Ці жінки в двадцять років повинні зробити вибір: створювати сім'ю, народжувати дитину чи отримувати освіту і реалізуватися професійно. Розрізняють два види жінок, які обирають таку модель поведінки: перший -жінки, які планують кар'єрний розвиток в пізніший період, але, на відміну від "турботливих", через деякий час реалізують свої прагнення; другий вид включає жінок, які намагаються спочатку завершити професійну освіту, а вже потім одружуватися і народжувати дитину. В першому випадку, перевагою є те, що жінка отримує можливість здійснити значну внутрішню роботу, яка допоможе їй надалі точно визначити свої пріоритети.
Ризики даної моделі пов'язані з можливістю втрати професійних навичок і зростанням конкуренції з боку однолітків, при затримках вирішення кризи. Суть кризи полягає у пригніченні тієї частини свого "Я", що прагне отримати професійне визнання, тобто зробити кар'єру. На емоційному рівні ця ситуація сприймається з тривогою, страхами та незадоволенням стосовно своєї ролі домогосподарки, окрім того, часто виникає протидія з боку чоловіка, який не схвалює ідею професійної реалізації.
Дослідження групи жінок, які відносяться до другого виду моделі "або-або" (спочатку кар'єра, потім роль дружини та матері) показують, що, як правило, вони є первістками в сім'ї, матері не мають на них значного впливу. Батько підтримує самооцінку своєї дочки і стає її основним джерелом. Дж. Віткін стверджує, що суть кризи в даному випадку полягає в усвідомленні того, що залишилося мало часу для народження дитини, а також у відчутті самотності. Жінки починають відвідувати лікарів, змінювати партнерів, можуть вийти заміж. Іноді проблемою може стати те, що незалежній жінці, яка досягла певного становища в суспільстві буває важко знайти відповідного партнера. Пошук може затягнутися на невизначений період і жінка може не створити сім'ю. Серед жінок, що не вийшли заміж виокремлюють дві групи: жінки, які обрали нові завдання розвитку, друга група - жінки, які не вирішили завдання кризи.
Також виокремлюється група жінок, яким вдається збалансувати професійну сферу та сім'ю. Вони спочатку роблять кар'єру, потім одружуються і народжують дитину приблизно до тридцяти років. Більшість дослідників схиляються до думки, що такий варіант є найбільш ефективним. Перевагою такої моделі є те, що вона дозволяє планувати життєві події і жінка більш підготовлена до кризового переходу: створені "інтимні стосунки" - сім'я, окрім того є кар'єрні досягнення.
Модель поведінки "Інтегратори"
Намагаються поєднувати шлюб і материнство з кар'єрою. Суть кризи полягає у відчутті втоми, пригніченості завданнями, вини перед чоловіком і дітьми; жінці постійно доводиться жертвувати сім'єю і кар'єрою для того, щоб все встигнути. Часто жінки не витримують таких навантажень і на деякий час відмовляються від роботи, доки не підростуть діти, або відмовляються від шлюбу та виховання дітей. Інші знаходять більш позитивний вихід: перерозподіляють домашні обов'язки з чоловіком, працюють вдома, використовуючи сучасні засоби зв'язку, неповний робочий день, запрошують няню тощо.
Модель поведінки "Нестабільні"
В молодості обирають нестабільний спосіб життя: багато подорожують, часто змінюють місце проживання, заняття і сексуальних партнерів. Дж.Віткін стверджує, що жінка, яка обирає таку модель поведінки віддає перевагу тому, щоб не визначатися в житті: не має стабільного прибутку, сім'ї, професії; часто має незрілу особистість і занижену самооцінку; живе сьогоднішнім днем і не задумується про майбутнє.
Суть кризи тридцяти років полягає у втомі від "вільного життя", перед жінкою постає проблема подальшого самовизначення, пошуку себе у світі дорослих і отримання професії. Якщо завдання попередніх вікових періодів невирішені, вони можуть ускладнити вирішення завдань наступних періодів. В крайніх випадках розвиток може затриматися настілки, що людина не може перейти до наступного періоду. Часто жінки цієї категорії включені до групи ризику: ведуть асоціальний спосіб життя, для них характерна деструктивна поведінка (вживання алкоголю, наркотиків тощо).
Модель поведінки "Нестабільні"
Моделі поведінки чоловіків.
Модель поведінки "Нестабільні"
Модель поведінки "Закриті"
Модель поведінки "Вундеркінди"
Криза середини життя
Розділ 11. ПСИХОЛОГІЯ ЗРІЛОГО ДОРОСЛОГО ВІКУ
11.1 Загальна характеристика зрілого дорослого віку
11.2. Зміни фізичного розвитку в зрілому дорослому віці