Всі роки після примирення й об'єднання керівництво церкви АСД зверталося з клопотанням до державних органів про організацію Всеукраїнського з'їзду й обрання офіційного керівництва, однак дозвіл отримало лише у квітні 1988 р. 18—22 травня 1988 р. відбувся НІ Всеукраїнський з'їзд церкви АСД. На цьому з'їзді першим офіційним президентом Українського уніону церкви АСД було обрано М.А.Жукалюка, секретарем — В.В.Пролінського, скарбником — О.О.Ланкова. На початку 1988 р. до складу церкви АСД в Україні входило 214 громад і груп, які об'єднували 14114 членів церкви. Громади обслуговувалися 73 рукопокладеними і 88 нерукопокладеними проповідниками. V Всеукраїнський з'їзд церкви АСД, що відбувся 8 вересня 1993 р. вже в незалежній Україні в умовах релігійної свободи, зафіксував: за п'ять років церква АСД в Україні зросла на 122%, на 1 липня 1993 р. в ній налічувалося 31401 особа, 363 громади. Новим президентом Українського уніону АСД на цьому з'їзді обрано М.М.Мургу, котрий до цього був віце-президентом Євро-Азіатського дивізіону, секретарем П.І.Хімінця, скарбником О.О.Панкова. З 1998 р. церкву очолює А.В. Крупський.
Крах комуністичного режиму, повна релігійна свобода, можливість проведення великих і малих євангельських кампаній сприяли бурхливому зростанню чисельності громад АСД. Із січня 1991 р. почав втілюватися План загальної єван-гелізації, ухвалений дивізіонною радою. Цей план передбачав подвоєння кількості членів церкви АСД до 1995 р. Почався великий цикл євангелізаційних кампаній за участю закордонних проповідників. Успішними стали проповіді євангеліста із США Джеймса Гіллі в Дніпропетровську, Одесі, Харкові, Києві, внаслідок яких понад 6 тисяч чоловіків і жінок прилучилися до церкви АСД. Ще 2500 неофітів відгукнулися на загальні заклики пастора з Міннесоти (СІЛА), нині президента Євро-Азіатського дивізіону, Лі Хаффа, котрий проповідував у таких містах України, як Київ, Луганськ, Донецьк і Маріуполь.
У південних містах України — колисці адвентизму — більше року проводив проповідницько-місіонерську роботу благовісник із США Ловелл Гарвгрейс. Ці кампанії сприяли бурхливому зростанню церкви АСД на півдні України. Можна назвати унікальною євангелізаційну програму всесвітньовідомого євангеліста з Австралії Джона Картера, що проводилася в київському Палаці спорту в серпні 1995 р. Сотні тисяч киян побували на його проповідях, 3498 осіб прийняли водне хрещення й поповнили громади АСД.
Окрім згаданих проповідників, пасторів, благовісників, євангелістів, в Україні євангелізаційні кампанії проводили ще 35 закордонних євангелістів. Упродовж шести років активної євангелізаторської роботи понад 100 місцевих (українських) євангелістів із числа служителів і рядових членів церкви АСД набули досвіду євангелізаційної діяльності. Тож у 1995 р. церква АСД в Україні порівняно з тим, якою була наприкінці 1990 р. (16478 чол.), збільшилася майже втричі і досягла кількості 45702 осіб, а станом на 1 липня 1996 р. налічувала 52593 члена, об'єднаних у 676 громад.
Контрольні завдання і запитання
1. Розкажіть про роль в адвентистському русі ВМіллера та Елен Уайт.
2. Розкрийте особливості становлення адвентизму в Україні в умовах царської Росії.
3. Які процеси відбувалися в церкві АСД під час радянської влади?
4. Охарактеризуйте особливості евангелізації й місіонерської діяльності адвентистів в незалежній Україні.
Тематика рефератів
1. Особливості догматики й організації АСД.
2. Криза адвентизму в роки радянської влади.
3. Динаміка церкви АСД в незалежній Україні.
Рекомендована література
1. Адвентисти сьомого дня в Україні (до 110-ї річниці: 1886— 1996 рр.). — Київ, 1996.
2. Из истории церкви: церковь адвентистов седьмого дня в Росии. — Калининград, 1992.
3. Основные положения в учении веры христиан-адвентистов седьмого дня // Из истории церкви. — Калининград, 1993. Церковное руководство адвентистов седьмого дня. Выпуск ГК АСД, 1990.
Витоки руху. Діяльність його засновника Ч.Рассела (1878—1916) і реформатора Дж.Рутерфорда (1916—1942)
Свідки Єгови в Україні між Першою і Другою світовими війнами
Репресована конфесія в роки радянської влади
Процес легалізації і сучасний стан організації Свідки Єгови в Україні
Розділ V. РЕЛІГІЇ НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН В УКРАЇНІ
1. ІУДАЇЗМ В УКРАЇНІ. ХАСИДИЗМ — ПРОДУКТ УКРАЇНСЬКОЇ ДІЙСНОСТІ
Євреї та їхня релігія в Київській Русі
Євреї в Польсько-Литовській державі
Доба Хмельниччини і гайдамаччини