Оскільки обсяг трансферту місцевому бюджету визначається на підставі об'єктивної оцінки видаткових потреб та доходної спроможності, органи місцевого самоврядування чітко бачитимуть, як саме визначається належний їм трансферт. Фактично органи місцевого самоврядування повинні мати змогу самостійно повторити і перевірити обчислення їхніх трансфертів на основі наявної в них інформації та інформації, що міститься в розрахунках державного бюджету. Це означає, що будь-які помилки, які могли б закрастися в застосування формули, можна буде за бажання виявити і апелювати, якщо помилка виявиться істотною .
Оскільки обсяг трансферту місцевому бюджету випливає з формульного розрахунку, в жодному разі сума трансферту не може більше бути предметом "торгів" та переговорів. Оскільки відпадає необхідність у лобіюванні трансфертів органами місцевого самоврядування, то в посадових осіб, які займаються бюджетом, буде змога приділити більше часу та зусиль іншим, важливішим бюджетним питанням, зокрема підвищенню ефективності надання суспільних послуг.
Вирівнювання видаткового потенціалу місцевих бюджетів
Загальноприйнятим і справедливим є той погляд, що можливості здобуття освіти та доступ до програм охорони здоров'я та соціального захисту не повинні залежати від регіону проживання громадянина. Будь-яка країна, що ігнорує цей принцип, наражає себе на величезний ризик. Вона ризикує змарнувати свої людські ресурси та позбавити своїх громадян основних засобів, за допомогою яких вони можуть повністю реалізувати свій людський потенціал .
Хоч би які доходні джерела були надані в розпорядження місцевих бюджетів, окремі місцеві органи влади матимуть більшу доходоспроможність, ніж інші. Ця нерівність зумовлена міжрегіональною неоднаковістю обсягів баз оподаткування. Дотації вирівнювання мають на меті усунути наслідки цієї нерівності і забезпечити кожному місцевому самоврядуванню можливість надавати соціальні послуги на приблизно однаковому рівні за однакових ставок оподаткування . Оскільки дотації вирівнювання не прив'язані до фінансування конкретних видатків, ці трансферти працюють на вирівнювання видаткового потенціалу різних місцевих самоврядувань на рівні області, міста та району. В такий спосіб дотації вирівнювання примирюють між собою мету вирівнювання та мету забезпечення розмаїтості місцевих бюджетів .
Дотації вирівнювання також включені до статті 9 Європейської хартії про місцеве самоврядування, де зазначено: "Необхідність захисту фінансово слабших місцевих самоврядувань зумовлює потребу в запровадженні процедур фінансового вирівнювання або аналогічних заходів, що мають на меті виправити вади, зумовлені нерівним розподілом потенційних ресурсів фінансування і покладеного фінансового тягаря" .
Формула розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів розроблена на виконання частини третьої статті 98 Бюджетного кодексу України для розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів, визначених пунктами 1. та 3. частини першої статті 96 цього Кодексу, між державним бюджетом та бюджетами Автономної Республіки Крим, обласними, міст Києва і Севастополя, міст республіканського (Автономної Республіки Крим) та міст обласного значення і бюджетами районів.
Обсяг дотацій вирівнювання з державного бюджету, що надаються бюджету Автономної Республіки Крим, обласним бюджетам, бюджету міст Києва і Севастополя, бюджетам міст республіканського (Автономної Республіки Крим) і обласного значення та бюджетам районів, або коштів, що передаються з цих бюджетів до державного бюджету (Т.), визначається за загальним фондом бюджету адміністративно-територіальної одиниці як різниця між розрахунковим обсягом видатків (V.), прогнозним показником обсягу доходів (кошику доходів), що акумулюються на її території (Б.) із застосуванням коефіцієнту вирівнювання о за єдиним типом формули
Розрахунок прогнозного показника обсягу кошику доходів, закріплених за бюджетами місцевого самоврядування та доходів, передбачених пунктами 1, 3-5 частини другої статті 66 Бюджетного кодексу України здійснюється шляхом застосування індексу відносної податкоспроможності відповідної адміністративно-територіальної одиниці, що обраховується на основі звітних даних про фактичні надходження відповідних податків, зборів до цих бюджетів за три останні бюджетні періоди (базовий період), що передують рокові, в якому формуються показники бюджету на плановий бюджетний період. При цьому враховуються втрати закріплених доходів відповідних місцевих бюджетів унаслідок надання пільг платникам податків згідно з рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим та відповідних місцевих рад.
Розрахунок обсягу доходів, закріплених за місцевими бюджетами, здійснюється на підставі прогнозного обсягу доходів зведеного бюджету України, визначеного на підставі прогнозних основних макропоказників економічного і соціального розвитку України на плановий бюджетний період, а також шляхом застосування індексу відносної податкоспроможності адміністративно-територіальної одиниці .
Для місцевих бюджетів, що передають кошти до державного бюджету застосовується коефіцієнт вирівнювання сх який має індивідуальні значення і знаходиться в межах 0,8-1,0, що враховує середньорічний темп приросту обсягу кошика закріплених доходів бюджету 1-ої адміністративно-територіальної одиниці за роки, які є базовими в розрахунку індексу відносної податкоспроможності .
При здійсненні розрахунків обсягів міжбюджетних трансфертів на 2002 р. о приймається рівною одиниці для всіх дотаційних бюджетів .
Ці кошти є додатковим фінансовим ресурсом місцевих бюджетів, що розподіляється органами місцевого самоврядування між галузями, видатки на які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів .
Розрахунок обсягу видатків на утримання органів управління
Розрахунок обсягу видатків на охорону здоров'я
Розрахунок обсягу видатків на освіту
Розрахунок обсягу видатків на культуру і мистецтво
Розрахунок обсягу видатків на фізичну культуру і спорт
7.9. Вертикальні дисбаланси та їх фінансове вирівнювання
7.10. Горизонтальні фіскальні дисбаланси та їх вирівнювання
РОЗДІЛ 8. Управління фінансами і фінансовий контроль на регіональному рівні
8.1. Казначейське обслуговування місцевих бюджетів