На сьогодні органам місцевого самоврядування держава застосовує практику делегування вагомої частини повноважень, а саме із виконання зобов'язань за конситуційними гарантіями, органам місцевого самоврядування. Наразі складається ситуція, коли органи місцевого самоврядування недоотримують необхідного обсягу фінансових ресурсів із Державного бюджету на виконання делегованих повноважень і має місце значне недофінансування чи взагалі нефінансування частини делегованих повноважень. Центральні органи влади, декларуючи певні політичні обіцянки не проводять дійсних фінансових розрахунків можливості практичного запровадження тієї чи іншої соціальної програми, а в результаті деякі з них так і залишаються на папері. Тому проблема фінансування делегованих повноважень органів державної влади органам місцевого самоврядування і досі потребує практичного розв'язання .
Делеговані повноваження, якими передбачаються безпосередні фінансові витрати місцевої влади, це:
- забезпечення надання державних субсидій сім'ям, які мають дітей,
- ведення державного земельного кадастру,
- проведення експертизи новозбудованих об'єктів,
- організація охорони, реставрації і використання пам'ятників архітектури й містобудування, природних ландшафтів,
- організація прикордонної (прибережної) торгівлі,
- вирішення у встановленому порядку питань соціального захисту населення, охорони й опіки,
- організація територіального планування,
- проведення оплачуваних громадських робіт для осіб, зареєстрованих як безробітних,
- вирішення питань створення особовому складові Міністерства внутрішніх справ України належних умов для служби та відпочинку,
- створення на власній матеріально-технічній і фінансовій базі місцевих дружин охорони громадського порядку та ін.
Так, останнім часом (2000-2007 р.р.) обсяг фінансових витрат органів місцевого самоврядування на здійснення делегованих повноважень різко зріс. Разом з тим, у багатьох випадках бюджетним законодавством чітко не визначено за рахунок яких фінансових джерел має здійснюватися фінансування делегованих державою органам місцевого самоврядування повноважень.
Проблему делегування повноважень органів державної влади намагались і вирішити в Конституції України, у якій у ст. 143 встановлено: органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади. Таким чином, Консттиуцією України визначено порядок, що делеговані повноваження надаються лише законом. Також встановлено: держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету в регламентованому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об'єкти державної власності.
Таким чином, Конституція України визначила два способи фінансування делегованих державою органам місцевого самоврядування повноважень: за рахунок коштів Державного бюджету України або за рахунок передачі місцевому органу місцевого самоврядування доходів від загальнодержавних податків та об'єктів загальнодержавної власності на певні делеговані повноваження.
5.4. Фінансування власних повноважень органами місцевого самоврядування
До доходів бюджетів місцевого самоврядування на виконання власних повноважень належать:
1) місцеві податки і збори, що зараховуються до бюджетів місцевого самоврядування;
2) надходження сум відсотків за користування тимчасово вільними бюджетними коштами;
3) податок на промисел, що зараховується до бюджету місцевого самоврядування;
4) власні надходження бюджетних установ та організацій, що утримуються з відповідного бюджету;
5) надходження дивідендів від участі відповідної ради у статутних фондах суб'єктів підприємницької діяльності;
6) 70 % плати за забруднення навколишнього природного середовища (екологічний податок), з яких 50 % зараховується до місцевих бюджетів і 20 - до бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів;
7) кошти від відчуження майна, яке знаходиться у власності територіальної громади, в тому числі від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення;
8) фіксований сільськогосподарський податок у частині, що зараховується до місцевих бюджетів;
9) плата за оренду майнових комплексів, що знаходяться у власності відповідної ради;
10) надходження від місцевих грошово-речових лотерей;
11) плата за гарантії, надані органом місцевого самоврядування;
12) благодійні внески, гранти та дарунки у вартісному обрахунку;
13) інші надходження на виконання власних повноважень, передбачені законодавством.
До видатків бюджетів місцевого самоврядування на виконання власних повноважень належать видатки на:
1) органи місцевого самоврядування міст, сіл, селищ у частині виконання ними власних повноважень;
2) місцеву пожежну охорону;
3) позашкільну освіта;
4) соціальний захист та соціальне забезпечення:
а) програми місцевого значення з питань дітей, молоді, жінок, сім'ї;
б) місцеві програми соціального захисту окремих категорій населення;
5) місцеві програми розвитку житлово-комунального господарства та благоустрою населених пунктів;
6) культурно-мистецькі програми місцевого значення;
7) програми підтримки засобів масової інформації місцевого значення;
8) місцеві програми з розвитку фізичної культури і спорту;
9) типове проектування, реставрацію та охорону пам'яток архітектури місцевого значення;
10) транспорт, дорожнє господарство:
а) регулювання цін на послуги метрополітену за рішеннями органів місцевого самоврядування;
б) експлуатацію дорожньої системи місцевого значення (в тому числі роботи, що проводяться спеціалізованими монтажно-експлуатаційними підрозділами міліції);
в) будівництво та утримання доріг місцевого значення;
11) обслуговування боргу органів місцевого самоврядування;
12) програми природоохоронних заходів місцевого значення;
13) фінансування інших програм, затверджених відповідною радою згідно з законодавством.
5.5. Методи планування видаткової частини місцевих бюджетів
5.6. Ефективне використання видаткової частини
5.7. Взаємовідносини між органами місцевого самоврядування
РОЗДІЛ 6. Управління видатками місцевих бюджетів
6.1. Загальний процес виконання місцевого бюджету за видатками
6.2. Аналіз виконання відповідного бюджету за доходами та видатками
Аналіз стану надходження доходів до відповідного бюджету
Аналіз виконання місцевого бюджету за видатками
6.3. Моніторинг виконання місцевого бюджету