Після падіння раківської громади в 1638 р. спостерігалося посилення позицій міщан у середовищі антитринітаріїв. Серед них відновлюються дискусії про ставлення до держави, інспіровані демократичними елементами. Цікавим прикладом самодіяльності міщан-антитринітаріїв була громада в Рафалівці, заснована в 1646 р. міщанином Данилом Балцеровичем. Складалася вона в основному з осіб міщанського походження. Міщани також становили значну частину членів Гощанської, Ляховецької, Черняхівської та інших громад.
У цілому антитринітаризм сприяв прилученню української шляхти, а почасти й міщанства, до польської культури, і його, подібно до калівінізму, можна розглядати як фактор полонізації. Але якщо кальвінізм приймали переважно ті шляхтичі, котрі вже майже порвали із православними традиціями й могли відносно легко змінити свою конфесійну приналежність, то антитринітаризм виступав однією з найбільш прийнятних форм протестантизму для тієї частини українського населення, яке в другій половині XVI — першій половині XVII ст. було все ще тісно пов'язане з православ'ям. Це пояснюється деякими особливостями антитринітаризму.
По-перше, антитринітаризм у зазначений період не перетворився на конфесію з канонізованою догматикою і культом, а наприкінці XVI ст. серед представників цього руху навіть утвердилася думка, що не так важливо, які догмати і ритуали християн будь-хто визнає істинними, головне, щоб він дотримувався євангельської моралі. Тому серед прихильників антитринітаризму могли бути люди, котрі дотримувалися поглядів згаданих реформаторів, але ще не порвали з католицизмом, православ'ям чи якоюсь іншою конфесією. До таких належав князь Костянтин Острозький (1526—1608) (Sandii Ch. Bibliotheca antitrinitariorum. — Р.283.) — визнаний королівським урядом покровитель православ'я в Речі Посполитій.
По-друге, антитринітаризм увібрав також елементи української та білоруської культур, оскільки вихідці із східних земель Речі Посполитої брали активну участь в антитринітарному русі й сприяли виробленню ідеології цього руху. В антитринітаріїв ми спостерігаємо позитивне ставлення до української культури. Вони перекладали біблійні книги і видавали твори українською мовою. Антитринітаризм в основному поширювався в тих українських регіонах (Волинь, Київщина), які в кінці XVI на початку XVII ст. були малополонізовані.
Усередині XVII ст. в Україні, як і загалом у Речі Посполитій, протестантські течії західноєвропейського зразка опинилися в стані глибокої кризи. Це зумовлено як об'єктивними, так і суб'єктивними факторами. Справа в тому, що як прошляхетська орієнтація кальвінізму, так і почасти антитринітаризму, їхня елітарність у культурному аспекті, "чужорідність" — усе це стримувало поширення зазначених течій у простонародному середовищі. Ні антитринітаризм, ні тим більше кальвінізм не стали віросповіданнями селян чи ремісників. Простолюд в основному ставився до них байдуже.
Представники шляхетського стану у своїй більшості також не перейшли в табір реформаторів. Традиційні конфесії (католицизм, православ'я) більш відповідали їхнім запитам та інтересам. Протестантизм у Речі Посполитій не став панівною вірою, а завжди залишався вірою дисидентською.
Слабкістю реформаційного руху в Речі Посполитій і, зокрема, в Україні, була його роз'єднаність. Кальвіністи та антитринітарії не змогли домовитися й укласти спілку. Замість того, щоб разом протистояти своїм головним противникам — католикам, вони ворогували між собою. Врешті-решт, це призвело до послаблення їхніх сил.
Певну роль у ліквідації класичних протестантських рухів в Україні відіграла й визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького. Як відомо, вона велася під гаслами захисту православ'я. І хоча основними противниками в конфесійному плані для козаків та повстанців виступали католики, все ж таки дісталося й реформаторам. Деякі протестанти, котрі прилучилися до українського національно-визвольного руху, покинули свою віру й стали православними. Чи не найпомітнішою серед них постаттю був магнат-социніанець Юрій Немирич, котрий навіть став одним із полководців козацького війська. Фактично на території Гетьманщини класичний протестантизм чи то у формі кальвінізму, чи то антитринітаризму перестав існувати.
На тих українських землях, які після війни під проводом Богдана Хмельницького, входили до складу Речі Посполитої, протестанти значно згорнули свою діяльність. Вони зазнавали переслідувань з боку католиків, котрі розглядали реформаторів як ворогів держави, оскільки ті частково підтримували протестантську Швецію — одного з головних тоді ворогів Речі Посполитої. Акцентуючи на патріотичних почуттях, католики зуміли помітно обмежити діяльність протестантів. Так, 10 червня 1638 р. сейм Речі Посполитої на вимогу делегатів-католиків прийняв постанову про вигнання всіх антитринітаріїв із держави. Вони, якщо хотіли залишитися на батьківщині, мали відректися від свого віровизнання, в іншому разі — покинути вітчизну протягом трьох років. Потім цей термін був скорочений до двох років. 10 ж липня 1660 р. оголошено останнім днем перебування антитринітаріїв у Речі Посполитій.
Вигнання прихильників цієї радикальної реформаційної течії фактично стало ударом не лише по антитринітаризму. Католики, позбувшись одного із своїх противників, дістали змогу сконцентруватися на боротьбі з кальвіністами. І хоча кальвінізм і продовжував існувати у Речі Посполитій, у другій половині XVII — на початку XVIII ст. він значно втратив свої позиції й перестав відігравати тут у релігійному житті якусь помітну роль.
Реформаційні ідеї в поглядах братських ідеологів
2. ЄВАНГЕЛЬСЬКІ КОНФЕСІЇ: БАПТИЗМ, П'ЯТДЕСЯТНИЦТВО
БАПТИСТИ. Євангельсько-баптистський рух в XIX — на початку ХХст.
Штундизм — предтеча баптизму в Україні
Соціально-політичні й духовно-моральні передумови виникнення та поширення баптизму в Україні
Виникнення й організаційне об'єднання євангельсько-баптистських громад на півдні України
Церква євангельських християн-баптистів у роки радянської влади
Розкол у баптизмі: виникнення Ради церков ЄХБ
Зростання й активізація баптизму в Україні