Як ми бачимо з графіка 20.1, існує два різних види цільових величин: 1) процентні ставки і (2) агрегатні величини (грошові агрегати і агрегати резервів). У прикладі, поданому вище, ФРС вибрала 4 %-ний темп зростання агрегату М2, щоб досягнути 5 %-го темпу зростання номінального ВНП. ФРС могла б вибрати зниження процентної ставки по тримісячних векселях Скарбниці, скажімо, до 8 %, щоб досягнути цієї ж мети. Чи може ФРС вибрати досягнення обох цих завдань одночасно? Відповідь: "ні". Застосування аналітичного інструментарію попиту і пропозиції до аналізу грошового ринку, що вміщений у розділі 6, пояснює, чому ФРС повинна вибирати між одним та іншим.
Спершу розглянемо, чому монетарне сукупне завдання викликає втрату контролю над процентною ставкою. На графіку 20.2 розміщені криві попиту і пропозиції для грошового ринку. Хоча ФРС сподівається, що крива попиту на гроші перебуває в М*1*, насправді ця крива коливається між М6' і Мй" внаслідок несподіваних збільшень або зменшень в обсязі виробництва чи змін у рівні цін. Крива попиту на гроші може також несподівано переміщуватися, тому що можуть
Графік 20.3. Результат націлювання па процентну ставку.
Націлювання ФРС на процентну ставку у точці і* вестиме до коливань пропозиції грошей між М' та М" внаслідок переміщень кривді попиту на гроші між М і М.
змінитися настрої індивідів щодо володіння облігаціями проти грошей. Якщо завданням ФРС щодо сукупного грошового агрегату є 4 %-ний темп зростання М2, то наслідком стане пропозиція грошей М*, і процентна ставка буде в точці і*. Проте, як видно із графіка, переміщення кривої попиту на гроші між М*' та МА" матиме результатом процентну ставку, що коливається між і' та і". Досягнення грошового сукупного завдання означає, що процентні ставки будуть коливатися.
Графік 20.3 містить криві попиту і пропозиції, які показують наслідки досягнення процентною ставкою точки і*. ФРС планує, що крива попиту на гроші перебуватиме в точці М***, але вона переміщується між Ма' і Мс1" через несподівані зміни в обсягах виробництва, рівні цін або в настроях населення щодо володіння грошима. Якщо крива попиту переміститься до М^', тоді процентна ставка почне падати нижче і*, і ціна облігацій зросте. Щоб досягнути завдання з процентної ставки, ФРС запобігатиме падінню процентної ставки шляхом продажу облігацій, що зменшить їхню ціну, а процентна ставка повернеться до попереднього рівня. ФРС застосовуватиме продаж на відкритому ринку доти, доки пропозиція грошей не зменшиться до Мс1', за якої точка рівноважної процентної ставки знову перебуває в і*. З іншого боку, якщо крива попиту переміщується до М*1" і процентна ставка повзе вгору, то ФРС може утримувати процентні ставки від зростання шляхом купівлі облігацій, стримуючи їхні ціни від падіння. ФРС здійснюватиме купівлю на відкритому ринку доти, доки пропозиція грошей не збільшиться до М*" і рівноважна процентна ставка не буде в і*. Отже, суворе дотримання ФРС завдання щодо процентної ставки веде до коливання пропозиції грошей, а також коливань агрегатів резервів (таких, як грошова маса).
Висновок з аналітичного застосування попиту і пропозиції полягає в тому, що процентна ставка і сукупні завдання щодо грошей є несумісними: ФРС може дотримуватися одного або іншого завдання, але не може водночас дотримуватися обох. Оскільки доводиться вибирати між цими завданнями, то нам потрібно виявити, які критерії слід застосувати, щоб розв'язати дилему цільового завдання.
Критерії для вибору проміжних завдань
Стратегія ФРС щодо застосування завдань містить три критерії для вибору проміжного завдання: воно має вимірюватися, воно повинне контролюватися ФРС і воно повинне мати прогнозований вплив на поставлену мету.
Контрольованість
Здатність до прогнозованого впливу на цілі
Критерії для вибору поточних завдань
Процедура вироблення фрс політики: історична перспектива
Перші роки: дисконтна політика як основне знаряддя
Відкриття операцій на відкритому ринку
"Велика депресія"
Резервні вимоги як метод проведення політики
Воєнні фінанси і підтримання процентних ставок: 1942-1951 рр.