Вертикальні фіскальні дисбаланси - це невідповідність між обсягами фінансових ресурсів того чи іншого рівня влади, регіонального або місцевого, і обсягами завдань та обов'язків, які на нього покладаються в процесі розподілу компетенції між центральною, регіональною і місцевою владами.
Вертикальний фіскальний дисбаланс означає недостатність фінансових ресурсів певного рівня влади для забезпечення громадських і державних послуг у межах його завдань.
Вертикальні фіскальні дисбаланси можна усунути кількома шляхами:
o центральна влада або влада вищого територіального рівня може взяти частину обов'язків Із надання державних і громадських послуг і тим самим зменшити коло обов'язків того рівня влади, в якого виник вертикальний фіскальний дисбаланс;
o запровадження тим рівнем влади, який має вертикальний фіскальний дисбаланс, додаткових податків;
o передача центральною владою частини своїх податків територіальному рівню влади, що має такий дисбаланс;
o за рахунок надання центральною владою грантів, субсидій та інших трансфертів.
Горизонтальний фіскальний дисбаланс - це невідповідність між обсягами фінансових ресурсів однієї або кількох територіальних одиниць одного рівня обсягу завдань, які на них покладаються і які забезпечуються іншими територіальними одиницями цього рівня.
Горизонтальний фіскальний дисбаланс .виникає тоді, коли:
o одна або кілька територій того ж рівня не мають достатніх фінансових ресурсів для надання державних і громадських послуг в обсягах, що надаються іншими територіями відповідно до певних стандартів;
o існують так звані бідні і багаті території; .
o деякі території мають більші потреби, ніж інші;
o існує більш висока вартість державних і громадських послуг у межах одних територій порівняно з іншими. Горизонтальні фіскальні дисбаланси можна усунути вищими податковими ставками в межах відповідних територій. Але це буде несправедливо стосовно населення цих територій. Тому держава зобов'язана долати такі дисбаланси в рамках політики фінансового вирівнювання.
Фінансове вирівнювання - це процес усунення вертикальних і горизонтальних дисбалансів. У процесі фінансового вирівнювання здійснюються заходи з перерозподілу фінансових ресурсів як між ланками системи бюджетів по вертикал і,так і між так званими бідними і багатими територіями по горизонталі (рис. 1.4).
Мета фінансового вирівнювання - перерозподіл фінансових ресурсів на користь тих владних рівнів, котрі мають
вертикальні й горизонтальні фіскальні дисбаланси, з метою їх усунення.
Рис 1.4. Напрямки фінансового вирівнювання (бюджетного регулювання)
3. Об'єктивна необхідність фінансового вирівнювання
Необхідність запровадження в Україні фінансового вирівнювання зумовлена рядом об'єктивних причин:
1. Це нерівномірність територіального розміщення продуктивних сил, яка зумовлює диференціювання податкової бази регіонів та територій України. Причому, як свідчить досвід, диференціація податкової бази зростає. Зміщуються центри її розміщення. Порівняно зменшується роль традицій^ них індустріальних областей і зростає значення столиці держави. Ще більш занепадає податкова база аграрних регіонів України.
2. Необхідність фінансового вирівнювання зумовлюється значною диференціацією обсягів витрат у сфері надання державних і громадських послуг та цін на ці послуги.
З урахуванням екологічної забрудненості більш високі витрати на ці послуги несуть східні регіони України та регіони зони Чорнобильської катастрофи. Зростає ціна таких послуг у столиці держави та в Інших великих міських агломераціях.
3. Гарантовані Конституцією України соціально-економічні права громадян України зумовлюють проведення центральною владою ефективних заходів із забезпечення єдиний стандартів державних і громадських послуг на всій території держави. Сьогодні такі стандарти не розроблено і вони не забезпечуються. Внаслідок цього сформувався й поглиблюється розрив у рівнях життя в окремих регіонах України, в міській і сільській місцевостях.
4 Необхідність фінансового вирівнювання зумовлюється потребами передачі від центральної влади на місцевий рівень значної частини видатків, не властивих для її конституційних функцій. Такі видатки більш ефективно здійснюватимуться на місцевому рівні. Це стосується видатків з фінансування освіти, культури, охорони здоров'я, фізкультури і спорту та деяких інших.
5. Необхідність фінансового вирівнювання зумовлено і так званими зовнішніми ефектами соціальних виплат. Це означає, що послугами, які фінансуються з бюджету однієї адміністративно-територіальної одиниці, користуються і жителі інших територіальних одиниць, але їхні владні органи при цьому не несуть ніяких витрат.
4. Правові засади й організація бюджетного вирівнювання в Україні
5. Зарубіжний досвід фінансового вирівнювання
ТЕМА 9. Управління місцевими фінансами
1. Місцеві фінансові органи; види, функції
2. Місцеві фінансові органи та місцеве фінансове планування в зарубіжних країнах
3. Поняття та системи касового виконання місцевих бюджетів
5. Контроль та аудит фінансової діяльності місцевого самоврядування
Частина II. Теми для додаткового опрацювання
ТЕМА 10. Формування інституту місцевого самоврядування