Філософія - Губерський Л.В. - Що таке метафізика?

Німецький філософ, творчість якого справила вирішальний вплив на формування сучасної феноменології, філософської герменевтики, екзистенціалізму, антропології, філософії мови, постструктуралізму та психоаналізу.

У творчості М. Гайдеггера можна умовно вирізнити два періоди - "ранній" та "пізній". "Ранній" М. Гайдеггер ще перебуває в межах традиційної філософії, яка тлумачиться ним як універсальна феноменологічна онтологія, що має на меті легітимізацію розмаїття видів буття сущого, спосіб осягнення їх єдності у понятті Буття (як такого) у межах єдиного трансцендентального горизонту (Часу).

Філософські наміри "пізнього" М. Гайдеггера трансформувалися в проект "подолання метафізики". Історія метафізики постає як історія "забуття Буття", прогресія мисленнєвої зосередженості на сущому, в процесі чого універсум сущого повністю перетворюється на потенційну предметність людської маніпуляції. Справжнє мислення, на думку "пізнього" М. Гайдеггера, має осмислювати саме Буття, яке визначає різні види сущого, а не лише один із них, У "пізнього" М. Гайдеггера Буття перетворюється на Подію, яка у засновку, що стримує себе від виявлення, визначає той спосіб буття сущого, що відкривається людині.

Що таке метафізика?

Що таке метафізика? Питання схиляє до очікувань, що йтиметься про метафізику. Ми вчинимо інакше. Розберемо окреме метафізичне питання. Тим самим ми зуміємо, якщо вдасться, перенестися безпосередньо в метафізику. Лише так ми дамо їй реальну можливість представити саму себе.

Нашу розмову почнемо з розгортання певного метафізичного питання, перейдемо потім до спроби розробити це питання і закінчимо відповіддю на нього.

Розгортання метафізичного питання. Філософія - з позицій здорового людського глузду - є, за Гегелем, "перегорнутим світом". Своєрідність нашого підходу вимагає відповідно попередньої характеристики. її ми отримуємо з двоїстої властивості всякого метафізичного запитування.

По-перше, будь-яке метафізичне питання завжди охоплює метафізичну проблематику загалом. Воно завжди йде від цього самого цілого. По-друге, будь-яке метафізичне питання може бути поставлене лише так, що той, хто питає, - як той, хто питає, - теж залучається до нього, тобто теж потрапляє під питання. Це буде нам вказівкою: наше метафізичне питання має торкатися цілого і виходити з сутнісного розташування нашої присутності, що запитує. Ми переймаємося питанням тут і тепер, для нас. А наша присутність - у співтоваристві дослідників, викладачів і тих, хто навчається, - визначається наукою. Яка сутнісна подія відбувається в підвалинах нашого людського буття через те, що наука стала нашою пристрастю?

Наукові галузі розташовані далеко одна від одної. Спосіб розроблення ними своїх предметів докорінно різний. Це розмаїття дисциплін, що розпалося, сьогодні ще якось скріплюється лише технічною організацією університетів та факультетів і зберігає певне значення тільки внаслідок практичного цілепокладання галузей. Укоріненість наук у їхніх сутнісній основі, навпаки, відмерла.

І все-таки: в усіх науках ми, згідно з їх найсправжнішою інтенцією, входимо у відношення з сущим самим по собі. Якраз якщо дивитися з погляду наук, жодна галузь не має переваги над іншою, ні природа над історією, ні навпаки. Ні один спосіб розробки предмета не має переваг перед рештою. Математичне пізнання не строгіше, ніж історико-філологічне. У нього є хіба що характер "точності", який не збігається зі строгістю. Вимагати від історіографії точності означало б виступати проти ідеї специфічної строгості гуманітарних наук. Світовідношення, що пронизує всі науки як такі, змушує їх шукати саме по собі суще, щоб згідно з його єством, змістом і способом існування зробити його предметом фронтального дослідження та обґрунтованого визначення. В науках - відповідно до їх ідеї - відбувається підхід впритул до суттєвої сторони всіх речей.

Це особливе відношення до світу, спрямоване на суще як таке, і собі підтримується і спрямовується певною вільно вибраною установкою людської екзистенції. Адже в якомусь відношенні до сущого перебувають і донаукова та позанаукова діяльність або бездіяльність людини. У науки на противагу повсякденній практиці є та характерна особливість, що вона притаманним лише їй чином підкреслено й діловито надає перше й останнє слово виключно самому предмету. Серед такої діловитості наукового дослідження, уявлення, обґрунтування має місце своєрідно обмежене підпорядкування науки самому по собі сущому, спрямоване на те, щоб розкриття останнього йшло лише від нього самого. Ця строга підлеглість дослідження і наукової теорії сущому переростає, далі, в підґрунтя для можливості свого роду провідної, нехай обмеженої, ролі науки всередині всієї людської екзистенції. Особливе світовідношення науки й установка людини, що спрямовує її, можуть бути цілком зрозумілими, звісно, лише якщо ми побачимо та вловимо, що відбувається за такого світовідношення і такої установки. Людина - суще серед іншого сущого - "займається наукою". Під час такого "заняття" відбувається не менш як вторгнення відомого сущого, що йменується людиною, у сукупність сущого, - правда, так, що під час цього вторгнення і завдяки йому суще розкривається саме в тому, що і як воно є. Вторгнення науки, розкриваючи суще, допомагає йому - по-своєму - стати передусім самим собою.

