15.1. Загальна характеристика фінансової системи Португалії
Португалія — країна, яка фінансово виграла від свого вступу в ЄС, оскільки з 1995 по 2005 р. рівень життя в країні різко зріс, а рівень безробіття зменшився з 8 до 5 %. Вона є успішним прикладом здійснення великого реноваційного проекту в столиці Лісабоні, а також модернізації наземних транспортних маршрутів. За кошти ЄС був побудований міст Васко да Гама, один з найбільших у Європі.
У 2004 р. вартість робочої сили за рік у Португалії становила 16 128 дол. США (за паритетом купівельної спроможності), вік виходу на пенсію для чоловіків і жінок — 65 років. Прибутковий податок і внески працівників і роботодавців на соціальне забезпечення в 2004 р. становили 32,6 % вартості робочої сили, в тому числі: прибутковий податок — 4,5 %, внески роботодавця на соціальне страхування працівника — 8,9, внески роботодавця на соціальне страхування — 19,2 %.
Значну частку доходів бюджетів усіх рівнів забезпечують країні податкові надходження. Так, у 1996 р. прибутковий податок з громадян забезпечив 17,75 % усіх податкових надходжень, податок на прибуток корпорацій — 8,5, внески на соціальне страхування — 24,9, податки на товари і послуги — 36,5 (у тому числі ПДВ — 21,0), інші податки — 2,5 %. У цілому частка податкових доходів у ВВП країни становила в 1996 р. 34,6 %. ВВП країни у 2002 р. становив 122 млрд евро.
Місцеві фінанси включають фінанси двох автономних областей та 305 муніципалітетів. Вони формуються як за рахунок місцевих податків і зборів, так і за рахунок дотацій з державного бюджету. Місцевим органам дозволяється проводити емісії власних цінних паперів.
У Португалії кількома адміністративними одиницями здійснювалися спільні емісії облігаційних позик, завдяки чому підвищилася ліквідність позики, скоротилися емісійні видатки. Ці об'єднання мають вищий кредитний рейтинг, ніж окремі муніципалітети.
У Португалії останніми роками збільшуються державні видатки на освіту, соціальний захист, розвиток інфраструктури, оскільки країна поступово перетворюється на центр туризму. Цьому сприяє і допомога з бюджету ЄС: у 2004 р. на реконструкцію мостів, доріг та інші заходи для поліпшення своєї інфраструктури Португалія одержала по 231 євро на одну особу.
До 2005 р. у країні існувало помірне оподаткування юридичних осіб. Так, у 2000 р. частка надходжень податку на доходи юридичних осіб у загальній сумі доходів державного бюджету становила 9,5 %, місцевих бюджетів — 5,4, у консолідованому бюджеті — 9,4 %.
У 2004—2005 рр. фінансова ситуація у країні погіршилась, у зв'язку з надмірними витратами в попередні роки почав зростати дефіцит державного бюджету, У 2004 р. він становив 3 % від ВВП, а в 2006 р. — 7 % від ВВП. У середині 2005 р. були намічені такі непопулярні заходи зі зменшення дефіциту державного бюджету до 6 % (межа уряду Португалії): підвищення ставки ПДВ, акцизів на нафтопродукти і тютюнові вироби, збільшення прибуткового податку з тих громадян, які отримують більше 60 тис. євро в рік.
Починаючи з 1 січня 2007 р. поступово підвищується пенсійний вік, і вже через 10 років він становитиме не 65 років, як тепер, а 66 років.
У 2005 р. дефіцит державного бюджету становив 6 %, а в 2006 р. —4,8%.
У Португалії було опубліковано список найбільших боржників бюджету (як фізичних, так і юридичних осіб), хто заборгував більше 50 тис. євро. Цей захід різко збільшив погашення боргів тими, хто не захотів потрапити до таких списків. Подібне слід зробити і в Україні, в тому числі стосовно заборгованості за комунальними платежами.
15.2. Податкова система Португалії
Запитання і завдання для самоперевірки
Розділ 16. ФІНАНСИ ПОЛЬЩІ
16.1. Державні фінанси країни, їх структура
16.2. Бюджет одиниці місцевого самоврядування
16.3. Особливості бюджетного процесу в Польщі, Опрацювання та ухвалення державного бюджету
16.4. Фінанси Польщі до реформи 1990 р. і після неї
16.5. Реформа місцевого самоврядування і фінансів у Польщі
16.6. Види податків і зборів у Польщі. їх вплив на доходи підприємств і домогосподарств