Діючі системи бюджетів у зарубіжних країнах може бути згруповано в три основні моделі:
o Перша модель грунтується на повному розмежуванні окремих податків між різними адміністративними рівнями влади і на закріпленні їх у законодавчому порядку за відповідними рівнями системи бюджетів. Така модель частково характерна для США.
o Друга модель грунтується на зафіксованому в законодавстві пайовому розподілі основних податків між різними адміністративними рівнями влади і на відповідному закріпленні цих часток за рівнями системи бюджетів. Ця модель частково характерна для ФРН. У такий спосіб у цій країні розподіляється податок на додану вартість.
o Третя модель характеризується застосуванням різними рівнями влади спільної бази оподаткування. При цьому кожен рівень* влади встановлює власну ставку на основі однієї бази оподаткування. Загальна ставка оподаткування, таким чином, є сумою податкових ставок різних рівнів влади. У такий спосіб розподіляється прибутковий податок у Швеції.
З основних інструментів міжбюджетних взаємовідносин у зарубіжних країнах можна виділити такі:
o розподіл окремих видів податків між рівнями влади;
o пайова участь різних рівнів влади в розподілі доходів від окремих видів податків;
o використання різними рівнями влади спільної бази оподаткування й участь у розподілі окремих податків на основі власних ставок оподаткування;
o система загальних і спеціальних трансфертів. Децентралізація бюджетних і податкових повноважень спостерігається і в процесі організації міжбюджетних взаємовідносин у багатьох унітарних та федеративних державах (Італія, Португалія, Франція, ФРН).
4. Поняття бюджетних трансфертів та їхнє правове регулювання
Головною ознакою міжурядових фінансових відносин у будь-якій країні є організація та способи переміщення фінансових ресурсів від одного рівня влади до іншого. Основним інструментом такого переміщення ресурсів є система бюджетних трансфертів (рис. 1.3).
Рис. 1.3. Класифікація бюджетних (офіційних) трансфертів
Бюджетні трансферти - кошти, що передаються з Державного бюджету до місцевих бюджетів або з місцевих бюджетів вищого рівня до бюджетів нижчого рівня (і навпаки) у формі дотацій, субсидій, субвенцій тощо.
Усі бюджетні трансферти поділяються на дві групи* залежно від цільового спрямування коштів:
o поточні - грошові допомоги (дотації), які одержують бюджети нижчих рівнів при нестачі доходних джерел, тобто метою надання поточних трансфертів є збалансування цих бюджетів;
o капітальні (субвенції) - передбачають цільове використання одержаних коштів і тому безпосередньо впливають на структуру видатків бюджетів, які їх отримують. Цілі , на які спрямовуються субвенції, пов'язані в основному з виконанням органами місцевого самоврядування делегованих державою повноважень.
Згідно із законодавством, доходи місцевих бюджетів України можуть включати дотації, субсидії та субвенції, що надаються з Державного або місцевих бюджетів рад вищого адміністративного рівня до місцевих бюджетів рад нижчого рівня.
Органи державної виконавчої влади, виконавчі органи місцевого самоврядування вищого рівня здійснюють нагляд за дотриманням вимог законодавства, рішень органів влади вищого рівня з питань виконання бюджету відповідними виконавчими органами нижчого рівня. У разі невитрачення у встановлений термін або використання не за цільовим призначенням субвенцій, виділених бюджету нижчого територіального рівня, субсидіювання припиняється, а виділені кошти підлягають поверненню до бюджету, з якого їх було отримано.
За допомогою бюджетних трансфертів вирішуються такі завдання:
o досягається збалансування бюджетів, здійснюється активний вплив на структуру видаткової частини;
o проводиться вирівнювання бюджетних диспропорцій у розрізі територій країни;
o здійснюється фінансування соціально-економічних програм загальнодержавного значення;
o місцеве господарство розвивається відповідно до визначених загальнонаціональних пріоритетів.
5" Зарубіжний досвід використання бюджетних трансфертів
Трансферти - це узагальнюючий термін, яким у зарубіжних країнах називаються фінансові ресурси, що передаються з бюджету центрального уряду до бюджетів місцевого самоврядування, а також із бюджетів територіальних одиниць вищого адміністративного рівня до бюджетів одиниць нижчого адміністративного рівня, а також у зворотному напрямку.
За рахунок трансфертів у багатьох країнах формується домінуюча частина доходів місцевих органів влади (на Мальті - 98% доходів муніципальних бюджетів, у Румунії - 79, у Латвії - 68, у Словенії - 67, у Великобританії - 77, у Нідерландах-60%).
У зарубіжних країнах сформувалася розгалужена система трансфертів. Вони є інструментом проведення державної регіональної фінансової політики. За допомогою трансфертів:
o здійснюється фінансове вирівнювання;
o фінансуються так звані агентські послуги (делеговані повноваження);
o забезпечуються послуги місцевої влади на рівні встановлених центральною владою мінімальних соціальних стандартів;
o компенсуються втрати окремих громад через додаткові витрати на послуги, якими користуються жителі інших територіальних колективів. Трансферти поділяються на чотири групи:
o розподілені податки;
o гранти;
o субвенції;
o інші.
Гранти поділяються на дві групи:
o специфічні фанти (субвенції"): мають цільовий характер;
o генеральні гранти: не обумовлюються конкретною метою їхнього витрачання.
За сучасних умов у багатьох країнах спостерігається тенденція спрощення системи трансфертів, зменшення чисельності їхніх видів.
Йде процес заміщення спеціальних трансфертів загальними, тобто не обумовленими конкретною метою. Це стало вимогою Європейської хартії про місцеве самоврядування.
У ФРН загальні субсидії надаються на фінансове вирівнювання. Обумовлені субсидії виділяються як федерацією, так і землями на поточні витрати, на допомогу з обслуговування боргів, на соціальні послуги і добробут молоді, на запобігання стихійному лихові, на вдосконалення дорожньої інфраструктури, на утримання шкіл, дитячих садків і лікарень, а також громадських культурних закладів тощо.
Інвестиційні субсидії надаються для розширення дорожньої (транспортної) інфраструктури, для спорудження шкіл та дитячих садків, муніципальних очисних підприємств, житла для студентів, державного житлового фонду.
Значних змін зазнала система трансфертів у ФРН після приєднання східних земель і утворення фонду "Німецька єдність". Ці зміни було спрямовано на переорієнтацію* фінансових ресурсів з метою прискорення розвитку східних земель.
1. Державна регіональна фінансова політика: поняття, цілі, завдання
2. Поняття вертикальних і горизонтальних дисбалансів та фінансового вирівнювання
3. Об'єктивна необхідність фінансового вирівнювання
4. Правові засади й організація бюджетного вирівнювання в Україні
5. Зарубіжний досвід фінансового вирівнювання
ТЕМА 9. Управління місцевими фінансами
1. Місцеві фінансові органи; види, функції
2. Місцеві фінансові органи та місцеве фінансове планування в зарубіжних країнах
3. Поняття та системи касового виконання місцевих бюджетів