Історія релігії в Україні - Колодний А. М. - Новітні релігійні рухи

Особливу проблему становить майбутнє новітніх релігійних рухів. Здається, що є необхідність відрізняти в цьому сенсі новітні релігійні рухи як феномен і сучасні нам релігійні рухи, які фахівці визначають як новітні. Під ними звичайно розуміють хвилю релігійних новоутворень, що захопила Захід наприкінці 60-х років, хоча деякі з них (наприклад, Сайєнтологічна церква, Церква уніфікації та ін.) засновано ще в 50-ті роки і навіть раніше. Активність цих рухів досягла найвищого рівня наприкінці 70-х років. Тоді набув поширення так званий антикультівський рух, великого поштовх якого спричинила трагедія в Гайані 1978 p., коли загинуло понад 900 прибічників "Народного Храму". Впродовж 80-х років деякі новітні релігійні рухи занепали або зовсім зникли, інші розвивалися й поширювалися. Протягом 90-х років головні тенденції змін у цих утвореннях (в англомовній літературі їх визначають абревіатурою NRM; застосуємо тут український аналог — НРР) були такими (багато хто з дослідників уважає, що вони зберігатимуться і на початку 2000-х років).

Передусім, змінилася демографічна структура НРР, вони постаріли; постало друге покоління, яке пройшло соціалізацію в рамках НРР. Але діти, котрі виховувалися на їхніх цінностях, досить істотно відрізняються поведінкою й відданістю рухам від батьків — молодих ентузіастів, які цілком усвідомлено обрали свій шлях і взяли активну участь у становленні цінносної конструкції та соціальної позиції НРР. Можна стверджувати, що не всі з них витримали зміну поколінь. Багато з тих, хто пройшов таку зміну відносно успішно, стали на шлях дедалі більш виразної інституалізації.

До істотних змін у НРР призвели також смерті харизматичних лідерів (Бхактіведанта Прабхупада в 1977 р., Рон Хаббард у 1986 р., Ошо в 1990 р. та ін.). Водночас деякі з НРР інтегрувалися в соціальну тканину Заходу і стали помітним елементом нової культурної ситуації. Курси та програми з актуалізації людського потенціалу, самовдосконалення тощо, здійснювані деякими НРР, приймаються (і добре оплачуються) не лише окремими особами, але й всесвітньо відомими корпораціями (IBM, "Локхід", "Боїнг" та ін.). Певні поняття НРР і, зокрема, неорієнталістських рухів увійшли до європейської ціннісної мови. Наприклад, згідно з дослідженнями 1990 p., приблизно кожний п'ятий з опитаних європейців вірив у реінкарнацію. НРР не виглядають обмеженими анклавами соціальних аутсайдерів, гноблених і тих, хто шукає в них компенсації за невдачі в суспільному житті.

Нарешті, надзвичайно помітною тенденцією в розвитку НРР з кінця 80-х років стало їхнє інтенсивне поширення на посттоталітарні простори Центральної та Східної Європи.

Визначаючи специфічні причини поширення НРР в останній третині XX ст. і специфічні причини їхнього вкорінення у колишніх соціалістичних країнах, слід, однак, не забувати, що вони є постійним ферментом релігійної картини світу. Це є дуже істотним для прогнозування майбутнього релігії. Криза традиційних інститутів, стрімкі соціальні зміни, загострення глобальних проблем людства вказують на те, що принаймні західне цивілізація стоїть на порозі можливих змін релігійних парадигм. Причому зовсім не обов'язково, що ця зміна відбудеться на грунті сучасних нам НРР. Цілком можлива поява нових, дотепер ще не відомих релігійних рухів. Відстежити, де саме з'являються "паростки майбутнього", нині дуже складно: кількість і варіабельність ВГРР не має історичного прецендента. Поряд із відверто авторитарними культами, які експлуатують так звану спокусу тоталітаризму, тобто прагнення до чітких відповідей без необхідності вибору й самостійної духовної праці, а також потребу в підкоренні, на іншому ціннісному полюсі стрімко розвиваються так звані екологічні релігії, галактична релігійність. Спроби синтезувати раціональні й містичні поривання побутують поряд із зміцненням фундаменталізму — як ісламського, так і, скажімо, протестантського.

Контрольні завдання і запитання

1. Охарактеризуйте головні тенденції релігійних змін наприкінці XX ст. Які з них, на вашу думку, розвиватимуться у висхідному напряму на початку наступного тисячоліття? Які не матимуть дальшого розвитку?

2. Простежте розвиток релігійної ситуації в Україні у 80—90-х роках XX ст. в контексті загальноєвропейських і світових релігійно-соціальних процесів.

5. Що ви знаєте про відносини між представниками світових релігій? Якими найбільш вірогідно будуть ці відносини у наступному столітті?

Тематика рефератів

1. Релігійні зміни наприкіцні XX ст.: головні тенденції.

2. Напрями розвитку міжконфесійного діалогу в Україні (сучасність і спроба погляду в майбутнє).

Рекомендована література

1. Бондаренко В., Єленський В., Журавський В. Релігійне життя в Україні: стан, проблеми, щляхи оптимізації. — К., 1996.

2. Парадигма цивилизации третьего тысячелетия. — К., 1997.

3. Релігійна свобода: історичне підґрунтя, правові основи і реалії сьогодення. — К., 1998.

4. Сучасна релігійна ситуація в Україні. — К., 1994.

5. Харви Кокс. Мирской град. Секуляризация и урбанизация в теологическом аспекте. — М., 1995.

6. Християнство в контексті історії і культури українського народу. — К., 1997.

7. KircheundDritteWeitim Jahr 2000 Zurich—Benziger, 1974.

8. "Religions sans frontieres?" Present and future trends of migration, culture and communication. — Roma, 1993.

9. The Future of Religion. East and West. — Krakow, 1995.

4. РЕЛІГІЙНЕ ЖИТТЯ УКРАЇНСЬКОЇ ДІАСПОРИ
Становлення і розвиток греко-католицької церкви на американському континенті і в Канаді
Структура греко-католицької церкви в Західній Європі й Австралії
Стан і проблеми греко-католицької церкви в Польщі
Греко-католики в Словаччині, Югославії і Румунії
Структура, соціально-політична база і проблеми зарубіжної УКЦ
Українські православні і протестантські церкви в діаспорі
ВСТУП
Розділ І. ВИНИКНЕННЯ РЕЛІГІЇ
Теологічні теорії походження релігії
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru