Поняття державної заборгованості значно ширше державного боргу. Останній складає тільки одну з частин державної заборгованості. Заборгованість держави можна розглядати як сукупність трьох складових:
1. Поручительські зобов'язання - зобов'язання, що виникають при наданні державою (або уповноваженими нею органами) певних гарантій (при експортно-імпортних операціях, підтримці малого бізнесу та ін.).
2. Витратно-бюджетні зобов'язання - зобов'язання за затвердженими показниками витрат бюджетів, фактичні виплати за якими не відбулися (заборгованість по виплатах соціальних допомог, пенсій, заробітної плати працівникам бюджетних підприємств і організацій).
3. Позикові зобов'язання - грошові зобов'язання, що виникли в результаті позики державою грошових коштів. Саме ця форма зобов'язань виникає на підставі та у формі позики і є, фактично, державним боргом. Деякі науковці звертають свою увагу ще на один вид державної заборгованості - борги, пов'язані з фінансуванням державою системи пенсійного забезпечення і соціального страхування у майбутньому.
Державний борг можна класифікувати:
1. Залежно від характеру, статусу кредиторів:
а) зовнішній;
б) внутрішній.
Зовнішній борг виникає у зв'язку із залученням зовнішніх позик. Частіше за все зовнішні позики розміщуються в іноземній валюті на фондових ринках за межами держави. Він може мати не лише фондову форму, але реалізовувати абсолютно конкретну мету щодо насичення певними товарами ринку. Зовнішній державний борг можна диференціювати:
- за видами кредиторів (банківський, фірмовий);
- за формою надання (валютний, товарний);
- за метою використання (інвестиційний, неінвестиційний);
- за умовами надання (пільговий, високопроцентний, компенсаційний);
- за строками (короткостроковий, середньостроковий, довгостроковий);
- за умовами повернення (одночасний, юридичний). Внутрішній державний борг виникає у зв'язку із залученням
грошових коштів фізичних та юридичних осіб, що є резидентами України. Внутрішні позики випускаються у валюті України. Внутрішні запозичення здійснюються переважно шляхом розміщення державних цінних паперів. Статтею 2 Бюджетного кодексу України позики визначаються як операції, пов'язані з отриманням бюджетом коштів на умовах повернення, платності і терміновості, в результаті яких виникають зобов'язання держави, Автономної Республіки Крим або місцевого самоврядування перед кредиторами.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державний внутрішній борг України" державний борг України складається із заборгованості минулих років та заборгованості, що знову виникає за борговими зобов'язаннями Уряду України, у формі:
а) позик Уряду України;
б) позик, здійснених при безумовній гарантії Уряду, для забезпечення фінансування загальнодержавних програм.
До боргових зобов'язань Уряду України відносяться випущені ним цінні папери; зобов'язання в грошовій формі, гарантовані Урядом України; кредити, отримані Урядом України. Боргові зобов'язання Уряду України можна класифікувати:
а) за строками:
- короткострокові (до 1 року);
- середньострокові (від 1 року до 5 років);
- довгострокові (понад 5 років).
б) формою:
- облігації внутрішніх державних позик;
- казначейські зобов'язання України (статті 2-4 Закону України "Про державний внутрішній борг України").
2. Залежно від позичальника:
а) державний;
б) місцевий.
Державний борг виникає за наявності зобов'язань держави, пов'язаних з отриманням бюджетних коштів на умовах повернення, платності і терміновості.
Місцевий борг виникає у місцевого самоврядування при отриманні бюджетних коштів на умовах повернення, платності, терміновості.
3. Залежно від виду виплат:
а) капітальний;
б) поточний.
Капітальний державний борг - це вся сума випущених та непогашених зобов'язань за усіма видами позик, включаючи і відсотки по них.
Поточний державний борг включає тільки витрати, пов'язані з виплатою доходів кредиторам за борговими зобов'язаннями держави і самими борговими зобов'язаннями, термін погашення яких уже настав.
11.4. Правовий режим державних цінних паперів
Тема 12. ПРАВОВІ ОСНОВИ ОБОВ'ЯЗКОВОГО ДЕРЖАВНОГО СТРАХУВАННЯ
12.1. Поняття обов'язкового державного страхування
12.2. Основні галузі і види державного страхування
12.3. Особливості інституту обов'язкового державного страхування
Тема 13. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ДЕРЖАВНИХ ВИДАТКІВ В УКРАЇНІ
13.1. Поняття і види державних видатків
13.2. Поняття, особливості та правові принципи фінансування державних видатків
13.3. Правові основи кошторисно-бюджетного фінансування