Організація кредитних взаємовідносин банку і клієнтів визначається багатьма факторами, що включають стратегію і тактику банку, кваліфікацію банківських працівників, розмір статутного та власного капіталу,' кредитну політику банку тощо.
У банківській практиці виокремлюють такі етапи кредитування.
Подання заявки (клопотання) на отримання кредиту до банку за формою, визначеною банком. На цьому етапі оцінюються сильні й слабкі сторони майбутнього позичальника та об'єкта кредитування. Крім заявки, клієнт має подати такі документи:
1. Анкету позичальника (стислі відомості про позичальника) за формою, визначеною банком.
2. Копії установчих документів, а також інші документи, що підтверджують правоздатність (для юридичних осіб) і дієздатність (для фізичних осіб) клієнта.
3. Копії ліцензій, передбачених законодавством.
4. Техніко-економічне обґрунтування одержання кредиту з розрахунком строку окупності та рентабельності об'єкта кредитування із зазначенням спрямування позикових коштів та розрахунку затрат і надходжень на весь строк користування позикою.
5. Копії контрактів, угод та інших документів, що стосуються кредиту: контракти на придбання і реалізацію товарно-матеріальних цінностей, послуг та виконання робіт, накладні, митні декларації тощо.
6. Бухгалтерський баланс (форма № 1), звіт про фінансові результати (форма № 2), звіт про рух грошових коштів (форма № 3), звіт про власний капітал (форма № 4) на останню звітну дату, а також річні баланси за весь період діяльності підприємства, за необхідності — розшифрування окремих статей балансу.
7. Документи, що стосуються забезпечення кредиту:
• застава майна — опис закладеного майна, угоди на придбання заставлених ТМЦ, накладні та інші документи, що підтверджують право власності (техпаспорти, техталони — у разі застави транспортних засобів);
• застава нерухомості — довідка-характеристика з Бюро технічної інвентаризації) довідка з міської нотаріальної контори, угода купівлі-продажу (передачі, дарування) чи свідоцтво про приватизацію;
• гарантія (поручительство) — угода гарантії (поручительства), а також відповідні документи за гарантом;
• страхування — страховий поліс, угода страхування, умови страхування, а також необхідні документи за страховою компанією.
8. Довідку з банку, що обслуговує, про наявність рахунків позичальника, наявність (брак) заборгованості за кредитами та картотекою № 2.
9. Відомості за кредитами, отриманими в інших банках.
У разі необхідності позичальник подає (до ухвалення рішення про надання кредиту або в процесі подальшого контролю) внутрішні фінансові та управлінські звіти, звіт про рух касових надходжень, дані про дебіторську і кредиторську заборгованість, податкові та митні декларації, документи про оренду приміщень та ін.
Після ознайомлення з документами працівник банку проводить попередню бесіду з майбутнім кредитобдержувачем для з'ясування важливих деталей щодо умов надання та погашення кредиту і відсотків. На цьому етапі банк приділяє увагу достовірності документів та інформації, на основі яких вирішується питання про надання кредиту.
Вивчення кредитоспроможності клієнта. При цьому аналіз кредитної заявки клієнта та його кредитоспроможності базується на використанні різних джерел інформації, зокрема таких:
• матеріалів, отриманих безпосередньо від позичальника;
• матеріалів, що знаходяться в архіві і базі даних самого банку;
• відомостей, отриманих від кредиторів, покупців і постачальників позичальника та інших зовнішніх джерел.
Важливими є архіви банку. Якщо клієнт вже отримував кредит у цьому банку, то в архіві містяться відомості про можливі затримки в погашенні боргу або інші порушення.
Із зовнішніх джерел найбільш важливим є відомості, отримані з інших банків, які обслуговують цього клієнта, та від його ділових партнерів.
Можливе проведення перевірки позичальника на місці. Дуже важливо з'ясувати рівень компетенції працівників, які очолюють бухгалтерську, фінансову, маркетингову служби, адміністративний апарат. Під час відвідування клієнта можна з'ясувати деякі питання, не розглянуті під час попередньої бесіди, а також скласти уявлення про стан майна, яким володіє підприємство.
Методика оцінки кредитоспроможності позичальника подана у попередньому підрозділі.
Розробка умов процесу кредитування, підготовка й укладання кредитного договору. Цей етап називають також структуруванням кредиту, в ході якого визначають основні умови кредитного договору.
Банк визначає параметри позики: вид кредиту, суму, строк, спосіб видачі і погашення кредиту, забезпечення, рівень відсотка, інші моменти. Банк має запропонувати клієнту той вид кредиту, який найбільшою мірою відповідає характеру кредитованого заходу.
Розробляється також графік погашення кредиту відповідно до строків оборотності того виду капіталу, на формування якого видається позика.
Після закінчення роботи зі структурування кредиту кредитний працівник банку переходить до переговорів про укладання кредитного договору з клієнтом. Клієнту надаються пропозиції за умовами майбутньої кредитної угоди. Вони можуть суттєво відрізнятись від тих, що містяться в кредитній заявці. Зближення позицій банку і клієнта та досягнення компромісу є кінцевою метою переговорів.
Після досягнення згоди за всіма питаннями підписується кредитний договір.
Видача кредиту, а також здійснення контролю за виконанням умов кредитного договору.
Після підписання кредитної угоди працівник кредитного відділу оформляє бухгалтерські документи, які містять вказівки щодо відкриття позикового рахунку та видачі кредиту:
• розпорядження кредитного відділу;
• примірник кредитної угоди;
• договір застави (або інша форма забезпечення);
• строкове зобов'язання;
• картка із взірцями підписів керівника і головного бухгалтера та відбитком печатки підприємства, посвідчена в установленому порядку.
Ці документи мають містити дозвільні підписи керівника банку або уповноважених ним для виконання зазначених операцій посадових осіб. Оформлені згідно з банківськими вимогами документа передаються в обліково-операційний відділ для виконання.
У розпорядженні кредитного відділу має зазначатись номер, наданий особовому позиковому рахунку позичальника, а також загальні рекомендовані й додаткові параметри, які характеризують позичальника та кредитну угоду і необхідні для виконання аналітичного обліку. На основі даних розпорядження здійснюється реєстрація позикового особового рахунку в книзі відкритих рахунків.
Строкове зобов'язання становить юридичний документ, який є основою для погашення кредиту. Кількість примірників строкового зобов'язання залежить від способу погашення кредиту: одразу, частинами або після обумовленого періоду.
З метою контролю за своєчасним погашенням кредиту та забезпечення нарахування відсотків видача позик може проводитись з окремих позикових рахунків, в окремих випадках кредит може зараховуватись безпосередньо на поточний рахунок позичальника.
Банк здійснює контроль за виконанням позичальником умов кредитного договору, цільовим використанням кредиту, своєчасним і повним його погашенням. Банк протягом усього строку дії кредитного договору підтримує ділові контакти з позичальником, зобов'язаний проводити перевірки стану збереження заставленого майна, що має бути передбачено в кредитному договорі.
Якщо в процесі кредитування змінились умови здійснення кредитованого проекту, що призвело до додаткової потреби в коштах, банк може задовольнити цю потребу на умовах укладання додаткової кредитної угоди.
У разі виявлення фактів використання кредиту не за цільовим призначенням банк має право достроково розірвати кредитний договір, що є підставою для стягнення всіх коштів у межах зобов'язань позичальника за кредитним договором у встановленому чинним законодавством порядку.
Повернення кредиту. Відповідно до вимог НБУ відсотки за користування кредитом нараховуються щомісяця. Погашення кредиту і нарахованих за ним відсотків здійснюється платіжним дорученням з поточного рахунку позичальника. Черговість сплати основного боргу та відсотків за кредитом регламентована ст. 12 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", згідно з якою передусім сплачуються відсотки, а потім гаситься основний борг. Погашення кредиту може здійснюватись одночасно або частинами.
Позичальник за погодженням із банком може достроково повернути отриманий кредит.
У разі виникнення у позичальника тимчасових фінансових ускладнень сторони можуть подовжити строк дії кредитного договору (пролонгація). При прийнятті рішення щодо пролонгування кредиту складається додаткова угода між банком та позичальником, яка є невід'ємною частиною кредитної угоди.
При настанні строку погашення кредиту і браку у клієнта достатньої суми коштів для його погашення банк починає проводити роботу з проблемними кредитами. У день визначеного строку погашення частина непогашеної або непогашена заборгованість за позикою переноситься на рахунок прострочених позик.
Труднощі з погашенням позик можуть виникати з різних причин. Найбільш поширені з них: помилки самого банку при розгляді кредитної заявки, при розробленні умов кредитної угоди; нерентабельна робота клієнта, який отримав позику; фактори, непідконтрольні банку, або форс-мажорні обставини. Є багато ознак, що свідчать про погіршення фінансового стану позичальника, які працівник банку повинен вміти розпізнавати. Для цього використовуються аналіз фінансової звітності, особисті контакти з позичальником, повідомлення від третіх осіб.
Якщо банк виявляє проблемну позику, він негайно повинен вжити заходів для забезпечення повного і своєчасного її повернення. Найдоцільнішим кроком буде розроблення разом з позичальником заходів щодо покращення фінансового стану підприємства. Якщо цей спосіб не дасть результатів, банк має забезпечити свої інтереси шляхом реалізації забезпечення, пред'явлення претензії до гаранта і т. ін. Крайнім заходом є порушення питання про оголошення позичальника банкрутом.
Запитання і завдання для самоконтролю
1. Розкрийте поняття кредитного договору.
2. Які є форми кредиту?
3. Наведіть загальну класифікацію кредиту.
4. Які джерела формування банківських кредитних ресурсів?
5. Як класифікуються кредити комерційних банків?
6. Що таке кредитна угода? Які основні положення?
7. Назвіть та охарактеризуйте засоби захисту від кредитного ризику.
8. Що таке іпотека?
9. Що передбачає вивчення кредитоспроможності клієнта? 10. Охарактеризуйте етапи кредитування.
Тема 25. ПРАВОВІ ЗАСАДИ ВАЛЮТНОГО РЕГУЛЮВАННЯ
25.1. Поняття валюти та валютних операцій
25.2. Організація валютного регулювання
25.3. Правове регулювання розрахунків в іноземній валюті та іноземного інвестування
25.4. Валютний контроль і відповідальність за порушення валютного законодавства
Запитання і завдання для самоконтролю
Тема 26. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ ТА ВІДПОВІДНИХ РИНКІВ
26.1. Юридична природа фінансових послуг
26.2. Державне регулювання ринків фінансових послуг