Як і будь-який інший господарський факт, який відбувається на підприємстві, операції з придбання та використання виробничих запасів знаходять своє відображення в податковому обліку.
Придбання виробничих запасів може здійснюватись як за готівковим, так і за безготівковим розрахунком, як у платника ПДВ, так і у неплатника ПДВ.
У підприємства-платника ПДВ при придбанні виробничих запасів, які використовують у господарській діяльності, у постачальника, який також є платником ПДВ, крім валових витрат, виникає податковий кредит.
Згідно з Указом Президента України "Про деякі зміни в оподаткуванні", що набрав чинності з 01.10.98 р., право на податковий кредит (у даному разі у зв'язку з придбанням запасів, які планується використати в господарській діяльності) у платника податку виникає за фактом настання першої з подій: одержання виробничих запасів або здійснення передоплати постачальнику за запаси, які раніше не були оплачені.
У разі придбання запасів, що використовуються в господарській діяльності, суб'єктом господарювання-неплатником ПДВ у продавця, який зареєстрований як платник податку на додану вартість, сума сплаченого продавцю ПДВ входить до валових витрат покупця.
Якщо продавцем запасів є суб'єкт господарювання, який не зареєстрований як платник ПДВ, то у підприємства-покупця податкового кредиту не виникає (вартість запасів у повному розмірі оприбутковується на рахунки запасів).
При придбанні запасів, які не використовуються в господарській діяльності, у підприємства не виникає валових витрат, а також податкового кредиту з податку на додану вартість, який сплачується в ціні придбання, оскільки згідно з пп. 7.4.1 Закону України "Про податок на додану вартість" у разі придбання товарів (робіт, послуг), вартість яких не відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) та не підлягає амортизації, податки, сплачені у зв'язку з таким придбанням, відшкодовуються за рахунок відповідних джерел.
Операції з придбання запасів знаходять відображення в Книзі обліку придбання товарів (робіт, послуг), декларації з податку на додану вартість та декларації з податку на прибуток.
Відображення руху запасів у податковій звітності регулюють такі нормативні акти: Порядок складання декларації про прибуток підприємства, затверджений наказом ДПА України від 21.01.98 р. № 37, зі змінами та доповненнями, та Порядок № 124.
Згідно з п. 5.9 ст. 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" та Порядком № 124 підприємство самостійно веде облік приросту (зменшення) балансової вартості запасів на складах і на підставі даних такого обліку заповнює додаток № 2 до Порядку № 124 та подає його до Державної податкової адміністрації (інспекції) разом із декларацією про прибуток підприємств.
У таблиці 12.4 наведено типові помилки та порушення, які виявляються при проведенні аудиту виробничих запасів, перелік типових помилок у методиці аудиту загострює увагу аудитора на подібних фактах при проведенні аудиторських перевірок.
Таблиця 12.4
Типові помилки і порушення в обліку запасів
з/п | Назва порушення | Нормативний акт, який порушено | Методи дослідження | |||
1 | 2 | 4 | 5 | |||
1 | Неповне оприбуткування запасів, шо надійшли | Наказ про затвердження типових форм первинних документів з обліку сировини та матеріалів № 193 від 19.04.93 р. | Документальна перевірка по суті, фактична перевірка, обстеження | |||
2 | Оприбуткування запасів за відсутності позначок у журналі обліку виданих довіреностей про оприбуткування запасів | Закон України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні" від 16.07.99 р. № 996-ХІУ, із змінами і доповненнями | Документальна перевірка, формальна перевірка (за формою) | |||
3 | Виявлення нестач, залишків. присвоєння запасів | Типовий порядок визначення норм запасів ТМЦ № 17-60/29, 07-102 від 31.05.93 р., зареєстрований від 15.06.93 р. | Фактична перевірка, спостереження | |||
4 | Завищення собівартості заготівельних матеріалів | Типовий порядок визначення норм запасів ТМЦ № 17-60/29, 07-102 від 31.05.93 р., зареєстрований від 15.06.93 р. | Документальна перевірка по суті, арифметична перевірка | |||
5 | Необгрунтовані претензії до постачальників | Договір із постачальником | Документальна перевірка по суті, опитування | |||
6 | Порушення норм або лімітів списання запасів | Типовий порядок визначення норм запасів ТМЦ № 17-60/29, 07-102 від 31.05.93 р., зареєстрований від 15.06.93 р. | Документальна перевірка, по суті, арифметична перевірка | |||
7 | Порушення порядку проведення інвентаризації | Інструкція по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, ТМЦ, грошових коштів і документів та розрахунків № 69 від 11.08.94 р. | Фактична перевірка, спостереження | |||
Проведення інвентаризації за відсутності МВО | Інструкція по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, ТМЦ, грошових коштів і документів та розрахунків № 69 від 11.08.94 р. | Документальне, по суті, спостереження, опитування, обстеження | ||||
9 | Помилки та підробки при кодуванні документів | Наказ про затвердження типових форм первинних документів з обліку сировини та матеріалів № 193 від 19.04.93 р. | Документальна перевірка по суті | |||
10 | Незадовільна постановка бухгалтерського обліку | Закон України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні" від 16.07.99 р. № 996-ХІУ, із змінами і доповненнями | Обстеження, опитування | |||
11 | Незадовільна організація складського господарства та зберігання запасів | Закон України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні" від 16.07.99 р. № 996-ХІУ, із змінами і доповненнями | Обстеження, оглядова перевірка | |||
12 | Відпускання запасів за заниженими цінами | П(с)БО 9 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 "Запаси" | Документальна перевірка по суті, арифметична перевірка | |||
13 | Неправильне оформлення первинних документів з обліку запасів та їх неправильне застосування | Наказ Міністерства статистики України № 193 "Про затвердження типових форм первинних документів 3 обліку сировини та матеріалів" від 21.06.96 р. | Документальна перевірка за формою | |||
14 | Невиділення в первинних документах ПДВ, відсутність податкових накладних | Закон України "Про податок на додану вартість" від 03.04.97 р. № 168/97-ВР, із змінами і доповненнями | Документальна перевірка за формою, по суті | |||
15 | Відсутність договору про повну матеріальну відповідальність | Ст. 121 Кодексу законів про оплату праці | Обстеження | |||
Документельне оформлення аудиту виробничих запасів
Аудитор, який здійснює аудит виробничих запасів протягом усієї перевірки, формує робочу документацію, необхідну для:
♦ розробки планів;
♦ підтвердження виконання плану перевірки;
♦ систематизації інформації;
♦ створення основи для визначення ефективності виконаної аудитором роботи. Нижче наведений приблизний перелік робочої документації аудитора (табл. 12.5). Наведений перелік свідчить про складання аудитором значної кількості робочих документів, які дають можливість у кінці перевірки систематизувати її результати, оцінити одержану інформацію з метою встановлення об'єктивної істини, достовірності, повноти і законності інформації, яка підтверджується в підсумкових документах.
Таблиця 12.5
Приблизний перелік робочої документації аудитора
№ з/п | Назва документа або розділу, за яким оформлюються документи | Джерело інформації | |
1 | 2 | 3 | |
1 | Особливі питання, на які клієнт просив звернути увагу | Клієнт | |
2 | Аналіз активів і довідок попередніх перевірок та попереднього аудиту з питань перевірки достовірності, повноти іі законності обліку виробничих запасів | Аудитор (на підставі актів (довідок) перевірки) | |
3 | Таблиця проблемних питань | Аудитор | |
4 | Програма аудиту виробничих запасів | Аудитор | |
5 | Тести встановлення рівня внутрішнього контролю та системи бухгалтерського обліку виробничих запасів | Аудитор | |
6 | Витяг із наказу про облікову політику в частині обліку виробничих запасів | Клієнт | |
7 | Схема розміщення складських приміщень | Аудитор, клієнт | |
8 | Перелік осіб, які мають право підпису документів на відпускання виробничих запасів | Клієнт | |
9 | Перелік матеріально відповідальних осіб | Клієнт | |
10 | Матеріали інвентаризації, проведеної за участю аудитора | Аудитор, клієнт | |
11 | Розрахунки витрат виробничих запасів у межах природного убитку | Аудитор | |
12 | Пояснення персоналу щодо встановлених порушень | Персонал клієнта | |
13 | Акти зустрічних перевірок розрахунків | Аудитор. клієнт, треті особи | |
14 | Копії первинних документів та регістрів, які підтверджують ті чи інші відхилення | Клієнт, треті особи | |
15 | Документи з формування та здійснення вибіркового дослідження | Аудитор | |
16 | Довідка про результати перевірки правильності оцінки виробничих запасів при їх надходженні та списанні | Аудитор | |
17 | Аналіз договорів на поставку виробничих запасів та їх виконання | Аудитор | |
18 | Результати зіставлення даних документів з оплати постачальникам і документів на оприбуткування матеріальних цінностей | Аудитор | |
19 | Зіставлення щомісячних залишків виробничих запасів із нормативами | Аудитор | |
20 | Акти (довідки) результатів контрольних аналізів, контрольних запусків, контрольних обмірів та інших аудиторських процедур | Аудитор, члени комісій | |
21 | Акти (довідки) результатів роботи інших аудиторів, експертів, внутрішніх аудиторів | Інші аудитори, експерти, внутрішні аудитори | |
22 | Довідка про результати перевірки списання запасів: відповідність норм, проставлених у документах на списання, нормативним даним; відповідність кількості фактично списаної сировини витрачанню цієї сировини за нормами | Аудитор | |
23 | інші записи аудитора щодо проведених аудиторських процедур га встановлених відхилень | Аудитор | |
24 | Довідка про результати перевірки правильності обліку ПДВ щодо і операцій із виробничими запасами | Аудитор | |
25 Інші (залежно віл специфіки клієнта і самої перевірки) | Аудитор | ||
12.5. Вибірковий спосіб організації аудиту виробничих запасів
ТЕМА ХІІІ. АУДИТ РОЗРАХУНКІВ ІЗ БЮДЖЕТОМ
13.1. Мета і завдання аудиту розрахунків із бюджетом
13.2. Предметна область досліджень
13.3. Аудит розрахунків із бюджетом
ТЕМА ХІV. АУДИТ ДОТРИМАННЯ ТРУДОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА І РОЗРАХУНКІВ З ОПЛАТИ ПРАЦІ
14.1. Мета і завдання аудиту дотримання трудового законодавства та розрахунків з оплати праці
14.2. Особливості нормативної бази аудиту дотримання трудового законодавства та розрахунків з оплати праці
14.3. Предметна область аудиторського дослідження