1. Класифікація листів та їх характеристика.
2. Загальноприйняті правила складення ділових листів.
3. Етика ділового листування.
1. Класифікація листів та їх характеристика
Основними засобами обміну інформацією між діловими партнерами є телефон, поштові повідомлення, телефакс та електронна пошта (e-mail). Основною одиницею комерційної кореспонденції є комерційний (діловий) лист. Ділові листи - це документи, що складаються від імені юридичної особи і мають юридичну силу. Загалом, діловим листом можна назвати будь-який за змістом документ, котрий пересилається поштою та вирішує організаційні питання, правові проблеми, а також питання економічних взаємовідносин.
Всю ділову кореспонденцію можна поділити на службову та комерційну.
Службові листи - це листи, звичайно прості за змістом та невеликі за обсягом. Службові листи належать до основних засобів встановлення офіційних, службових контактів між підприємствами, організаціями, установами, фірмами та закладами.
Комерційна кореспонденція - листування, пов'язане з укладанням та виконанням комерційних угод.
Всі ділові листи можна поділити на кілька груп за певними ознаками:
1. За тематичною ознакою ділові листи можна поділити на комерційні (переддоговірні та післядоговірні) і звичайні ділові листи.
Комерційні переддоговірні листи складаються при укладанні та виконанні комерційної угоди від імені юридичних осіб та мають юридичну силу:
- лист-запит (звернення покупця до продавця з проханням надіслати необхідну інформацію стосовно асортименту, якості, прейскуранту продукції чи послуг);
- лист-відповідь на запит, або лист-пропозиція - оферта;
- лист-відповідь на пропозицію (лист з інформацією щодо готовності співпрацювати, варіанти або відмова).
Комерційні післядоговірні листи - це листи, що виникають у процесі дотримання чи недотримання умов угоди:
- лист-претензія - рекламаційний лист (претензії до партнера, який порушив зобов'язання, вимоги щодо відшкодування та пропозиція умов відшкодування внаслідок порушення зобов'язань);
- лист-відповідь на рекламацію (інформація про спосіб та строки відшкодування збитків або пояснення причин відмови).
До звичайних ділових листів належать будь-які листи, якими можуть обмінюватися партнери під час підтримання ділових стосунків:
- лист-подяка;
- лист-вибачення;
- лист-вітання;
- лист-запрошення;
- лист-співчуття;
- рекомендаційний лист;
- лист-відмова.
2. За функціональними ознаками ділові листи поділяють на такі, що потребують відповіді, і такі, що її не потребують. До листів, які потребують відповіді, належать:
- лист-запит;
- лист-пропозиція;
- рекламаційний лист;
- лист-прохання;
- лист-звернення.
До листів, які не потребують відповіді, належать:
- лист-підтвердження;
- лист-нагадування;
- лист-попередження;
- лист-повідомлення;
- супровідний лист;
- гарантійний лист;
- лист-заява.
3. За кількістю адресатів розрізняють звичайні, циркулярні та колективні листи. Звичайний лист надсилають на адресу однієї інстанції, циркулярний - цілій низці установ, колективний - на одну адресу, але пишуть його від імені керівників кількох установ.
4. За способом передавання інформації листи поділяються на поштові, факсові та електронні.
5. За структурними стандартами: регламентовані (стандартні) та нерегламентовані (нестандартні) листи.
6. За змістом та призначенням:
інформаційні - інформують фірму-партнера про що-небудь, містять повідомлення, прохання, нагадування, пропозиції;
гарантійні - повідомляють про гарантію оплати, строки постачання, якість товарів та послуг тощо;
рекламаційні - містять претензії з боку замовника (щодо якості товару, послуги, затримання строків постачання тощо) на основі певних документів;
ділові - містять іншу інформацію.
3. Етика ділового листування
3.1. Доповідна записка
3.2. Пояснювальна записка
3.3. Договір
3.4. Післядоговірні документи
3.5. Довідка
3.6. Контракт
3.7. Вказівка
3.8. Характеристика