Ці три - світовідношення, установка, вторгнення - у своїй вихідній єдності вносять запальну простоту й гостроту присутності в наукову екзистенцію. Якщо ми недвозначно беремо висвітлену таким чином наукову присутність у своє володіння, то маємо сказати:

Те, на що спрямоване наше світовідношення, є саме суще - і більше ніщо.

Те, чим керується вся наша установка, є саме суще - і крім нього ніщо. Те, з чим працює дослідження, що втручається у світ, є саме суще - і ніщо понад те.

Але дивна справа: саме коли людина науки закріплює за собою свою найістиннішу суть, вона явно чи неявно заговорює і про щось інше. Дослідженню підлягає тільки суще і більше - ніщо: одне суще і крім нього - ніщо; єдине суще - і понад те - ніщо.

Як стоїть справа з цим Ніщо? Чи випадковість, що ми ненароком враз про нього заговорили? Чи справді це просто манера мови - і більше ніщо?

Та нащо нам клопотатися про це Ніщо? Адже саме наука відкидає Ніщо і залишає його як таке, що не має жодного значення. Або все-таки, коли ми таким чином залишаємо Ніщо, чи не полишаємо ми його тим самим у спокої? Хоча про полишення в якому спокої можна говорити, коли ми полишаємо Ніщо? А що, якщо, втім, уся ця мовна метушня відбувається вже в порожнечі словесної гри. Чи не доведеться науці на противагу їй тепер ще раз з усією серйозністю та тверезістю заявити, що для неї йдеться виключно про суще. Ніщо - чим ще воно може бути для науки, крім маячні й нісенітниці? Якщо наука тут у своєму праві, то зрозуміло одне: про Ніщо наука знати нічого не хоче. Зрештою, це й буде строго науковою концепцією Ніщо. Ми знаємо його, коли не хочемо про нього, про Ніщо, нічого знати.

Наука нічого не хоче знати про Ніщо. З тією самою очевидністю, однак, залишається правильним: коли вона намагається висловити власну суть, вона звертається за допомогою до Ніщо. Вона потребує того, що сама відкидає. Що за двоїстість виявляється тут?

При осмисленні нашої сьогоднішньої екзистенції як такої, що визначається через науку, ми потрапили у саму гущину суперечності. Суперечність сама по собі розгортається у питання. Питання тільки й очікує, щоб його явно висловили: як справа з Ніщо?

Розробка питання. Розробка питання про Ніщо має поставити нас у становище, на засадах якого або стане можливо на нього відповісти, або виявиться неможливість відповіді. Ми залишилися з Ніщо в руках. Наука із зарозумілою байдужістю щодо нього залишає його нам як те, що "не існує"

Спробуємо все ж поставити питання про Ніщо. Що таке Ніщо? Вже перший підступ до цього питання виявляє щось незвичне. Ставлячи таке питання, ми попередньо уявляємо Ніщо як дещо, яке тим чи іншим чином "є"

- ніби щось суще. Але саме від сущого Ніщо абсолютно відмінне. Наше питання про Ніщо - що і як воно, Ніщо, є - викривляє предмет питання до його протилежності. Питання саме себе позбавляє власного предмета.

Відповідно і жодна відповідь на таке питання теж цілком неможлива. Справді, вона неминуче набуватиме форму: Ніщо "є" тим-то й тим-то. І питання, і відповідь щодо Ніщо однаково безглузді.

Так що не вимагається, буцімто, навіть жодної відсічі з боку науки. Часто цитоване як основне правило будь-якого взагалі мислення положення про уникання суперечності, загальнообов'язкова "логіка" докорінно підсікають наше питання. Мисленню, котре за своєю суттю завжди є мисленням про щось, справді довелося б, перейнявшись осмисленням Ніщо, діяти врозріз із власною суттю.

Оскільки, таким чином, нам взагалі відмовлено у можливості зробити Ніщо предметом думки, то з усім нашим запитуванням про Ніщо ми вже підійшли до кінця - за умови, що в цьому питанні "логіка" підноситься як остання інстанція, що розсудок є засобом, а мислення - способом вловити Ніщо в його витоках і прийняти рішення про можливі шляхи його розкриття.

Як, невже можна замахнутися на панування "логіки"? Невже розсудок

- не повноправний пан у нашому питанні про Ніщо? Адже все ж лише за його допомогою ми взагалі отримуємо можливість дати дефініцію Ніщо і поставити його як проблему, нехай навіть таку, що підриває себе. Справді, Ніщо є запереченням усієї сукупності сущого, воно абсолютно не-суще. Тим самим ми певним чином підводимо Ніщо під наведене вище визначення негативного й, отже, напевне, такого, що заперечується. Заперечення ж, зі свого боку, відповідно з панівним і здавна недоторканним ученням "логіки" є специфічною дією розсудку. Як ми збираємося тоді у питанні про Ніщо або хоча б у питанні про його підзапитність полишити розсудок у спокої? - Чи такий вже надійний, однак, вихідний засновок цих міркувань? Хіба Ні, негативність і тим самим заперечення є тим вищим визначенням, під яке підпадає серед іншого і Ніщо як особливий рід того, що заперечується? Невже Ніщо існує лише тому, що є Ні, тобто заперечення? Чи якраз навпаки? Заперечення і Ні є лише тому, що є Ніщо? Це не лише не вирішено, але навіть і не продумано до постановки чіткого питання. Будемо стверджувати: Ніщо попередніше, ніж Ні і заперечення.

Якщо ця теза обґрунтована, то можливість заперечення як дія розсудку і разом із нею сам розсудок залежать певним чином від Ніщо. Як він тоді може бути щодо Ніщо вирішальною інстанцією? Чи не походить позірна абсурдність питання та відповіді щодо Ніщо, зрештою, просто від сліпого свавілля розсудку, що розперезався.

Утім, якщо вже ми не даємо формальної неможливості питання про Ніщо збити себе з пуття і наперекір їй все ж ставимо це питання, то маємо, напевне, задовольнити, тому що так чи інакше залишається основною вимогою для можливості постановки будь-якого питання. Якщо вже ми понад усе маємо поставити питання про Ніщо - про нього самого, - то тоді потрібно, щоб воно спочатку просто існувало. Потрібно, щоб ми мали шанс із ним зіштовхнутися.

Де нам шукати Ніщо? Як нам знайти Ніщо? Чи не зобов'язані ми взагалі, щоб знайти щось, наперед уже знати, що воно існує? Справді, людина насамперед і головним чином здатна шукати лише тоді, коли із самого початку припускає існування того, що шукає. У цьому випадку, однак, тим, що шукають, є Ніщо. Невже бувають пошуки без цього наперед відомого існування, пошуки, яким відповідає одне чисте відшукування?

Що б тут не було, Ніщо нам відоме, хоча б просто тому, що ми постійно побіжно і бездумно говоримо про нього. Це буденне, зблякле всією сірістю самих по собі зрозумілих речей Ніщо, що так непримітно миготить у нашому багатослів'ї, ми не могли б навіть нашвидкуруч вкласти у "визначення": Ніщо є повним запереченням усієї сукупності сущого. Чи не дасть нам ця характеристика Ніщо в гіршому випадку хоч натяк на той напрям, у якому ми лише й можемо наштовхнутися на Ніщо?

Утім, адже навіть якщо ми поки залишимо осторонь проблематичність відношення між запереченням і Ніщо, яким мислимим чином ми - кінечні істоти - можемо зробити сукупність сущого доступною одночасно як у її всезагальності самій по собі, так і для нас? Ми, мабуть, у змозі помислити суще цілком в "ідеї" його сукупності, подумки піддати цей продукт уяви запереченню і знову "помислити" як таке, що заперечується. На цьому шляху ми, звісно, отримаємо формальне поняття уявного Ніщо, однак ніколи не отримаємо саме Ніщо. З іншого боку, адже Ніщо - ніщо, і між уявним і "справжнім" Ніщо може і не виявитися відмінності, тим паче, що Ніщо в собі теж пропонує повну відсутність будь-яких відмінностей. Та й саме "справжнє" Ніщо - хіба воно не знову те саме закамуфльоване, але від того не менш абсурдне поняття існуючого Ніщо? Хай тепер це буде востаннє, коли протести розсудку заважають нашим пошукам, правомірність яких може бути доведена лише фундаментальним досвідом Ніщо.

Як правильним є те, що ми ніколи не схоплюємо все суще в його безумовній сукупності, так безсумнівним є й те, що ми все ж часто-густо бачимо себе як таких, що стоять посеред сукупності сущого, що так чи інакше прочинилася. Охоплення сукупності сущого, власне, за самою своєю природою відрізняється від відчуття себе посеред сущого загалом. Перше в принципі неможливе. Друге постійно здійснюється у нашому бутті. Звичайно, справа виглядає так, ніби в наших повсякденних турботах ми прив'язані саме тільки до того чи іншого конкретного сущого, буцімто загублені в тому чи іншому колі сущого. Якою б розколотою, однак, не здавалася повсякденність, вона все ж, нехай лише у вигляді тіні, ще містить у собі суще як єдність "цілого". Навіть тоді, і саме тоді, коли ми ще не переймаємося безпосередньо речами та самими собою, нас захоплює це "загалом", наприклад, за справжньої нудьги. До неї ще далеко, коли нам просто видається нудною ця книжка чи той спектакль, та професія чи це неробство. Вона вривається, коли "бере тиск". Глибокий сум, що бродить у безоднях нашого буття, ніби глухий туман, зміщує всі речі, людей і тебе самого разом із ними в одну масу якоїсь дивної байдужості. Цим сумом прочиняється суще в цілому.

Іншу можливість такого прочинення таїть радість від близькості людської присутності, а не просто особистості - коханої людини.

Подібний настрій, коли "все" стає якимось особливим, дає нам - у світлі цього настрою - відчути себе посеред сущого загалом. Наш настрій не лише прочиняє нам, щоразу по-своєму, суще в цілому, але таке прочинення - у принциповій відмінності від того, що просто трапляється з нами, - є водночас і фундаментальною подією нашого буття.

Те, що ми називаємо такими "відчуттями", не є ні миттєвим акомпанементом нашої мисленнєвої і вольової діяльності, ні просто спонукою до такої, ні переживанням, що випадково напливає з тих, які доводиться якось долати.

Утім, саме коли настрої ставлять нас таким чином перед сущим загалом, вони закривають від нас Ніщо, яке шукається. Ми тим більше не будемо тут висловлювати думку, ніби акт заперечення сукупного сущого, як воно прочиняється нам у настроях, поставить нас перед Ніщо. Поставити нас перед ним по-справжньому міг би також лише настрій, який за самою суттю здійсненого в ньому розкриття виявляє Ніщо.

Чи буває у нашому бутті така налаштованість, яка здатна наблизити його до самого Ніщо?

Це може відбуватися і дійсно відбувається - хоча досить рідко, лише миттєво, - у фундаментальному настрої жаху. Під "жахом" ми розуміємо тут не ту надто часту здатність жахатися, яка, власне, споріднена з надлишком полохливості. Жах докорінно відрізняється від остраху. Ми боїмося завжди того чи іншого конкретного сущого, яке нам загрожує у тому чи іншому визначеному відношенні. Страх перед чимось також завжди стосується якихось певних речей. Оскільки побоюванню та страху притаманна ця окресленість причини і предмета, боязкий і полохливий міцно пов'язані речами, серед яких перебувають. У намаганні врятуватися від чогось - від ось цього - вони губляться і щодо решти, тобто загалом "втрачають голову".

За жаху для такого сум'яття вже немає місця. Найчастіше якраз навпаки, жаху притаманний якийсь заціпенілий спокій. Хоча жах - це завжди жах перед чимось, але не перед цією ось конкретною річчю. Жах перед чимось - завжди жах від чогось, але не від цієї ось певної загрози. І невизначеність того, перед чим і від чого бере нас жах, є не просто брак визначеності, а принципова неможливість визначити, що там не було б. Вона дає про себе знати у наведеній нижче загальновідомій формулі.

У стані жаху, кажемо ми, "людині робиться моторошно". Що "робить себе" моторошним і якій "людині"? Ми не можемо сказати, перед чим людині моторошно. Робиться моторошно взагалі. Усі речі і ми самі потопаємо в якійсь байдужості. Потопаємо, однак, не у значенні простого зникнення, а речі повертаються до нас цим своїм осіданням як таким. Просідання сущого загалом насідає на нас за жаху, пригнічує нас. Не залишається нічого для опори. Залишається і зашморгує нас - серед вислизання сущого - тільки це "ніщо".

Жахом прочиняється Ніщо.

У стані жаху "земля йде з-під ніг". Точніше: жах забирає у нас землю з-під ніг, тому що змушує вислизати суще загалом. Звідси і ми самі - ось ці існуючі люди - із загальним провалом сущого теж вислизаємо самі від себе. Тому моторошно робиться в принципі не "тобі" і "мені", а "людині". Тільки наша чиста присутність в ураженні цього провалу, коли йому вже немає на що опертися, все ще тут.

Жах перебиває в нас здатність мовлення. Оскільки суще загалом вислизає і насувається пряме Ніщо, перед його лицем змовкає всяка балаканина з її "є". Те, що ми, охоплені "страхіттям", часто намагаємося порушити порожню тишу жаху будь-якими словами, лише підкреслює насування Ніщо. Що жахом прочиняється Ніщо, людина сама підтверджує відразу, як тільки жах відступить. З ясністю розуміння, що тримається на свіжості згадок, ми змушені визнати: там, перед чим і з приводу чого нас охопив жах, не було, "власне", нічого. Так воно і є: саме Ніщо - як таке - постало перед нами.

У фундаментальному настрої жаху ми досягли тієї події у нашому бутті, завдяки якій відкривається Ніщо і виходячи з якої має поставати питання про нього.

Як стоїть справа з Ніщо?

Відповідь на питання. Єдино важливу для нашої найближчої мети відповідь можна вважати вже здобутою, як тільки ми потурбуємося про те, щоб питання про Ніщо дійсно продовжувало стояти перед нами. Що від нас вимагається, так це простежити за перетворенням людини на свою чисту присутність, яке відбувається з нами в настрої жаху, і схопити Ніщо, що відкривається тут, таким, яким воно дає про себе знати. Цьому сприяє вимога категорично відхиляти ті характеристики Ніщо, які склалися не з огляду на його самого.

Ніщо дає про себе знати в настрої жаху - але не як суще. Так само не виступає воно і як предмет аналізу. Жах зовсім не спосіб осягнення Ніщо. Однак саме завдяки йому і в ньому Ніщо прочиняється. Хоча знову ж не так, ніби воно постає в чистому вигляді "поряд" із сукупністю сущого, що моторошно просідає. Слід сказати навпаки: Ніщо виступає за жаху водночас із сукупністю сущого. Що означає це "водночас із"?

За жаху суще загалом стає хитким. У якому значенні стає? Адже суще все ж не знищується жахом так, що залишає після себе Ніщо. Та й як йому знищуватися, коли жах супроводжується саме нашою абсолютною неміччю щодо сущого загалом. Швидше, Ніщо прочиняється, власне, разом із сущим і в сущому як у такому, що вислизає у своїй повноті.

За жаху зовсім не відбувається знищення всього сущого самого по собі; проте нам точно так само немає жодної потреби виробляти спочатку заперечення сущого загалом, щоб уперше отримати Ніщо. Не кажучи вже про те, що жаху як такому чужа експліцитна побудова негативних висловлювань, з подібним запереченням, буцімто таким, що має синтезувати Ніщо, ми в будь-якому разі запізнилися б. Ми вже до цього зустрілися з Ніщо. Воно, ми сказали, виступає "одночасно" з вислизанням сущого загалом.

За жаху відбувається сахання від чогось, але це сахання - не втеча, а заціпенілий спокій. Сахання випливає з Ніщо. Ніщо не затягує в себе, згідно зі своїм єством відсилає від себе. Відсилання від себе як таке є разом з тим - за рахунок того, що воно змушує суще вислизати, - відсилання до сущого загалом, що потопає. Це відштовхування-відсилання до сущого, що вислизає загалом, що звідусіль тіснить нас за жаху, становить єство Ніщо: нищення. Воно не є ні знищенням сущого, ні підсумком якогось заперечення. Нищення жодним чином не дозволяє і списати себе на рахунок знищення і заперечення. Ніщо саме нищить.

Нищення не випадкова подія, а те відштовхуюче відсилання до вислизаючого сущого загалом, яке прочиняє це суще у його повній, до того прихованій дивності, як щось зовсім Інше - на противагу Ніщо.

У світлій ночі жахаючого Ніщо вперше відбувається найпростіше розкриття сущого як такого: розкривається, що воно є суще, а не Ніщо. Це "а не Ніщо", що виглядає у фразі необов'язковим додатком, - зовсім не пояснення заднім числом, а вихідна умова можливості довільного розкриття сущого загалом. Єство Ніщо, що нищить вихідним чином, і полягає в цьому: воно вперше ставить наше буття перед сущим як таким.

Лише на основі вихідного явлення Ніщо людська присутність здатна підійти до сущого і вникнути в нього. Оскільки наша присутність за самою своєю суттю полягає у відношенні до сущого, яким воно й не є і яким воно саме є, як така присутність воно завжди відбувається з Ніщо, що раніше вже прочинилося.

Людська присутність означає висунутість у Ніщо.

Висунута в Ніщо, наша присутність у будь-який момент завжди наперед уже виступає за межі сущого загалом. Цей вихід за межі сущого ми називаємо трансценденцією. Не була б наша присутність в основі свого єства такою, що трансцендує, тобто, як ми можемо тепер сказати, якби воно не було попередньо завжди вже висунутим у Ніщо, воно не могло б постати щодо сущого, а отже, і щодо самого себе.

Без вихідної відкритості Ніщо немає жодної самості й жодної свободи.

Тим самим відповідь на питання про Ніщо отримана. Ніщо - не предмет, ні взагалі щось суще. Воно не зустрічається ні саме по собі, ні осторонь від сущого на кшталт додатка до нього. Ніщо є умовою можливості розкриття сущого як такого для людського буття. Ніщо не становить, власне, навіть антоніма щодо сущого, а вихідним чином належить до самих його засад. У бутті сущого здійснює своє нищення Ніщо.

Тепер, нарешті, надамо слово надто вже довго стримуваному сумніву. Якщо наша присутність здатна входити у відносини з сущим, тобто екзистенціювати, лише завдяки висунутості в Ніщо та якщо Ніщо первинно відкривається лише у настрої жаху, чи не доведеться нам постійно втрачати ґрунт під ногами в цьому жаху, щоб мати можливість взагалі екзистенцію-вати? Але чи не самі ми визнали, що чистий жах буває рідко? Що головне, ми все так чи інакше екзистуємо і входимо у відносини із сущим, яким ми не є і яким є самі, - без будь-якого такого жаху. Чи не є він примхливою вигадкою, а приписане йому Ніщо - запобігливістю?

Але що означає, що початковий жах буває лише в рідкісних миттєвостях? Лише одне: на поверхні й часто-густо Ніщо за своєю вихідною суттю від нас затулене. Чим же? Тим, що ми в певному розумінні даємо собі цілком потонути в сущому. Чим більше ми у своїх стратагемах повертаємося до сущого, тим менше даємо йому вислизнути як такому; тим більше відвертаємося від Ніщо. Тому і тим певніше ми виганяємо себе на буденну зовнішню поверхню нашого буття.

Утім, це наше постійне, хоча й двозначне відвертання від Ніщо до певних меж відповідає його власному сенсу. Воно, Ніщо, у своєму нищенні саме й відсилає нас до сущого. Ніщо нищить безугавно без того, щоб ми знали про цю подію тим знанням, яким повсякденно керуємося.

Що може нав'язливіше говорити про постійну і повсюдну, хоча й затулену, відкритість Ніщо для нашої присутності, ніж заперечення? Вона, однак, зовсім не додає до даності своє Ні від себе як засіб відштовхування і протиставлення, на кшталт якоїсь ізолюючої прокладки. Та і як може заперечення видобути своє Ні із самого себе, коли воно лише і здатне заперечувати, коли йому вже наперед дано щось, що підлягає запереченню? А як інакше побачити у заперечуваному і тому, що підлягає запереченню, щось приречене на "Ні", якщо не внаслідок того, що будь-яка думка як така наперед вже має Ні на увазі? Ні, зі свого боку, здатне відкритися лише тоді, коли його джерело, тобто нищення, у ролі якого перебуває Ніщо, й, отже, саме Ніщо виходить зі своєї потаємності. Не Ні виникає через заперечення, а заперечення коріниться в Ні, що випливає з нищення Ніщо. Заперечення є лише різновидом поведінки, що нищить, тобто такої, яка наперед вже спирається на нищення Ніщо.

Тим самим названа вище теза нами в основному доведена: Ніщо - джерело заперечення, не навпаки. Якщо таким чином могутність розсудку надламується в галузі питань про Ніщо та про буття, то вирішується і доля панування "логіки" всередині філософії. Сама ідея "логіки" розпливається у вирі первиннішого запитування.

Наскільки б часто і розмаїто заперечення - висловлене чи ні - не пронизувало собою будь-яке мислення, воно в жодному разі не є єдиним повноправним свідченням тієї відкритості Ніщо, яка сутнісно належить нашому буттю. Заперечення за суттю не можна визнавати ні єдиним, ні навіть головним родом поведінки, що нищить, в якій наше буття сколихується нищенням Ніщо. Бездонніше, ніж проста доречність обдуманого заперечення,

- жорсткість дії всупереч і розрізаюча гострота презирства. Відповідальніше - мука неспроможності й нещадність заборони. Гнітючіше - гіркота втрати.

Ці можливості поведінки, що нищить, - сили, серед яких наше буття несе, хоча й не долає, свою занедбаність, - зовсім не різновиди простого заперечення. Це не заважає їм, звісно, виявлятися в Ні та в запереченні. Тут заперечення з особливою ясністю видає свою порожнечу і розмах. Суцільна просякнутість нашого буття поведінкою, що нищить, - свідчення постійної і, зрозуміло, затіненої розгорнутості Ніщо, що розкривається у своїй первинності лише жахом. Але саме завдяки цій постійно схованій присутності вихідний жах у нашому бутті переважно пригнічено. Жах - з нами. Вій тільки спить. Його наскрізне дихання віє в нашому бутті - найменше у схильному "жахатися"; непомітно - у діловитому з його "так-так", "ні-ні"; найраніше у потаємному; найвпевненіше у тому, що зазнало потрясіння, та дерзновенному людському бутті. А останнє здійснюється лише через те, на що себе витрачає, щоб зберегти таким чином свою останню велич.

Жах, що супроводжує завзятість, не потребує жодного протиставлення себе ні радості, ні затишному самозадоволенню мирних занять. Він полягає

- по цей бік подібних протиставлень - у таємній спілці з окриленістю й у покорою творчої туги.

Первинний жах може прокинутися у нашому бутті у будь-який момент. Для цього зовсім не потрібно, щоб його розбудила якась екстравагантна подія. Глибині його дії відповідає нікчемність можливих приводів для нього.

Він постійно готовий увірватися до нас, і все ж вривається, вириваючи ґрунт з-під наших ніг, лише дуже рідко.

Висунутість нашого буття в Ніщо на ґрунті потаємного жаху робить людину заступником Ніщо. Ми настільки кінечні, що самі ніяк не можемо власним рішенням і власною волею поставити себе перед лицем Ніщо. У такі безодні нашого буття в'їдається ця обмеженість кінцем, що у справжній і безумовній кінечності нашій свободі відмовлено.

Висунутість нашого буття у Ніщо на ґрунті потаємного жаху є переступанням за суще в цілому: трансценденцією.

Наше запитування про Ніщо покликане продемонструвати нам метафізику саму по собі. Назва "метафізика" йде від грецького. Цей дивовижний титул був пізніше витлумачений як позначення такого дослідження, котре виходить trans - "за" суще як таке.

Метафізика - це запитування понад суще, за його межі, так, що ми отримуємо після цього суще для розуміння як таке і загалом.

У питанні про Ніщо такий вихід за суще загалом має місце. Тим самим наше питання виявляється "метафізичним". Подібним питанням ми дали на самому початку двоїсту характеристику: кожне метафізичне питання охоплює насамперед все ціле метафізики. У кожне метафізичне питання, крім того, щоразу включається також і людське буття, що запитує.

У якому розумінні питання про Ніщо пронизує і скріплює собою сукупне ціле метафізики?

Про Ніщо метафізика здавна висловлюється в одній відомій - звісно, багатозначній - тезі: ex nihilo nihil fit, з Ніщо нічого не виникає. Хоча під час розгляду цієї тези Ніщо саме по собі ніколи, власне, проблемою не стає, проте у світлі того чи іншого погляду на Ніщо тут набуває виявлення відповідне принципове і визначальне розуміння сущого. Антична метафізика бере Ніщо у розумінні не-сущого, тобто неоформленого матеріалу, який не може сам собі надати образу оформленого сущого, що постає, відповідно, тим чи іншим "видом" (ейдосом). Суще тут - образ, що формує сам себе, котрий як такий постає в осяжній певності (подобі). Джерело, правомірність і межі цього розуміння буття так само мало піддаються з'ясуванню, як і саме Ніщо. Християнська догматика на противагу цьому заперечує істинність положення ex nihilo nihil fit, водночас наділяючи Ніщо новим значенням у розумінні повної відсутності позабожественного сущого: ex nihilo fit - ens creatum. Ніщо стає тепер антонімом до істинно сущого, до summum ens, до Бога як ens increatum. І знову ця інтерпретація Ніщо відсилає до осноположного розуміння сущого. Метафізичне розуміння сущого розташовується тут, однак, у тій самій площині, що і питання про Ніщо. Питання про буття і про Ніщо як такі однаково випускаються. При цьому нікого не бентежить навіть те утруднення, що якщо Бог творить з нічого, то саме він має перебувати у визначеному відношенні до Ніщо. Разом із тим якщо Бог є

Бог, то знати Ніщо він не може - остільки, оскільки "абсолют" виключає з себе будь-яку "нікчемність".

Ця начорно накидана історична ретроспектива демонструє Ніщо як антонім власне сущого, тобто як його заперечення. Коли Ніщо стає певним чином проблемою, то відбувається зовсім не просто лише уточнення цього контрастного співвідношення, але вперше тільки і виникає власне метафізична постановка питання про буття сущого. Ніщо вже не залишається невизначеною протилежністю сущого, а прочиняє свою належність до буття сущого.

"Чисте буття і чисте ніщо суть тому одне й те саме". Ця теза Гегеля цілком правомірна. Буття та Ніщо взаємоналежать одне одному, однак не тому, що вони - з позицій гегелівського розуміння мислення - збігаються за своєю невизначеністю і безпосередністю, а тому, що саме буття за своїм єством кінечне і виявляється лише в трансценденції висунутого в Ніщо людського буття.

Якщо питання про буття як таке, зі свого боку, - всеохопне питання метафізики, то і питання про Ніщо виявляється таким, що охоплює всю сукупність метафізики. Питання про Ніщо пронизує собою все ціле метафізики, однак ще й тому, що мимоволі ставить нас перед проблемою походження заперечення, тобто, власне, перед вирішенням питання про правомірність панування "логіки" в метафізиці.

Стара теза ex nihilo nihil fit набуває у такому разі ще одного значення, що потрапляє в саму суть проблеми буття й оповіщає: ex nihilo omne ens qua ens fit, У Ніщо людської присутності суще загалом вперше тільки і приходить до самого себе згідно зі своєю найвласнішою можливістю, тобто кінцевим чином.

А в якому розумінні питання про Ніщо, будучи метафізичним, вбирає в себе наше буття, що запитує? Ми характеризуємо наш тутешній і теперішній досвід буття як сутнісно визначений наукою. Якщо наше буття, що визначається нею, пов'язане з питанням про Ніщо, то це питання має робити його проблематичним.

Наше наукове буття набуває своєї простоти і загостреності завдяки тому, що підкресленим чином вступає у відношення до самого по собі сущого і лише до нього. Науці хотілося б Ніщо відкинути з жестом зверхності. Тепер, однак, у питанні про Ніщо виявляється, що це наше наукове буття можливе лише в тому випадку, якщо воно попередньо вже висунуте в Ніщо. Воно розуміє себе таким, яким воно є, тільки тоді, коли не ухиляється від Ніщо. Горезвісні тверезість і всесилля науки перетворюються на глузування, якщо вона не приймає Ніщо всерйоз. Лише завдяки відкритості Ніщо наука здатна зробити суще як таке предметом дослідження. Тільки тоді наука екзистує, відштовхуючись від метафізики, вона здатна знову і знову відстоювати своє сутнісне завдання, котре не в збиранні й упорядкуванні знань, а в розімкненні, яке щоразу заново досягається, всього простору істини природи й історії.

Тільки тому, що в основі людського буття прочиняється Ніщо, дивність сущого, що відчужує, здатна захопити нас повною мірою. Тільки коли нас пригнічує дивність сущого, що відчужує, воно пробуджує в нас і викликає здивування щодо себе. Лише на основі здивування - тобто відкритості Ніщо - виникає питання "Чому?". Тільки завдяки можливості цього "Чому?" як такого ми здатні запитувати цілеспрямовано про засади та обґрунтовувати. Тільки завдяки нашій здатності запитати й обґрунтовувати для нашої екзистенції стає доступною доля дослідника.

Питання про Ніщо нас самих - тих, хто питає, - ставить під питання. Воно - метафізичне.

Людське буття може входити у відношення до сущого лише тому, що висунуте в Ніщо, Вихід за межі сущого здійснюється у самій основі нашого буття. Але такий вихід і є метафізикою у власному розумінні слова. Тим самим припускається: метафізика належить до "природи людини". Вона не є ні розділом шкільної філософії, ні галуззю примхливих інтуїцій. Метафізика є основною подією в людському бутті. Вона є і самим людським буттям. Оскільки істина метафізики міститься в цій бездонній основі... вона характеризується ризиком найглибшої оманливості, яка постійно її підстерігає. Тому до серйозності метафізики науці зі всією її строгістю ще дуже далеко. Філософію ніколи не можна вимірювати на масштаб ідеї науки.

Якщо ми дійсно перейнялися розгорнутими в нас питаннями про Ніщо, то метафізика непросто продефілювала перед нами у своїх зовнішніх рисах. Разом з тим ми і не "занурилися" в неї ніби вперше. Ми й не можемо в неї зануритися, тому що - оскільки екзистуємо - завжди вже перебуваємо в ній. Оскільки людина екзистує, тим чи іншим чином здійснюється і її філософування. Філософія - те, що ми так називаємо, - є приведенням у рух метафізики, в якій філософія приходить до себе самої і до своїх нагальних завдань. А філософія приходить у рух лише завдяки своєрідному стрибку, в якому наша власна екзистенція присвячується сутнісним можливостям людського буття загалом. Для цього стрибка вирішальним є: насамперед, надання простору для сутнього в цілому; потім - вільне відпускання себе в Ніщо, тобто позбавлення від божків, які у кожного є і в яких кожний має звичку ховатися, нарешті - допущення розмаху цієї безопірності, щоб у своїх злетах вона постійно поверталася до основного питання метафізики, самим Ніщо вимушеного: чому взагалі є суще, а не, навпаки, Ніщо?

Розділ 3. Категорії філософії, їх зміст і функції
Аристотель (384-322 до н. е.)
Категорії
Глава п'ята [Сутність]
Глава шоста [Кількість]
Глава сьома [Співвідношення]
Глава восьма [Якість]
Глава дванадцята [Первинне й вторинне]
Глава тринадцята [Дане разом]
Глава чотирнадцята [Шість видів руху]
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru