Для того щоб поєднати переваги розглянутих вище планів для двох рандомізованих груп з підсумковим та з попереднім і підсумковим тестуванням, Р. Соломон запропонував у 1949 році комбінований план для чотирьох груп, який високо оцінив і активно рекомендував використовувати Д. Кемпбелл [34].
У цьому плані досліджуваних рандомізовано призначають в одну експериментальну групу і три контрольних. В експериментальній групі проводяться попереднє тестування, експериментальне випробування і підсумкове тестування.
У першій контрольній групі також здійснюється попереднє тестування, але їй не надається експериментальне випробування,
а одразу проводиться підсумкове тестування. Другій контрольній групі одразу ж пропонується експериментальне випробування, а потім — підсумкове тестування. У третій контрольній групі проводиться тільки одне тестування — підсумкове.
Структура плану:
Як видно зі структури плану, він є комбінацією двох планів. Експериментальна і перша контрольна групи, розглянуті разом, представляють план для двох рандомізованих груп з тестуванням до і після експериментального випробування. Друга і третя контрольні групи, розглянуті разом, представляють простий план для двох рандомізованих груп з тестуванням тільки після випробування.
Цей експериментальний план є дуже потужним у тому аспекті, що в ньому добре забезпечені всі вимоги для зіставлення результатів. Крім того, групи є статистично еквівалентними, бо досліджувані розподілені в них рандомізовано, внаслідок цього потенційні побічні змінні, такі як попередній досвід досліджуваного (або фон у цілому), природний розвиток (або стомлення тощо), адаптація до умов експерименту, регресія, тобто вихід показників залежної змінної після певної кількості випробувань на базовий (стабільний) рівень їх величин, добре контролюються. Уточнити вплив цих ефектів можна, порівнюючи О6 і О1 О6 і O3.
Ще одна перевага плану Соломона для чотирьох груп полягає в тому, що за його допомогою фактично здійснюються два окремих експерименти, тобто ми отримуємо можливість продублювати результати експерименту, що підвищує рівень впевненості у валідності гіпотези, яка перевіряється. Якщо в обох компонентах експериментального плану (з попереднім і підсумковим тестуванням або тільки з підсумковим) виявляються експериментальні ефекти, то можна з високим ступенем вірогідності визнати гіпотезу валідною.
За допомогою цього плану можна виявити взаємодію попереднього тестування і експериментального впливу шляхом порівняння O2 і O4 з 05 і О6 відповідно. Якщо розбіжності між О2 і О1 та O4 і O6 виявляться незначущими, це означатиме, що попереднє тестування не "забруднило" результати експерименту.
Сам експериментальний вплив можна перевірити шляхом порівняння результатів підсумкових тестів О2 і O3, з одного боку, з результатами тестів O4 і О6 — з іншого.
Вплив побічних змінних може бути проаналізований шляхом порівняння різниці попереднього і підсумкового тестів в контрольній групі 1. Якщо спостерігаються зміни (за відсутності експериментального впливу!), то це може свідчити про існування певних побічних змінних. Ефекти фону в цілому перевіряються, як зазначалося вище, шляхом порівняння O6 з O1 і з O3;.
Мабуть, завдяки такій структурі плану, яка поєднує два повноцінних експериментальних плани в одному, деякі автори підручників і посібників з експериментальної психології (наприклад, В. Дружинін [21] та ін.) стверджують, що в цьому плані можна виділяти не одну експериментальну і три контрольних групи, а дві експериментальних і дві контрольних. Зрозуміло, що різні трактування структури плану не мають суттєвого значення, хоча перший варіант здається більш логічним, адже це окремий тип експерименту, в якому демонструються, як можна підвищити ефективність контролю побічних ефектів за допомогою трьох контрольних груп.
Кембелл спростив запропоновані Соломоном порівняння, звівши дані до схеми, за якою порівняння середніх у стовпчиках за допомогою дисперсійного аналізу дозволяє, як уточнює один із коментаторів схеми Кемпбелла [34], зробити висновок про вплив незалежної змінної на залежну. Проте основна мета цього спрощення була пов'язана зі спробою Кемпбелла усунути один серйозний недолік плану Соломона — відсутність спеціального статистичного тесту для сумісного опрацювання усіх шести наборів спостережень, необхідних для повної оцінки експериментального ефекту.
Соломон визнавав цей недолік, а Кемпбелл і Стенлі [77] запропонували здійснювати дисперсійний аналіз тільки чотирьох результатів підсумкових тестувань за схемою, представленою у табл. 5.2. Порівняння середніх показників тестувань, представлених у стовпчиках, дає можливість визначити, як згадувалося вище, чи мав експериментальний вплив очікуваний ефект. Порівняння ж середніх показників, представлених у рядках, дає оцінити наявність чи відсутність впливу результатів попередніх тестувань на підсумкові, тобто можливого ефекту сенситизації досліджуваних до експериментального випробування внаслідок попереднього тестування на залежну змінну.
Таблиця 5.2. СХЕМА ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ВПЛИВУ ЗА ПЛАНОМ СОЛОМОНА, СПРОЩЕНОГО КЕМПБЕЛЛОМ
Цей варіант експериментального плану з модифікованою процедурою опрацювання за допомогою дисперсійного аналізу дозволяє також перевірити наявність ефектів взаємодії, тобто оцінити, чи вплинуло попереднє тестування на показники підсумкового тестування у групах, які не отримували експериментального випробування, і навпаки. Отже, як бачимо, з розглянутими вище модифікаціями, що стосуються статистичного опрацювання емпіричних даних, експериментальний план Соломона спроможний допомогти здобути багато інформації, для опрацювання якої знайдено адекватний статистичний метод. Ось чому цей план розглядається серед планів істинних експериментів практично в усіх підручниках з експериментальної психології як зарубіжних, так і вітчизняних авторів.
Переваги і недоліки планів для співвіднесених груп
5.7. Експериментальні інтраіндивідуальні плани
Переваги і обмеження інтраіндивідуальних експериментальних планів
Вибір експериментального плану
5.8. Факторні експериментальні плани
Міркування щодо вибору факторного плану
Категоризація факторних планів
Процедура розподілу досліджуваних по групах
Рандомізований факторний план