Психологічне консультування та корекція - Цимбалюк І. М. - Толерантність до невизначеності

Консультанту потрібно знати, хто він такий, ким може стати, чого хоче від життя, що для нього важливіше. Він звертається до життя з питаннями, відповідає на питання, поставлені йому життям, і постійно піддає перевірці свої цінності. Як у професійній роботі, так і в особистому житті консультантові не слід бути простим відображенням надій інших людей, він повинен діяти, керуючись власною внутрішньою позицією. Це дозволить йому почувати себе сильним у міжособистісних стосунках.

Толерантність до невизначеності

Багато людей незатишно почувають себе в ситуаціях, у яких бракує структури, ясності, визначеності. Але оскільки однією з передумов становлення особистості є "прощання" людини зі звичним, відомим із власного досвіду і вступ на "незнайому територію", консультантові дуже необхідна впевненість у собі в ситуаціях невизначеності. Власне кажучи, саме такі ситуації і складають "тканину "консультування. Адже ми ніколи не знаємо, з яким клієнтом і проблемою будемо мати справу, які доведеться приймати рішення. Впевненість у своїй інтуїції й адекватності почуттів, переконаність у правильності прийнятих рішень і здатність ризикувати - усі ці якості допомагають перенести напругу, невизначеність при частій взаємодії з клієнтами.

Прийняття особистої відповідальності

Оскільки багато ситуацій у консультуванні виникають під контролем консультанта, він повинен нести відповідальність за свої дії у цих ситуаціях. Розуміння своєї відповідальності дозволяє вільно і свідомо здійснювати вибір у будь-який момент консультування - погоджуватися з доводами клієнта або їм протистояти. Особиста відповідальність допомагає більш конструктивно сприймати критиків. У таких випадках критика не викликає механізмів психологічного захисту, а служить корисним зворотним зв'язком, що поліпшує ефективність діяльності і навіть організацію життя.

Близькість стосунків з іншими людьми

Консультант, зобов'язаний оцінювати людей - їхні почуття, погляди, своєрідні риси особистості, але робити це без осуду і наклеювання ярликів. Такий характер стосунків із клієнтами дещо важливий, проте варто взяти до уваги страхи, що переживає більшість людей, намагаючись зав'язати близькі, теплі стосунки з іншими.

Деякі психологи вважають, що вираження позитивних почуттів зобов'язує, обмежує волю людини і вона стає уразливішою. Когось страшить не сприйняття партнером позитивних почуттів, тому більш безпечно уявляється поглиблення міжособистісних стосунків. Ефективному консультантові не заважатимуть страхи, він здатний вільно виражати свої почуття перед іншими людьми, у тому числі і перед клієнтами.

Постановка реалістичних цілей

Звичайно, успіх спонукає ставити перед собою великі цілі, а невдача, навпаки - опустити нижче планку домагань. Іноді цей механізм самозахисту порушується, і тоді занадто велика мета буде заздалегідь приречена на невдачу або прагнення до незначної мети не складе ніякого задоволення. Отже, ефективний консультант повинен розуміти обмеженість своїх можливостей.

Насамперед, важливо не забувати, що будь-який консультант незалежно від професійної підготовки не всемогутній. У дійсності жоден консультант не здатний побудувати правильні взаємини з кожним клієнтом і допомогти всім клієнтам вирішити їхні проблеми. Такий наївний оптимізм може стати причиною "холодного душу" у повсякденному консультуванні і постійно викликати почуття провини.

У консультуванні ми завжди можемо виконувати свою роботу "добре", але не ідеально. Той, хто не в змозі визнати обмеженість своїх можливостей, живе ілюзіями, щоб пізнати і зрозуміти іншу людину. Такий консультант постійно звинувачує себе за помилки замість корисних уроків, і в результаті його діяльність неефективна. Якщо ми допускаємо власну обмеженість, то уникаємо непотрібної напруги і почуття провини. Тоді стосунки з клієнтами стають більш глибокими і реалістичними. Правильна оцінка власних можливостей дозволяє ставити перед собою досяжні цілі.

Про емпатії, що є однією з найважливіших рис особистості ефективного консультанта, більш докладно поговоримо під час обговорення питання про взаємини в процесі консультування.

Узагальнюючи обговорені вище вимоги до особистості консультанта, можна стверджувати, що ефективний консультант - це насамперед зріла людина. Чим різноманітніше в консультанта стиль особистого І професійного життя, тим ефективніше буде його діяльність. Іноді виражати почуття і попросту слухати, що говорить клієнт, - це найкраще, але небезпечно обмежуватися лише такою тактикою консультування, часом необхідно вступати з клієнтом у конфронтацію. Іноді варто інтерпретувати його поведінку, а інколи і спонукати клієнта тлумачити зміст своєї поведінки. У консультуванні потрібно директивність і структурованість, а іноді можна дозволити собі захопитися бесідою без визначеної структури. У консультуванні, як і в житті, варто керуватися не формулами, а своєю інтуїцією і потребами ситуації. Така одна з найважливіших настанов зрілого консультанта.

К. Schneider (1992) вирізняє три важливі постулати кваліфікованого психологічного консультування і психотерапії:

1. Особистісна зрілість консультанта. Мається на увазі, що консультант успішно вирішує свої життєві проблеми, відвертий, терпимий і щирий стосовно себе.

2. Соціальна зрілість консультанта. Консультант, здатний допомогти Іншим людям ефективно вирішувати їхні проблеми, відвертий, терпимий і щирий стосовно клієнтів.

3. Зрілість консультанта - це процес, а не стан, ідеться про те, що неможливо бути зрілим завжди і скрізь.

Наведена модель ефективного консультанта з першого погляду може здатися занадто величною і нездійсненною. При цьому напрошується твердження, про те, що риси ефективного консультанта збігаються з рисами успішної людини. До такої моделі і повинен прагнути консультант, якщо бажає бути не технічним ремісником, а майстром психологічного консультування.

Нарешті, властивості особистості ефективного консультанта можуть бути і метою психологічного консультування - поява цих властивостей у клієнта в цьому випадку стає показником ефективності консультування.

Запитання і завдання для самоконтролю

1. Що означає поняття "ефективний консультант"?

2. Перерахуйте особистісні особливості, що могли б послужити основою програми з підготовки консультантів.

3. Поясніть думку про те, що основним засобом, стимулюючим удосконалювання особистості клієнта, є особистість консультанта.

Прийняття особистої відповідальності
Близькість стосунків з іншими людьми
Постановка реалістичних цілей
3. Етика поведінки та професійний етикет консультанта
Емпатичне ставлення до клієнта
Ціннісні орієнтації консультанта
Вплив перенесення і контрперенесення у консультуванні
Перенесення
Контрперенесення
4. Професійна підготовка, кваліфікація, функції, комунікативні техніки та засоби впливу консультанта
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru