Чому перша зустріч дуже важлива для подальшої консультативної роботи?
Процес психологічного консультування починається із зустрічі. Зустріч - узагалі одне з ціннісних понять у сучасній гуманістичній та консультативній допомозі, залучене до психології з екзистенціалізму.
У тривалих та детальних дослідженнях початкових моментів контакту визначено, що вирішальними для початкового орієнтування у партнерів, є уособлення себе (термін Г. П. Щедровицького,1987) у ситуації спілкування, формування власного самовідчуття, що впливає на вибір тієї чи іншої стратегії поведінки із співбесідником, є перші 4 хвилини контакту (Zunin L. Р. 27).
Саме перші 4 хвилини найважчі для партнерів. За цей час найчастіше виробляються неусвідомлені, але стратегічно важливі рішення, які стосуються сприйняття партнера до оцінки його особи та прогнозування можливих стосунків. Перші хвилини зустрічі надзвичайно важливі як вільний, поза установкою простір для формування першого враження про людину і, в нашому випадку, оцінки особистісного (психологічного) потенціалу клієнта (детальніше про це сказано нижче).
З трьох стадій будь-якого людського спілкування - початку стосунків, їх розвитку, динаміки та припинення - перша стадія, безперечно, є ключовою. Особливо в ситуаціях надання психологічної допомоги.
Під час першої зустрічі з клієнтом немає жодної, буквально жодної деталі, яка б не мала значення для успіху першого контакту: від виразу обличчя, погляду, інтонації та відстані до клієнта (оптимальна - 1,5 м) до введення клієнта в семантику консультативної та психологічної роботи. Звичайно, вся наступна психологічна робота не може визначатися першою зустріччю, і прожиття психологічної допомоги як перенавчання, просвіти або психотерапії проходить кілька етапів, але в консультативній роботі, зокрема, справа може обмежитися єдиною бесідою. Ось чому початковому контактові надається таке велике значення.
Що необхідно для успішного здійснення першої консультативної бесіди?
1. Інформація.
У принципі бажано (так показує практика консультативної роботи в багатьох країнах), аби до першої зустрічі, скажімо, під час запису на консультацію клієнт повідомив про себе орієнтовні формальні відомості приблизно такого обсягу: ім'я та прізвище, вік, професія та освіта, сімейний статус, ким направлений, чи має досвід спілкування з психіатром або психологом. Наявність такої формальної інформації вивільняє робочий час психолога для змістовної роботи.
2. Психодіагностичне обстеження.
У багатьох випадках (профконсультації, інша ситуація, що вимагає поза медичної психотерапії) корисною видається попередня особистісна діагностика, що полегшує орієнтування в особистих особливостях клієнта і його стану. Якщо обстеження проводиться до консультативної бесіди, то краще, аби проводив його не сам психолог-консультант, а його співробітники або колеги.
Що небажано для успішного проведення першої зустрічі?
Небажано навантажувати себе інформацією про особу та життя клієнта, яка не виходить саме від нього. Небажано: сперечатися з клієнтом, спростовувати його твердження (це не означає, звичайно, що психолог зобов'язаний з усім погоджуватися, в тому числі, наприклад, поділяти хиби або явні забобони, але Й активно протидіяти їм із місця - непрофесійно); хвалити клієнта або обнадіювати без видимих підстав; давати обіцянки, які не можуть бути виконані; інтерпретувати його поведінку або давати оцінку діям і вчинкам; ставити клієнтові додаткові запитання про сторони життя чи проблеми, до яких він надто чутливий; переконувати клієнта про необхідність роботи з вами або іншим психологом; підтримувати клієнта в його нападках на інших осіб (батьки, діти, чоловік чи дружина, інший спеціаліст та ін.).
Крім того, слід враховувати тенденції у сприйнятті психологів-консультантів. З психологічних досліджень відомі, зокрема, такі особливості сприйняття клієнтами психологів-консультантів: фізично привабливі психологи сприяє позитивніше, ніж фізично непривабливі: одні й ті ж психологи сприймаються по різному залежно від того, із якою проблемою приходить клієнт; з особистою чи соціальною (втрата роботи, профконсультація); люди більше схильні покладатися на тих професіоналів, чиї соціокультурні цінності (релігійні, світоглядні) не розбігаються з їх, власними; люди різняться у своїх оцінках міри відповідності психолога прийнятим у суспільстві соціальним нормам благополуччя та статусу (сімейний стан, відповідність "лику професії"; ступінь видимого благополуччя та ін.).
Ці та багато інших обставин, не кажучи вже про репутацію та авторитетність, відіграють свою роль у ході першої зустрічі.
Запитання та завдання для самоконтролю
1. Що необхідно та бажано для успішного проведення першої консультативної бесіди?
2. Які негативні моменти заважають успішному проведенню першої зустрічі?
1. Початковий етап. Етап входження до ситуацій психологічної допомоги.
2. Етап дії та прожиття ситуації психологічної допомоги.
3. Етап входження до нового досвіду.
4. Останній етап - входження до повсякденності збагаченим новим досвідом.
Модуль 4. Методи психологічного консультування
1. Психоконсультативна бесіда
1. Місце консультування
2. Етичні особливості поведінки психолога під час консультування
Час бесіди