17.1. Фінанси Угорщини до реформи кінця 80-х років XX ст. та після неї
Угорщина однією з перших соціалістичних країн почала реформувати свою фінансово-еконьомічну систему.
Реформа 1968 р. розширила права підприємств, що збільшило їх фінансові можливості. У 1984—1985 рр. була проведена наступна реформа, метою якої було підвищення ефективності діяльності державних підприємств, щоб зменшити видатки бюджету на їх утримання. Було ліквідовано обов'язковий резервний фонд, створений у 1968 р. (у період запровадження нового економічного механізму — НЕМ). Дозволялось мати резерви, залежні від суми доходів до оподаткування. Державні під-приємства могли випускати облігації для продажуна фондовому ринку. Однак збереглися значні дотації державним підприємствам і кооперативам у сільському господарстві. Це стимулювало зростання дефіцитності державного бюджету (табл. 17.1).
Таблиця 17.1. Бюджетний баланс Угорщини на 1989 р., % до ВВП
Бюджетний баланс | Частка |
Сума надходжень | 48,50 |
Сума витрат | -49,30 |
Дефіцит бюджету | -0,80 |
Напрями реформування фінансів Угорщини після 1989 р.
1. Приватизація державних підприємств як засіб зменшення дефіцитності державного бюджету. Водночас дослідники цих процесів звертають увагу на низький рівень ефективності угорської приватизації в результаті численних порушень законів на перших етапах її проведення (продаж без аукціонів, занижена вартість фондів тощо).
2. Продаж землі, що належала державі та кооперативам.
3. Стимулювання іноземних інвестицій:
— введені податкові пільги (передусім для спільних підприємств (СП));
— офшорним компаніям надавалася 85 % знижка з податку на прибуток (реальна ставка дорівнювала 5,4 %).
4. Лібералізація зовнішньої торгівлі, що призвело до виникнення високого рівня зовнішньої заборгованості (у % до ВВП): у 1987 р. — 74,1, а в 1992 р. — 73,2 від ВВП.
5. З 1989 р. було запроваджено податок на доходи корпорацій.
6. Проведені зміни в податку на особисті доходи: в 1991 р. його ставки становили 12—50 % від скорегованого сукупного доходу, а в наступні роки він був зменшений.
7. Місцеві органи влади отримали право на стягнення власних податків, хоча це повною мірою не зменшило їх залежність від центру.
У першій половині 90-х років три комерційні банки були створені шляхом поділу комерційного портфелю Національного банку Угорщини на три секції: важка металургія, сільське господарство і кредитування інфраструктури, а також малого та середнього бізнесу. На кінець 1994 р. іноземні інвестори володіли близько 20 % усіх банківських активів Угорщини.
Під час реорганізації кооперативного сектору сільського господарства в Угорщині виявилася нестача фінансових ресурсів, що призвело до часткового скорочення виробництва продукції.
Щодо організаційних форм великомасштабного виробництва агропродукції, то виробничі кооперативи після розпаювання їхнього майна і переходу всіх угідь у власність фізичних осіб втратили можливість довгострокового планування своєї діяльності. Господарські товариства різних видів у цьому плані почуваються впевненіше. Слід підкреслити, що результат приватизації землі в Угорщині є неоднозначним. Кілька десятків державних господарств (більшість їх реорганізовувалися в акціонерні товариства) і 1410 кооперативів, які обробляли 2400 тис. га сільськогосподарських угідь, зберегли переваги великомасштабного ведення господарства і свій виробничий потенціал. Одноосібні господарства не виправдали покладених на них надій, що призвело до спаду виробництва сільськогосподарської продукції.
У результаті, в перші роки після реформи дефіцит бюджету зріс (табл. 17.2), а доходи місцевих бюджетів більше, ніж на половину, стали залежати від трансфертів з вищих бюджетів (табл. 17.3).
Таблиця 17.2. Бюджетний баланс 1993 р., % до ВВП
Показник | Частка |
Сума надходжень | 47,5 |
Сума витрат | 54,5 |
Бюджетний баланс | -7 |
Таблиця 17.3. Доходи місцевих бюджетів, % до ВВП | |
Показник | Частка |
1. Місцеві податки | 4 |
2. Плата за користування муніципальною власністю (за житло, комунальні послуги) і різні збори | 8 |
3. Трансферти | 66 |
4. Місцеві позики | 4 |
5. Інші доходи | 18 |
Всього | 100 |
Для Угорщини в той час була характерна висока частка різного виду субсидій у доходах місцевих бюджетів. Можна виділити такі види субсидій: нормативні (70 % усього обсягу субсидій), цільові, адресні; субсидії з центральних фондів на конкретні потреби; субсидії для малозабезпечених територій.
У 2001 р. державний борг Угорщини на 67 % складався з внутрішнього боргу, на 33 % — із зовнішнього.
На початку XXI ст. рівень бідності в країні становив 8,6 %, а коефіцієнт Джині (показник нерівності в доходах домогоспо-дарств) — 34,8 %, що свідчить про дуже нерівномірний розподіл доходів у суспільстві. За 1995—2004 рр. рівень доходів населення зріс на 49 %.
На жаль, за перший рік членства в ЄС угорське сільське господарство здійснило певні втрати, оскільки Його продукція поступово стає неконкурентоспроможною.
17.2.1. Прибуткові податки
17.2.2. Податки з обороту
17.2.3. Місцеві податки
17.2.4. Рента соціального страхування
17.3. Місцеві фінанси і міжбюджетні відносини
17.4. Реформування системи пенсійного забезпечення в Угорщині
17.4.1. Передумови здійснення пенсійної реформи в Угорщини
17.4.2. Напрями здійснення пенсійної реформи в Угорщині у 90-х роках XX ст. та на початку XXI ст.
17.5. Недоліки і завдання реформування пенсійної системи Угорщини