Які засоби психологічного впливу має використовувати консультант?
Можливості професійного впливу в консультанта надзвичайно широкі й різноманітні, але основним серед них, безперечно, є вербальний контакт із клієнтом, точніше - консультативна бесіда. Такий тип бесіди відрізняється від того, що, звичайно, зустрічається в житті, і володіння подібними навичками на професійному рівні - дійсне мистецтво. Більш докладно про це ітиметься в наступних розділах. Поки ж скажемо, що професійна бесіда є складною конструкцією, створеною з різного роду прийомів і технік, використовуваних професіоналом із метою досягнення відповідного ефекту. Важливу роль серед них грають техніки ведення консультативної бесіди, такі як схвалення думок клієнта, стимулювання висловлень, стислість і ясність мови психолога й ін. Правильне використання цих технік забезпечує ефективність психологічного впливу, змогу встановлення і розвитку контакту клієнта й консультанта.
Велику роль у процесі консультування відіграють прийоми й техніки, спрямовані на рішення різних спеціальних задач, що виникають під час прийому. Серед них різноманітні питання, спрямовані на зміну й корекцію позиції клієнта, домашні завдання з чітким розпорядженням того, що і як повинен робити клієнт, дискусії, орієнтовані на прийняття клієнтом того або іншого рішення і т. д. Здебільшого ці техніки тісно зв'язані з процесом бесіди, безпосередньо випливають із неї і не виступають для клієнта як щось особливе, специфічне. Оволодіння такого роду прийомами і техніками, збагачення палітри висловлювань і ідей консультанта багато в чому визначається досвідом і знайомством професіонала з різного роду теоретичними роботами по психотерапії й консультуванню, а також його професійним спілкуванням із колегами.
Особливу групу прийомів консультування складають методи і техніки, що виступають для клієнта як спеціальні завдання й вправи, що змінюють або поглиблюють хід бесіди. До їхнього числа належать, наприклад, "техніка порожнього стільця", розроблена в межах гештальт-терапії, "висновок контрактів", практикуючи в межах подружньої й сімейної терапії. Використання цих прийомів багато в чому визначається теоретичною орієнтацією консультанта, а також характером проблем, із якими звертається клієнт. Професійне знайомство із широким переліком подібних технік у якомусь розумінні є критерієм майстерності консультанта, його професійної компетентності. Вони, безсумнівно, збагачують консультативну бесіду, надають її більшої емоційності, динамічності.
Крім вербальних засобів впливу консультант повинен володіти і широким набором невербальних засобів, серед яких і контакт очей, і характеристики голосу, і поза. Найчастіше використання цих засобів не служить досягненню якоїсь конкретної мети, а знімає напругу клієнта, забезпечуючи його комфорт і контакт із консультантом. Найважливішою умовою успішного психологічного впливу є правильна організація бесіди.
Запитання і завдання для самоконтролю
1. Поясніть поняття "засоби впливу консультанта".
2. Якими вербальними і невербальними засобами впливу повинен володіти консультант?
Рекомендована література
1. Бондаренко Н. Г. Психологічна допомога особистості -К.: Фенікс, 2000.
2. Емельянов Ю. Н. Активное социально-психологическое обучение. - Ленинград, 1985.
3. Дазм Дж. Психология й психиатрия в США. - Москва, 1984.
4. Петровская Л. А. Теоретические и методологические проблемы социально-психологического тренинга. -Москва, 1982.
5. Петровская Л. А. Компетентность в общении: социально-психологический тренинг.-Москва, 1989.
6. Рудестам Н. М. Гоупповая психотерапия. Психокоррекционые группы: теория и практика. -Москва, 1990.
7. Семья в психологической консультадии: Опнт й проблеми психологического консультирования / Под ред. А А. Бодалева, В. В. Столина. -Москва, 1989.
8. Кочунас Р. Основы психологического консультирования/ Пер. слитовского. -М.: Академический проект.1999. -240с.
9. Урсано Р. Зонненберг С. Лазарь С Психодинамическая психотерапия. Короткое руководство. - М., 1992.
10. Цимбалюк А М. Психологічне консультування та корекція. - К: Професіонал. -2004.
1. Вимоги до організації і проведення психоконсультативної бесіди
Організація процесу психоконсультування
2. Особливості першої зустрічі
3. Структура процесу психоконсультування
1. Початковий етап. Етап входження до ситуацій психологічної допомоги.
2. Етап дії та прожиття ситуації психологічної допомоги.
3. Етап входження до нового досвіду.
4. Останній етап - входження до повсякденності збагаченим новим досвідом.
Модуль 4. Методи психологічного консультування