Рівень бідності в Польщі на початку XXI ст. становив 18,4 %, тобто стільки відсотків населення країни мали дохід на день менше 4,3 дол. США. Коефіцієнт Джині (показник нерівності в доходах домогосподарств) в цей самий період дорівнював 30 %, тобто рівень концентрації доходів домашніх господарств характеризувався значною нерівністю.
Мінімальна зарплата у 2004 р. у Польщі становила 824 злотих, мінімальна пенсія — 700 злотих, а допомога у зв'язку з безробіттям — 500 злотих. У 2005 р. мінімальна заробітна плата зросла до 849 злотих.
Щомісяця 37 % поляків отримували від 1 до 2 тис. злотих, 12 % 3—4 тис. злотих. Цікаво, що 34 % зовсім не отримують преміальних, а 10 % отримували близько 100 злотих брутто. Про це свідчить інтернет-дослідження доходів населення в 2004 р. Це дослідження також показує, що 50 % тих, хто брав участь в анкетуванні, отримували в 2004 р. від 1497 до 3500 злотих, що значно менше, ніж в інших країнах — членах Євросо-юзу. Якщо брати до уваги курс польського злотого до євро, то можна стверджувати, що зарплата зростає. Однак, як вважають експерти, досягнути хоча б рівня Португалії можна не раніше ніж через 8—10 років.
Незважаючи на це, поляки впевнені, що вступ до Євросоюзу
— крок позитивний, а те, що сьогодні багатьом доводиться скрутно — явище тимчасове і вже не стосуватиметься дітей.
Значна частина працюючих поляків, крім основної, має додаткову роботу. Якщо в 1993 р. таких було 12 %, то в 2003 р. — 26 %. У середньому за місяць ця додаткова робота приносить 825 злотих. Близько 21 % зайнятих поляків працює в тиждень більше 60 год. Лідерами з додаткової зайнятості в Польщі є працівники в бюджетній сфері (передусім учителі та лікарі державних лікарень), а також керівники середнього рівня державних підприємств (близько 35 % усіх зайнятих у названих групах). Водночас частина спеціалістів, які працюють у державних управлінських структурах, отримують додаткову оплату за так звану додаткову працю, яка виконується протягом основного робочого часу (до 2—3 тис. злотих у місяць). Приватне репетиторство вчителів гімназій, ліцеїв чи викладачів університетів обходиться від 30 до 300 злотих за год. Для порівняння, кваліфікований бухгалтер отримує на великому підприємстві 3,5—4 тис. злотих на місяць.
Зайнятість населення — державна проблема, а відтак і державна політика, розглядаються усі можливі способи її вирішення. Наприклад, у Вармінсько-Мазурському університеті, що розташований в Ольштині, на 14 факультетах навчається 43 тисячі студентів. Форми навчання різні, особливо популярний нині дистанційний метод отримання знань. Університет створили на базі трьох ВНЗ: педагогічного, сільськогосподарського і теологічного. Дарма, що навчальні корпуси розкидані по всьому місту, проте активно будуються й нові, чудово обладнані. У ВНЗ найсучасніше устаткування, у бібліотеці — найсвіжіші новинки наукової літератури з усього світу. Викладачі мають високий кваліфікаційний рівень. Доцент може викладати до 65 років, професор (із докторським ступенем) — до 70 років. Ректор університету обирається вченою радою не більше ніж на два строки — по три роки кожен.
Про фінансовий стан домогосподарств у Польщі свідчать дані про наявність товарів тривалого користування. Так, 97 % домогосподарств мають кольоровий телевізор, 95 — холодильник, 92 — пилосос, 77 — пральну машину-автомат, 77 — стаціонарний телефон, 65 — стереофонічне радіо, 57 — мобільний телефон, 55 — відео, 54 — стереофонічний магнітофон, 37 — комп'ютер. Забезпеченість житлом у Польщі така: 43 домогосподарств мають житлові будинки, 37 — житло на правах приватної власності, 9 — ділянки для будівництва житла, а 10 %
— дачні ділянки з дачним будинком. Водночас у Польщі бракує 1,6 млн квартир. Значна частина з більш, як 13 мдн домогосподарств у Польщі — одноособові домогосподарства. В цілому на одного мешканця в Польщі припадає 19 м2 житлової площі, тоді як у Німеччині, Бельгії, Італії — по 40, Франції та Австрії
— 38, Фінляндії — 35,5 у Греції, Іспанії, Ірландії, Португалії
— по 35 м2.
16.13. Особливості діяльності Варшавської фондової біржі
16.14. Фінансово-економічні результати входження Польщі до Європейського Союзу
Запитання і завдання для самоперевірки
Розділ 17. ФІНАНСИ УГОРЩИНИ
17.1. Фінанси Угорщини до реформи кінця 80-х років XX ст. та після неї
17.2. Види податків в Угорщині
17.2.1. Прибуткові податки
17.2.2. Податки з обороту
17.2.3. Місцеві податки