З усього наведеного вище видно, що філософію історії аж ніяк не можна розглядати відокремлено від філософсько-світоглядного історичного осмислення історичної дійсності. Вона є вираженням цього світогляду, а він, зі свого боку, постає як філософія історії в дії, в її живому функціонуванні. Світогляд кожної сучасної людини, що живе нині на планеті, — від Заходу до Далекого Сходу й від Крайньої Півночі до Крайнього Півдня — обов'язково містить тією чи іншою мірою, в очевидному чи перетвореному вигляді філософсько-історичні уявлення — ідеї, ідеали, переконання, певні філософські погляди на його історію — незалежно від того, який саме у цієї людини світогляд — міфологічний, релігійний чи власне філософський. І будь-яка людина, оскільки вона є в дійсності (байдуже, свідомо чи несвідомо) суб'єктом цих філософсько-історичних уявлень, ідей, ідеалів, поглядів, переконань тощо, виступає не лише суб'єктом, творцем, а й філософом історії або ж суто потенційно, або ж в іншому варіанті — як професіонал.
Більшість людей існує замкнуто, об'єднана відносно вузьким колом дій, взаємин, спілкувань, уявлень, що мають історичний, досить швидкоплинний характер. Але, як доречно зазначав свого часу М.М. Стасюлевич, тільки мало-помалу людина дійшла до усвідомлення тієї обставини, що перевороти в її вузькому колі є наслідком величезних переворотів, що обіймають цілу країну чи навіть ціле людство. Форми такого усвідомлення, за допомогою яких людина підноситься від фактів буденного, й виражені у філософії історії94.
Тому філософія історії, на думку російського дослідника, відстоїть набагато ближче до найпрактичніших інтересів нашого щоденного життя, ніж це можна припустити, судячи з абстрактного характеру питань, тлумачених нею, та її спеціальної термінології. Початки філософії історії, як і початки всіх інших наук справді закладені у духовному світі людини ще в процесі її соціалізації, становлення індивіда як особистості. В цьому одна з умов і запорук глибинного зв'язку наук з практичною життєдіяльністю людей. Більшість людей користується засадничими положеннями чи найновітнішими досягненнями філософії історії переважно або ж взагалі несвідомо, або ж за принципом "чорної скриньки" — без належного розуміння внутрішнього механізму філософського пізнання, а отже, і його результатів. Однак за всієї обмеженості подібних філософсько-історичних уявлень усезагальність їх поширення і повсюдна зацікавленість людей питаннями, теоретичне вирішення яких становить спеціальне завдання філософії історії, є, хай і побіжним, але досить показовим свідченням важливості її місця як у царині людського пізнання, так і в життєдіяльності людей загалом.
Гегель, як відомо, вважав найгіршим виявом презирства до філософії те, що "кожний переконаний, нібито він без особливих зусиль може розібратися в філософії й висловити про неї власне судження. Жодному мистецтву, жодній науці не виявляється подібний ступінь презирства, ніхто не припускає, що володіє ними з народження" 95
Про те, що подібне ставлення до філософії справді має місце, з Гегелем можна погодитись, а от оцінка цього факту може бути й іншою, ніж у нього. Адже на впевненість кожної людини у своїй безпосередній залученості до філософії, зокрема до філософії історії, можна подивитися з позицій, діаметрально протилежних гегелівським, оцінивши цю обставину не як знак презирства, а, навпаки, високої гідності і людини, і філософії. Адже саме і тільки людина як істота унікальна, мисляча і мірою того, наскільки універсально й рефлексивно (самосвідомо) вона мислить, якраз і може виступати мислите-лем-філософом. З іншого боку, саме те, що насамперед філософія здатна бути критерієм і показником цієї унікальності людини у всесвіті, є вагомим свідченням на користь того, що саме філософія є серцевиною й квінтесенцією духовної культури людства.
Це свідчення повною мірою стосується й такої підсистеми філософського знання, як філософія історії. її особливе значення зумовлюється тим, що вона розглядає історичний світ не лише як предметне довкілля, що існує незалежно від суб'єкта, а навпаки, сприймає його у взаємовпливах, взаємозумовленостях і взаємодіях з людиною, своєрідність яких спричиняється особливостями та характером перебігу історичних подій і явищ на певному етапі, з одного боку, та неповторними здатностями і здібностями тієї чи тієї особистості, — з іншого. Відтак, історія постає у єдності онтологічних, пізнавальних і світоглядних характеристик як багатовимірний феномен, розмаїті вияви якого неоднаково фіксуються, акцентуються й оцінюються у діяльності, взаєминах, поведінці, спілкуванні та свідомості різних людей, даючи в підсумку історію. Остання при цьому постає як органічна цілісність і водночас — як невичерпна багатоманітність історичних реалій, утворена, відтворена та відображена й окремим індивідуальним горизонтом історичної життєдіяльності та свідомості кожної людини, і сукупністю таких горизонтів як інтегральним полем їх перетину. Отже, кожна особистість робить свій унікальний внесок не лише у творення, а й в усвідомлення історичного процесу, який і постає як сума індивідуальних не тільки дій, а й горизонтів його осмислення. Але якщо для "пересічного" члена суспільства інтервал уявлень, зазвичай, обмежується особистим горизонтом життєдіяльності й свідомості, то в істориків за фахом та філософів історії відбувається суміщення індивідуального горизонту їхніх уявлень з горизонтом суспільним. Точніше, — пануючим на даний час у суспільстві. Історики та представники філософії історії продукують знання про історичну реальність, нові не тільки для них, а й для суспільства; їх погляди на історію є уособленням досягнень історичної науки та філософії історії — вже як високоспеціалізованої галузі пізнання, а не просто певної сукупності знань, інтериоризованих у системі певного світогляду. Ці погляди поступово починають виражати панівну соціальну догму (за висловом Хосе Ортеги-і-Гассета) і не можуть бути увібганими в прокрустове ложе суто індивідуального горизонту.
Таким чином, будучи поняттям, дуже близьким за своїм змістом до філософсько-історичного світогляду, філософія історії все ж не збігається з ним повністю. Вона може поставати не тільки смисловим центром, серцевиною цього світогляду, а й певним інституалізованим утворенням у системі суспільства з відповідною їй сукупністю взаємин між людьми, діяльністю, властивою лише їй формою свідомості та системою знань, системою специфічних цінностей і норм та певною мережею установ, закладів і організацій.
Нас у подальшому цікавитиме філософія історії передусім як галузь пізнання та навчальна дисципліна, тобто певна система філософських знань про історичний процес, що має відповідати сучасним запитам дослідження й освіти.
У наступному розділі ми розглянемо питання про предмет філософії історії та основні її виміри.
Завдання та запитання
Примітки
Розділ 2. Філософія історії як галузь пізнання
2.1. Об'єкт і предмет філософії історії як галузі пізнання
2.1.1. Історичний процес як об'єкт філософії історії
2.1.1.1. Основні значення терміна "історія"
2.1.1.2. Історія як процес розвитку загалом
2.1.1.3. Історія як процес розвитку суспільства
2.1.1.4. Історія як минуле