доходи органів місцевого самоврядування?

3. Які ви знаєте види бюджетних податкових платежів?

4. Що таке загальнодержавні податки і збори?

5. Які ви знаєте місцеві податки і збори? Назвіть їх відмінності і загальні риси.

6. У яких випадках застосовується примусове стягування податків?

7. Які є поняття і функції ціни?

8. Назвіть елементи структури ціни. Виробнича собівартість продукції.

9. Визначте склад загальновиробничих витрат. Як вони поділяються?

10. Диференціюйте ціни залежно від сфери застосування Кошторисні ціни.

11. Що таке органи ціноутворення?

12. Хто несе відповідальність за порушення державної дисципліни цін?


Тема 13. ПРАВОВІ ОСНОВИ ДЕРЖАВНОГО І МУНІЦИПАЛЬНОГО БОРГУ ТА ДЕРЖАВНОГО КРЕДИТУ
13.1 Поняття запозичення
13.2. Державний та муніципальний кредит
13.3. Правові основи державного кредитування. Відносини з іноземними інвесторами
Запитання і завдання для самоконтролю
Розділ ІІІ ПОДАТКОВЕ ПРАВО
Тема 14. ТЕОРІЯ ПОДАТКОВОГО ПРАВА: ПОНЯТТЯ ТА ПРИНЦИПИ
14.1. Податкові правовідносини: поняття, суб'єкти та об'єкти
Об'єкти і суб'єкти
14.2. Принципи податкового права
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru