Ринок і ресурси споживчих товарів - Офіленко Н.О. - 2.5. ПОТЕНЦІАЛ І ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ ТОВАРІВ ДЛЯ БЛАГОУСТРОЮ ЖИТЛА І ТОВАРІВ КУЛЬТУРНО-ПОБУТОВОГО ПРИЗНАЧЕННЯ

2.5.1. Електропобутові прилади

Серед господарських товарів тривалого користування один з найбільших - ринок побутової холодильної техніки. Цю техніку - холодильники і морозильники - випускають зараз більше ніж в 60 країнах світу. Найбільші зарубіжні виробники - США, Японія, Італія, Німеччина, Південна Корея, Бразилія, Китай, Великобританія. Світовий ринок контролюють сім провідних фірм:

- "Електролюкс - Зануссі" (Швеція - Італія) з річним обсягом виробництва 10,7 млн шт.,

- "Дженерал Електрик" (США) - 5,2 млн шт.,

- "Уірлпул" (США) - 5,1 млн шт.,

- "Мацусіта" (Японія) - 4,5 млн шт.,

- "Бош-Сіменс" (Німеччина) - 3,7 млн шт.,

- "Томсон-Бранд" /Франція/ - 1,8 млн шт.

Асортимент холодильників, що виробляється західноєвропейськими фірмами, в основному представлений двох- і трьохкамерними моделями. В США і Японії 60 % випуску складають холодильники типу "шафа" місткістю до 520 дм3. На ринку США і країн Західної Європи найбільш широко представлена холодильна техніка виробництва США - її частка складає 70 %, майже 10 % - частка Німеччини, решта - 20 % - майже рівно розподіляється між Францією, Великобританією, Італією. Більшу частину холодильників, що про3іаються на ринку США, складають моделі місткістю 400- 700 дм у вигляді "шафи" або колонки з вертикальним розміщенням камер. Найбільші виробники-фірми "Дженерал Електрик" (35 %), "Уірлпул" (28 %) та інші. В Німеччині холодильники випускають 35 фірм, але 50 % випуску припадає на 4 компанії - "Бош-Сіменс" (22 %), "АЕГ" (10 %), "Баукнехт" і "Лібгерр" (по 8 %). У Великобританії ринок холодильників характеризують стабільність продажу та невисокі ціни. Провідні фірми з їх виробництва - "Три сіті" та "Лек". У Франції - провідний виробник холодильників - фірма "Томсон". Найбільші продуценти холодильників Італії - фірми "Електролюкс-Зануссі", Голландії - "Філіпс". Ринок холодильників розвинутих країн свідчить про високу насиченість: США - 99,9 %, Франція, Італія - 99 %, ФРН, Японія - 98 %. Незважаючи на це, ринок холодильників може бути оновлений і розширений. Це стосується і країн СНД. Найбільший Виробник - Росія (66 % випуску холодильників СНД). В Україні продукується 11 % холодильників - на підприємствах Донецька (модель "Норд"), Дніпропетровська (модель "Дніпро"), Василькова (модель "Кристал"). Надійністю визначаються білоруські (модель "Мінськ") та литовські (модель "Сайге") холодильники. Невисокою якістю зарекомендували себе холодильники виробництва вірменських, таджицьких, азербайджанських та узбецьких підприємств. Насиченість ринку холодильників країн СНД, і зокрема України, досить висока - 80-85 %. Але через високі ціни активність цього ринку млява, населення в раніше. Незважаючи на це, завозяться і рекламуються дорогі імпортні холодильники - італійські, японські та інші.

В даний час в Україні холодильники виробляють сім підприємств : Васильківський завод холодильників; СО "Дніпропетровський машинобудівельний завод" ; ЗАТ "Норд" (Донецьк) ; Завод "Електроприлад" (Київ) ; СО "Кварц" (Чернігів) ; СО "Завод ім. Малишева" (Харків); СО "Краян" (Одеса).

Асортимент вітчизняних холодильних приладів останні десятиріччя був вузьким і в основному складав однокамерні, рідше двох-, трьохкамерні моделі. З часу утворення держави Україна, не дивлячись на всі проблеми, з якими довелось зіткнутись українським виробникам холодильників, випуск двох- і трьохкамерних холодильників виріс майже в два рази, а виробництво термоелектричних моделей і тим більше. В 1993 році розпочалося серійне виробництво українських морозильників та чотирьохкамерних холодильників.

З початку набуття незалежності України і до 1997 року відбувався спад виробництва, випуск холодильних приладів зменшився майже в три рази, тільки з 1998 року почався незначний підйом.

За даними щорічного статистичного звіту, з 2003 по 2007 роки відбулося збільшення виробництва холодильників в Україні. В 2007 році виробництво побутових холодильників досягло 310 тис. шт (табл. 2.5.1).

Таблиця 2.5.1

ВИРОБНИЦТВО ХОЛОДИЛЬНИКІВ В УКРАЇНІ ЗА 2003-2007 РОКИ, ТИС ШТ.

2003

2004

2005

2006

2007

Холодильники побутові

284

369

342

338

310

Холодильники-морозильники побутові комбіновані з окремими зовнішніми дверцями

504

581

711

731

824

Як бачимо з табл. 2.5.1, виробництво холодильників-морозильників побутових комбінованих з окремими зовнішніми дверцями збільшилося за ці роки в 1,63 рази. Ці цифри говорять про ста більше зростання обсягів виробництва, що підтриманий споживчим попитом населення.

Загальний обсяг ринку побутової техніки в 2007 році в Україні становив $2,5 млрд і майже половина цього обсягу - "осіла" в столиці України. Щоправда, в 2008 році ситуація дещо змінилася, особливо що стосується доступності кредитування фізичних осіб, але експерти поки не схильні вважати, що обсяг продажів, як і розвиток ринку ВПТ і електроніки, набагато знизяться. Уповільнення в цьому плані на 5-10 % - не така велика біда, якщо врахувати стрибок на 70 %! Причому, вважають аналітики, вступ України у СОТ теж внесе свій внесок до зниження темпів зростання мереж.

Серед великих мереж електроніки, присутніх у всіх регіонах країни, є тільки один представник російського бізнесу - це ТОВ "Ельдорадо-Холдинг". У 2007 році річний оборот компанії наблизився до $6 млрд, причому в Україні він становив понад $850 млн Але це не заважає їй займати перше місце в рейтингу мереж побутової техніки в Україні і Києві.

За "Ельдорадо" слідує ще один гігант ринку побутової техніки й електроніки в Україні - компанія "Фокстрот". "Фокстрот. Техніка для дому" - це найбільша компанія з продажу побутової техніки і персональної електроніки на Україні (близько 20 % ринку). Заснована в 1994 році. Об'єднує 222 магазини "Фокстрот", РохМагі, "Техношара" і "Кіностудія" загальною площею понад 200 тис. кв. м в 93 обласних і районних центрах України і Молдови. У 2007 році виручка становила $765 млн.

Не зважаючи на корпоративні конфлікти всередині компанії, в листопаді 2007 року російська "Техносила" оголосила про створення альянсу з групою "Фокстрот". Компанії розраховують заощадити до 3 % загальних витрат на придбання товару. Аналітики припустили, що об'єднання закупівель - перший крок до об'єднання самих мереж. Президент мережі "Техносила" - російський бізнесмен В'ячеслав Зайцев вважає, що закупівельний союз двох рітейлерів може виявитися ефективним, якщо вони відкривають магазини в різних країнах.

Наступний гігант ринку побутової техніки в Україні - компанія "Мегамаркет". Компанія була створена в 2001 році і входить до групи компаній УІСОТЕС. У 2006 році компанія відкрила величезний центр на місці заводу "Більшовик". Мережу гіпермаркетів "Мегамаркет" об'єднує 5 торгово-розважальних комплексів, чотири з них - безпосередньо в Києві і один в передмісті, в Броварах. У групу компаній входять також мережа гіпермаркетів "Мегамаркет" і мережа кінотеатрів "Батерфляй". Річний оборот компанії в 2007 році, на думку експертів, перевищив $550 млн.

Четверта за потужністю мережа магазинів побутової техніки це "Домотехніка". Найімовірнішим покупцем "Домотехніки" може стати вже згадувана група компаній "Фокстрот". Можливо, покупцем "Домотехніки" стане один із співзасновників "Фокстроту".

Серед великих компаній по продажу побутової техніки особливе місце займає компанія МКС. Кількість спеціалізованих магазинів МКС становить 38 підприємств. Це торговельне підприємство займається реалізацією не тільки побутової техніки (холодильники, морозильники електроплити, пральні машини, кондиціонери, витяжки, пилососи тощо), але й технікою для офісів (комп'ютери, принтери, ксерокси, сканери тощо). Виробництво, продажі товарів і послуг, а також прибутковість ключових бізнесів МКС демонструють упевнене зростання. Основні показники випереджають ринкову динаміку, що свідчить про ефективну роботу в першому кварталі. Загальний оборот компанії склав 337,17 млн грн, що в 2 рази перевищує показник аналогічного періоду 2007 року (165,57 млн грн).

Результати моніторингу продажу товарів тривалого вжитку, який здійснює компанія GfK Ukraine в рамках роздрібної панелі електротоварів у 45 містах України з населенням понад 100 тисяч мешканців, свідчать, що 2007 року ринок ВПТ характеризувався такими тенденціями:

- загалом ринок великої побутової техніки виріс на 8,6 % у фізичному вимірі та на 17,3 % у вартісному. Проте порівняно до показників 2006 року темпи зростання сповільнилися.

- зростання відбувалося за рахунок збільшення попиту на холодильники та кухонні плити, тоді як обсяг продажу пральних машин порівняно до 2006 року скоротився.

- більшим попитом користувалися дорожчі моделі ВПТ. Одночасно українці стали купувати техніку більш рівномірно протягом року, тоді як 2006 року основні продажі припали на грудень.

Протягом 2007 року у 45 містах України з населенням понад 100 тисяч мешканців було продано 3185 тисяч одиниць ВПТ на загальну суму 1009 млн доларів, що порівняно до 2006 року більше на 8,6 % у фізичному вимірі та на 17,3 % у вартісному. Одночасно 2007 рік приніс сповільнення темпів зростання цього ринку: за результатами 2006 року продажі ВПТ збільшилися на 32 % у фізичному вимірі та 25 % у вартісному.

Протягом 2007 року українці придбали майже 816 тисяч холодильників на загальну суму 395 млн доларів. Порівняно до 2006 року обсяг продажу цієї техніки зріс на 13 % у фізичному вимірі та 21 % у вартісному. Загалом холодильники забезпечили майже 40 % продажів великої побутової техніки у вартісному вимірі.

Майже в усіх сегментах ВПТ більшою популярністю в українців користувалися дорожчі моделі. Зокрема збільшення обсягу продажів холодильників відбулося виключно за рахунок найвищих цінових сегментів. Обсяг продажу холодильників вартістю від 500 доларів виріс на 40 % у фізичному вимірі та 47 % у вартісному. Дорогі моделі забезпечили більше половини всіх продажів холодильників у вартісному вимірі.

Іншої тенденцією 2007 року на ринку ВПТ став більш рівномірний розподіл продажів протягом всього року. Якщо 2006 року найбільш напруженим місяцем для продавців ВПТ став грудень, який забезпечив 16 % продажів у фізичному вимірі (порівняно до 6 % у січні та 9 % у листопаді), то грудень 2007 вже не відігравав такого важливого значення порівняно до інших місяців. Грудень 2007 року забезпечив 14 % загального обсягу продажу ВПТ, тоді як у січні 2007 року цей показник дорівнював 8 %, у листопаді - 10 %.

Щодо розподілу ринку ВПТ між різними виробниками, то порівняно до 2006 року частка ринку 10 найбільших торгових марок залишилася майже без змін. Техніка торгових марок Ardo, Beko, Bosch, Gorenje, Hotpoint-Ariston, Indesit, LG, Nord, Samsung, Zanussi (перелічено за абеткою) загалом зробила 67 % продажу у фізичному вимірі.

Імпорт пилососів у грудні 2009 р. відносно листопада того ж року скоротився на 27 %, а порівняно з аналогічним періодом 2008 р. спостерігається приріст імпорту даного виду продукції на 96 %>. Експорт пилососів у грудні 2009 p. у порівнянні з листопадом збільшився майже в 6 разів, а стосовно грудня 2008 р. - практично в 3 рази.

Основними постачальниками пилососів в Україну є Китай і Південна Корея. Незначна частка ринку розподілена між Німеччиною й іншими країнами.

Таблиця 2.5.2

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ РИНКУ ПИЛОСОСІВ ПОБУТОВИХ 2006-2009 Р.

Показники

Темп приросту, %

грудень 2009/листопад 2009

грудень 2009/грудень 2008

Імпорт

-27,3

95,7

Експорт

473,2

184,2

Виробництво

-

-

Аналіз ринку пилососів України за 2005-2009 роки. свідчить про перевагу тенденції до скорочення імпорту даного виду продукції на територію України в натуральних одиницях виміру. Приріст даного показника мав місце лише в 2006 р. стосовно 2005 р . і склав 14 %. В 2007 р. у порівнянні з 2006 р. імпорт пилососів скоротився на 21 %, в 2008 р. стосовно 2007 р. - на 1,5 %, а в 2009 р. порівняно з 2008 р. темп зниження імпорту пилососів досяг 50 %.

Динаміка експорту пилососів за межі України в натуральних одиницях виміру характеризувалася значним приростом. В 2006 р.

стосовно 2005 р. експорт пилососів збільшився майже в 4 рази, в 2007 р. порівняно з 2006 р. динаміка даного показника характеризувалася 5-ти кратним приростом. В 2008 р. відносно 2007 р. експорт пилососів зріс на 34 %, а в 2009 р. відносно 2008 р. темп приросту даного показника досяг практично 4-х разові збільшення.

Динаміка експерту пилососів у 2008 році

Рис. 2.5.1. Динаміка експерту пилососів у 2008 році

Виробництво пилососів на території України в натуральних одиницях виміру скорочувалося протягом усього досліджуваного періоду. В 2006 р. відносно 2005 р. темп зниження виробництва пилососів склав 76 %, в 2007 р. порівняно з 2006 р. досяг 87 %, в

2008 р. відносно 2007 р. небагато сповільнився й склав 58 %, а в

2009 р. на території України пилососи не вироблялися. Споживання пилососів на території України в 2009 р. стосовно

2008 р. скоротилося на 50 %. У той же час в 4 кварталі 2009 р. стосовно аналогічного періоду 2008 р. споживання пилососів зросло на 22 %.

Таблиця 2.5.3

ТЕМП ПРИРОСТУ ОСНОВНИХ ПОКАЗНИКІВ ПИЛОСОСІВ СТОСОВНО ПОПЕРЕДНЬОГО РОКУ, %

Показники

Темп приросту стосовно попереднього року, %

2006

2007

2008

2009

Імпорт

13,5

-21,0

-1,5

-49,7

Експорт

287,1

400,3

34,2

271,5

Виробництво

-75,5

-86,9

-58,0

-100,0

Загальний аналіз ринка

Динаміка споживання пилососів в Україні за 2005-2009 роки

Рис. 2.5.4. Динаміка споживання пилососів в Україні за 2005-2009 роки

Нажаль у 2009 році в Україні виробництво пилососів не здійснювалося.

2.5.1. Електропобутові прилади
2.5.2. Культурно-побутові товари
ПЕРЕДМОВА
Розділ 1. СТАНДАРТИЗАЦІЯ ТОВАРІВ І ПОСЛУГ
1.1. Стандартизація як важлива складова системи технічного регулювання
1.2. Історичне коріння міжнародної стандартизації
1.3. Історія становлення вітчизняної стандартизації
1.4. Основна термінологія стандартизації
1.5. Методичні засади стандартизації
Система переважних чисел і параметричні ряди
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru