Психологічне консультування та корекція - Цимбалюк І. М. - Другий етап бесіди

Основне завдання роботи на другому етапі бесіди це аналіз конкретних ситуацій з життя клієнта, що наочно демонструють його стосунки з людьми, завдання у проблемних ситуаціях, особливості обираних зразків взаємодії.

Робота з конкретними ситуаціями - для консультанта один із найбільш надійних способів перевірити свої гіпотези.

У докладній розповіді клієнта повинно бути відбито, коли саме й у зв'язку з чим виникла описувана ситуація, де саме це відбувалося, хто брав у ній участь, що конкретно говорили і зробили клієнт і інші діючі особи, що він думав і почував у той час, коли розверталися події, що, із погляду клієнта, у цей час думали й почували інші учасники ситуації, чим ця ситуація закінчилася, які мала наслідки і на що вплинула.

Як свідчить практика не завжди клієнт із легкістю відповідає на питання, що ставляться психологом. Часто доводиться витратити дещо багато сил на те, щоб відповіді були докладними й описували реальні почуття й переживання, а не були би міркуваннями на тему.

Часто зустрічаються труднощі для клієнта в такій розповіді - опис власних переживань і почуттів інших людей. Саме почуття і переживання повинні насамперед цікавити консультанта, оскільки вони, звичайно, глибше відбивають дійсність, більше говорять про погано усвідомлюваний, часто прихований для самого клієнта бажаннях і конфліктах, що лежать в основі його проблем. Особливості переживань і завдання інших людей психологові необхідні насамперед для того, щоб зрозуміти, як їх сприймає й оцінює клієнт.

Існують принципи для добору ситуацій, про які варто розпитувати клієнта.

1. Обирані ситуації повинні бути тісно пов'язані зі змістом основних скарг клієнта, із тими моментами міжособистісних стосунків, що є важкими, проблемними.

2. Обговорювані ситуації повинні бути типовими, що часто зустрічаються в житті клієнта, щоб за ними можна було судити про особливості взаємин у цілому.

3. Бажано, щоб ці ситуації були дещо розгорнутими, що описують цілісні зразки взаємодії, тобто негативні, позитивні і нейтральні характеристики стосунків.

Найчастіше буває, що після того, як дві-три такі конкретні ситуації обговорені, консультант може з упевненістю сказати, яка з гіпотез виявилася найбільш підходящою, яке саме завдання клієнта призводить до того, що в його житті виникають проблеми, як можна йому допомогти ставитися до того, що відбувається по-іншому і відповідно поводитися. Це означає, що можна переходити до наступної стадії консультативної бесіди - до надання психокорекційного впливу, до інтерпретації того, що відбувається.

Психокорекційний вплив

Мабуть, найпростіший спосіб впливу - це акцентування протиріч у розповіді клієнта, пере формулювання й переструктурування оточуючої його реальності за допомогою коментарів типу: "На початку нашої бесіди ви скаржилися на те, що чоловік часто конфліктує з вами, але тільки що розповіли про декілька ситуацій, у яких ви самі виступали ініціатором конфліктів, а чоловік не лише не намагався обвинуватити вас у чомусь, а, навпаки, шукав шляхи примирення. Що ви з цього приводу думаєте?" Оскільки в ході прийому активно працює не лише консультант, але і клієнт, по-новому осмислюючи своє життя, то навіть такого незначного поштовху може бути достатньо для того, щоб клієнт, по-іншому побачив, те, що відбувається. Таким висловленням, не намагаючись відкрити якісь нові "глибини істини", консультант, проте пропонує інше, незвичайне для клієнта бачення його життєвої ситуації. Дружина з жертви перетворюється в переслідувача, а чоловік уже не є підступний і безжалісний, яким його на початку прийому уявляла клієнтка. На цьому прикладі добре видно також і те, як гіпотеза консультанта про реальне розміщення сил у родині перетворюється в пропоновану клієнтові інтерпретацію.

Навіть якщо відповідь клієнта дійсно свідчить про нове бачення ситуації, це зовсім не означає, що робота психолога закінчена. Звичайно, це усього лише начерк, перший крок, і для, того щоб зміни набули стійких обрисів, необхідна подальша робота фахівця.

Задача консультанта на цьому етапі полягає в тому, щоб ще раз уважно проаналізувати особливості поведінки клієнта, що покладено до основи проблем, не упустивши при цьому основного питання: чого саме прагне домогтися клієнт своєю поведінкою, які його потреби задовольняються конфліктом. Будь-яка неадекватна невротична поведінка завжди на якомусь рівні вигідна клієнтові, оскільки тим або іншим способом вона задовольняє ті неусвідомлювані потреби, що за якимись причинами неможливо задовольнити по-іншому.

Задачі психокорекційного впливу можна вважати реалізованими лише в тому випадку, коли не лише у свідомості консультанта, але й у свідомості клієнта вибудований своєрідний ланцюжок подій.

Звичайно, на етапі психокорекційного впливу клієнт дещо добре уявляє собі, як його завдання й способи реагування сприяють дестабілізації взаємин. Але чи існують позитивні варіанти поведінки в подібних ситуаціях і які вони, вирішити йому самостійно буває важко. Велику допомогу в цьому може зробити консультант, але, природно, не пропонуючи конкретних поради і рекомендацій. Лише сама людина може зрозуміти й оцінити, що дійсно буде працювати. Роль психолога при рішенні цієї задачі полягає насамперед у тому, щоб допомогти клієнтові сформулювати можливі альтернативи поведінки, а потому, критично оцінюючи їх, вибрати найбільш підходящий варіант.

Отже психокорекційний вплив - це насамперед спроба змінити ставлення клієнта до себе, до власної поведінки, і лише як наслідок цієї зміни відбувається полегшення життєвої ситуації, рішення виниклих проблем.

Психокорекційний вплив
Завершення бесіди
3. Інтерв'ю у психологічному консультуванні
Модуль 5. Особливості психологічного консультування та корекції клієнтів із розладами поведінки
1. Особливості психоконсультування клієнтів із вадами саморегуляції
Плачучі клієнти
Причини плачу клієнта
Завдання консультанта
Клієнти, що переживають провину
Почуття провини
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru