В Україні існують й інші течії п'ятдесятництва, незважаючи на те, що вони нечисельні за кількістю прихильників і окремих груп. Майже одночасно з християнами євангельської віри в 1922 р. на Поділлі появилися й п'ятдесятники — сіоністи. Засновником їх вважається колишня євангелістка П.Коченкова, а активним організатором Л.Мельник, котрий написав кілька десятків Пісень Сіону. Роблячи наголос на ідеї "відродження Царства Божого на горі Сіон", п'ятдесятники-сіоністи розгорнули посилену проповідь про переселення правовірних в "обрану Богом землю", для того щоб чекати там другого пришестя Христа. Подекуди в середині 20-х років їхні прихильники намагалися практично здійснити цей задум — кидали домівки і виїжджали. Органи влади повертали віруючих додому. Центр п'ятдесятників-сіоністів перебував у м. Велика Бубнівка Волочиського району Хмельницької області. В 1931 р. було проведено перший, а в квітні і жовтні 1932 р. другий і третій з'їзди п'ятдесятників — сіоністів, які відіграли певну роль в консолідації течії. В1933 р. більшість її керівників було репресовано.
У повоєнний час Л.Мельник, Д.Чайка, А.Дякуй та ін. вели активну діяльність з поширення вчення п'ятдесятників-сіоністів у Хмельницькій і Тернопільській областях, а також за межами України. Нині діють їхні окремі нечисленні групи.
Переселятися до Палестини закликали своїх прихильників і невеликі групи п'ятдесятників-суботників, яких найбільше в Закарпатті та на Волині. їхнє віровчення склалося під впливом адвентистів сьомого дня і п'ятдесятників. На відміну від інших течій п'ятдесятництва суботники особливо шанують "день спокою" — суботу. В 1935—1939 рр. видавали українською мовою журнал "Будівельник Церкви Бога" (редактор Д.Гарасевич). Значного поширення цей напрям не набув.
Після Великої Вітчизняної війни в Дніпропетровській області утворилося кілька громад п'ятдесятників-доскональців. Більшість з них не визнавали глосолалії, проповідували "християнський комунізм", який у доскональців означав особисте збагачення, невпорядкований шлюб. Вплив цієї течії за межі Дніпропетровщини не вийшов.
Процес утворення Союзу християн віри євангельської в Україні
Нова хвиля п'ятдесятницького руху припадає на 80-ті роки. Це виявилося в активізації проповідницької, місіонерської діяльності, в посиленні впливу на віруючих інших конфесій. Намітилися позитивні структурні зміни в п'ятдесятницькому русі, спрямовані, насамперед, на створення єдиного центру.
На початку 1989 р. завершилися переговори лідерів п'ятдесятників колишнього Радянського Союзу, котрі створили ініціативний комітет з об'єднання, до якого ввійшло 12 старших пресвітерів, всі з України. В листопаді 1989 р. на нараді, що проходила в Москві, ініціативний комітет перетворено на координаційну раду. Вона поставила за мету: об'єднання всіх п'ятдесятницьких течій, вироблення єдиної ідейно-догматичної платформи, відкриття навчальних закладів з підготовки кадрів, випуск літератури та періодичних видань.
У 1990 р. сталася знаменна подія — об'єднання більшості церков у Союз християн віри євангельської України. У травні 1990 р. в м. Коростені Житомирської обл. відбувся III з'їзд ХВЄ України, який і проголосив утворення союзу. На час проведення з'їзду Союз ХВЄ України нараховував близько 500 помісних церков чотирьох різних течій. Більше як 50 тисяч п'ятдесятників вийшло з Союзу ЄХБ, утворивши самостійні церкви.
За своєю соціальною мобільністю, здатністю враховувати реальну дійсність, за темпами зростання членів громад п'ятдесятництво переважає інші протестантські конфесії. В умовах незалежної України воно діє як відкрита суспільству конфесія, що сприяє самореалізації своїх прихильників у середовищі віруючих і поза ним.
За станом на 1 січня 1999 р. християни віри євангельської в Україні зареєстрували 955 громад. Всеукраїнський союз християн віри євангельської на цей час мав 362 культові будівлі, 43 місії, 9 навчальних закладів, в яких навчалия 1200 слухачів, 1337 священнослужителів, 559 недільних шкіл, 8 періодичних видань.
Контрольні завдання і запитання
1. Передумови виникнення та поширення баптизму в Україні.
2. Охарактеризуйте феномен штундизму як предтечу баптизму в Україні.
3. Розкажіть про особливості об'єднання євангельських і баптистських громад.
4. Яким було ставлення царизму і православної церкви до баптизму?
5. Які процеси відбувалися в баптизмі в роки радянської влади?
6. Охарактеризуйте сучасний стан баптистів в Україні.
7. Розкажіть про початковий період поширення п'ятдесятницьких течій в Україні в 20—30-ті роки XX ст.
8. Охарактеризуйте особливості двох п'ятдесятницьких течій в Україні — ХВЄ і ХЄВ.
9. Які ви знаєте ще п'ятдесятницькі течії в Україні?
10. Що ви знаєте про процеси об'єднання і роз'єднання п'ятдесятників і баптистів?
її. Проаналізуйте сучасний стан п'ятдесятництва і тенденції його розвитку в Україні.
Тематика рефератів
1. Євангельсько-баптистський рух в Україні (XIX— початок XX ст.).
2. Церква євангельських християн-баптистів в умовах радянської влади.
3. Стан баптизму в незалежній Україні.
4. Особливості розвитку п'ятдесятництва в Україні.
5. Диференціаційні й інтеграційні процеси в п'ятдесятництві і баптизмі.
6. Утворення Союзу християн віри євангельської в незалежній Україні.
Рекомендована література
1. Гараджа В.И. Протестантизм. — М., 1971.
2. Граждан В Д. Вероучение и мораль пятидесятников. — М., 1989.
3. Гру шевський Михайло. З історії релігійної думки на Україні. Репринтне видання. — К., 1992.
4. Єленський В.Є. Сучасний протестантизм: динаміка, процеси, тенденції. — К., 1989.
5. Жабко-Потапович Л. Христове світло в Україні. Історія українського євангельсько-баптистського руху. — Чікаго, 1991.
6. Заватский Вальтер. Советские евангельские христиане со времени второй мировой войны. — М., 1984.
7. ИпатовАЛ. Меннониты. — М., 1978.
8. История баптизма. — Одесса, 1996.
9. История церкви евангельских христиан-баптистов в СССР. — М., 1989.
10. Калиничева З.В. Социальная сущность баптизма. 1917— 1929 гг. -М., 1972.
11. Клибанов А.И. История религиозного сектантства в России. - М., 1965.
12. Любащенко В. Історія протестантизму в Україні. — Львів, 1995.
13. Мельник ВЛ. Молодежь в пятидесятничестве: поиски идеала. — Львов, 1992.
14. Мельник В.І. П'ятдесятництво: нові тенденції. — К., 1988.
15. Митрохин Л.Н. Баптизм. — М., 1974.
16. Москаленко А.Т. Пятидесятники. — М., 1973.
17. Савинский СЛ. История русско-украинского баптизма. — Одеса, 1995.
18. Федоренко Ф. Секты, их вера и дела. — М., 1965.
3. МЕСІАНСЬКО-ЕСХАТОЛОГІЧНІ ТЕЧІЇ: АДВЕНТИЗМ, СВІДКИ ЄГОВИ
АДВЕНТИСТИ СЬОМОГО ДНЯ.
Витоки і реформування адвентизму. Особливості віровчення
Заснування адвентизму в Україні
Трансформації адвептистської організації в роки радянської влади
Динаміка адвентизму в незалежній Україні
СВІДКИ егови.
Витоки руху. Діяльність його засновника Ч.Рассела (1878—1916) і реформатора Дж.Рутерфорда (1916—1942)
Свідки Єгови в Україні між Першою і Другою світовими війнами