— німецький філософ, основоположник феноменологічної філософії. У його творчій спадщині виокремлюється два основні етапи. Протягом першого — від "Логічних досліджень" (1900—1901) до "Картезіанських роздумів" (1981) Г. переосмислює кантівське "апріорі", з позицій філософії як "строгої науки", на основі подолання неокантівського гносеологізму, натуралізму фізикалістського штибу та психологізму, розробляє концепцію інтенціональності, інтенціональної свідомості та її структур, що конституюють значення як певні ідеальні цілісності, і не є утвореннями речової або ж психологічної природи. На наступному етапі мислитель доходить висновку про неперспективність спроб надати "наукам про дух" статусу науковості, властивої природознавству, критикує "об'єктивізм" природничо-наукових знань і зосереджує увагу на проблематиці "життєвого світу".
Передумовою і складовою формування феноменологічного вчення та залучення до нього є, за Г., своєрідна редукція, тобто очищення свідомості — і від покладання існування та довільного іншого метафізичного принципу, і від всього емпіричного й випадкового; "занесення в дужки" не лише зовнішнього світу, а й суб'єкта, виявлення ідеальних сутностей-ейдосів у їх чистому вигляді, як безпосередньо заданих феноменів свідомості. Здійснення феноменологічної редукції передбачає епохе, подолання стихійної, природної установки наївної свідомості й поворот до рефлексії, незбагненний з позицій каузальності чи дискурсивного мислення позалогічний стрибок свідомості на якісно новий, рефлексивний рівень — ейдетичного споглядання, досягнення смислового горизонту переживання. Людина з природною установкою ототожнює форми відносин і залежностей між предметами із способом взаємозв'язку між предметами та свідомістю. Феноменологічна ж позиція керується імперативом "Назад до самих предметів!" як вимогою фокусування уваги на інтенціональності свідомості, такій її спрямованості на предмети, у контексті якої останні виявляють свій сенс безвідносно до зв'язків (культурних чи природних) з іншими предметами. Водночас феноменологічна позиція реалізується, як вважав Г., у вигляді трансцендентальної редукції емпіричного суб'єкта в уречевленій формі до феноменологічного змісту переживань в єдності їх потоку. У цьому плані емпіричне людське Я, виступаючи спочатку як "невиразна конкретність" і втрачаючи світ в епохе, сягає феноменологічної рефлексії, відкриває у собі трансцендентальне Я і відновлює світ, але вже у формі універсального самоосягнення.
Рефлексія, єдиний метод самообгрунтування, самоідентифікації й самореалізації феноменології, постає, за системою Г., як зміщення акцентів з предмета на його переживання; акти ж рефлексії уявляються як особливий різновид переживань, коли загальний їх потік разом з усіма різноманітними подіями (моментами переживання, інтенціональностями) може бути схоплений і проаналізований з очевидністю.
Феноменологічна рефлексія має, за Г., не лише й не стільки характер регулятивний, скільки конститутивний, бо осягає свідомість не як щось непорушне й завершене, й не через щось інше, що не є перебігом породження смислів, але — як процес смислотворення, надання сенсу тій чи тій речі, явищу, події, як процес формування й глибинного взаємозумовлення переживань. Розглянута у такому феноменологічному ракурсі свідомість постає передусім іманентною єдністю інтенціональності та очевидності, яка є нічим іншим, як переживанням суміщення значення предмета, закладеного у мисленні зі значенням його ж, взятого у спогляданні, і відіграє роль засобу ідентифікації смислу в ектенційному потоці феноменів. Відповідно до задуму Г., епохе та феноменологічна редукція аж ніяк не заперечують існування речей чи явищ зовнішнього світу, з одного боку, психологічних станів суб'єкта — з іншого. У ході феноменологічного повороту відбувається переорієнтація з каузального і структурно-функціонального розгляду свідомості на рефлексивно-дескриптивний, акцентування уваги на смислових взаємозв'язках свідомості та світу, з'ясування крізь їх призму і за допомогою означення смислової даності переживань у контексті того чи іншого горизонту значень всієї різноманітності взаємин людини зі світом.
Наскрізною для Г. є проблема інтерсуб'єктивності. Щоправда, необхідність пов'язаного з постановкою цієї проблеми поняття чистого Я у першій, власне феноменологічній, роботі філософа — "Логічних дослідженнях", — ще заперечувалась. Однак уже тут він висуває ідею про те, що існує особлива, надіндивідуально, сфера світу людського буття, відмінна не тільки від світу природи, а й від суб'єктивного світу окремої людини. У наступних працях, і насамперед у першій книзі "Ідей чистої феноменології та феноменологічної філософії" (1913), першорядного значення Г. надає поняттям не тільки чистої свідомості з усіма його ноетико-ноематичними предикатами, а й чистого Я, спираючись на яке він з 20-х років дедалі уважніше розглядає проблематику інтерсуб'єктивності. І якщо певний час інтерсуб'єктивність поставала для Г. як засіб дескрипції передумов встановлення смислових взаємодій індивідів як своєрідних духовних монад, то у завершальній прижиттєвій публікації — "Криза європейських наук і трансцендентальна феноменологія" — мислитель наголошує на парадоксальності інтерсуб'єктивності, довільної й універсальної інтерсуб'єктивності, що у вигляді людства охоплює у своєму світі, за висловом Г., всю сукупність об'єктивного, як частина світу і водночас конституює світ як такий.
Методом розв'язання виникаючих тут парадоксів і є, за Г., послідовне та чітке епохе як спосіб "елімінації" зовнішнього світу шляхом переведення його у план універсального самоосягнення через трансцендентальне Я, яке відкриває у собі Я емпіричне.
Конкретно-історичною основою інтерсуб'єктивної ідентифікації смислів є, на думку Г., життєвий світ — поняття пізньої феноменології Г., запроваджене для означення світу, взятого в його значущості для людини, горизонту людських потреб, турбот, цілей, дій, взаємин і бажань, втілюваних певним чином і в тій чи іншій формі у предметах, реаліях і зв'язках людської культури. Життєвий світ розглядається мислителем як універсум анонімно сформованих суб'єктивно-співвідносних витворів, відносин, процесів тощо, апріорних щодо різноманітності свідомих, зокрема наукових, схематизацій людської діяльності й мислення і таких, що є смисловими підвалинами науки. Однак визначальні для самобутності життєвого світу і його складових суб'єктно-смислові зв'язки при цьому або ж взагалі залишаються поза увагою науковців, або ж фіксуються ними в об'єктивізованій, перетвореній формі, оскільки їх увага зосереджується лише на з'ясуванні залежностей між самими предметами, взятими окремо від людини, її інтересів, цінностей і устремлінь. Саме цей об'єктивізм чималою мірою і зумовив, за Г.. кризу європейських наук у XX ст.
Уявлення Г. мали вплив на формування й розвиток низки напрямів і шкіл сучасної філософії, передусім феноменологічної філософії, герменевтики, екзистенціалізму, персоналізму, філософської антропології; а також — на представників феноменологічної соціології, деяких шкіл і адептів неотомізму й структуралізму, методології науки, історії, права, психології, психіатрії та літературознавства. До його учнів належать Хайдеггер, Шелер, Фінк, Гартман, Інгарден, Левінас, Ландгребе та ін.
ДАНИЛЕВСЬКИЙ Микола Якович (1822—1885)
ДЕКАРТ Рене (1596—1650)
ДІЛЬТЕЙ Вільгельм (1833—1911)
ДОСТОЄВСЬКИЙ Федір Михайлович (1821—1881)
Е
ЕПІКТЕТ (бл. 50—бл. 138)
ЕПІКУР (342—270 до н. е.)
З
ЗЕНОН з Кітіона (бл. 333—262 до н.е.)