Запитання та завдання для самоконтролю
1. Які зміни на фінансовому ринку вплинули на розвиток теорії фінансового посередництва?
2. Розкрийте зміст процесу трансформації активів.
3. У чому полягає особливий характер фінансового посередництва?
4. Розкрийте зміст трансформаційного та інформаційного підходів у теорії фінансового посередництва.
5. Охарактеризуйте особливості концепції "фінансового посередництва як делегованого моніторингу".
6. З'ясуйте особливості підходів до визначення ролі фінансових посередників в економічній системі.
7. Визначте зміст поняття фінансової інноваційної спіралі.
8. Чому фінансові інновації сприймаються як центральна ланка фінансового посередництва?
9. З'ясуйте зміст понять "фінансова операція", "фінансова послуга", "фінансовий продукт".
10. У чому полягають особливості фінансової послуги?
11. Яка відмінність між фінансовою операцією та фінансовою послугою?
12. Які основні види послуг включено до портфеля фінансових послуг різних фінансових посередників?
13. Як класифікують фінансові послуги залежно від особливостей їх надання клієнтам?
14. Які послуги належать до прямих і непрямих?
15. На вашу думку, які види послуг можуть належати до ПІ та IV рівнів складності?
16. У чому полягає відмінність між поняттями "фінансова послуга" та "фінансовий продукт"?
17. Що таке прийнятність фінансової послуги (продукту)?
18. У чому полягає сутність ринку фінансових послуг?
19. Визначте спорідненість та відмінність між фінансовим ринком і ринком фінансових послуг.
20. Які є підходи до сегментації ринку фінансових послуг?
21. Які сегменти ринку фінансових послуг виокремлюють відповідно до поділу фінансового сектору згідно з міжнародними стандартами системи національних рахунків (SNA)?
22. Які фінансові послуги надають фінансові посередники на ринку грошей, кредитному ринку, ринку цінних паперів, валютному ринку?
23. Розкрийте зміст поняття фінансової інклюзивності.
24. Хто може бути учасником ринків фінансових послуг? Чи є держава учасником ринку фінансових послуг?
25. Що має містити договір про надання фінансової послуги?
Завдання для самостійної роботи
Проаналізуйте портфель фінансових послуг, які надають банки та інші фінансові установи. Чи забезпечується прийнятність представлених на ринку продуктів та послуг?
Зробіть висновки щодо особливостей формування фінансовими посередниками попиту на власні фінансові послуги (фінансові продукти).
Завдання здійснюється у 2 етапи:
І етап — самостійна пошукова робота (позааудиторна);
II етап — презентація результатів виконання самостійної роботи в аудиторії з застосуванням інформаційно-роздаткового матеріалу та технічних засобів навчання.
Зміст І етапу
На основі опрацювання та систематизації вивченого матеріалу здійсніть пошук інформації щодо переліку фінансових послуг (фінансових продуктів), представлених фінансовими посередниками на ринку.
Які можливості задоволення потреб у різних видах фінансових послуг фінансовими установами? Чи можна інформацію про фінансовий продукт охарактеризувати лише як рекламну? Чи забезпечується прийнятність для клієнтів представлених у роздрібному продажі фінансових продуктів та послуг?
Використовуючи інформаційно-пошукові ресурси Інтернету, інформацію фінансово-банківського спрямування, що міститься у спеціалізованих виданнях, дослідіть портфель фінансових послуг окремої банківської (фінансової) установи. Зробіть висновки щодо прийнятності фінансових продуктів (послуг).
Зміст II етапу
Використовуючи підготовлений інформаційно-аналітичний матеріал, охарактеризуйте особливості портфеля фінансових послуг окремої фінансової установи. Які заходи застосовує фінансова установа для представлення нових фінансових продуктів?
. У процесі опрацювання відповідної інформації та підготовки презентації скористайтесь переліком запропонованих для опрацювання додаткових питань.
1. Ознайомтеся з інформацією про фінансову установу.
2. Які послуги надає ця установа? Чи належить вона до розряду універсальних?
3. Які особливості цільової сегментації клієнтського попиту на ринку фінансових послуг?
4. Проаналізуйте портфель фінансових послуг фінансової установи.
5. Яку роль відіграє служба клієнтської підтримки (довідковий центр, СаН-центр) у формуванні попиту на власні фінансові (банківські) продукти та послуги?
6. Наведіть приклади представлення фінансовою установою власних фінансових продуктів (послуг) щодо розрахунково-касового обслуговування, депозитних програм, кредитування, страхових продуктів та ін.
7. Наведіть приклади застосування фінансовими установами не зовсім вдалих, на ваш погляд, підходів щодо просування власних фінансових продуктів.
8. Які банки позиціонують свої послуги з позиції "філософії соціально відповідального ведення бізнесу"?
9. Які друковані продукти, окрім рекламно-інформаційних, містять інформацію, корисну для споживачів банківських (фінансових) послуг? Як вони поширюються?
10. Зробіть висновки щодо повноти розкриття інформації про фінансову (банківську) послугу.
11. Які слогани використовують банки для позиціонування свого бізнесу та послуг?
12. Як вплинуло запровадження нових банківських технологій на продуктовий ряд фінансової установи?
13. Охарактеризуйте основні напрями впровадження нових видів фінансових послуг цією установою.
14. Які заходи розширення доступу до фінансових (банківських) послуг, на ваш погляд, є найактуальнішими?
15. Чи дотримуються вітчизняні фінансові установи вимог прийнятності фінансових послуг?
16. Як ви вважаєте, які характеристики прийнятності фінансової послуги найбільш значущі для клієнтів українських фінансових установ?
Практичні завдання
1. Використовуючи фактичний матеріал, визначте особливості розвитку окремих сегментів ринку фінансових послуг та висвітліть основні проблеми.
Чому, на вашу думку, розвиток окремих сегментів ринку фінансових послуг є непропорційним?
На які види фінансових послуг забезпечується стабільний попит в умовах української економіки? До якого рівня складності вони належать?
2. На основі використання матриці фінансових послуг (див. дод. А) здійсніть порівняльний аналіз портфелів фінансових послуг, які надають фінансові установи України.
Охарактеризуйте спільні та відмінні риси в наданні фінансових послуг на окремих фінансових ринках.
Які тенденції відобразилися у формуванні продуктового ряду банківських установ, страхових компаній?
Тести
1. Концепція, яка ґрунтується на положенні про потребу мінімізації інформаційних витрат для стимулювання поведінки позичальника, отримала назву:
а) концепції фінансового посередництва як делегованого моніторингу;
б) інформаційної асиметрії;
в) традиційної теорії фінансового посередництва;
г) фінансової інноваційної спіралі.
2. Підхід, що одержав назву троїстої трансформації фінансових активів, стосується трансформації:
а) капіталу, дохідності та ліквідності;
б) капіталу, строків та ризику;
б) неліквідних активів у ліквідні активи;
г) форм мобілізації, акумулювання та споживання.
3. Фінансова послуга — це операції:
а) з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів;
б) з купівлі-продажу фінансових активів з метою одержання прибутку на курсовій різниці чи у вигляді комісійних;
в) з управління фінансовими активами за договорами довірчого управління;
г) з метою збільшення реальної вартості фінансових активів.
4. Фінансові активи — це:
а) грошові кошти, цінні папери, боргові зобов'язання та право вимоги боргу;
б) грошові кошти та цінні папери;
в) грошові кошти, цінні папери, боргові зобов'язання, фінансові кредити та капіталізоване нерухоме майно;
г) майно та грошові кошти, відображені в балансі підприємства (установи).
5. Портфель фінансових послуг — це:
а) сукупність операцій з фінансовими активами в сфері фінансового обслуговування населення;
б) сукупність фінансових послуг, які фінансовий посередник надає клієнтам;
в) сукупність фінансових активів, які фінансовий посередник трансформує в процесі своєї діяльності та надає клієнтам з метою отримання прибутку;
г) сукупність операцій з фінансовими активами, що здійснює фінансовий посередник в інтересах третіх осіб з метою отримання прибутку.
6. Фінансовий продукт — це:
а) форма представлення фінансової послуги на ринку;
б) комплекс взаємопов'язаних фінансових послуг та операцій, спрямованих на задоволення потреб клієнтів;
в) результат діяльності фінансових посередників з трансформації фінансових активів;
г) сукупність фінансових послуг та операцій, пропонованих фінансовим посередником на ринку.
7. Сукупність фінансових продуктів, пропонованих фінансовим посередником на ринку, — це:
а) портфель фінансових послуг;
б) продуктовий ряд;
в) фінансовий кошик;
г) ринковий кошик.
8. Прийнятність фінансової послуги визначається як:
а) здатність фінансової послуги задовольнити в повному обсязі вимоги споживачів;
б) характеристика фінансової послуги з огляду на її відповідність потребам клієнтів;
в) характеристика фінансової послуги з огляду на її відповідність фінансовому стану клієнта;
г) варіанти а), б) і в) правильні.
9. До ознак ринку фінансових послуг не належить така:
а) ринок є сферою взаємодії фінансових посередників з клієнтами;
б) обслуговування клієнтів відбувається в процесі здійснення операцій з фінансовими активами;
в) ринок — це сфера трансформації неліквідних фінансових активів у високоліквідні;
г) має характер організованого ринку на основі укладання відповідних угод.
10. Фінансова установа — це:
а) юридична особа, що здійснює господарську діяльність на ринку фінансових послуг;
б) установа, що надає фінансові послуги і внесена до Державного реєстру фінансових установ;
в) установа, підпорядкована одному з регуляторів і виконує встановлені економічні нормативи;
г) установа, що надає фінансові послуги, внесена до Державного реєстру фінансових установ, підпорядкована одному з регуляторів і виконує встановлені економічні нормативи.
11. Статутний (пайовий) капітал фінансової установи має бути сформований:
а) виключно у грошовій формі;
б) у грошовій формі та цінних паперах;
в) у грошовій формі, в цінних паперах і нерухомим майном;
г) на розсуд фінансової установи.
Рекомендована література
1. Історія економічних учень : підручник / за ред. В.Д. Базиле-вича. — К.: Знання, 2004. — 1300 с.
2. Версаль HJ. Теорія кредиту : навч. посіб. / Н.І. Версаль, T.B. Дорошенко. — К. : Києво-Могилянська академія, 2007. — 483 с.
3. Габбард PS. Гроші, фінансова система та економіка : підручник [пер. з англ.; наук. ред. пер. М. Савлук, Д. Олесневич] / Р.Г. Габбард. — К. : КНЕУ, 2004. — 889 с.
4. Гроші та кредит : підручник. — 4-те вид., переробл. і допов. / М.І. Савлук, A.M. Мороз, І.М. Лазепкотаін.; за заг. ред. М.І. Савлу-ка. — К.: КНЕУ, 2006. — 774 с.
5. Дзюблюк О.В. Ринок банківських послуг: теоретичні аспекти організації і стратегії розвитку в Україні / О.В. Дзюблюк // Банківська справа. — 2005. — № 3. — С. 40—52.
6. Івасів B.C. Гроші та кредит: підручник. — 3-тє вид., змін, і допов. — Т.; К. : Кондор, 2008. — 528 с.
7. Євроінтеграційний розвиток фінансової системи України / за ред. І.Я. Чугунова. —К.: Акад. фін. упр., 2009. — 471 с.
8. Канаев A.B. Банковская деятельность в свете теории финансового посредничества: традиции и инновации / A.B. Канаев // Вестн. СПбГУ. — Сер. 5. — 2006. — Вып. 3. — С. 113—123.
9. Корнєєв B.B. Фінансові посередники як інститути розвитку / В.В. Корнєєв. — К.: Основа, 2007. — 192 с.
10. Кравець В.М. Західноєвропейський банківський бізнес: становлення і сучасність / В.М. Кравець, О.В. Кравець ; за ред. В.І. Міщений. — К.: Знання-Прес, 2003. — 470 с.
11. Мишкін Ф.С. Економіка грошей, банківської справи і фінансових ринків /Ф.С. Мишкін ; пер. з англ. С. Панчишин, А. Стасишин, Г. Стеблій. — К.: Основи, 1999. — 963 с.
12. Науменкова С. Формування нової фінансової архітектури . основні питання та можливі виклики для України / С. Науменкова // Вісн. Нац. банку України. — 2010. — № 1. — С. 8 13.
13. Науменкова С. Зарубіжний досвід організації систем регулювання і нагляду за діяльністю фінансових установ / С. Науменкова // Фінанси України. - 2009. - № 12. - С. 20-27.
14. Науменкова С.В. Розвиток фінансового сектору України в умовах формування нової фінансової архітектури: монографія / С.В. Науменкова, С.В. Міщенко. — К. : Ун-т банківської справи : Центр наук, досліджень НБУ, 2009. — 384 с.
15. Про затвердження Положення про надання окремих фінансових послуг юридичними особами — суб'єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами : затверджене розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 22 січня 2004 р. № 21 [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua
16. Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом : Закон України від 28 листопада 2002 р. № 249-IV [Електронний ресурс]. — Режим доступу: Ошибка! Недопустимый объект гиперссылки.zakon.rada.gov.ua
17. Про рекламу: Закон України від 3 липня 1996 р. № 270/96-ВР [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua
18. Про фінансові послуги і державне регулювання ринків фінансових послуг: Закон України від 12 липня 2001 р. № 2664-ІП [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua
19. Фінанси : підручник / за ред. СІ. Юрія, В.М. Федосова. — К.: Знання, 2008.— 611с.
20. Циганов СЛ. Генезис банківських систем у трансформаційних економіках: структурно-функціональний аналіз / С.А. Циганов. — К.: Академпрес, 2006. — 412 с.
2.1. Органи державного регулювання ринку фінансових послуг в Україні
2.2. Основні форми державного регулювання діяльності з надання фінансових послуг
2.3. Зарубіжний досвід організації регулювання і нагляду за діяльністю фінансових посередників
2.4. Розвиток саморегулювання на ринку фінансових послуг
Навчальний тренінг
Розділ 3. ЛІЗИНГОВІ ПОСЛУГИ
3.1. Сутність та види лізингу
3.2. Порядок оформлення договору фінансового лізингу
3.3. Надання послуги фінансового лізингу