Працюючи з групою, фасилітатор постійно підтримує два процеси: 1) вирішення завдання та 2) забезпечення процедури й позитивної атмосфери в групі. Реалізація кожного з цих процесів забезпечується специфічними засобами (табл. 5.3).
Таблиця 5.3. Засоби вирішення завдання та підтримки процедури і позитивної атмосфери
Вирішення завдання | Забезпечення |
Ініціювання | Знайомство/вітання |
Висловлення думки | Слухання |
Уточнення пропозиції | Розрядка напруженості |
Розробка плану | Пошук компромісу |
Розвиток ідеї | Схвалення, підтримка |
Підбиття підсумків | Забезпечення спілкування |
Перевірка |
Процеси вирішення завдання і підтримання позитивної робочої атмосфери можуть бути деталізовані у низці функцій фасилітатора, зорієнтованих на досягнення певної мети і які реалізуються у специфічних діях фасилітатора (таблиці 5.4 і 5.5).
Таблиця 5.4. Взаємозв'язок функції, мети і дій фасилітатора, спрямованих на вирішення завдання
Функція | Мета | Дії |
Ініціатор | Дати спрямування і ціль групі | Пропонувати завдання, цілі, визначати проблеми |
Пошук інформації | Досягти розуміння потреби в інформації | Запитувати факти, які стосуються справи |
Надання інформації | Забезпечити потрібною інформацією | Надавати факти, які стосуються справи |
Пошук думки | Перевірити наявність консенсусу | Запитувати про думки і почуття |
Надання думки | Забезпечити базис для думок групи | Заявляти про свої почуття і думки |
З'ясування | Прояснити зміст понять та ідей | Визначати терміни, інтерпретувати ідеї |
Розробка | Зменшити неясність, демонструвати наслідки | Давати приклади, розвивати значення |
Координація | Узгоджувати питання | Пропонувати способи узгодження різних питань |
Розробка процедури | Встановити порядок | Рекомендувати порядок денний |
Резюмування | Показати, як ідеї пов'язані між собою | Об'єднувати питання, які пов'язані між собою |
Таблиця 5.5. Взаємозв'язок функції, мети і дій фасилітатора" спрямованих на підтримання робочої атмосфери в групі
Функція | Мета | Дії |
Заохочення | Підбадьорити інших, висловити їм визнання | Бути дружнім, теплим і чуйним |
Висловлення почуттів | Звертати увагу групи на реагування | Висловлювати почуття і звертати увагу на почуття інших |
Зменшення напруги | Зменшити напругу | Жарти, гумор, перерви |
Примирення | Зберігати єдність групи | Пропонувати компроміси, визнавати помилки |
Сприяння спілкуванню | Підтримувати відкриту дискусію | Звертатися до "тихих" учасників, пропонувати процедури обов'язкової участі в спілкуванні |
Встановлення стандартів | Інформувати групу про напрямок руху | Заявляти стандарти |
Інтерпретація | Пояснення того, що було сказано | Перефразування |
Слухання | Забезпечити промовцю стимулюючу аудиторію | Сприйняття ідей від групи, демонстрація уваги |
Розглянемо застосування техніки фасилітації на прикладі управління вільною дискусією - неструктурованим обговоренням певної теми, коли говорять лише ті, хто цього хоче, і, здебільшого, настільки тривало, наскільки вони хочуть. Встановлення черговості виступів є ефективним і простим способом управління дискусією. Фасилітатор просить підняти руку тих, хто хоче висловитися, і встановлює, хто з них виступатиме першим, хто другим, хто третім... Зафіксувавши порядок виступів, фасилітатор може запропонувати групі процедуру, що активізує дискусію, - переривання черговості, коли фасилітатор бачить сильне бажання когось із присутніх відреагувати на зауваження особи, яка виступає. В цьому випадку особі надається можливість дуже стисло висловитися, після чого продовжується запланований порядок виступів. Слід зазначити, що переривання черговості має сенс лише тоді, коли воно короткотермінове і стосується основної теми. Встановлення черговості виступів допомагає групі подолати домінування авторитетних осіб і дає можливість висловитися нижчим за статусом членам ієрархічно організованої групи. Поряд зі встановленням черговості у вільній дискусії може бути застосований прийом запрошення до обговорення, коли фасилітатор просить висловитися тих, хто ще не виступав. Іноді фасилітатор може за жестами і мімікою зрозуміти, що хтось хоче заперечити або підтримати щойно висловлену думку, і тоді до цієї людини звертаються персонально з питанням: "Чи не хочете Ви щось додати?". Також фасилітатор може запропонувати групі поставити запитання особі, яка виступає, тим самим сприяючи проясненню запропонованих ідей і зберігаючи увагу на основній темі дискусії. Прийом балансування корисний, коли частина групи імовірно не згодна зі словами попереднього доповідача. В цьому випадку фасилі-татору доречно запитати групу: "Чи всі згодні з цим? Чи у когось є інша точка зору?". Коли виявилося, що існує кілька аспектів розгляду вихідної теми, модератор встановлює послідовність розгляду цих аспектів. Зробити це можна у чотири кроки: 1) фасилітатор зауважує, що хоче відступити від обговорення і підсумувати те, що було сказано; 2) називає аспекти, які лунали під час обговорення; 3) звіряє точність свого розуміння з групою, зокрема питає, чи не забув він про якийсь аспект; 4) пропонує послідовність розгляду названих аспектів. Також фасилітатор застосовує навички активного слухання: ставить запитання, перефразовує, підсумовує, підтримує візуальний контакт із групою, акцентуючи увагу на малоактивних учасниках дискусії і невербально демонструючи готовність надати їм слово. Коли фасилітатор помічає, що група втомилася, він пропонує зробити перерву або підсумувати сказане і закінчити обговорення в форматі вільної дискусії.
На кожній зі стадій розвитку групи перед фасилітатором стоять різні цілі і, відповідно, він має виконувати різні функції. Розглянемо п'ять стадій розвитку ("життя") групи і роль фаси-літатора на кожній із них.
Стадія 1. Формування групи. Початок взаємодії в групі. Можливий певний рівень невпевненості, підозрілості і страху в одних" оптимізму в інших.
Роль фасилітатора: організувати знайомство, навчити працювати разом, забезпечити початкове керівництво й інформацію, дати прості спільні завдання.
Стадія 2. Шторм. Проявляється певний конфлікт або конкуренція між членами групи за привабливі для них ролі в групі (лідера, експерта, критика тощо).
Роль фасиліпштора: продовжувати бути позитивним і інформативним, пояснити групі, що конкуренція є нормальною складовою групового процесу. Дати групі завдання, які стимулюватимуть спільну роботу.
Стадія 3. Нормалізація. Команда починає працювати ефективно. З'являється довіра до групи, конкуренція за ролі закінчилася.
Роль фасиліпштора: перекласти відповідальність за груповий процес на команду. Слідкувати, щоб усі брали участь в обговоренні.
Стадія 4. Оптимальна робота. Група застосовує ефективні способи організації командної роботи, вирішує складні проблеми.
Роль фасиліпштора: забезпечувати групу інформацією, сприяти взаємодопомозі в групі, за необхідності вводити в групу нових членів.
Стадія 5. "Смерть" групи. "Смерть" групи настає внаслідок вирішення завдань, для розв'язання яких група створювалася, або внаслідок втрати лідера.
Роль фасиліпштора: організувати підбиття підсумків і прощанні або ініціювати створення нової групи.
Навички фасилітації важливі для успішного посередництва в конфліктах.
6.1. Поняття посередництва в конфлікті
6.2. Історія посередництва (медіації)
6.3. Сфери застосування посередництва
6.4. Принципи та процедура медіації
6.5. Організація роботи з надання посередницьких послуг
6.6. Використання влади, процедури і технологій у роботі посередника
6.7. Стадії посередництва
6.8. Репутація та особистість посередника
6.9. Стилі діяльності медіатора