Навички створюються в процесі автоматизації дій. Вони функціонують як цілісна саморегульована сенсомоторна структура з редукованим самоконтролем, тобто відсутністю наміру усвідомленого поопераційного контролю (рис. 54).
Рис. 54. Умови й основні етапи формування навички (за М. В. Гамезо, І. А. Домашенко)
К. К. Платонов запропонував таку схему етапів формування навичок (табл. 10).
Таблиця 10. Етапи формування навичок
Етап | Особливості виконуваних дій | Нейродинамічні механізми | |||
І - початок осмислення навички | Чітке розуміння цілі, але невиразне уявлення способів її досягнення. Досить грубі помилки за спроби виконати дію | Початок формування зв'язків з осередком оптимального збудження в другій сигнальній системі | |||
II - свідоме, але невміле виконання | Чітке розуміння того, як потрібно виконувати дію, і не зовсім точне виконання її, незважаючи на інтенсивну концентрацію довільної уваги; наявність багатьох зайвих рухів; відсутність позитивного перенесення даної навички | Досить добре сформовані зв'язки з другою сигнальною системою І початок формування їх у першій сигнальній системі | |||
III - автоматизація навички | Дедалі якісніше виконання дії за певного послаблення довільної уваги й появи можливості ЇЇ розподілу; зникнення зайвих рухів; можливість позитивного перенесення | Формування зв'язків у перини сигнальній системі; тимчасові переходи осередку оптимального збудження в першу сигнальну систему | |||
IV - високоавтоматизована навичка | Точне, економне, стійке виконання дії, інколи стає засобом виконання іншої, більш складної дії, виконуваної вже під контролем свідомості | Оптимальний осередок збудження, пов'язаний з виконанням іншої дц, яка виконується пригальмованими, але утвореними раніше зв'язками | |||
V (не обов'язковий) - деавтоматизація | Погіршення виконання дій. Поява попередніх помилок і напруженості | Ослаблення зв'язків унаслідок згасаючого гальмування, загального зниження тонусу кори або негативної індукції | |||
VI - повторна автоматизація | Поновлення особливостей IV етапу | ||||
У різних видах діяльності, особливо професійній, мають місце структурно-функціональні конфігурації операціонального складу виконуваних суб'єктом нормативних і пошукових дій, які виступають професійно важливими якостями людини і забезпечують її діяльнісну успішність. З метою визначення професійно важливих якостей проводиться психологічне вивчення професій - професіографія. Психологічна професіографія може здійснюватися з такими головними цілями -раціоналізації праці, професійної орієнтації та профвідбору, професійного навчання.
Початковим етапом у професіографії (незалежно від її мети) с використання класифікаційних схем, що дають можливість орієнтуватися у світі професій і спеціальностей. У запропонованій Є. О. Климовим класифікації провідними є такі ознаки праці, як предмет, ціль, знаряддя, умови (табл. 11). До головних ознак належать також характеристики змісту та етапу виконання конкретної професійної діяльності.
Таблиця 11. Класифікаційна схема орієнтування у світі професій і спеціальностей
Ознака класифікації спеціальностей | Ступінь класифікації | Характеристика спеціальностей |
Предмет праці | Тип | бїономічні ("людина-природа"); технономічні ("людина-техніка"); соціономічні ("людина-людина"); ситномічні ("людина-знакова система"); ергономічні ("людина- художній образ") |
Цілі праці | Клас | гностичні (розпізнавання, розрізнення, оцінка, перевірка); перетворювальні (обробка, впорядкування, перетворення, організація, вплив, переміщення, обслуговування); пошукові (знаходження, відкриття, творення нового) |
Знаряддя праці | Відділ | ручна праця (прості та механізовані ручні знаряддя праці); оператори механізмів (механічне, машинне, в тому числі транспортне, обладнання з ручним управлінням); оператори автоматизованих систем (автоматичні, автоматизовані системи з "пультовим управлінням") |
Умови праці | Група | з підвищеними вимогами до морально-політичних якостей людини; з незвичайними умовами або мікрокліматом; з побутовим типом мікроклімату; з умовами праці на "відкритому повітрі" |
5.2.4. Зумовленість дій головними ознаками праці
У біономічних, технономічних, автономічних професіях переважають предметно-практичні й предметно-розумові дії, у сигномічних - знаково-практичні та знаково-розумові, в соціономічних - комунікативні дії. Безумовно, жодна професійна діяльність не може обійтись без спілкування. Отже, йдеться лише про домінування певних дій відповідно до предмета праці та її змісту.
Типи дій визначаються метою конкретної праці та етапом її виконання. V гностичних професіях головними вважаються дії розпізнавання, визначення, оцінки; у перетворювальних - обробки, впорядкування, організації, переміщення, доповнення тощо; у пошукових - виділення, придумування, знаходження. На підготовчому етапі, як правило, більш тиловими є штатні, тобто нормативно задані дії. В процесі безпосереднього виконання трудового завдання мають місце різні за складністю як стандартні, так і творчі пізнавально-пошукові та перетворювальні дії. Кожна дія включає: орієнтувально-оцінювальний етап (переважає розумова активність) та безпосередньо виконавський етап (переважає сенсомоторна або мовномоторна активність).
Виділення в процесі вивчення професійної діяльності видів (типів, форм) дій дає змогу досить повно описати особливості інформаційного процесу, що розгортається під час їх виконання. На цій основі створюється можливість визначити відповідно до кожної дії психологічний рівень обробки інформації та вимоги, які ставляться до когнітивних, психомоторних здібностей людини щодо здатності забезпечити успішне виконання цих дій.
5.3. ІНФОРМАЦІЙНА ПІДСИСТЕМА
5.З.1. Інформаційна основа діяльності
5.3.2. Психологічні аспекти прийняття рішень
5.3.3. Обробка інформації в процесі прийняття рішень
5.4. РЕГУЛЯТОРНА ПІДСИСТЕМА
5.4.1. Загальна характеристика регуляторних процесів
5.4.2. Склад саморегуляції діяльності, поведінки
5.4.3. Слово у складі саморегуляції
5.5. ІНДИВІДУАЛЬНИЙ СТИЛЬ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ПРОФЕСІЙНА ПРИДАТНІСТЬ